پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۷۹۱- نیم‌فاصله در مصر

چهارشنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵ ق.ظ

صدیقتی مِنَ القاهره بعد از مدت‌ها متوجه یکی از ویژگی‌های خط فارسی شده و اینجا داره با فارسیِ دست‌وپاشکسته راجع به نیم‌فاصله می‌پرسه. البته اسمشو نمی‌دونست و با مثال و کپی کردن واژه‌ای که دیده بود منظورشو رسوند.



خودمم نیم‌فاصله رو سال آخر کارشناسی، موقع نوشتن پایان‌نامه یاد گرفتم. قبل از اون اسمشم به گوشم نخورده بود و اساساً نمی‌دونستم چنین پدیده‌ای وجود داره. رشته‌م مهندسی بود و با واژه‌ها و نگارش و ویرایش زیاد سروکار نداشتم. می‌نوشتم، ولی بی‌قاعده. چت‌های قدیمی و پستای قدیمی وبلاگمو که می‌خونم دلم می‌خواد بشینم همه رو از اول ویرایش کنم. اون موقع بلد نبودم ولی وقتی یاد گرفتم عاشقش شدم و دیگه حتی تو چت‌ها و دست‌خطم هم رعایتش می‌کردم. وقتی هم وارد انجمن زبان‌شناسی دانشگاهمون شدم، در حرکتی سریع فوری انقلابی نیم‌فاصله‌های صفحات مجازی انجمن و گزارشا و اطلاعیه‌ها رو اصلاح کردم تا احساس آرامش کنم.



+ اگر به زبان اشاره علاقه دارید این وبینارو توصیه می‌کنم. فردا (پنج‌شنبه) دهِ صبح به وقت ایران. مدرّس ناشنواست و مترجم داریم.

+ امروز عصر ساعت ۴ تا ۷ یه کارگاه سه‌ساعته هم داریم با عنوان آمار و SPSS در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. اگه به دردتون می‌خوره اینم توصیه می‌کنم.

+ بقیهٔ اطلاعیه‌ها رو هم اینجا گذاشتم. احتمالاً زبان چینی و آشنایی با آزمون‌های انگلیسی و خواندن متون تخصصی به دردتون بخوره. همۀ برنامه‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهند شد و شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است. پس می‌تونید با بقیه هم به اشتراک بذارید.

۰۱/۰۶/۰۲
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

فاطمه دوست مصری

نظرات (۱۶)

من خودم تو ویندوز جدیدم نمیتونستم نیم‌فاصله بذارم و از شما یاد گرفتم🤞

ویندوز قبلی‌ام شیفت و اسپیس بود و الان کمی پروسه‌ی طولانی‌ای داره و من از خدا پنهون نیست از بنده چه پنهون، گاهی حوصله‌ام نمی‌کشه رعایت کنم.

پاسخ:
کنترل و شیفت و دو همه جا می‌گیره و درستش همینه. اسپیس با چیزای دیگه کاذبه، مگر اینکه مطمئن باشید صفحه‌کلیدتون استاندارده. الان فکر کنم مال من استاندارد نیست که نمی‌گیره با اسپیس.

ممنونم از اطلاعات خوبی که در اختیارمون می‌ذاری.

پاسخ:
خواهش می‌کنم. امیدوارم مفید باشه براتون :)

چقدر نیم‌فاصله رو براش پیچیده کردی! کیبرد که معمولا اگه موبایل اندروید باشه، سویفت کی (کیبرد مایکروسافت) روش نصبه اونم داره و نیازی نیست به نصب کیبرد جدا حداقل توی سامسونگ و ال جی من که به صورت پیش فرض داشتمش بعدم روی کامپیوتر گرفتن شیفت و اسپیس راحت‌تر از گرفتن سه تا دکمه نیست؟ :))

پاسخ:
خب این بنده خدا صفحه‌کلیدش فارسی نیست و نیم‌فاصله برای فارسی تعریف شده نه عربی. اون حتی نمی‌دونست این نوع فاصله‌گذاری چیه.
شیفت و اسپیس و روش‌های دیگه نیم‌فاصله‌های کاذبن. شیفت و اسپیس درسته ولی همیشه نمی‌گیره. باید مطمئن باشی روی ویندوزت صفحه‌کلید استاندارد فارسی نصب شده. اون موقع می‌تونی شیفت و اسپیس رو بزنی. مثلاً من الان موقع جواب دادن به کامنتت زدم نشد. 

