۱۵۴۰- شما چجوری حقتونو میگیرید؟
گفتم حالا تا بحث اعتراض به نمره تو پست قبل داغه، یه پست هم در مورد اعتراضهای مالی و احقاق حق! بنویسم. چند روز پیش تو اتاقتکونیام دفتر خاطرات دوران راهنماییمو پیدا کردم و یه تورقی زدم. همۀ معلما و دوستام توش برام چند خط یادگاری نوشته بودن. یکیشون نوشته بود تو در آینده وکیل خوب و موفقی میشی. خوب که فکر کردم دیدم واقعاً ویژگیهایی که یه وکیل داشته باشه رو دارم. اولیش سماجت در گرفتن حق و رسوندن حق به حقداره. چندتا مثال میزنم.
چند سال پیش بابا یه سفری براش پیش اومد و چون خارج از کشور بود و چون نیاز بود که اونجا تماس تلفنی داشته باشه، قبض موبایلش زیاد شد. از اونجا زنگ زد گفت سریع پرداخت کنیم. وقتی مبلغ زیاد میشه باید سریع اقدام کنی که قطع نکنن. پرداخت شد و فرداش دوباره زنگ زد گفت بازم قبض اومده. حالا نمیدونم قبلی میاندوره بود این پایاندوره یا چی، ولی به هر حال مبلغش زیاد بود برای یه روز!. گفتم مطمئنی اشتباه نشده؟ مگه چند ساعت حرف زدی؟ چک کن مدت مکالمههاتو بعد. گفت ولش کن. تو فقط پرداخت کن قطع نشه. ینی هر چقدر که بابا آدم ولشکنبیخیالیه من صدبرابرش آدم پیله و ولنکنیام. یا اون قسمت ولشکنِ مغزم خرابه یا از اول کار گذاشته نشده برام. از برنامۀ همراه من لیست تماسهاشو درآوردم و دیدم اون روز فقط چند ثانیه تماس داشته. وقتی از سفر برگشت لیست و ساعت و مدت تماسهاشو از گوشیش چک کردم و دیدم اون روز همون یه تماسو داشته فقط. درخواست دادم جزئیات هزینههای اینترنت و تماس و پیامک رو کامل ایمیل کنن. بابا هم که ولش کرده بود قضیه رو. دیدم مدت تماس اون مکالمۀ یکیدوثانیهای رو نوشتن یک ساعت تمام. گزارش فرستادم که اعتراض دارم به مبلغ قبض و رسیدگی کنن. فرداش از همراه اول زنگ زدن و توضیح دادم براشون. اولش زیر بار نمیرفتن که شما یک ساعت صحبت کردید و این هزینۀ هنگفت برای اون یه ساعته. تو گوشی که مدت مکالمه چند ثانیه ثبت شده بود و از نظر منطقی و عقلانی هم هیچ آدمِ عاقلی خارج از کشور یک ساعت تماس برقرار نمیکنه. خلاصه گفتن باشه میریم دوباره بررسی میکنیم و چند روز بعد زنگ زدن که آره اشتباه شده و دیگه چون قبضو پرداخت کردید، ما مبلغشو بهعنوان طلبتون میذاریم به حساب قبضای بعدیتون.
مورد بعدی تو اسنپ بود. چند سال پیش با مامان میرفتم جایی و قرار شد با اسنپ بریم. اون موقع کرایههای اسنپ پنج تومن بود. گوشی دست من بود و داشتم مسیر و هزینهها و سایر جزئیات برنامه رو بررسی میکردم. دستمزد راننده رو نوشته بود شش تومن، دریافتی از مسافر رو نوشته بود پنج تومن. اون هزار تومن رو خود شرکت اسنپ به حساب راننده میریخت. موقع پیاده شدن مامان گفت چقدر میشه و راننده گفت شش تومن و مامان شش تومنو داد و پیاده شدیم. بعد من گفتم چرا بقیهشو نگرفتی؟! اینجا نوشته پنج تومن. مامان هم مثل بابا گفت ولش کن :| ولی خب من ولش نکردم :دی پیام گذاشتم برای پشتیبانی اسنپ که ما به جای پنج تومن اشتباهی شش تومن دادیم. الان یادم میافته خندهام میگیره از این حرکتم که چه کاری بود آخه :)) اینا هم سریع! همون روز هزار تومن رو به حسابم برگردوندن و خب اینجا بود که من به پشتیبانیشون ایمان آوردم :| (حالا البته این بحثش جدا از این قضیهست که یه وقتایی بقیۀ پول رو نگیرم و بهعنوان انعام بدم به راننده. ینی از این کارا هم میکنم، ولی خب از اون کارا هم بلدم :|)
