پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۸۷۴- روز سیزدهم رمضان: غریب

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲، ۰۱:۳۱ ق.ظ

دیشب (دوشنبه) به پیشنهاد اخوی بعد از افطار، خانوادگی رفتیم سینما برای دیدن فیلم غریب. این فیلم بخشی از فعالیت‌های شهید محمد بروجردی (با بازی بابک حمیدیان) در کردستان رو نشون می‌ده. به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، محصول سال ۱۴۰۱.



شبیه «منصور» و «موقعیت مهدی» بود. هر سۀ این فیلما رو اخیراً دیدم و دوست داشتم ولی اینو بیشتر دوست داشتم. موضوعش ناآرامی‌های منطقۀ کردستان بعد از انقلاب بود. سال ۱۳۵۸ احزاب کُرد از جمله کومله و دموکرات باعث ناآرامی و ناامنی در منطقه شده بودن. محمد بروجردی از طرف امام خمینی به‌عنوان فرمانده سپاه کردستان مأموریت داشته که اوضاع منطقه رو امن و آرام کنه. هر بار که این فیلما رو می‌بینم و با این آدما آشناتر می‌شم می‌گم چی می‌شد شهید نمی‌شدن و می‌موندن و کشورو اینا اداره می‌کردن نه یه مشت آدم بی‌خاصیت و بی‌لیاقت؟ همۀ کارها و حرف‌هاش تحسین‌برانگیز بود. چند جا سربازای خودشو بابت اشتباهاتشون توبیخ کرد، یه جا یکی از سربازا داشت بقیه رو به‌زور برای نماز صبح بلند می‌کرد که مثلاً دارم امربه‌معروف می‌کنم و مانعش شد، یه جا یکیشون به یه اعدامی لگد زد، به اعدامی گفت بیا تلافی کن. یه بارم درگیریا سمت مسجد بود و سربازاش شک داشتن داخل مسجد تیراندازی کنن. گفت فقط تو مسجدالحرام (که تو شهر مکه‌ست) نمیشه جنگید. ادای این الکی‌مذهبیا و متعصبا رو درنمیاورد. صبور و منطقی بود. لباساشم خیلی شیک بود و به لباس برادرا و بسیجیا و سپاهیا نمی‌خورد. وقتی هم شهید شد بیست‌ونه سالش بود (اینو بعد از فیلم گوگل کردم ببینم چند سالش بوده). از پنج، پنج می‌دم بهش. شعری که آخر فیلم از وحشی بافقی خوند هم قشنگ بود:


مبادا یارب آن روزی که من از چشم یار افتم

که گر از چشم یار افتم ز چشم اعتبار افتم

شراب لطف پر در جام می‌ریزی و می‌ترسم

که زود آخر شود این باده و من در خمار افتم

ز یمن عشق بر وضع جهان خوش خنده‌ها کردم

معاذالله اگر روزی به دست روزگار افتم...



و چقدر بلیتا گرون شده نسبت به مدت مشابه پارسال :|



اونایی که بلیتاشونو اینترنتی گرفته بودن اینجا باید چاپش می‌کردن. ولیکن جوهر نداشت و کاغذ خالی تحویلمون داد. رفتم از گیشه گرفتم :|



یه بار رفته بودیم توسکا شام بخوریم؛ تو منوشون ساندویچ تورنادو بود! اینم از گیشۀ سینما و فیلم تورنادو :|



سلفی خانوادگی، پای سفرۀ هفت‌سین سینما



از اونجایی که داشتم با شهید سلفی می‌گرفتم سعی کردم متین و متشخص وایستم. ولی انقدر اون چادرای آستین‌دار دانشجویی و کارمندی و خبرنگاری و ملی و فلان و بهمانو پوشیدم که طرز نگه‌داشتن این ساده‌های سنتی یادم رفته.


۰۲/۰۱/۱۵
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

امید

بابا

فیلم

مامان

نظرات (۲۷)

نه تنها طرفداران این احزابی که نام بردید بلکه طرفداران بقیه احزاب رو توی این چند ماهه توی خیابون دیدم و با برخی شون به خاطر کنجکاوی صحبت کردم . به جز مجاهدین که هیچ حرف و منطقی ندارند ، بقیه شون معمولا آدم های  نرمال و منطقی ای هستند که باز هم تا باهاشون از نزدیک برخورد نداشته باشی متوجه حرفم نمیشی . 

 

من واقعا اولش حتی تا حدی عصبانی بودم که این پرچم ها چیه گرفتید دستتون راه افتادید توی خیابون ؟ مگه ایرانی نیستید ؟ یکیشون توی اون مسیر برام توضیح داد که این پرچم سیاسی نیست بلکه نماینده یک قومه و تناقضی با پرچم کشور نداره . مثلا یه تیم فوتبال یا اقلیت های جنسی یا حتی یه شرکت یا دانشگاه میتونه پرچم خودش رو داشته باشه و این پرچم کشور رو زیر سوال نمیبره . 