آره همون کنترل شیفت دو رو بهم یاد دادین

پاسخ:
شما هم به چند نفر یاد بدید زنجیره قطع نشه.

این چه وضعیه. نیم فاصله کجاست؟ من هر چی فاصله رو میزنم رو کیبرد گوشی همون فاصله کامله. تا نیم فاصله رو یاد نگیرم آروم نمی گیرم

 

https://s6.uupload.ir/files/screenshot_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B2%DB%B0%DB%B8%DB%B2%DB%B4_%DB%B1%DB%B6%DB%B2%DB%B7%DB%B1%DB%B2_evrb.jpg

پاسخ:
چون کیبوردتون اونی نیست که من گفتم. از گوگل پلی یا بازار یا هر جایی که برنامه دانلود می‌کنید Gboard رو دانلود و نصب کنید.
۰۲ شهریور ۰۱ ، ۱۷:۳۳ فاطمه ‌‌‌‌

روی ویندوز می‌شه رفت تو تنظیمات صفحه کلید و کیبورد فارسی استاندارد رو نصب کرد. اون‌طوری شیفت و اسپیس کار می‌کنه برای نیم‌فاصله (و کاذب هم نیست).

البته جای بعضی شورت‌کات‌های دیگه مثل ویرگول عوض می‌شه ولی آدم عادت می‌کنه :)

پاسخ:
برای اینکه از عادتِ صفحه‌کلید فعلیم دربیام، بعد از پونزده ساااااااااااااااااال تایپ و کار با صفحه‌کلید، امروز برای اولین بار صفحه‌کلیمو استاندارد کردم!
از اینجا دانلود کردم:
بماند به یادگار :|

ولی هنوز موقع جواب دادن به کامنتا شیفت و اسپیس کار نمی‌کنه.

کار کرد!
چون هنوز روی اون قبلی بود برای همین کار نمی‌کرد. بخش رومخ قضیه اینه که با اینم شیفت و کنترل و دو کار نمی‌کنه :)))))))))))))

خب من از روز اولی که کامپیوتر گرفتم برای فارسی گفتم لابد یه چیزی میدونه که گفته استاندارد و فارسی استاندارد رو انتخاب کردم :)) سر همین فکر میکردم کلا شیفت و اسپیس کار میکنه :))

پاسخ:
پس خوش به حالت. من دو ساعت بیشتر نیست که استاندارد شدم.

:)) من اینجوری بودم که امروز کامپیوتر خریدم بعد رفتم موسسه فنی حرفه‌ای سیدخندان مهارت ICDL رو یاد گرفتم :)) چون می‌ترسیدم از کار با کامپیوتر و روش خوبی بود که ترسم بریزه :))

پاسخ:
چه خوب. من هنوز که هنوزه این مدرکو نگرفتم :))
اول دبیرستان ورد و اکسل داشتیم تو مدرسه (درس کامپیوتر)، دوم دبیرستان فوتوشاپ، سوم دبیرستان هم برنامه‌نویسی. منم دیگه اینا رو یادم گرفتم و احساس نیاز نکردم به اون مدرک.

حالا تو نت سرچ کنی هست که چی کجاست ولی خب چیزهای رایجی که شاید لازمت شه ایناست

ویرگول = شیفت و ۷

ساکن = شیفت و ض (q)

تنوین ضمه = شیفت و ص (w)

تنوین کسره = شیفت و ث (e)

تنوین فتحه = شیفت و ق (r)

ضمه = شیفت و ف (t)

کسره = شیفت و غ (y)

فتحه = شیفت و ع (u)

تشدید = شیفت و ه (i)

کشیده نوشتن حروفـــ = شیفت و کناری صفر (-)

نقطه کنار و (.)

نقطه ویرگول روی گ (')

دو نقطه روی ک (;)

بعد اینکه آندرلاین و ات ساین نداریم در فارسی استاندارد.

اگه هم کیبرد فیزیکیت استاندارد نیست ولی Qwerty باشه جاهاش میشه اینایی که تو پرانتز گفتم.

