پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

1120- یِری بُش دی

يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰ ب.ظ

ما ترک‌ها یه رسمی داریم، که البته ممکنه سایر هم‌وطنان هم این رسمو داشته باشن؛ اینجوریه که اگه کسی بره مسافرت یا سربازی، بقیه کادو می‌گیرن براش یا یه کم پول می‌ذارن تو پاکت و میرن خونه‌ش و به نزدیکانش میگن "یِری بُش دی بُش اُلماسین" ینی جاش خالیه، خالی نباشه. منظور از بیان این جمله اینه که اینی که رفته مسافرت یا سربازی برگرده و جاش تو خونه‌تون خالی نمونه. بُش ینی خالی. این کلمه رو توی بُشقاب هم دارید و داریم، که به معنی ظرف خالیه.

حالا اگه طرف عروسی کنه، بقیه کادو می‌گیرن یا یه کم (یه کم که چه عرض کنم، مقدار هنگفتی) پول می‌ذارن تو پاکت و به این پول میگن جهازپایی (جهاز که جهیزیه است و پای هم ینی سهم. در کل ینی سهمی از جهیزیه). می‌برن میدن به مامان و بابای اونی که عروسی کرده و بهشون میگن "یِری بُش دی بُش اُلسون" ینی جاش خالیه، خالی بمونه. منظور از بیان این جمله اینه که اینی که رفته خونۀ شوهر، یا زن گرفته، برنگرده و جاش تو خونه‌تون خالی بمونه. همون‌طور که عرض کردم بُش ینی خالی. این کلمه رو توی بُشقاب هم دارید و داریم، که به معنی ظرف خالیه. و اگه کسی دور از جونِ شما بمیره هم باز میرن خونه‌ش و به بازماندگانش میگن "یِری بُش دی بُش اُلسون" ینی جاش خالیه، خالی بمونه. که به واقع نمی‌دونم منظورشون یا بهتره بگم منظورمون از یه همچون جمله‌ای چیه.

رفته بودیم خونۀ پسرخاله اینا که بهشون بگیم جای میترا خالیه، خالی بمونه :))) حالا چون اینا الان ماه‌عسل تشریف دارن، من معتقدم باید می‌گفتیم تا یه هفته جاش خالی نباشه، بعد که برگشتن جاش خالی باشه. یه رسم دیگه هم داریم که معمولاً ماه‌عسل می‌ریم ترکیه. و از پشت همین تریبون آرزو می‌کنم که بارالها! شوهری به من ارزانی بدار که مثل خودم، از این کشورِ دوست و برادر، ترکیه، بدش بیاد و به جاش بریم ایران‌گردی کنیم. آمین یا رب‌العالمین :| بله عرض می‌کردم. رفتیم و جملۀ مذکور رو گفتیم و پاکته رو دادیم و دیگه داشتیم کم‌کم رفع زحمت می‌کردیم که چشمم افتاد به ترازو. از مامان میترا اجازه گرفتم برم روی وزنه. یه سالی میشه که خودمو وزن نکردم. وقتی ایستادم روش چشامو بستم و تو دلم گفتم لطفاً 44 باش. نه یه گرم کمتر، نه یه گرم بیشتر. چشامو که باز کردم یهو جیغ زدم و خندیدم. بارالها کاش ازت یه چیز دیگه خواسته بودم.

مدرسه که می‌رفتم (دهه‌ی هشتاد رو عرض می‌کنم. اون موقع شماها هنوز به دنیا نیومده بودید :دی)، 39 کیلو بودم. تو کلاسمون سه نفر 39 کیلو بودن و رقابت تنگاتنگی بین من و زهرا و مهسا بود. بابا قول داده بود اگه 50 کیلو شدم برام موبایل بخره. تا سوم دبیرستان (کلاس دوازدهمِ شما نسلِ جدید) تمام تلاشمو کردم و شدم 40 :))) سوم دبیرستان به جوونیم رحم کردن و موبایله رو برام خریدن. منم قول دادم به تلاشم ادامه بدم. پریشب بابا گفت اگه 60 بشی برات ماشین می‌خرم. گفتم بمیرم هم به 60 نمی‌رسم. از محالاته و امکان نداره. 4 کیلو تخفیف گرفتم ازش و روی بی‌ام‌دبلیو توافق کردیم. حالا اگه 56 بشم برام ماشین می‌خرن. 

