پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۷۴۲- بر وفق مراد

چهارشنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۱، ۰۳:۱۱ ب.ظ

ترجمۀ اون چندتا منبع چغر و بدبدن رو سپردم به همکارم. برای تحویل مقاله‌هایی که پارسال باید تحویل می‌دادم هم مهلت گرفتم. سرما هم نخوردم و سرماخوردگان خونه هم خوب شدن. بعد، دیشب پیام گذاشتم تو گروه درس رده‌شناسی و از استاد شمارۀ 18 که امتحان پایان‌ترمو هی به تعویق انداخت که دانشگاه‌ها باز بشه و بالاخره باز شد پرسیدم اگه شونزدهم فروردین قطعیه بلیتامونو بگیریم. گفت آره امتحان ساعت هشت‌ونیم صبح برگزار میشه. یکی از هم‌کلاسیای همدانی خوابگاه گرفته و هفته‌ای چند روز می‌ره تهران. یکی از هم‌کلاسیا هم ساکن کرجه و اونم مشکل رفت‌وآمد و سکونت نداره. یه هم‌کلاسی سنندجی هم داشتیم (داریم هنوز!) که پابه‌ماه بود و دو روز پیش فارغ شد. اون اسفندماه امتحانشو مجازی داد. استاد گفت اگه من و اون یکی دوست همدانی می‌تونیم روز قبل از امتحان تهران باشیم که تا ساعت هشت خودمونو برسونیم دانشگاه، امتحانو صبح برگزار کنه. ولی اگه تهران جایی نداریم شبو بمونیم که صبح بریم دانشگاه، یه فکر دیگه بکنه. دوتا همدانی داریم. این همدانی دوم که خوابگاه نگرفته تو خصوصی بهم گفت کاش امتحان بمونه برای بعد از ماه رمضون. تو گروه در جواب استاد گفتم شما شرایط رو تعیین کنید، من خودمو وفق می‌دم. با یه چیزی میام و بلیتمو یه وقتی می‌گیرم که شونزدهم شش صبح تهران باشم. 

بعد هر چی سایت‌های خرید بلیتو بالا پایین کردم یه دونه بلیت قطار هم پیدا نکردم. نمی‌دونم از کی همه رو فروخته بودن. اتوبوسم که دوست ندارم. چندتا دونه بلیت هواپیما مونده بود، به قیمت خون پدرشون، اونم تو ساعتای ناجور. فکر کن یه تومن برای رفت و یه تومن برای برگشت هزینه کنی که یه ساعت بری بشینی جلوی چشم استاد به چهارتا دونه سؤال جواب بدی. ماه رمضونم هست و بعدش نه می‌تونی با کسی بری بیرون چیزی بخوری و بگردی نه اساساً حوصلۀ گشت‌وگذار و دیدن کسیو داری. حوصلۀ خودمم ندارم این روزا. دلم می‌خواست این آخرین امتحانمونم مجازی باشه و حالاحالاها نرم تهران. مخصوصاً تو این تاریخ. فی‌الواقع همۀ روزای سال یه طرف، پونزده و شونزده فروردین هم یه طرف. این دوست همدانی دوم تو گروه چیزی نگفت ولی نمی‌دونم تو خصوصی به استاد چی گفت که نظر استاد عوض شد و صبح تو گروه پیام گذاشت که شونزدهم امتحانو مجازی برگزار می‌کنه. البته یه سری شرط و شروط هم گذاشت که وقت امتحان زیاد نیست و دوربینا باید روشن باشه و اینا که طبیعیه.

