پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۸۶۸- روز هفتم رمضان (موضوع پست: قشنگال)

چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰ ق.ظ

موقع غذا خوردن غر می‌زدم که چرا دانشمندان یک ابزار دوکاره اختراع نمی‌کنند که هم قاشق باشه هم چنگال باشه که مجبور نباشیم دوتا دستمونو برای نگه‌داشتن قاشق و چنگال استفاده کنیم و بتونیم با یه دستمون این ابزار دوکاره رو بگیریم و هم از قاشقش و هم از چنگالش استفاده کنیم، و با دست دیگر گوشیمونو نگه‌داریم و باهاش بنویسیم و بخونیم. همون موقع یکی از دوستان بدون اینکه حرف‌های منو شنیده باشه یا این موضوع رو باهاش در میان گذاشته باشم این مطلب رو از کانال تلگرامی «دقایق زبانی» فرستاد برام (آدرس کانال: https://t.me/language_niceties):

در انگلیسی، به وسیله‌ای که هم ویژگی قاشق را دارد و هم چنگال spork می‌گویند. این واژه تلفیق یا آمیزه‌ای از spoon+fork است. برخی برای این واژه، «قاشگال»، آمیزه‌ای از «قاشق» و «چنگال» را پیشنهاد کرده‌اند. چالش «قاشگال» این است که تلفظش بی‌شباهت با «آشغال» نیست. برخی نیز «قاشنگال» را پیشنهاد کرده‌اند که چالشِ «قاشگال» را ندارد، ولی اندکی طولانی‌تر است. دوستی «قاشقِ چنگالی» را پیشنهاد کرده است که ترکیب شفافی دارد، ولی طولانی است. برخی هم «چنگقاش» و «چنقاش» را پیشنهاد کرده‌اند. این واژه‌ها می‌توانند یادآور واژۀ knork باشند. knork  آمیزه‌ای است که از تلفیق کارد و چنگال (knife + fork) به‌وجود آمده است. برای این واژه فعلاً «چنگارد»، آمیزه‌ای از چنگال و کارد پیشنهاد شده است. اگر معادل بهتری در ذهن دارید، بفرمایید.


موضوع عکس: یک لحظه غفلت

۰۲/۰۱/۰۹
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

م. ف.

واژه‌ها

نظرات (۷)

قاشنگال رو سرچ کردم ببینم اصلا چه شکلی میشه، اسم یه کتاب کودکانه رو آورد که کیو مکلیر نوشته و به نظرم اومد که دغدغه‌ی خارجیها هم هست:)

البته آداب غذا خوردن اینه که موقع غذا خوردن کار دیگه‌ایی نکنیم چون از نظر پزشکی هم کار درستی نیست ولی وقتی زمان کم میاری چاره‌ایی نیست 

یه تحقیقی شده بود اونایی که موقع غذا خوردن فیلم میبینن مستعد چاقی هستن

پاسخ:
این‌شکلیه:

تصویر قاشق چنگالی آلوکس مدل 104

من موقع غذا خوردن هزارتا کار دیگه هم می‌کنم و لاغرم هنوز :|

شما مشغلتون زیاده برای همین این فکرها برای شمامنطقی 

من عادت دارم از غذا لذت ببرم:دی قبل‌تر البته یکم گوشی بازی می‌کردم ولی مدتی 

پاسخ:
قبلاً لپ‌تاپم هم می‌بردم سر سفره. ولی یکی دو ساله لپ‌تاپمو از اتاقم بیرون نبردم. ولی گوشیو نمیشه. زنگ و پیامم زیاده :| همرام نباشه از کارام عقب می‌افتم :|
من از آشپزی بیشتر لذت می‌برم تا خوردن

به نظر من که چنگال خیلی ضروری نیست . من همیشه با یه قاشق غذا میخورم البته دلیلش این نیست که دستم مشغوله بلکه آینده نگری میکنم که دیگه بعدا چنگال نشورم . البته ظرفم حالت کاسه داره که باعث میشه نیاز به دو تا چیز نداشته باشم که غذا رو بریزم توی قاشم و از دیواره ظرفم کمک میگیرم ولی کلا اگر برای شستن چنگال هم آینده نگری نمیکردم و ظرفم هم بشقاب بود باز هم ترجیح میدادم دو تا قاشق داشته باشم که اگر یه روزی یکیش گم شد اون یکی باشه :دی 

البته باکلاسا بعضی از پاستاها رو با چنگال میخورن ولی من سختمه و اگر پاستا بخوام بپزم هم مدلی میگیرم که با قاشق راحت بشه خوردش 

پاسخ:
من فقط خورشت بادمجان رو حتماً با چنگال می‌خورم. بدون چنگال ریش‌ریش نمیشه :)) بقیهٔ غذاها حتی سالاد و پاستا هم با قاشق قابل‌خوردنه.
یکی دیگه از دلایل اینکه نگه‌داشتن هر دو رو دوست ندارم اینه که هر دو دستم خسته میشه. ولی اگه یکیشو نگه‌دارم اون یکی دستم استراحت می‌کنه.

+ فکر کن یکی برای اولین بار بیاد این وبلاگ و این بحثای ما رو بخونه. چی فکر می‌کنه راجع به ما :))
البته ما بحثای سنگین و پیچیده هم داریم :))

موضوع عکس: قشنگال خودتی بقیه اداش رو در میارن  ^-^

این وسیلۀ ترکیبی موضوع یه کتاب داستان کودکه البته اونجا ترجمه کردن: شنگال

 

پاسخ:
:)) اون عکسو برای چندتا از دوستام که مامانن فرستادم همه‌شون تأیید کردن که یه همچین وضعی دارن سر سفره

چه جالب

اغلب غذاها رو با چنگال خالی میشه خورد. فوقش باید با چاقو اولش تیکه تیکه کرد بعد تیکه‌ها رو با چنگال راحت میشه برداشت. در پاسخ به معدل spork, مثلا چاشق؟! یا قانگال؟

پاسخ:
سوپ رو که دیگه نمیشه با چنگال خورد. 
تلفظ قانگال برای یه ترک دوشواری داره :))
اینو ببین:

این عکسه خیلی کیوت بود :)) نشد نگم :))

پاسخ:
من هر بار می‌بینمش دلم می‌خواد درسته قورتش بدم.
این دنیا یه دونه از اینا به من بدهکاره. اگه بدون دیدن یه همچین صحنه‌ای (از نزدیک) مردم روی قبرم بنویسید ناکام :))

خدایی این معادل سازی هارو که هیچکی هم نمیگه رو نمیفهمم اصلا.

پاسخ:
وقتی خود این وسیله‌ها کاربرد ندارن تو زندگیمون، اسم و معادلشون دیگه از کجا باید رواج داشته باشه؟