پاسخ:
چقدر سخته :(

نه دیگه ببین ردیف بالایی کیبرد تا i هر چیو با شیفت بگیری یکی از علائم صدادار باید بگم؟ از اوناست اسمشو چرا یادم رفت نصف شبی :)) کم کم دستت میاد.

آها اگه اشتباه نکنم جای پ هم فرق داره و در واقع سمت راست د قرار گرفته کیبرد انگلیسیش میشه حرف m

پاسخ:
اگه منظورت فتحه و کسره و ضمه و آ و او و ای ایناست دوران دبیرستان مصوت می‌گفتیم، الان واکه می‌گیم. 

برگردوندم به حالت غیراستاندارد. نمی‌تونم واقعاً.

عا همون مصوت یا واکه.

:دی ای آدم غیراستاندارد! :))

پاسخ:
با این حجم از کارهایی که من با لپ‌تاپ و صفحه‌کلید دارم، نمی‌تونم یهو تغییر کنم. می‌تونم آگاهانه و وقتی حواسم خیلی جمعه هر روز چند دقیقه ازش استفاده کنم تا مغزم عادت کنه.
۰۳ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۱۲ فاطمه ‌‌‌‌

استاندارد شدن کیبوردت رو تبریک می‌گم D:

منم اولش کلی طول کشید تا عادت کردم. الانم هنوز برای بعضی علایم کم‌کاربردتر چند تا کلید رو امتحان می‌کنم تا به اونی که می‌خوام برسم :)) البته این خیلی ربطی به نوع کیبورد نداره، با قبلی هم یادم نمی‌موند :دی

 

+ فقط این چیزی که متانویا اشاره کرد، که کیبورد استاندارد آندرلاین و ات‌ساین نداره خیلی رو اعصابه.

پاسخ:
غیراستاندارد کاملاً ملکۀ ذهنم شده. ویرگول و تنوین و همه چیزشو حتی تو تاریکی هم می‌تونم تایپ کنم. اینو ولی نه. با این مثل حلزون تایپ می‌کنم. نماد کندی سرعت حلزون بود؟ حالا هر چی. همون.

+ آندرلاینو زیاد استفاده نمی‌کنم ولی هر روز بالغ بر صد بار @ می‌زنم تو گروه‌ها

من به اجبار به صفحه‌کلید استاندارد عادت کردم. چون همیشه روی ویندوز نیستم و علی‌الظاهر سیستم‌عامل‌های لینوکس و مک، پیش‌فرض‌شون همین صفحه‌کلید استاندارده. نقطه ضعفش برام اینه که جای تنوین‌ها و اَ اِ اُ رو هنوز کامل حفظ نکردم و گاهی با سعی‌وخطا باید پیداشون کنم. انگار در این مورد نظم کیبورد عربی رو نداره. جای حروف همزه‌دار هم می‌تونست بهتر باشه به نظرم.

خوبیش اینه که حرف پ رو آورده توی صفحه اصلی و دیگه نیاز نیست دنبالش بگردیم توی هر کیبورد. و اینکه من خیلی متن‌های مخلوط فارسی-انگلیسی می‌نویسم و این کیبورد، کاراکترهای کنترلی دوجهته نوشتن رو داره. مثلا وقتی می‌نویسیم زبان C++، به اشتباه اون ++ می‌ره سمت چپ. یه راه اصلاحش اینه که جابجا بنویسیم. اول ++ رو و بعد C رو. که طبعا استاندارد نیست و اگر کسی بخواد توی متن جستجو کنه ممکنه به مشکل بخوره. با کاراکترهای دوجهته ولی میشه به کامپیوتر اینو فهموند. در واقع به الگوریتمی که اون پایین داره اجرا میشه و تصمیم می‌گیره با چه نظمی کاراکترها رو توی صفحه به ما نمایش بده. میشه با اون کاراکترهای کنترلی بهش اطلاع داد که از فلان‌جا تا بهمان‌جا یک عبارت/متن انگلیسی هست و باید کاراکترهاش همه چپ‌به‌راست نمایش داده بشن. حالا این ویژگی‌ای نیست که به درد همه بخوره، ولی برای من خیلی جالب بود و اصلا توی درس ارائه مطلب، درباره همین الگوریتم Unicode برای متن‌های دوجهته ارائه دادم.