نظرات (۲۳)

سلام فکر کنم قطار هنوز برای بعد از ۱۶ باز نشده

پاسخ:
نه بابا بازه ولی ظرفیتاش تکمیله. تازه من بخوام با قطار برم باید 15ام رو بگیرم.
۱۰ فروردين ۰۱ ، ۱۶:۵۷ فاطمه ‌‌‌‌

خدا رو شکر بالاخره اینم مجازی شد آخرش :))

پاسخ:
نه به شوریِ اون روزا که چسبیده بودم به تهران و خیال برگشتن نداشتن نه به بی‌نمکی الان که حوصله‌شو ندارم :|
۱۰ فروردين ۰۱ ، ۲۱:۲۶ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

نمی‌دونم اثرات بهاره، چیه؟ خیلی کم حوصله شدم من هم 😐😶 پاچه گیر هم شدم🤦‍♂️

باز شکر که مجازی شد. رفت و آمد و هزینه برا ۴ سوال 😒

پاسخ:
فکر نکنم ربطی به بهار داشته باشه. به‌نظرم اقتضای سن و شرایطمونه این بی‌حوصله شدن.

ما فیزیک 2 یه استاد داشتیم یه بار درس رو متوقف کرد شروع کرد آداب معاشرت درس دادن . میگفت من یه دانشجوی دکترا دارم که نمیدونه دست دادن آداب داره و بزرگتر باید اول دستش رو ببره سمت کوچکتر و ایشون هر موقع میخواد از دفترم بره بیرون دستش رو میاره جلو که دست بده و تازه نشسته نمیشه دست داد و من وقتی نشسته ام و اون بلند میشه که بره و دستش رو میاره جلو من هم باید بلند شم  . بعد همینجوری چند تا مورد گفت که یکی اش این بود که پیام ایمیلی رو به ایمیل بزنید یعنی اس ام اس ندید که فلان فایل رو بفرست و طرف مجبور باشه در جواب اس ام اس شما ایمیل بزنه چون سختش میشه  . قبل از زنگ زدن با طرف هماهنگ کنید و ... 

 

 

الان که دیدم نوشتید که یکی ایمیلش رو نوشته و شما اینجا جوابش رو دادید یاد اون استاده افتادم . اون جلسه ای که اینا رو گفت مفید ترین جلسه ی کلاسش بود چون بقیه ی مطالب چیز خاصی نبود و بهترش توی کتاب ها و ویدیوهای اساتید خارجی بود . 

 

البته آدم ها با هم فرق دارند . جادی خیلی ایمیلیه . حتی من فکر میکنم اگر رو به روی جادی نشسته باشی و ازش یه سوال بپرسی جوابش رو دیرتر میگیری نسبت به زمانی که رو به روش نشسته و سوالت رو ایمیل میکنی :) 

پاسخ:
من پونزده ساله ایمیل دارم و فقط هم همین ایمیلو دارم، و همیشه سعی می‌کنم فایل‌هامو با ایمیل ارسال کنم نه تلگرام و واتساپ و اینا، ولی ترجیح می‌دم دوستان مجازی ایمیل و شماره‌مو نداشته باشن، اسممو ندونن، اسم دانشگاه فعلیمو ندونن و کلاً هر چی کمتر راجع به من بدونید راحت‌ترم. از اول، قانونم این بود که ارتباطم با خوانندگان وبلاگم و بلاگرها در چارچوب وبلاگ باشه و فقط تو شرایط خیلی خاص ایمیلمو در اختیارشون گذاشتم و در شرایط خاص‌تر آی‌دی تلگراممو دادم و در شرایط خیلی خیلی خاص هم شمارهٔ موبایلمو بهشون دادم.

اصفهانیا اینجور مواقع میگن «شانسم گفت.»

ایشالله امسال هی همینجوری شانس‌هامون بگه :دی.

پاسخ:
نشنیده بودم. چه جالب!
ما ترک‌ها هم می‌گیم شانسیم گالْخْبْ (شانسم بلند شده است)
گالخ = بلند شو

آهان من فکر کردم طرف ایمیل شما رو داشته و اینجا بهتون پیام داده که بهم ایمیل بزنید که منظور من این بود که طرف مقابل سختش میشه وقتی با راهی به جز ایمیل بهش پیام میدید و بعد میگید جوابش رو ایمیل بزن 

 

یا مثلا تو واتس آپ به یکی پیام میدید که فلان فایل رو توی تلگرام بفرست . 

 

اگر کلا ایمیل طرف رو نداشته باشیم که نباید انتظار داشته باشیم با ایمیل بهمون جواب بده چون به قول شما شاید اون شخص نخواد آدرس ایمیلش رو به ما بده . شاید هم بعضیا جواب بدن . شخص به شخص متفاوته . 

