پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

دختری هستم که از عنفوان طفولیت آرزوش این بوده که عینک داشته باشه و هیچ وقت نداشته و 5 سال پیش، چشم‌پزشک دانشگاه بهش گفته اگه روزا بیشتر از دو ساعت پای لپ‌تاپی عینک بگیر و وی هر روز یه 24 ساعتی پای لپ‌تاپه. و استدعا دارد نپرسید چی کار می‌کنی دقیقا. قول میدم یه ثانیه‌شم به بطالت نمی‌گذره. فیلمم نمی‌بینم. بنده یا در حال خوندنم یا نوشتن یا تحقیق، یا ویرایش. خیلی هم لذت‌بخشه برام و اینایی که دو دیقه نمی‌تونن پای این بشیننو درک نمی‌کنم.

حالا می‌خوام از این عینکا که وقتی می‌شینی پای لپ‌تاپ باس بزنی به چشت بخرم! ولی به هر کی میگم میگه منم داشتم و به دردم نخورد و منم دارم و استفاده نمی‌کنم. الان سوالم اینه که کسی هست از اینا داشته باشه و استفاده کنه و مدل یا جنسشو به من پیشنهاد بده؟ یا مثلاً بگه از اینا نخر و از اونا بخر؟ چشام ده دهه، آستیگمات و اینام نیستم و می‌خوام نه نزدیک‌بین باشه نه دوربین، فقط جلوی این اشعه‌ی کذایی که دکترا می‌گن رو بگیره. اصن بخرم به نظرتون؟ تا حالا کسی بوده که از این عینکا نداشته باشه و کور شده باشه؟

یه چیز دیگه! عینک، مثل سمعک که از سمع میاد، از عین به معنی چشم نمیاد! عینک، آینک (آینه+ک) بوده که یه فرایندی که خارج از حوصله‌ی شماست درِش اتفاق افتاده و آدم به اشتباه فکر می‌کنه مثل سمعکه. قدیمی‌ترین تصویری که در اون عینک به‌کاررفته، قرن 13، تصویر یه کشیشه با عینک یک‌چشمی. در متون زبان فارسی، جامی کلمه‌ی «فرنگی شیشه» رو برای عینک به‌کاربرده و حافظ هم میگه: 
بدین دو دیده‌ی حیرانِ من هزار افسوس / که با دو آینه رویش عیان نمی‌بینم (دو آینه = عینک)
خب حالا بخرم، نخرم؟ چه کنم؟

+ عنوان از شاعری به نام شهراد!

۹۵/۰۴/۲۰
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

واژه‌ها

نظرات (۲۷)