 

اخرش هم پرچم هامون رو با هم عوض کردیم و الان یه پرچمی که قبل از این حوادث اصلا باهاش آشنایی نداشتم رو به عنوان یادگاری توی اتاقم دارم 

 

تا جایی هم که این مدت توی اخبار حرفای رئیسشون رو دنبال کردم هدفشون جدایی نیست بلکه به یه سیستم به نام فدرالیسم علاقه مند هستند که اینم از حوزه اطلاعات من کاملا خارجه ولی انگار یه چیزی شبیه کانادا یا امریکا یا المان میخوان که هر ایالت های مختلف داشته باشیم اما در نهایت یه کشور باشیم . 

 

من هیچ مشکلی توی کشورهای اروپایی که این سیستم رو دارند یا حداقل بعضی از قسمت هاشون مستقل تر هستند ندیدم . اخبار اروپا رو زیاد دنبال نمیکنم ولی این که مثلا درگیری باشه یا جنگ داخلی باشه وجود نداره بنابراین نمیدونم مشکل فدرالیسم میتونه کجا باشه 

 

قطعا میشه نقدهاش رو از منابع خارجی پیدا کرد ولی منظورم اینه که به هر حال چیز عجیبی نیست که نشه در موردش در آینده بحث کرد . 

 

من حداقل اون تصویر وحشی و بی منطق و بیسواد و متعصب و جدایی طلب رو توی طرفداران این احزاب ندیدم . 

پاسخ:
اتفاقاً رئیسشون درس‌خوندهٔ فرانسه و هم‌کلاسی بنی‌صدر بود. بی‌سواد نبود. ولی وحشی، چرا.
این آدمای نرمال و منطقیِ الان، اون پرچمی رو گرفتن دستشون که یه زمانی این آدمای آنرمال و غیرمنطقی گرفته بودن دستشون و زیر همین پرچم مردم عادی رو قتل‌عام می‌کردن.
این موضوع انقدر برای من روشن هست که نخوام در موردش بحث کنم.

مسجدالحرام، مسجدیه که کعبه توشه و تو مکه است. مسجدالنبی، مسجد پیامبر و محل دفنشونه و تو مدینه است :)

پاسخ:
:))) نمی‌دونستم. الان درستش می‌کنم. من فکر می‌کردم مسجدالحرام همون مسجدالنبیه.
مرسی که گفتی.

نه بحثی نیست من فقط مثل هر پست نظرم رو گفتم . من طرفدارشون نیستم و حتی اونی که شما میگید همکلاس بنی صدر بوده رو نمیشناسم یعنی نمیدونم اینی که الان هست و دکترای اقتصاد داره همونه یا نه  .  ولی مشکلی هم باهاشون ندارم  یعنی ملاک من چیزیه که خودم دیدم نه چیزی که توی فیلم ببینم . من چندین روز از نزدیک دیدمشون چون بین بقیه مردم بودن . درسته وقتی دو نفر توی یه موضوع حدود ۱۸۰ درجه اختلاف نظر دارن دیگه بحث معنایی نداره . بحث برای مثلا ۱۰ یا ۲۰ درجه اختلافه تازه اونم در صورتی که دو طرف بحث همدیگه رو از نزدیک بشناسن و نظر طرف مقابل براشون مهم باشه . بحث توی فضای مجازی بین دو تا غریبه به جایی نمیرسه . 

 

پاسخ:
اونی که من می‌گم تو سکانس آخر افتاد دست مردم و به درک واصل شد. یکی از دخترا که تو اولین سکانس، روز عروسیش شوهرشو این یارو کشته بود یه گلوله حرومش کرد. قبلش بنی صدر دستور داده بود بدون اینکه خط روش بیافته بفرستنش تهران که فراریش بده. ولی وقعی به اون دستور ننهادن :))

من معمولاً با کسایی بحث می‌کنم که دوستشون داشته باشم و بدونم گمراهن و بخوام هدایتشون کنم. سیاسی هم نه. مثلاً بحث راجع به معادل فارسی یه واژه. اگه از کسی خوشم نیاد می‌ذارم هر جور راحته فکر کنه. به هر حال وقت و انرژیمو از تو جوب پیدا نکردم که به‌خاطر هر کسی هدر بدم :))

آره منم فقط نظرم رو گفتم همونطور که در مورد قاشق و چنگال نظرم رو گفتم :)) به هر حال من  به طیف های صورتی مذهبی احترام میذارم . اصلا همین که سطل ماستی چیزی به سمت ما پرت نمیکنید جای شکرش باقیه :)) 

پاسخ:
تو بحث قاشق و چنگال، اظهار نظر اهمیت و تبعات چندانی نداشت. ییه‌جورایی مفت بود. ولی همیشه این‌طور نیست و اظهارنظرکننده بابت نظرش هزینه میده و گاهی هم سود می‌کنه. هزینه‌ش یه وقتی از چشم بقیه افتادنه، آنفالو شدنه، یه وقتی هم برعکسه و نتیجۀ اظهارنظر جذب محبت و طرفداره.