 

البته کلا قضیه به من ربطی نداره ولی یاد اون استاده افتادم گفتم بگم اگه کسی رد میشه بخونه بعدا دعا کنه 

 

برای من این شکلی پیش اومده که طرف تو واتساپ پیام داده که فلان فایل رو توی تلگرام بفرست ( چون میدونه واتساپ محدودیت حجمی داره ) ولی به این فکر نکرده که توی تلگرام پیام بده که پیامش بیاد بالا و راحت براش بفرستم . 

 

 

پاسخ:
نه، انتظار که نداشتن. مؤدبانه یه راه ارتباطی برای پاسخ گذاشته بودن. پیش اومده که یکی بیاد یه چیزی بپرسه و راه ارتباطی هم نذاره. اینا نمی‌گن کجا جوابشونو باید بدم؟ اینا رو دوست ندارم :| اینایی که راه ارتباطی می‌ذارن خوبن.

من اعتراف میکنم تا حالا فکر میکردم توی قسمت درباره وبلاگ آدرس ایمیلتون هست . الان فهمیدم چی به چی شد . 

پاسخ:
نه. ایشون در یک پیام خصوصی سؤالی پرسیده بودن و برای دریافت پاسخ آدرس ایمیلشونو گذاشته بودن که ایمیل بزنم. 

باز خوبه شما به هر طریقی جواب میدید 

 

یه وبلاگی بود قبلا انقدر مخاطب داشت که میگفت فقط مرتبط به پست کامنت بذارید . چند تا ادمین داشت ولی واقعا نمیرسیدن جواب کامنت ها رو بدن . حجم کامنت ها خیلی زیاد بود . 

 

بعدش هر 5 تا پست یه پست میذاشت میگفت این پست برای بحث و چت و گفت و گوئه . بعد توی اون پست ها یه دفعه یکی دو هزار تا نظر ثبت میشد . حالت ریپلای و اینا نبود که . هنوز هم نیست البته . همه با هم حرف میزدن . اصلا معلوم نبود کی با کی داره حرف میزنه . یه عالمه آدرس ایمیل رد و بدل میشد . همه یاهو بودن. 

 

خلاصه وبلاگ هم جذابیت خاص خودش رو داره . من رو یاد تکنولوژی های قدیمی میندازه . 

پاسخ:
من دوست دارم یه‌جوری نظر بدید که نیازی به پاسخ من نباشه و در واقع نظرتون خطاب به من نباشه و کلی باشه. کامنتتون کامنت باشه. ینی یه یادداشتِ افزوده در راستای متن باشه. ولی اغلب نظرات خطاب به منه و خب یه وقتایی سختمه با نظردهنده موافقت یا مخالفت کنم. بعضی وقتا جوابم نمیاد واقعاً :|

شنیدم شوهر کردی، اسم شوهرت هم هست مراد برقی

پاسخ:
برچسب انرژیشم A هست که هی هر ماه خدا تومن قبض برق ندیم :|

کلا اینموقع از سال بلیط پیدا کردن یکی از معضلات بزرگه 

اتوبوسها الان دیگه وی‌آی‌پی شدن مثل قدیم نیست ، ۱۲ شب سوار بشی صبح زود میرسی تهران ،از ترمینال هم تا دانشگاه راهی نیست ، البته خدارو شکر که مجازی شد که این دردسرها رو نداشته باشی

 

پاسخ:
قبلاً، تو دورهٔ کارشناسی با اتوبوس زیاد می‌رفتم و میومدم. اواخر کارشناسی چند بار تو ترمینال و اتوبوس مزاحمت پیش اومد و دیگه خاطرهٔ خوبی ندارم از اون محیط. تو دورهٔ ارشد اصلاً از اتوبوس استفاده نکردم. تو این شش سال اخیر فکر کنم شش بار هم با اتوبوس نرفتم و برنگشتم. قطار، کوپهٔ بانوان می‌گیرم و راحتم از شر بعضیا. والا.