نمیدونستم همچین عینکایی که صرفا جلوی اشعه رو میگیره وجود داشته باشه ... جالبه ...
پاسخ:
به جهل شما میگن جهل مرکب. نه تنها نمی‌دونستی، بلکه نمی‌دونستی که نمی‌دونی. ولی جهل من ساده بود و می‌دونستم نمی‌دونم.
اتفاقا همین دیروز پریروز داشتم به این فکر میکردم که "عین" بعنی چشم و "عینک" یعنی چشم تو! 
از الان به خودت قول بده هر موقع میشینی پای لپ تاپ عینک بزنی! برای چشم ضرر داره اشعه ش خب...تو هم که همش پاشی (پایش هستی!)
پاسخ:
قول میدم.
ولی خب نمی‌دونم چی بخرم دقیقاً
منم تا همین چند هفته پیش همین فکرو می‌کردم در مورد عینک
بذار چند تا مثال دیگه هم بگم:
- بازیگوش: گوشیدن یعنی توجه کردن، بازیگوش یعنی گوشنده به بازی.
- خفه خون : «خفقان» را از عربی گرفته، به «خفه خون» که ترکیب دو کلمه‌ی فارسی است تبدیل کرده‌ایم.
- تاول: فارسی‌زبانِ معمولی این واژه را بسیط می‌داند. اما تاول، تاب (آتش) + ول (گل) است.
- مستمند: مُست = گله و شکایت
- یوزپلنگ: یوزیدن = جهیدن، یوز (ستاک حال) + پلنگ (اسم) = پلنگ جهنده
- نیمکت: کَت = تخت‌خواب، نیمکت = نصفِ تخت‌خواب
«دوقلو (به زبان ترکی)»، دوق (زاییدن) + لو (پسوند نسبت) است؛ فارسی‌زبانان این ساختار را نادیده گرفته، «سه‌قلو»، «چهارقلو» را ساخته‌اند؛ و نیز «دوبله» و «سوبله»، «لوکس» و «دولوکس».
شلوار (شل = ران، وار = پوشنده، «وار» در «دیوار» هم همین «وار» است)
شفتالو (شفت = بزرگ، فربه، چاق)
کرنای (کر، صورتی از کار، به معنای جنگ)
رستاخیز (رست = مردگان)
این واژه، آگاهانه ساخته شده: حرکات دودی معده (دود = کرم، حرکات کرمی)
منم سال دوم ارشد یه عینک خریدم که شماره اش خیلی کمه حدود 0.5 اینا و انتی رفلکسه...
دکتر گفت برای شما که صبح تا شب پای کامپیوتری علت ضعیف شدن چشم همون اشعه است و با این عینک جلوش گرفته میشه....
البته اون 0.5 هم شماره ی چشمم بود وگرنه شما فک کنم بتونی معمولیش رو بگیری.
پاسخ:
جالبه هر دو مون از سال دوم ارشد به فکر افتادیم.
مثلا اگه میخواستیم طبق همون قاعده پیش بریم توی فارسی باید به سه قلو میگفتیم "دوقلو به اضافه ی یکی دیگه" یا مثلا به چهار قلو میگفتیم "دو تا دوقلو"!
حرکات دودی رو زیاد توی زیست دبیرستان و درسای دانشگاه خوندیم و میخونیم... پس حرکات کرمی میشه... خیلی جالب بود!
پاسخ:
اصن اون دو توی دوقلو عدد نیست و فارسی‌ش میشه همزاد و همایند
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۰:۵۳ زینـب خــآنم
چرا عینک بگیری خب ؟
من این نوع عینکی ک گفتی رو ازش اطلاع نـدارم
چرا از این صفحات اشعه گیر ک واسه روی صفحه مانیتور یا لپ تابه نـمیگیری ؟
اونا ک راحت تـره
نـمیدونم یادت میاد یا نه ، قبلا مردم خیلی استفاده میکردن ؛ فک میکنم هنوزم باشه
شما ک ناچاری بشینی پای سیستم ، هر 45 دقیقه یک بار حداقل 10 دقیقه ب دورترین نقطه اطرافت البته غیر از صفحه مانیتور ، نگاه کن !!
اجازه بده یکم ماهیچه های چشمت تقویت بشه
هرچند یکی باید اینا رو ب خودم بگه  - _ -
پاسخ:
:))) راست میگیااااا صفحه‌ی اشعه‌گیر برای لپ‌تاپم هم می‌تونم بگیرم. نشنیده بودم همچین چیزی هم هست
نمی‌دونم چرا یاد اون آیه افتادم که یه دور میگه خودت چشماتو نگه دار یه دورم میگه طرف حجاب کنه.
الان من باس به لپ‌تاپم بگم حجاب کنه :))))
از زمان طفولیت عینک دوس داشتم ولی الان ها شاید دوس ندارم عینک باشم :(
پاسخ:
من همیشه فکر می‌کردم با عینک دانشمندتر میشم :دی
منم راستش رو بخواین همین فکر رو میکردم :دی ولی بزرگ شدیم از کله‌مون افتاد :)
پاسخ:
هم‌کلاسیای دوره‌ی کارشناسی‌م بیشترشون عینکی بودن و همه‌ش حس می‌کردم اینا باهوش‌ترن :دی
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۱:۱۰ سارینا مرادی
اتفاقا خوبه این عینک های آنتی رفلکس . من عینک طبیم رو آنتی رفلکس کردم و دیگه سردردهای ناشی از کار طولانی با سیستم رو ندارم . در حالی که قبل از این خیلی سریع چشمهام خسته میشد و سردرد میگرفتم . 
و برعکس تو من 9  ساله ، از دوم راهنمایی عینک میزنم و چشمهام دو ، دو و نیم ضعیفه . تازه آستیگمات هم هستم ! 
:دی
پاسخ:
ولی از ایده‌ی زینب هم خوشم اومد که برای لپ‌تاپ از این صفحه‌ها بگیرم. چون 24 ساله عینک نزدم شاید نتونم عادت کنم... 