یاد میکروی هولدن و ارگ نیکولا افتادم. 

این وزنه‌بردارا و کشتی‌گیرا چی کار می‌کنن یهو ده بیست کیلو کم و زیاد میشن؟



امروز روز تولد قمریمه. یه دلیل اینکه تولد قمری‌مو بیشتر از شمسی دوست دارم اینه که هر سال ده روز میاد عقب‌تر و اینجوری من می‌تونم متولد همۀ ماه‌های سال باشم :)

چند روزه نان‌استاپ (لاینقطع!) گوش می‌دم:

من دارم بهار بهار می‌بازم به روزگار، دلمو ورق ورق صدامو هوار هــــــــــوار

ببینید: deathofstars.blogfa.com/post/432

و نیز nebula.blog.ir/post/388

۹۶/۰۵/۱۵
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

بابا

شوهر میترا

میترا

نیکولا

هولدن

واژه‌ها

پسرخاله‌ی شماره‌ی 1 بابا

نظرات (۲۸)

۱۵ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۱ دُچــــ ــــار
مگه میشه!! یه چیزی بخور :)
پاسخ:
شده دیگه.
نسرین!
جسارتا بی ام آیتو یه چک بکن
نمیری یه وَخ -_-
پاسخ:
:)) چیشو چک کنم؟
خوابگاه که بودم هم‌اتاقیم هر روز یه ساعت حلقه می‌زد لاغر شه. اون حلقه زد و من لاغر شدم :دی
عه! لینکو گذاشته بودم که!!!
http://jamhc.bpums.ac.ir/Fa/Article-155.htm
پاسخ:
برای من نوشته سوء تغذیه داری و داری می‌میری :)))))
وزنه بردارا هیچی. کشتی گیرا بعضی وقتا تو یک روز 8 کیلو کم میکنن. اگه به چشم خودم نمیدیدم باورم نمیشد :))
یعنی طرف از صبح ده تا کاپشن رو هم رو هم پوشید و شروع کرد دویدن و طناب زدن. و فقط هم آب میخورد. 24 ساعت کامل. :|
یک راه راحت برای افزایش وزن استفاده از سربه! سرب رو میریزی توی جیب و کیف و کفش و میری روی ترازو. :D
پاسخ:
:)))) دکمه‌های سربی بزنم رو لباسم
ساعت سربی
النگو و دستبند و پابند و گردنبند و کلی جینگیلی‌جات سربی دیگه :))
خوبه دیگه قلیل الموءونه هستی ان شاء الله که کثیر المعونه هم باشی...
پاسخ:
اینی که میگی نمی‌دونم چیه، ولی خب خوبه احتمالا :)))
مهندسیش میشه کم مصرف و پر بازده :)
پاسخ:
چه اصطلاح جالبی!
اتفاقا یکی از القابم بین فک و فامیل لامپ کم مصرفه :))
خخخ منم ندیده میگم داری میمیری (البته دور از جونت :دی)

پاسخ:
نی قلیون طور
۴۴؟؟؟؟؟نسرین چلو چار؟نسرین زنده ای؟۴۴؟؟؟؟ غذا بت نمیدن؟یا خودت نمیخوری میخوای خودکشی کنی؟
+با اینکه چاقی دردی گرانتر از لاغریه و من الان دچار این درد گرانم،ولی باز جای شکرش باقیع که وزن کم کردن راحت تر از اضافه کردنه:دی ولی تو سعیتو بکن‌تو میتونی
پاسخ:
عادت‌های غذاییمو که می‌دونی... من با فتوسنتز به حیاتم ادامه میدم :دی
خب میشه فراینده طی شده در سال 89 تا 90 طی کنین اون خوبه ها افزایش وزن زیاد بود
ماشین داششتن ارزششو داره فک کنم