دانشگاه امروز صبح پیام داده با پوشش مناسب تشریف بیارید. الان تو گروه سر همین پیام دانشگاه دعواست :| کار به سطل ماست نکشه صلوات.

کاش واقعا اینا بودن راس کار تا مردم انقدر از دین واقعی زده نمیشدن...

از سلفی خانوادگیتون که هیچی معلوم نبود:دی

من و همسرم دلمون لک زده برای یه سینما رفتن. ولی خب با بچه نمیشه و دلمم نمیاد بچمو بذارم پیش مامانم چون شیطون شده و نگهداریش واقعا برای چندساعت توسط مامانم سخته و دوست ندارم مادرم اذیت بشه.

پاسخ:
همه‌شونم کم‌سن‌وسال بودن. اون وقت الان طرف با هشتاد سال سن چسبیده به میز ریاست و نمی‌ذاره جوان‌ترها کارها رو بر عهده بگیرن. جاهایی هم که کارا رو می‌دن به جوان‌ترها، باز امضای اونا لازمه.

خودت چهارتا آدم عاقل و بالغ رو پشت اون آینه تصور کن دیگه :دی

اتفاقاً اونجا چندتا زوج بی‌بچه دیدم و این سؤال برام ایجاد شد که چجوری با بچه میشه اومد سینما؟ یکی از راه‌ها اینه که اول برید پارک و حسابی خسته‌ش کنید. بعد بیارید تو سینما اون بخوابه شما فیلم ببینی :))

شما تا حالا دیدی یه بچه بگه من در آینده دوست دارم به لباس مردم گیر بدم ؟‌ حراست دانشگاه یا ادارات یا گشت ارشاد واقعا همه شون یه لوزر به تمام معنا هستند یعنی شما فکر کن یه نفر از صبح تا شب دم در دانشگاه قدم بزنه و به مردم بگه لباس هاتون رو درست کنید . 

 

نه شغلشون ذهنشون رو به چالش میکشه . نه احترامی بین مردم داره . نه جذابیتی داره . نه حقوق میلیاردی داره . نه تحصیلات و مطالعات مرتبطی داره که چیزی یاد بگیرن . 

 

بعد فکر کن این آدم وقتی با خودش خلوت میکنه میبینه هر کسی یه تخصصی داره و این کارش فقط اینه که به لباس متخصصین گیر بده :| زندگی رو کلا اینا باختن . همه امیدشون به اون دنیا و بهشتشونه . 

 

من هم ازشون متنفرم و هم دلم برای این حجم از بازنده بودنشون میسوزه . 

پاسخ:
اغلب فکر می‌کنن کارشون شبیه مراقب‌های امتحانه که نمی‌ذارن کسی از قانون تخطی کنه و تقلب کنه.

سلام 

نسبت به اطلاعات و دانسته‌هایی که داشتم مقایسه میکنم و میبینم اتفاقا خیلی کمتر وحشی‌گری کومله رو نشون دادن. حالا بروجردی رو درسته فقط قسمت قبل از انقلابش رو میشناختم، اما صیاد شیرازی ... صیاد شیرازی رو واقعا عاشقم من... 

به هر حال، به عمق وحشی‌گری ها نپرداختن چون نگران بودن به مردم کردستان بر بخوره. طبیعی هم هست تو شرایط حساسی ساختنش. کلا پرداختن به مسائلی که با قومیت گره خورده سخته. نمیدونم چرا کردم برای قومیت و نژاد خودشون تقدس قائلن :/ هرکسی که معصوم نیست طبیعیه که هر نوع کاری ازش بربیاد چه ربطی به قومیتش داره قرار به تأمیم نیست که چون فلان دسته‌ی خاص از کردها فلان جنایت‌ها رو کردن پس تو منظورت این بوده که کرد یعنی جنایتکار :/// 

 

 

یه چیز درمورد اینکه اگه اینا بودن بگم؟ تو موقعیت جنگی خوب بودن راحتتره. تو شرایط مرگ و زندگی حفظ دینداری راحتتره. جبهه نور و صفا داره و خدا رو کامل میشه لمس کرد. مبارزه ی حق و باطل یه مبارزه‌ی همیشگیه اما وقتی با چشم نبینی‌اش عادتا خودت رو میزنی به فراموشی. بروجردی‌‌ها اگه زنده بودن نمی‌دونم چی میشد. ولی مثل بروجردی هایی رو میشناسم که بجای دشت صاف جنگ، تو باتلاق زندگی عادی گیر کردن و چقدر سخته تو این شرایط رو به جلو رفتن... 