+ فامیلی‌تو دوست دارم :دی
فکر کنم جهلم دابل مرکب باشه ؛ چون علاوه بر اینکه اون عینکا رو نمیدونستم ؛ نمیدونستم که  صفحه ای یا روکشی برای صفحه لب تاپ باشه که اشعه رو از بین ببره :دی
پاسخ:
:))) این روکشه رو منم نمی‌دونستم
یه سوال : عینک آفتابی خوب نیست ؟ منظورم اینه اگه عینک آفتابی دارید میتونید عینک آفتابی بزنید . خیلی هم شیکه . تازه چون نور کم میشه آدم یه آرامشی پیدا میکنه حتی !
پاسخ:
ینی صبح که بیدار میشم عینک آفتابی بزنم تا مثلاً شب؟
خودم خنده‌م می‌گیره از قیافه‌م چه برسه خونواده :)))
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۱:۴۲ خانم فـــــ
چه چیزا:|

 من با سابقه طولانی عینکی بودنم هیچ وقت به لزوم همچین چیزی فکر نکردم. چون این چیزا رو خود دکترا هم میدونن الکیه و کاسبیه و فروش لوازم دکانشون هست!
 و جلوی نزدیک بینی یا پیر چشمی زودرس رو نمیگیره. برای جلو گیری از نزدیک بینی باید قرنیه ورزش کنه. ورزشش هم اینه یه ربع ده دقیقه یه بار به دور ترین جای ممکن نگاه کنید. یه مقدار دیگه هم ژنتیکی هست. معمولا چشم های با رنگ عنبیه تیره تر در مقابل نزدیک بینی و پیر چشمی زودرس مقاوم تر هستن.
ولی خب جوانی جویای نام هستی و از بچگی آرزو داشتی عینک بزنی.حالا عینک رو بخر ولی روزی 100 باز خدا رو شکر کن ک چشمات ضعیف نیست میتونی بری استخر، میتونی بری زیر بارون بدون اینکه نگران شیشه عینکت باشی، زمستونا میتونی از جای سرد وارد جای گرم بشی بدون اینکه عینکت بخار بگیره و همه جا رو محو ببینی، میتونی نگران تاریخ انقضای لنزت نباشی، وقتی میخوای بری بیرون 3 ساعت در گیر شستن دست و گذاشتن لنز نیستی، وقتی مایع لنزت تموم میشه و اون مارک رو پیدا نمیکنی 60 تا خیابون رو واسه یه مایع لنز نمیگردی و وقتت تلف نمیشه و ...
بازم آرزو داری عینک بزنی؟
پاسخ:
یه جفت چشم و اییییییییییییییییییییییییییییین همه دنگ و فنگ؟ خدا صبرت بده
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۲:۱۲ خانم فـــــ
هعییی ...چقدر مظلوم نمایی کردم :))))
نه ولی واقعا دلم برای خودم و چشمام میسوزه:(
پاسخ:
والا با این توصیف و تشریح و تبیینی که کردی دل همه‌مون کباب شد برات

چشاتو چش نزنم،ولی مامان من نه پای لب تاب هاااااا!پای کتاب اننننقدر بود که چشاشم ضعیف شد خب و عینک هم اذیتش میکرد!