رسم جالیه
پاسخ:
اون سال یهو وارد خوابگاه شدم نه آشپزی بلد بودم نه حاضر بودم غذای سلفو بخورم. آت آشغال خوردم و طی یک ترم! شدم 52
 تولد قمریتون هم مبارک
پاسخ:
بالاخره یه نفر تبریک گفت :)))
از صبح تو خونه هی به ملت میگم تولدمه، کسی وقعی نمی‌نهد! میگن امسال سه بار کیک گرفتی بست نیست؟
به نظر من که نیست :)))
۱۵ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۸ مستر نیمــا
این آهنگ مریم دی جی سال 83 مد بود!!!
تو خوابگاه حالمونو بهم میزد از بس همه میذاشتن:دی
پاسخ:
یه سری آهنگا هستن که آدم بعدا پی به عمق معنیشون میبره.
خوابگاه شریف که شبیه سالن مطالعه بود. همیشه درس می‌خوندیم. ولی از خوابگاه ارشدم کلی آهنگ به ارمغان آوردم
نسرین این لغت یاب چیههه
معنی یه کلمه رو میخوام
تو نت گشتم نبود ویکی پدیا نبووود
یاد لغت یاب تو افتادم
اینم نداشتش:(
پاسخ:
چه کلمه‌ای؟ بیا یواشکی تو گوشم بگو شاید بلد بودم معنی‌شو :دی
ماسون منفی می کنه؟ تو راپنی آری ماسن منفی می کنه. مثلا واکاری ماسن یعنی نمی دونم یا نمی فهمم. شبیه هم بودن گفتم اشاره کنم:دی
پاسخ:
ترکی و ژاپنی و چینی و شرق آسیا از نظر زبانی تو یه خانواده هستن. من ژاپنی بلد نیستم؛ ولی بعید نیست شبیه هم باشه قواعدشون.
فارسی و اروپایی هم تو یه خانواده هستن،
عربی هم یه خانواده دیگه است.

"ما" در زبان ترکی منفی می‌کنه "سون" یه بخشی از شناسه است.
اُل = باش
اُلما = نباش
اُلسون = باشد (او باشد)
اُلماسن = نباشد (او نباشد) حرف سین و نون را با سکون باید بخونی. هیچ مصوتی بینشون نیست.
اُلام = باشم
اُلاسان = باشی (ساغ اُلاسان = سلامت باشی)
اُلاسز = باشید
اُلاخ = باشیم

مثال دیگر
باخ = ببین
باخما = نبین
باخسن = ببیند (مثلاً در جمله‌ی به او بگو فلان سریال را ببیند: به او بگو فلان سریالا باخسن)
باخماسن = نبیند
تولدت مبارک عزیز...
پارسال تولدقمریت با تولد من یکی شده بود :))
پاسخ:
:) ممنون.
چه جالب
پس ده روز دیگه تولدت مبارک
نه دیگه! دوازدهم ما، یعنی پیش دانشگاهی شما. اونجوری که شما گفتین نظام قدیم سیزده ساله میشه :))))) 
من شصت کیلو هستم. میخواین وزن هامون رو جابجا کنیم؟ :دی 
+ بی تعارف، اون رسم ترکیه رفتن برای ماه عسل، جز چشم و هم چشمی و مقدار زیادی مزخرف بودن، چیز دیگه ای نداره :| ایشالا مراد همین ایران رو راضی باشه و اصن بیاد همین گیلان ماه عسل :دی
پاسخ:
عجب!
من فکر می‌کردم شما کلاً پیش‌دانشگاهی ندارین دیگه. فکر می‌کردم سوم دبیرستان تموم میشه درس و مشقتون
نه خب برای پسرا یه همچین وزنی لازمه. تازه ممکنه بعداً ماشینمم بخواین و دعوامون بشه سر شراکت