 

پاسخ:
سلام
دیگه از اینم وحشی‌تر آخه؟ چقدر آدم کشتن تو فیلم. بعدشم خب اینا مردم رو می‌کشتن. چرا باید به مردم بربخوره دیگه :|

از این آقای صیاد شیرازی فیلم نساختن هنوز؟

زنده زنده آتیش زدن! پوست بدن آدم رو کندن و گوشت و استخونش رو اویزون کردن!

تو عروسی‌هاشون بجای گوسفند، طرفدارهای خمینی رو سر میبریدن. واقعا با چاقو میومدن جلوی پای عروسی ذبحش میکردن. عروس از روی اون جنازه رد میشد و ملت کل میکشیدن!

اینها رو میشد نشون داد؟ 

اکثریت تمرکز رو گذاشتن روی اون رییسی که از فرانسه اومده بود.‌ یه جورایی رو دشمن خارجی مانور بیشتری دادن. اصلی‌ترین آدم کومله‌های داخلی هم همونی بود که توبه کرد و شهید شد. به هر حال 

هرچند اون قسمت که زن حامله‌ای که بروجردی آورده بود رو کشتن فقط به این خاطر که بروجردی آورده بودش... اونجا خیلی حق بود. اکثرا با بسیجی‌ها و خانواده‌هاشون کار داشتن. ولی خب بسیجی اول انقلاب نه وابسته به هیچ سازمانیه، نه وابسته به حکومته، نه تشکیلات رسمی و سازمانیه و نه... نه جایی کسی بهش ساندیس میده :/ 🚶🏻‍♀️

 

فیلم آب از آتش هست انگار ولی هنوز ندیدم تو نت اومده باشه. 

پاسخ:
:( آره خب بهشون حق می‌دم محتاط باشن.
دورۀ ارشد اتاقمون چهارنفره بود. من بودم و سه‌تا هم‌اتاقی کُرد. دو سال مثل آدم در صلح و صفا زندگی کردیم، بدون بحث و حاشیه. ولی با این پستا و استوریایی که این چند وقت ازشون دیدم و جوّی که حاکم شده تو رسانه‌ها، اگه برگردم به گذشته باهاشون هم‌اتاقی نمی‌شم :| ولی متأسفانه اونا هنوز دوستم دارن :| من ولی نه دیگه. به حرمت نون و نمک هنوز فالوشون می‌کنم وگرنه خیلی رو مخمن!

خب پس به نظر میرسه من با کامنت های این پست از قبل هم منفورتر شدم :))‌ ولی عیب نداره . من ازشون چیز بدی ندیده بودم که بیام بگم . مشاهدات خودم رو گفتم . نمیشد الکی بیام بگم من رو کشتن که . اصلا خیلی بعیده کسی کشته بشه و بعدش روحش بره توی یه وبلاگ کامنت بذاره

پاسخ:
:)))))) شما رو که من نمی‌شناسم. چه فرقی می‌کنه چه احساسی داشته باشم. 
منم سه‌تا هم‌اتاقی کرد داشتم که چیز بدی ازشون ندیدم و خیلی هم دوست بودیم باهم. منم نکشته بودن. ولی الان وقتی از فلان گروه حمایت می‌کنن و طرفداری می‌کنن آیا بازم می‌تونم مثل قبل دوستشون داشته باشم؟ نه. دیگه احساس خوبی بهشون ندارم و دست خودم هم نیست. به‌زور که نمی‌تونم خودمو علاقه‌مند بهشون نشون بدم :|
با چندتا دوست وبلاگی کُرد و هم‌کلاسی کرد هم همین مشکلو دارم. تقریباً می‌تونم بگم رابطه‌مون حداقل از طرف من تموم‌شده هست سر این موضوع.

آره آخه اصلا بحث یه گروه نیست که مثلا شما بگی جنایتکارن و قضیه تموم بشه . داستان اینه که انقدر به شهرستان ها توی ۱۰۰ سال اخیر بی توجهی شده و امکانات در تهران و چند تا شهر دیگه متمرکز شدن که بحث فدرالیسم خیلی جدیه و مثلا اگر شما بگی حزب الف جنایتکاره خب پس فرداش یه حزب ب درست میشه با همون افکار فدرالیستی . حالا با حزب ب که افرادش جدیدن و خشونت رو محکوم میکنن میخوای چیکار کنی ؟‌

 

من که بعید میدونم اگر فرصتش برای مردم پیش بیاد استقبال نکنن . اونی که توی سیستان و بلوچستان توی چادر نشسته قطعا وقتش که برسه از این طرح استقبال میکنه . احتمالا توی تهران و اصفهان و شیراز رای نیاره اما کل مناطق اطراف ایران از وضعیت فعلی ناراضی هستند . 