یه عمل چن دیقه کوچولو لیزیک نمدونم چی انجام دادُ خلاص(خلاص از عینک)

در درجه اول ته تهش مث مامان میشی و عمل میکنی دگ:دیییی

در درجه دوم مردم از عینک فرار میکنن تو میخوای عینکی شی؟!پیشگیری بهتر از درمان!یکم مراقب چشات باش نیازی نه به عینکه نه به نمدونم صفه اشعه گیر

+یه چیزی،تجربه نشون داده کسی که کار مفید میکنه هیژده ساعت پای لب تاب چشاش هیچیش نمیشه

ولی یکی مث من که کاراش غیر مفیده پای نت ساعتاشم کمتره چیزی نمونده به کوریش - _ -

خدا خودش میدونه چش کیو اذیت کنه:)))))))))))))

پاسخ:
:)))) بله دیگه. خدا جای حق نشسته :دی دلش نمیاد من که این همه برای جامعه مفیدم اذیت شم :دی
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۸ سرباز جامانده
من دبستان که بودم دکتر بهم عینک داد.از بس نزدم هنوزم نوعه.فقط گاهی داداشم به عنوان عینک زاپاس استفاده میکرد ازش.ولی بعدکنکور باید برم چشم پزشکی احتمالا درجه چشمم رفته بالا. چندسال پیش میرفتم کلاس کامپیوتر بعد معلمه آنتی رفلکس میزد.راضی بود.اون چیزایی که زینب خانم گفت فکرکنم واس لپ تاپ باشه.اون قدیما واس اون کامپیوتر قدیمیا بود.حالا بگرد شاید بود.اون ایده ی عینک آفتابی ام من یه وبی خوندم یکی انجام داده راضی ام هست. یه چیز دیگ.خانم ف گفت عنبیه ی تیره مقاوم تره.ینی چشم رنگیا زودتر دچار پیرچشمی و اینا میشن؟
پاسخ:
والا من از پزشکی و چشم پزشکی سر در نمیارم
چشم ابرو مشکی هم نیستم ولی خب انقدارم روشن نیست چشام
شاعر می‌فرمایت:
موسی
عصایش
محمد
کتابش
تو
چشمانت!

در پاسخ به سرباز جامانده :

ما یه همکلاسی داشتیم رنگ چشاش قهوه ای یواش بود.خیلی حساس بود رو افتاب و چشاش

یبار ازش پرسیدم گف رفت دکتر گفته رنگدونه چشات کمه مقاوت چشات کمتره مقابل نور باید حواست به چشات باشه

حالا راستو دروغشو مطمان نیستم ولی احتمالا درسته

پاسخ:
منم قهوه‌ای یواشم :دی
حساسم نیستم :دی
کلاً انقدر که خودم و روحیه‌ام حساسه جسمم حساس نیست
والا

نسرین

متن پستا به کنار بعضی وقتا عنوان منو میمیرونه

به واقع عنوان منو مرد

چرا بعضی عنوانات انقد قشنگه اخه

پاسخ:
یه بار یکی از خواننده‌ها می‌گفت عنوان پستام می‌تونن اعلام استقلال کنن و خودشون برای خودشون یه پست باشن.
نمره نداره این عینکا؟
همینجوری بزنی واسه چشم ضرر نداره؟
میخوام بدونم میشه همینجوری بیرون زد به چشم که مثلا یه عده هم در حال پرتقال پوست کندن دستشونو ببرن:دی
پاسخ:
:))))))))))))))) سوال منم همینه. نمره که نداره ولی نمی‌دونم همینجوری ضرر داره یا نه. شیشه است دیگه.

خیلی جالب بود. سمعک و عینک رو میگم!

پاسخ:
:) آره برای خودمم جالبه
۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۷:۴۳ نیمچه مهندس
شیشه است دیگه.بی شماره و اینا.ضرر نداره که.وقتی اون همه پای لپ تاپی اگه نزنیش نورِ صفحه باعث خشکیه چشمت میشه و بعد خدای نکرده مجبوری اشک مصنوعی استفاده کنی.
اگه دکتر بهت گفته برو پیش اپتومتریست تا راهنماییت کنه واسه انتخاب نوعش.
هرچند من که خودم عینکی هستم 5 ساله،اون قدر کم عینک میزنم که کسی نمیدونه عینکی هستم.
پاسخ:
اسمت چه بامزه است :)))
دکتره 5 سال پیش گفته و الان بهش دسترسی ندارم که نوعشو بپرسم
تصمیم گرفتم از همین لایه‌هایی که رو صفحه‌ی لپ‌تاپ میزنن استفاده کنم
محافظ ضد اشعه روی صفحه یه حالتی ایجاد میکنه مثل نویز ! ولی تحملش راحت تر از عینکه 
عینک به مرور گودی پای چشم میاره !
همون محافظ بزن به لپ تاپ ت 
چشمم ضعیف بود؛ضعیف تر هم شده این چند روز :|
لامصب از رشد هم نمیفته برم لیزیک کنم !

