پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۷۲۷- و نخ‌به‌نخ دهنم دود است

سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۰۸:۲۰ ب.ظ

یکی از دوستان برای پست قبلم کامنت گذاشته بود که مثل اینکه عرب‌ها هم سیگار را می‌نوشند و با شرب بیانش می‌کنند. رفتم سراغ صدیقتی مِن القاهره و پرسیدم شما به سیگار کشیدن چه می‌گویید؟ گفت تدخین السجائر. گفتم برای سیگار و قلیان و تریاک و سایر مواد مخدر از فعلِ «شرب» استفاده نمی‌کنید؟ گفت چرا، در عربی عامیانه از این فعل استفاده می‌کنیم. هروئین و کوکائین و بعضی‌ها را با فعلِ بوییدن می‌گوییم ولی سیگار و تریاک و قلیان و حشیش را با شرب. مثلاً أنا عمری ما شربت سجایر یعنی من هرگز سیگار نمی‌کشم.

عنوان از «غمت غلیظ‌ترین کام است»


بگو ستارۀ دُردانه
در انزوای رصدخانه
کدام کوزه شکست آن‌ روز
که با گذشتنِ نهصد سال
هنوز حلقۀ دستانش
به دورِ گردن خیام است؟

۰۰/۱۲/۱۷
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

علی‌اصغر

فاطمه دوست مصری

نظرات (۱۰)

۱۷ اسفند ۰۰ ، ۲۰:۵۵ محسن رحمانی

سلام 

چه جالب واقعا زبان شناسی خیلی شیرینه.

پاسخ:
سلام
بله، ولی مباحث پیچیده و غیرشیرین هم داره.

من بار اول که رفته بودم عراق، لقب دودکش سیار دادم به مردان عراقی....پس از این جهت هم بی ربط نگفته بودم:)

ان‌شاءالله که کارهاتون هم خوب و منظم پیش بره...منم دو تا مقاله باید از یه پروژه پژوهشی استخراج کنم که امروز کلا یک صفحه ش آماده شد:(  کاش مقاله شفاهی هم جایی پذیرش میشد...

پاسخ:
ممنونم
کار زمان‌بریه مقاله نوشتن. موندم اینایی که هر سال صدتا مقاله تولید می‌کنن چی کار می‌کنن.

نوش باد

پاسخ:
گوارای وجود هم می‌گن. از مصدرِ گواردن
۱۷ اسفند ۰۰ ، ۲۳:۰۳ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

آتیش به آتیش دود نوشیدن😁

پاسخ:
ضرر داره

سلام

عربی خیلی پیچیده است

پاسخ:
سلام
همۀ زبان‌های پیچیدگی‌های خاص خودشونو دارن. 

سلام و درود دردانه خانوم عزیز 

 

امیدوارم ک حالت بهتر شده باشه 

نمی‌دونستم ک اشعار حسین صفا رو چاوشی خونده ، مرسی از معرفی 

پاسخ:
سلام
حسین صفا رو نمی‌شناسم. الان که شما گفتین رفتن یه جست‌وجویی کردم.

جالب بود . من هنوز هم دوست دارم عربی یاد بگیرم ولی واقعا حال ندارم برم کتاب های دبیرستان رو دانلود کنم و از اول شروع کنم . تازه خیلی هم به نظرم برای مکالمه مفید نبودن ولی فکر میکنم استعدادش رو دارم یعنی همیشه عربی ام عالی بود . برای همین حس میکنم میتونم تا حد مکالمه ی عادی و دیدن اخبار و این چیزا عربی رو یاد بگیرم . 

 

دوست دارم یه کتابی باشه که برای مکالمه مفیدتر باشه . میشه هر وقت به این دوستت پیام دادی ازش بپرسی کتاب خوبی برای یادگیری عربی میشناسه یا نه ؟ 

 

 از چاوشی خوشم نمیاد . متاسفانه با این که خیلی سعی کردم به عقاید متفاوت احترام بذارم و در ظاهر هم میتونم این کار رو انجام بدم ولی اون نظر باطنی ام تغییر نمیکنه . خیلی دلم میخواد مهارت افراد رو از عقایدشون جدا کنم ولی با این که میدونم مثلا شهاب حسینی خیلی بازیگر خفنیه ولی نمیخوام توی فیلمی که نگاه میکنم ببینمش . 

 

 

پاسخ:
عربیِ کدوم کشور مد نظر شماست؟

والا اصلا فکر نمیکنم برای پیدا کردن کتاب انقدر انتخاب وجود داشته باشه که بگم عربی کدوم کشور یعنی کلا کتاب آموزش عربی برای خارجی ها انقدر پر تعداد نیستن . فرقی هم برام نداره . در نهایت هم فکر میکنم بالاخره میتونن با هم ارتباط برقرار کنن . 

 

هر کتابی که فکر میکنن خوبه . 

پاسخ:
خب عربی لهجه‌های متعدد داره. 

اصلا بیخیال . ولی کلا عربی مرجع عربی لبنانه . اصلا مرجع ترین نژاد عرب لبنانی ها هستند . هم پسرهاشون هم دخترهاشون . 

 

اگر اول کتاب های عربی به جای عکس آقا عکس نانسی رو میذاشتن روحیه ی یادگیری عربی بچه ها خیلی تقویت میشد . 

 

متاسفانه این پتانسیل های عظیم در آموزش و پرورش نادیده گرفته میشه 

پاسخ:
اینستا و یوتیوب پر از محتوای آموزشیه. از اونجا چیزی دستگیرتون نشده؟