 

کردها . بلوچ ها  . عرب های خوزستان و .... 

 

در واقع این حزب ها خودشون مهم نیستن بلکه ایده ای که دارند از نسلی به نسل دیگه منتقل میشه و تکثیر میشه .

 

من فکر نمیکنم وضعیت با این ایده بهتر بشه اما چون یه ایده جدیده اگر یه ذره روی مغز مردم کار کنن میتونن راحت رای اکثریت رو داشته باشند یعنی اونی که ۱۰۰ ساله توی چادر توی سیستان زندگی میکنه خب دفعه بعدی به یه طرح جدید رای میده به امید این که وضعش بهتر بشه . 

پاسخ:
به جای اینکه روی مغز مردم کار کنید که به جدایی رأی بدن روی مغز مدیر و مسئول کار کن که امکانات رو عادلانه تقسیم کنن. هدف اگه اصلاح وضعیت و بهبود باشه راه‌های دیگری هم هست.

سلام 

واقعا با نظرتون موافقم  بجای جدایی طلبی که اخرش مثل کردستان عراق می خوان بشن  بیان روی بقیا راه حل ها کار کنک . خیلی از ما یادمون نرفته چطوری پوست سپاهی ها و بسیجی ها رو به معنای واقعز می کندن .(نه به عنوان غدو و استعاره) و ناخناشون رو می کشیدن ..اوناا جنایات جنگی بنود؟ که نمیدونم چرا نشون نمی دن که جوونتر ها یادشون بیاد .. از اولش با فدرالیسم شروع می کنن..بعد که قدرت گرفتن مسایل دیگه می اد ... 

چرا همون ایالت های امریکا و کانادا پرچم جدا ندارن؟ 

پاسخ:
سلام

چی بگم والا. 

سلامی گرم پس از مدت‌ها بر دردانه عزیز :)

یک‌شنبه بود که یه پیام توی یکی از کانال‌های ایتا دیدم که نوشته بود 14 و 15 فروردین با کد تخفیف فلان، میشه اینترنتی بلیط فیلم غریب رو با 70٪ تخفیف خرید. منم چون تیزرشو دیده بودم و دوست داشتم ببینمش سریع رفتم برای دوشنبه ساعت 5 رزرو کردم! اما دیروز انقدر بی‌حال بودم که قیدش رو زدم! و نرفتم. بلیطمم خواستم کنسل کنم و چون کمتر 2 ساعت تا اکران مونده بودن نشد.

بعدشم استوری یکی از دوستان رو دیده بودم که نوشته بود برای دانشجویان به صورت رایگان امشب ساعت 9 اکران میشه و برای رزرو به فلان شماره پیام بدیم. ولی چون ساعتش دیروقت بود دیگه پیگیری نکردم.

خلاصه که الان دیدم درباره‌ش نوشتی حسرت خوردم که چرا نرفتم ببینمش. با تخفیف قیمت بلیطشم خیلی مناسب شده بود. حوصله‌مم سر رفت و به کارهامم نرسیدم ولی سینما هم نرفتم :|

+چادر ساده سنتی به نظر منم خیلی سخته گرفتنش مخصوصا اگه بدون کش باشه. هیچ وقت نتونستم سر کنم

پاسخ:
سلام
ابر و باد و مه و خورشید و فلک داشتن تلاش می‌کردن ببینی و ندیدی. ایشالا یه وقت دیگه ببین.

مستانه یه هم‌اتاقی بدجنس و حسود داشت به اسم سین دخت. پیامتو دیدم یاد اون افتادم :))

 به مریم :‌

 

 ایالت ها پرچم خودشون رو دارند . توی انتخاباتشون معلومه . 

 

اینم لینک کل پرچم ها آمریکا :

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Flags_of_the_U.S._states_and_territories

 

کانادا هم پرچم دارند . سرچ کنی راحت میاد . اطلاعات در مورد اروپا سخت گیر میاد .

 

اسپانیا که مناطق خودمختارشون نه تنها پرچم بلکه رییس جمهور هم دارند :)))) ۱۷ تا بخش خودمختار دارند :|

 

چیزی شبیه این رو سرچ کن 

 

autonomouse comunities of spain 

 

نکته ظریف خودمختاری توی کشورهای اروپایی که درکش رو برای همه سخت میکنه اینه که این بحث ها معمولا بین خودشون انجام میشه و اگر واقعا بخوای ببینی مردمش چی فکر میکنن باید ویدیوهای یوتیوب یا پست های توییتر رو به اون زبان سرچ کنی و اگر زبان رو بلد نباشی با ترجمه زیرنویس بری جلو که کار رو واقعا سخت میکنه ولی به هر حال انگلیسی سرچ کردنش هم از هیچی بهتره . 