پاسخ:
:) پس زنده‌ای!
دلمان برایتان تنگ شده بود
سلام
خوبی باجی؟
زنده ام
هستم منتها خسته م درارو بستم :دی
در میان عصر تکنولوژی خواهرم گاهی رجوع کن به ایمیلم خب :پی .. یبارم تو بیا منو دچاره شگفتانه کن (ضمن عرض ارادت به آهنگر دادگر) :دی
میخونمت هرشب منتها سایلنتلی :)))))))
پاسخ:
سلام.
ایمیل؟
اممم... معمولاً دوست دارم ارتباطم با خواننده‌های وبلاگم با کامنت باشه و ایمیلو ترجیح میدم اختصاص بدم به کارای کاری و درسی :)
حالا نمیخواد هر شب کامنت بذاری، ولی ماهی یه بار بیا اعلام حیات کن
گزوم اوسته
اد من زینده یم :ایکس

الان یاخچی دی؟؟ D:
پاسخ:
ساغول. یاشا
۲۰ تیر ۹۵ ، ۲۲:۵۲ در مورد پست بالایی:
 تو که همه کلمات رو فارسیشونو میگی، پروتکل یعنی چی؟ اینو هم فارسی می نوشتی....
پاسخ:
من همه‌ی کلماتو فارسیشونو نمی‌گم.
۲۱ تیر ۹۵ ، ۰۲:۰۵ نیمچه مهندس
یه نکته ای بگم.این اشعه گیری که میخوای بگیری میگن برای مانیتور های crt خوبه که جلوی اشعه ی X  رو میگیره.این روزا مانیتورا LCD یا LED هستن و اشعه ی X ساطع نمیکنن.فقط نوره که اذیتت میکنه.به نظرم بد نیست از عینک رفلکس استفاده کنی یا نور زمینه ت رو کمتر کنی تا اون نوره چشمات رو خشک نکنه.تو تاریکی هم اصلا جلوی مانیتور از هیچ نوعی نشین.
به هر حال بدک نیس هر کسی هر 2 سال یه بار بره پیش اپتومتریست.
بازم خود دانی
پاسخ:
ممنون
اصن به تفاوت lcd و crt توجه نکرده بودم
منم بابام از این عینک ها گرفت اما بعد یه مدت استفاده نکرد
کلی هم هزینه کرد که عینکش از فلان مارک آمریکایی باشه
من استفاده کردم
نمی دونم چرا اما چشمام درد میگرفت احساس می کردم حالت چشمم هم عوض شده
در هر صورت شیشه خالی هم یه مقدار شکست نور داره
شاید مال اون بود نمی دونم
پاسخ:
عه! چه جالب
مرسی بابت به اشتراک گذاشتن تجارب ارزنده‌ات
۲۱ تیر ۹۵ ، ۱۴:۵۰ در مورد پست بالایی:
چرا، اکثرا میگی.... با توجه به رشته ات....
به هر حال پروتکل رو بهتر بود فارسیشو میگفتی:)
پاسخ:
آره سعی می‌کنم فارسی‌شو بگم ولی خب با توجه به رشته‌ام یا بی توجه به رشته‌ام، پروتکل پروتکله
دوست ندارم بگم اساس‌نامه یا قرارداد یا هر چی
سلام 
یعنی من عاشق وقتایی ام که ریشه ی کلمات رو در میاری اونم با مثال ! شعر حافظ عالی بود ! [آیکونِ لایک و عالی بود و اینا ] :)
پاسخ:
سلام
لطف داری شما :)