عکس یه بریده ی روزنامه رو توی اینترنت دیدم که مربوط به گذشته های دوره و قیمت بلیط رفت و برگشت هواپیما تهران نیویورک با بوئینگ 707 فقط 4 هزار تومنه 

 

الان رفت و برگشت تهران تبریز شده 2 میلیون  

 

نمیدونم چرا انقدر دیر به دنیا اومدیم

پاسخ:
گذشته‌های دورو ول کن. سال ۸۹، اولین بلیت قطاری که من گرفتم ۴هزار بود، هواپیما ۳۰هزار، اتوبوس ۸هزار. همه‌شون از مقصد تبریز به تهران. بلیتامم نگه‌داشتم هنوز :)) الان قطار از ۱۳۰ تا ۲۳۰، اتوبوس ۱۳۰، هواپیما یه تومن :|

واااااااای با این که من خیلی از تصاویر سال 89 و طبیعتا 88 که هر روز از تلوزیون پخش میشد رو یادمه ولی باور کردن این که بلیط هواپیما اون موقع 30 هزار تومن بوده خیلی برام سخته . 300 نبوده ؟ واقعا 30 ؟ اصلا یادم نمیاد

 

ببین اگر بلیط هواپیما اون موقع 30 بوده به نظرم بزرگترها اون زمان نباید اونجوری اعتراض میکردن :دی 

 

من اون موقع خودم میوه نمیخریدم اما یادمه برای گرون شدن گوجه و قضیه ی کوچه ی جناب دکتر خیلی اعتراض بود . پس اونجوری هم روزگارمون تیره نبوده ظاهرا :| 

 

 

پاسخ:
دورهٔ کارشناسی سی بود. دورهٔ ارشد سیصد.
گرون شدن گوجه رو یادمه. من خوابگاهی بودم و از همه جا بی‌خبر. یه روز که رفتم گوجه بخرم شوکه شدم. هفت تومن شده بود!!! هفت تومن :)) ینی یه کیلو گوجه با بلیت قطار برابر بود 

همه چی رو هم نگه میداری که . الان زن روحانی هم مطمئن باش یه دونه از اس ام اس های سال تحویلش رو نگه داشته بعد تو هر 8 تا رو داری :))

پاسخ:
من هیچیو پاک نمی‌کنم. مخصوصاً پیام و ایمیل و... رو
یه وبلاگ بود که هم تندتند پستاشو پاک می‌کرد هم کامنتاشو. اعصابم خرد می‌شد. منم تصمیم گرفتم براش کامنت نذارم :|
پیامای روحانی تو گوشی سونی دورهٔ کارشناسیم بود. بعد که گوشیمو عوض کردم، هر سال دم عید روشن می‌کردم که پیامش بره تو اون گوشیم و یه جا باشه.
خدمت شما:

من هنوز هم به اشتباه مینویسم بلیط . 

 

نمیدونم چرا ذهنم نسبت به املای بلیت حس خوبی نداره و به صورت ناخودآگاه بلیط مینویسه :|

 

فکر کنم دلیلش اینه که همه جا غلط مینویسند

پاسخ:
هر دو میشه. ولی چون کلمه انگلیسیه، بهتره با ت نوشته بشه. ط عربیه

دیگه کم‌کم ملت دارن از تعطیلات برمی‌گردن تهران، احتمال داره گیر نیومدن بلیت واسه این باشه.

جالبه که تاریخشو عقب ننداخته، کلا مجازیش کرده. آخر پست قشنگ احساس راحتی و سبک‌باری کردم :)

پاسخ:
و خبر جدید و هیجان‌انگیز اینکه ظهر مقاله رو ایمیل کردم و لپ‌تاپو خاموش کردم و الان اومدم روشنش کنم بالا نمیاد سیستم. هنگ کرده. ویندوز جدید می‌خواد انگار :|
از بوک‌مارکای مرورگرم بکاپ ندارم :(

من از گوگل کروم استفاده می‌کنم روی گوشی و لپ‌تاپ، به اکانت گوگلم هم متصلن و بوک‌مارک‌هاشون همگام میشن همیشه. اوصیکم به گوگل کروم.