 

خیلی بحث پیچیده ای محسوب میشه چون واقعا توی هر کشوری یه جوره و فرمول خیلی یکسانی نداره . 

 

منم کامل نمیفهمم ایرانی های فدرالیست چی میگن ولی از ناعدالتی ها حسابی ناراحتن 

پاسخ:
مرسی. جالب بود. تا این حد اطلاعات نداشتم در موردشون.

عه چه جالب بود این پست شما، هم از جهت همزمانیش با تاکید جدی یه دوست بر این که غریب رو ببینم که با معرفی شما مصر شدم و ان‌شاءالله میدارم تو برنامه م....

و هم از جهت این که دیروز بعد از مدتها و تو مسیر پیاده روی و انجام امورات مختلف منم چادر ساده ایرانی سرم بود و واقعا حسش برام خیلی شیرین بود و خب زیر چادر به ویژه ساده، روسری نخی بهتر جواب میده که هی سر نخوره ....البته کنترلش به هر حال سخت تر از مدل دارهاست ولی من دوسش دارم، انگار دلتنگ شده بودم اصلا....یاد زمانی افتاده بودم که بالاخره تصمیم گرفتم چادری بشم...

پاسخ:
ببین و در موردش فکر کن :)

سلام و درود دردانه خانوم عزیز 

 

با خوندن کامنتها واقعن متاسف شدم ک میبینم اطلاعات و نگاه و ذهن شما جوان‌ها نسبت ب موضوع کردها اینقدر یکطرفه است ! 

دختر جان این فیلم‌هایی ک ازشون اسم بردی همگی در اطاق‌های قکر رژیم درست شده ، مثل هزاران کتابی ک ب نام جوانان شهید نوشته شده !

آیا بجز گفته‌ها و کتابها و فیلمهایی ک رژیم در اینمورد منتشر کرده از منابع دیگه‌ای هم استفاده کردید ک اینگونه نظر (نه جمهوری نه اسلامی ایران) رو برای خودتون مصداق و باور قرار دادید  ؟

بزار اول اینو بگم ـ اولن/ سه‌چهارم کردها سنی هستند و این خاری بود در چشم رهبر !

دومن/ در جنگ نون و حلوا تقسیم نمیکنن و هر دو طرف (کردها و رژیم) ب جنایت‌های مشمئز کننده‌ای دست زدند ، کردها با نفرات نظامی(ارتش ـ سپاه) میجنگیدند و میکشتند و رژیم با بمبارن شهرها دست ب کشتار میزد و فرق است میان این و آن !

کردها از زمان رضا شاه خواهان استقلال سیاسی خودشون بودند نه جدایی از ایران و در بهمن ماه کردها هم مثل شهرهای دیگه ک مردم پادگان‌ها رو تصرف کردند پادگان‌ها رو تصرف کردند و در درگیری‌ها تعدادی نظامی رو بقتل رسوندن و  در اسفند 57 چند روز قبل از عید نیروهای نظامی گسیل شده از تهران با استفاده از هلیکوپترها ب سنندج حمله‌ی گسترده‌ای کرد و موفق شدن شهر رو پس بگیرن ، نخست وزیر وقت (بازرگان)  فروهر رو ک کُرد بود با هیئتی ب کردستان فرستاد و بعد از مذاکره و مصالحه هیئت ب تهران برگشت ، اما خمینی در 26 مرداد 58 خوش رو فرمانده کل نیروهای مسلح اعلام کرد و با اعلامیه‌ای دستور مقابله شدید با خواسته‌های کردها رو صادر کرد  (مثل الان با برچسب ـ تجزیه‌طلبی)

خلخالی بیسواد خونخوار رو خمینی ب کردستان فرستاد و اون احمق هم دست ب محاکمه و اعدام‌‌هایی یکساعته زد . 

مدارک دقیق این جنایت رژیم در اسناد سازمان حقوق بشر ایران (و هم سازمان حقوق بشر جهانی) موجوده و با کمی جستجوی دقیق میتونی بخشی از حقیقت رو بخونی ! 

 نماز روزه‌ات قبول حق 

شاد و سلامت باشی الهی

پاسخ:
سلام
نظرتون محترمه

اینم یادم رفت درمورد پرچم بگم : 

قدمت پرچم کردها با خورشید وسطش بیش از پرچم شیروخورشید ماست و درمورد پرچم فعلی ایران کافی یک نگاه ب پرچم سیک‌های هند بکنی و سبقه‌ی خمینی رو هم خونده باشی و میفهمی ک چرا با پرچم شیروخورشید هم ایشون مشکل داشته و پرچم ایران رو تغییر داد !