+ ایشالا!
خودت توی کامنت گفتی ک تولد منم فرداست :))
پاسخ:
اصن هوش و حواسم پرته :)
الان که کامنتو جواب میدم فرداست. فلذا تولدت مبارک
تولدتون مبارک :ر)🎈🎈🎈
از اون جواب کانت اموزش ترکیت کلی بهره بردم :دیی تازه اسکرین هم گرفتم :)
جت درس ه باخ :))) 
پیشرفت کردم :دیی
پاسخ:
من که دیگه درس ندارم. خودت گت درسه باخ!
امیدوارم تو شهر ما بهت خوش گذشته باشه این مدت :)
من سر شراکت دعوا نمی‌کنم که! ماشین به نام من بمونه تا وقتی امیرحسین به شونزده هیفده رسید، بزنم به نامش :دی خوبه؟! :دی
پاسخ:
:))) شونزده هفده کمه
18
تبرییییک [بادکنک و قلب و اینا ] 
 ایشالا یه شوهر ، با آپشنی (!) که گفتی ، "قسمت ات " میشه :)))))
پاسخ:
ایشالا :)
خوندن درباره سایر فرهنگ‌ها و زبان‌ها و لهجه‌ها عالیه:)
کاش بابای منم شرط وزن می‌ذاشت. قابلیت 70کیلو شدنم دارم:/
پاسخ:
:)) بیشتر می‌نویسم.
هیچ وقت برای معدل و نمره و درس و کنکور شرط نمی‌ذارن. جایزه هم نمی‌خرن حتی!!!
اینو چون می‌دونن برام سخته شرط گذاشتن. بابای تو هم لابد می‌دونه می‌تونی 70 کیلو بشی و ریسک نمی‌کنه :دی
۱۶ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۱۱ نیمچه مهندس ...
چقدر کادو میدین:|
تولد که برای ما تعریف نشده کلا،تولد هم بگیریم نهایتش پول کادو میگیریم. دریغ از یه ذره خلاقیت واسه هدیه.البته بازم بهتر از کاسه بشقابه که بچگی هامون کادو میدادن
عروسی هارو هم اونقدر خلاصه کردن که تو چهار پنج ساعت تموم میشه(بهتر!حوصله هم ندارم.) ولی همچنان پول دو تا جشن رو به عنوان کادو میگیرن.
یه سوال:این کادو دادن ها به صورت رفت و برگشته؟
پاسخ:
جواب سوالت: اصولا به صورت رفت و برگشته، ولی بستگی به وضع مالی کادو دهنده هم داره و لزوما برابر نیست مقدار چیزی که میدی و می‌گیری
مگه میشه خوش نگذره؟! :)
پاسخ:
:)
۱۶ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۴۴ شیمیست خط خطی
چقدر رسماتون قشنگه :))
میخواستیم با آقای همسر شهریور بیایم اونورا گفتن اواخر خرداد تا آخر تیرش خوبه، ما هم مقصدمونو عوض کردیم، گذاشتیم سال دیگه عمری بود بیایم :)
پاسخ:
اردیبهشتش قشنگه
بعدش دیگه جهنمه بس که گرمه

هر موقع خواستید تشریف بیارید در خدمت باشیم
سلام شباهنگ جونم
روز خبرنگار مبارک
🌹
پاسخ:
سلام
ممنون
البته من بیشتر سوژه‌یابم تو تیم رادیو و حیف که روز سوژه‌یاب نداریم
۱۷ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۱ خانم فـــــ
متاسفانه اخیرا که وزن کردم دیدم 56 کیلوم ام
کسی ام برام ماشین نمیخره :(
پاسخ:
:))) تو هم اگه از اول چهل بودی الان برات ماشین می‌خریدن
شب میلاد امام رضا کنار حرم به یادت بودم دختر دوست داشتنی :*
پاسخ:
چقدر تو خوبی
چقدر مهربونی
چقدر من خوشبختم که شماها رو دارم
ممنونم ازت :)
۱۸ مرداد ۹۶ ، ۲۱:۱۰ نیمچه مهندس ...
امروز صبح باخودم داشتم در مورد جمله ی جاش خالیه،خالی بمونه که تو عزا به طرف باقی مانده میگید فکر می کردم.به این نتیجه رسیدم که طرف میدونسته که فرد از دنیا رفته چقدر براتون عزیز بوده و با این جمله در حقیقت گفته که میدونم هر کسی هم بعدش جاشو پر کنه اون نمیشه و به این صورت جاش خالیه ، خالی بمونه.
یه سوال:پس بشقاب یعنی قاب(ظرف،دیس) خالی؟یا من الکی دارم ریشه ی ترکی بهش میبندم؟:-D
میشه راجع به کلمه ی آقا و خانم هم روشنگری کنی یا شیخ؟
پاسخ:
من حتی به این فکر کردم که منظورشون اینه که حالا که زنت مرده، یه زن دیگه نگیر و جاش خالی بمونه

آقا و خانم ترکی هستن، ولی ریشه شونو بلد نیستم
بشقابم گفتم دیگه، همون دیس خالیه و درست فهمیدی :)
من نمی‌دونم چطوری اینقدر لاغری :|||||
پاسخ:
کافیه بدغذا باشی و همه چی رو همه جا نخوری