مورد بعدی هم جالبه :)) چند وقت پیش بود که یکی از اقوام گفت براش سیمکارت رایتل بگیرم و گرفتم و گفتم حالا که روز تولدت نزدیکه، تا روز تولدت فعالش کن که هدیۀ مکالمه و اینترنت تولد رو هم بگیری. روز تولدش، حدودای یازدهِ شب سیمکارتو فعال کرد و یه تماس هم برقرار کرد که خیالمون راحت بشه که فعال شده. بعدش اون کد دریافت هدیه رو وارد کردم براش. پیغام اومد که این کد فقط تو روز تولد کار میکنه. گفتم ینی چی!. خب امروز تولدشه دیگه. کد رو با اعداد فارسی و انگلیسی وارد کردم و نشد. تا قبل از دوازده چندین بار امتحان کردم و هر بار میگفت فقط روز تولد این فعال میشه. ایمیل زدم به پشتیبانی رایتل و قضیه رو گفتم. اونا هم فرداش زنگ زدن برای پیگیری. بهشون گفتم احتمالاً ساعت سیستمهای شما اینجوریه که مثلاً یازدهِ شب، تاریخ عوض میشه و فردا میشه. گفتن نه مطمئنیم اینجوری نیست و تا حالا همچین چیزی گزارش نشده. گفتم خب من چند بار به روشهای مختلف امتحان کردم و عکس هم دارم. میتونم ایمیل کنم. گفتن نه دیگه نیازی به عکس نیست و بررسی میکنیم. چند روز بعد زنگ زد گفتن مشکل از ما بوده و حالا اگه بخواین امروز هدیهتونو فعال کنیم. و فعال کردن :|
مورد آخر، قبض آبمونه و هنوز رسیدگی نکردم بهش :| این همکف ما قبلاً مسکونی بود و چند ساله کوبیدیم با خاک یکسانش کردیم و تبدیل به پارکینگ شده. ولی قبض آب و برق و گاز میاد هنوز براش. چند ساله که هر دو ماه یه بار من دو تومن قبض آب میدم برای همکف که اونم هزینۀ اشتراکه و احتمالاً چند لیتر آبی که برای آب دادن درختِ تو حیاط مصرف میشه. که البته این چند ماه بارون و برف داشتیم و درخته هم تو خواب زمستونی بود و مصرف چندانی نداشتیم. ماشینم معمولاً میبریم کارواش و تو این چند ماه تغییری تو الگوی مصرفمون نداشتیم که یهو قبض آب شش برابر بشه. به بابا هم که میگم میگه ولش کن، مهم نیست :| رفتم پرینت مصرف رو درآوردم و دیدم مقدار لیتر مصرفی همکف و خونۀ خودمون نزدیک به همه. مگه میشه مصرف آب یه جای خالی از سکنه برابر باشه با مصرف آب چهارتا آدم؟ حالا البته هزینۀ قبض خودمونم دو برابر سریهای قبلی شده که گذاشتم به حساب گرون شدن و تورم و خونهتکونی و بشوربساب. ولی دیگه اون همکفیه هیچجوره تو کتم نمیره و متأسفانه فعلاً فرصت رسیدگی ندارم و سایتش هم به قبضهای قبلی اجازۀ دسترسی نمیده که مقایسه کنم :| ولی اگه ببینم سری بعد هم همین مبلغ میشه میرم سراغ کنتور آب!. شاید مأموره اشتباه خونده باشه. قرائت کنتور برقو که یاد گرفتم، حالا همینم مونده سر از کنتور آب دربیارم که درمیارم اونم ایشالا.
ما از این پست نتیجه میگیریم که نویسنده نهتنها حق خودش، بلکه حق بقیه رو هم میگیره و بهشون میده. ولی خب سعی میکنم این ویژگیم رو کنترل کنم چون اگه پام به سیاست و احقاق حقهای جدیتر باز شه سرمو به باد میدم با این خصلتی که دارم :|
این اسکرینشات هم فکر کنم برای پشتیبانی آنلاین ایرانسله. شایدم برای یه چیز دیگهست. حتی یادم نمیاد چه مشکلی رو توضیح دادم که رسیدگی کنن، ولی از این جوابشون که «متأسفم این رو میشنوم» خوشم اومده بود و عکس گرفته بودم یادگاری نگهدارم.
شما چجوری حقتونو میگیرید؟ شده نتونید بگیرید و زورتون نرسه؟ اصلاً میگیرید یا شمام فازتون ولشکن بیخیاله؟ بعضیام واگذار میکنن به خدا :|
من خیلی مودم متغییره.یه وقتایی تو فاز احقاق حق ام یه وقتایی ام حوصلشو ندارم ولی از همین تریبون میخوام اعلام کنم عالی ای