پاسخ:
چون در حوزهٔ تاریخ باستان! تخصص ندارم این گزارهٔ شما رو نه رد می‌کنم و نه تأیید. حالا با این فرض که پرچم فلان قوم قدمت داره، چیو می‌خوایم ثابت کنیم؟ بدون پرچم هم من با سواد زبان‌شناسیم می‌تونم قدمتشونو ثابت کنم. سو وات؟ خب که چی؟

چون بحث پرچم شد، شخصا با پرچم شیر و خورشید مشکلی ندارم؛ چون اتفاقا تفاسیر بومی و مذهبی می‌تونه داشته باشه. ولی فکر می‌کنم از جهت گرافیکی پرچم فعلی خیلی زیباتره. کشیدنش هم راحت‌تره.

پاسخ:
من خودمم رگه‌های ملی‌گراییم قوی‌تر از مذهبی بودمنه. ولی وقتی می‌بینم امثال فلانی و بهمانی این پرچمو دستشون گرفتن حس وطن‌پرستیمو سرکوب می‌کنم که با امثال اونا تو یه تیم نباشم. کما اینکه این‌ورم گاهی مجبور میشم حس مذهبی بودنمو سرکوب کنم که با به‌اصطلاح مذهبیون! تو یه جبهه نباشم.

نه کاری به نظر تو ندارم. کلا گفتم.

پاسخ:
ولی نوشتنِ اون بیست‌ودوتا الله اکبر روی پرچم سخته موقع نقاشی.

اون لازم نیست. همین‌طوری هم تو طرح کلی پرچم دیده نمی‌شن.

دقیقا! حالا ببینم کِی فرصت می‌کنم و قسمت میشه :)) می‌بینمش حتما

آخ الان که گفتی منم یادش افتادم. چقدرم از کاراش حرص می‌خوردم. خاطرم نیست قبلا با چه اسمی کامنت می‌ذاشتم. الان اینو گفتی دلم خواست عوضش کنم ولی نمی‌دونم چی بذارم😅

 

راستی! خواستم ازت تشکر کنم بابت معرفی سوتلاوا و توضیحات و آدرسی که دادی. چند وقت پیش با دوتا از دوستام رفتیم و دلت نخواد ۳ مدل زعفرونی و شکلاتی و فندقی‌شو گرفتیم و امتحان کردیم. خیلییی مورد پسندم بود. دوستامم خوششون اومد ولی باز باقلوا رو به خاطر شیرینی بیشترش انگار ترجیح دادن.

پاسخ:
نه دیگه همون سین دخت باش. اسمتو عوض کنی گمت می‌کنیم :))
نوش جونتون

راستی گفتی بنی صدر یاد یه چیز جالب افتادم . یه تیکه از سخنرانی اش توی یوتیوب هست ولی به خیلی بهش کم توجهی شده و دیده نشده . اون موقع که اون حرف رو زد هم که اطمینان دارم کسی نفهمیده چی گفته .  

 

یه مکتبی اون زمان بوده به نام اینترناسیونالیسم که همون از همون اینترنشنال میاد و معنی اش قابل حدسه . هدفش زدودن مرزها و متحد کردن همه کارگران جهان با هم بوده . حالا تو ادبیات کمونیست ها کارگر یعنی همه مردم . بگذریم این شعار کمونیستی از روسیه سر و کله اش پیدا میشه و کمونیست های ایران هم تکرارش میکنن . 

 

بنی صدر میگه انترناسیونالیسم (‌مخصوصا انتر تلفظش میکنه با فتحه )‌ ناسیونالیسم آن روسی است و عنترش ماییم :))))

 

همه جمعیت هم تایید میکنن و  فریاد میزنن درود بر بنی صدر :)))

 

بعدش بنی صدر میگه ساکت . ساکت . نمیخواد درود بفرستید . ساکت باشید دارم حرف میزنم :))‌ 

 

یعنی فکر کن اون زمان که مردم واقعا هیچی نمیفهمیدن و فقط شعار مرگ و درود سر میدادن این آدم چه ذهن خلاقی داشته و چی گفته . 

 

الان هم توی روابط ایران و روسیه مشخصه که اتحادی وجود نداره و اونا به فکر منافع خودشون هستند و عنترش هم ماییم :))‌ 

پاسخ:
از اردیبهشت قراره دورۀ جدید کره‌ای و چینی و روسی برگزار کنیم و تصمیم گرفتم همۀ اینا رو باهم یاد بگیرم ببینم چی میشه :) شما هم خیلی ذهنتو مشغول این بازیای سیاسی نکن.