پاسخ:
منم گاهی برام پیش میاد متن ترکیبی بنویسم. نه به اندازهٔ شما‌. راهکارم هم اینه جابه‌جا بنویسم که درست بیفته (شایدم بیافته) تو متن. مثلاً تو عددهای اعشاری یه ژمانی مشکل داشتم. الان نمی‌دونم بازم مشکل دارم یا نه. خیلی وقته متنی که عدد اعشاری داشته باشه ننوشتم.

چرا یادم نمیاد بیفته درسته یا بیافته :|

راستی، استادی که اینجا دارم باهاش کار می‌کنم، قبلا یک پروژه داشته در مشارکت با زبان‌شناس‌ها و وزارت فرهنگ فرانسه. توی اون پروژه هدف این بوده که کیبورد جدیدی برای فرانسوی ساخته بشه که مردم کمتر غلط بنویسند و کاراکترهای خاص زبان فرانسوی هم به راحتی در دسترس باشه. این چهارتا معیار رو هم باید در بهینه‌سازی درنظر می‌گرفتند:

performance – special characters that are often used in combination with fixed characters should be close together in order to minimize the time to type;

ergonomics – frequently used special characters should be quite central on the keyboard to avoid unhealthy stretches of the fingers;

intuitiveness – special characters should be placed close to similar fixed characters and other special characters to simplify finding them on the keyboard;

familiarity – frequent special characters should be placed close to their position in the original Azerty keyboard if this character was already positioned there.

پروژه سال ۲۰۱۵ تعریف شده و سال ۲۰۱۹ نهایتا کیبورد استاندارد جدیدشون تصویب شده.

خیلی جالب میشه اگر پروژه مشابهی برای زبان فارسی تعریف بشه. البته نمی‌دونم چقدر قابلیت عملیاتی داره و واقعا میشه اون رو جایگزین کرد و مردم رو بهش عادت داد یا نه. نظرتون چیه؟ :)

پاسخ:
تو ایران این کارها وظیفهٔ بخش رایانه تو فرهنگستانه. اعضاشم یه تعداد از استادهای کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی و... است. راستش تا حالا نرفتم اون قسمت ببینم دقیقاً چی کار می‌کنن ولی دورهٔ ارشد که بودم، یکی از هم‌کلاسیامم شریفی بود. اون علوم کامپیوتر خونده بود لیسانسو. موضوع پایان‌نامه‌ش تشخیص کلیدواژه‌های متن تخصص بود. یادمه بهش گفته بودن از استادهای اون بخش از فرهنگستان کمک بگیره. ولی زیاد راضی نبود از استادها.

من اونقدر به نیم‌فاصله عادت کردم که جاهایی که نیاز نیست هم میزنم؛ مثل کلمه " این‌جا" 

پاسخ:
اگر طوری تلفظ کنید که یه تکیه داشته باشه بهتره جدا ننویسید. مثلاً این دختر یه دونه تکیه نداره و جدا می‌نویسیم ولی این‌جا و این‌طور و این‌گونه باهمه.
۰۷ شهریور ۰۱ ، ۰۶:۵۱ حاج‌خانوم ⠀

سلام

منم شیفت +کنترل+۲ رو از شما یاد گرفتم و این کاذب نیودش، بدجور به دردم خورد. ممنون

ولی منم صفحه کلید استاندارد رو نشنیده بودم. الان با توضیحاتی که فاطمه جان و جناب مانوئل گفتن، منم خل میشم صفحه کلیدم استاندارد کنم خب...

الحمدلله تا حالا مجبور نشدم با بقیه سیستم عامل‌ها کار کنم و همیشه با ویندوز زندگی کردم.

من برعکس دوستان، اصلا نیاز به استانداردکردن نمی‌بینم. چه اینکه اگه برسم به یه ویندوز دیگه، اون وقت قاط می‌زنم

پاسخ:
سلام
چه خوب، خدا رو شکر
من یکی دو روز استانداردو فعال کردم دیدم نمی‌تونم و دوستش ندارم حذفش کردم.