پاسخ:
منم همین‌طور. ینی منم از کروم استفاده می‌کنم و جیمیل لپ‌تاپ و گوشیم یه چیزه و همیشه روشنه و همگام‌سازی هم روشنه.
ولی بوک‌ماراکایی که الان تو گوشی می‌بینم برای چند ماه پیشه. چند روز پیش چندتا سایت مهم بوک‌مارک کردم که اونا تو لیست نیست. ینی بوک‌مارکای لپ‌تاپ رو باید دستی همگام می‌کردم؟

الان لپ‌تاپ رو روشن کردم. نیم ساعت اول صفحه مشکیه. بعدش صفحهٔ دسکتاپ رو می‌بینم ولی روی هیچی نمی‌تونم کلیک کنم. نه مای کامپیوتر نه مرورگر نه حتی روی ویندوز (برای سرچ و شات‌داون و...)
وای‌فایم همیشه روشنه. مودم رو خاموش کردم که وصل نشه به نت. ولی فرقی نکرد.

ببینید اگر هنوز مشکل سیستمتون حل نشده  برای این که فایل هاتون رو داشته باشید میتونید یه تبدیل بگیرید و هاردتون رو دربیارید و با استفاده از اون تبدیل مثل یک هارد اکسترنال وصلش بکنید یه یه سیستم دیگه و فایل هاتون رو بردارید و بعدش  دوباره ویندوز بریزید . 

 

یه راه دیگه اینه که روی یه فلش لینوکس بریزید و لپ تاپتون رو با اون فلش بالا بیارید و فایل هاتون رو بردارید که چون برق خوندید فکر نکنم هیچ کدوم از این دو روش برای شما سخت باشه 

 

البته این راه حل نهاییه . اگر ویندوزتون درست بشه که راحت تره 

 

من الان چون نمیدونم مشکل حل شده یا نه بیشتر توضیح نمیدم 

پاسخ:
نه، درست نشد.
هیچ فایلی روی درایور سی که ویندوز روش نصبه نیست. نگران فایل‌هام نیستم.
نگران اینم که چجوری این چند روز درس بخونم و امتحان بدم

آهان خب پس حله 

 

بوک مارک ها رو قاعدتا نباید دستی همگام کنید . اگر سیستم دیگه ای دم دستتون هست با مرورگر اون سیستم وارد اکانت گوگلتون بشید و ببینید بوک مارک ها رو میاره یا نه . 

 

من بیشتر از مرورگر مایکروسافت ادج استفاده میکنم که تفاوت زیادی با کروم نداره و همه چی خودش همگام میشه . برای گوگل کروم هم اگر همگام سازی فعال بوده قاعدتا نباید مشکلی باشه 

 

 

پاسخ:
سینک لپ‌تاپ روشن نبوده انگار. چون سایتی که امروز بوک‌مارک کردمو تو گوشیم نشون نمی‌ده.
بوک‌مارکا خیلی هم مهم نیستن. در مجموع دوهزار و خرده‌ای بوک‌مارک داشتم که چند ماه پیش یه بکاپ ازشون گرفته بودم. چیزی که از دست دادم بوک‌مارک‌های جدیدمه و آنچه که الان نیازددارم راه‌اندازی این سیستمه نه بوک‌مارک

هووم نه برای من درلحظه همگام میشه اگر بوک‌مارکی رو کم یا زیاد کنم روی هر دستگاهی. فقط فولدر Bookmarks bar لپ‌تاپ با فولدر Mobile bookmarks فرق می‌کنه. توی کروم گوشی یا لپ‌تاپ این لینک رو که بزنم به جفتش دسترسی دارم:

chrome://bookmarks/

 

من دیگه دو ساله زیاد با ویندوز کار نکردم خیلی ازش سر در نمیارم (به جاش از لینوکس استفاده می‌کنم روی لپ‌تاپ). ولی مثلا می‌تونید امتحان کنید که Safe Mode آیا بالا میاد و در اون حالت سالم کار می‌کنه یا نه. بعد از اونجا ببینید میشه ریستور کرد یا نه.