ببین اگر خیلی هدف مشخصی از روسی و چینی و کره ای نداری من پیشنهاد میکنم بری سمت فرانسوی اسپانیایی ایتالیایی ( یکی از سه تا )‌ و آلمانی و یکی از این سه تا (‌ سویدی نوروژی دانمارکی )‌

 

چون حتی اگر هدف مشخصی از این سه تا زبان لیست بالا نداشته باشی بعدا اهداف مشخص تو رو پیدا میکنن 

پاسخ:
صرفاً برای کنجکاوی و تفریح. 
البته من چه یاد بگیرم چه یاد نگیرم به هر حال پشتیبانم و در معرض مطالبم. گفتم حالا که وقت می‌ذارم دقت کنم یاد بگیرم.
اتفاقاً برای اینایی که گفتی هم برنامه داریم تابستون :))
شاید خودمم ترکی تدریس کنم. اگه فرصت کنم البته.

بوی مهاجرت میاد :))))) 

 

جادی هم فکر کنم مهاجرت کرده البته اطمینان ندارم اما یه ویدیو چند روز پیش توی ویتنام منتشر کرد :)‌ دیگه نمیدونم کاری بوده یا توریستی 

پاسخ:
دفاع‌نکرده کجا برم من؟ :))
من اگه می‌خواستم برم با دلار سه‌تومنی می‌رفتم نه حالا

به نظر من که بهترین دفاع حمله است :))‌ من وسط ارشد بدون این که حتی چیزی به اساتید بگم جمع کردم رفتم . جای تقدیر داره که توی اون سیستم آموزشی شما تونستی سال ها دووم بیاری . تازه اون زمان که من همینجوری ول کردم رفتم اصلا بحث حجاب نبود . وضعیت اقتصادی انقدر بد نبود . یار در بر بود و شرب مدام و ایام به کام ولی واقعا فکر میکردم با سیستمی مواجه هستم که هیچی سر جاش نیست و هر لحظه ممکنه همه چی روی سرمون خراب بشه . به خودم گفتم حتی اگر برم حمال هم بشم بهتر از مهندس بودن توی ایرانه . 

 

خیلیا میان دوباره مقطعشون رو تکرار میکنن البته میدونم برای دکترا زور داره اما خب نمیدونم دیگه . یه چیز شخصیه

پاسخ:
کم آوردن و رها کردن تو مرام من نیست.

راستی به این چت بی تی جی و هوش مصنوعی زیاد اطمینان نکنید اگر پایان نامه ای چیزی دارید . من امروز چند ساعت درگیرش شدم چون خودم حال نداشتم روی یه کد کار کنم و گفتم خب از این نعمت خدادادی استفاده کنم . بعد از ۱۵ بار سوال و جواب و این که هی بهش میگفتم این کدی که به من دادی کار نمیکنه و هی معذرت خواهی میکرد و دوباره همون کد رو میداد و میگفت امتحان کن آخرش معذرت خواهی کرد و به خاطر صبر ایوبم تشکر کرد و گفت تازه داره یاد میگیره   . 

 

منم که دیگه هنگ کرده بودم قبل از این که مرورگر رو ببندم بهش گفتم حداقل عکس یه ایت الله توی استخر رو برام بکش و یه آخوند رو با عبا و امامه و تسبیح و لباس کامل وسط استخر کشید :|‌ یعنی حتی فکر نمیکنه که آدم ها حتی آخوند ها با اون لباس ها نمیرن توی استخر :|

 

خواستم بگم اون حرفم در مورد این که مرجع تقلید میتونه بشه رو پس میگیرم 

پاسخ:
چند روز پیش اسممو بهش گفتم. پرسیدم فلانی کیه؟ گفت یه روزنامه‌نگار سیاسی. گفتم نه این‌طور نیست. اون یه زبان‌شناس و مهندسه. یه کم بعد، دوباره پرسیدم فلانی کیه؟ گفت یکی از دانشمندان معروف ایرانی و استاد دانشگاه است که در حوزه‌های زبان‌شناسی و مهندسی برق فعالیت دارد.
او عضو هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر دنیا همچون دانشگاه استنفورد، دانشگاه مریلند و دانشگاه هاروارد بوده است.

رفتم سرچ کردم اسم این شهید رو. همین جمله برام کافی بود:

"وی به همراه محسن رضایی، مسئولیت حفاظت از سید روح‌الله خمینی را در زمان بازگشت به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ برعهده داشت."

:)))))))))))))))))))))))

 

نه ممنون!

پاسخ:
ببین همون روز محمد اصفهانی هم رفته روی سن جلوی امام خمینی و بقیه قرآن خونده. آیا این کارش دلیل میشه الان ارمغان تاریکیشو گوش ندیم؟

تو هنوز به خمینی میگی امام! گروه خونیت به معترض و منتقد نمی خوره. حامی حکومتی :) 

پاسخ:
گروه خونی من A+ هست. فقط به A+ و AB می‌خوره.