پاسخ:
اگه بفهمم چشه خیلی خوب میشه. من امروز مثل همیشه فقط با ورد کار کردم و یه چرخی هم تو نت زدم. هیچ کار خارق‌العاده‌ای نکردم که ناراحت بشه :|

این ویدیو ممکنه کمک کنه البته کامل ندیدمش چون گفتم شاید تا بخوام کامل ببینمش ویندوز رو پاک کرده باشید 

 

How to enter and use Automatic Repair Mode on Windows 10 and 11 - The easy way! - YouTube

 

اگر هم به هر دلیل لینک نیومد یا فیلتر شکن برای دیدن یوتیوب نداشتید همون عبارت 

 

windows automatic repair 

 

رو سرچ کنید شاید به کار اومد . 

پاسخ:
فعلاً دارم با یه سیستم دیگه ویندوز دانلود می‌کنم
مرسی
رو گوشیم همه چی از جمله فیلترشکن دارم

خب این ویدیو رو دیدم . ببینید اگر مثل ویدیو بتونید وارد تعمیر اتوماتیک بشید اونجا گزینه هایی هست برای استفاده از ری استور پوینت که فکر کنم گفتید داشتید 

 

گزینه ی ریست هم داره که یه گزینه اش میگه فایل هام رو نگه دار و ویندوز رو پاک کن و نصب کن 

 

یه گزینه هم داره که سعی میکنه مشکل رو خودش برطرف کنه 

 

به نظرم اگر این ها نشد برید سراغ نصب ویندوز با فایلی که دارید دانلود میکنید . 

پاسخ:
دارم ویندوز نصب می‌کنم

اگر ویندوزتون رو تونستید برگردونید که هیچ . اگر خواستید کلا ویندوز رو پاک کنید و ویندوز جدید بریزید 

این ویدیو برای نجات دادن بوک مارک هاست . همه ی بوک مارک هاتون توی یه آدرسی توی درایو سی ذخیره شدن و اگر اون فایل رو از اونجا کپی کنید و به لوکیشن مشابه توی ویندوز جدید پیست کنید بوک مارک هاتون میاد . 

 

Where are chrome bookmarks stored in Windows 10 and how to copy to another Computer - YouTube

 

ولی این که فایل رو از اون جا کپی کنید خیلی ساده نیست . 

 

سه تا راهش الان به ذهن من میرسه که دو تاش رو قبلا گفتم که اون فایل رو از طریق لینوکس یا از طریق وصل کردن هاردتون به عنوان هارد اکسترنال کپی کنید 

 

راه سومش از طریق کامند لاینه . باید همون اتوماتیک ریپیر رو بیارید و بعدش یه گزینه داره که ترمینال رو باز میکنه  

 

وقتی ترمینال باز شد دو تا راه هست برای دسترسی به فایل ها 

 

یکی این که با هموم محیط غیر گرافیکی که فقط نوشته هست برید جلو و دستورات کپی و پیست و اینا رو تایپ کنید که یه ذره ممکنه جالب نباشه

 

یه راهش اینه که توی ترمینال تایپ کنید notepad و نوت پد باز میشه

 

بعدش از قسمت فایل نوت پد میتونید فایل مننجر یا همون مای کامپیوتر رو باز کنید و فایل هاتون رو کپی و پیست کنید 

پاسخ:
ارور gpt می‌ده. داریم اونو حل می‌کنیم.

خب ویندوز لپ تاپ رو عوض کن. کاری نداره که. با فلش راحت میتونی.با dvd  هم میشه. از سایت سافت 98 ویندوز دانلود کن با برنامه rufus بریز تو فلش تا بوتیبل بشه بعد فلش رو وصل کن به لپ تاپ. ویندوز 7 نصب کن هیچوقت خراب نمیشه. هم راحته هم از لحاظ سرعت و کارایی از 8 و 10 و 11 بهتره

بعد از نصب ویندوز با برنامه درایورپک سولوشن درایورها رو آپدیت کن

پاسخ:
همین کارا رو کردم. ولی با این ارور مواجه شدم و حل نشد.
الان دیگه مشکلی نیست. حل شد همه چی. ممنون