پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۶۱۶- اَلا یا اَیُّهَا السّاقی

جمعه, ۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۱:۰۱ ب.ظ

امروز با یه نکتۀ ادبی دیگه هم در خدمتتون هستم :))

چند روز پیش تو یکی از کانال‌های پرمخاطب خوندم که نوشته بود «چند سالت بود که فهمیدی قلۀ ادب فارسی با یک مصرع عربی از یزید‌بن‌معاویه آن هم نه با نام خدا بلکه با شراب آغاز می‌شه؟». منظورش بیتِ الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها، که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌های حافظ بود. احتمالاً معنیشو می‌دونید. میگه ساقیا! اون جام باده رو بچرخون و بِدِش به من که عشق اول آسون به‌نظر می‌رسه ولی در ادامه بیچاره‌ت می‌کنه و به غلط کردم می‌افتی.

چون اولین بارم بود می‌شنیدم مصرع اول این بیت از یزیده اول شوکه شدم و بعد شروع کردم به گوگل کردن و درآوردن و ته و توی قضیه. دیدم بله یه همچین ادعایی وجود داره. از یکی از دوستان که الان دانشجوی دکتری ادبیاته و خیلی باسواد و بامعلوماته و هر سؤال ادبی داشته باشم آوار می‌شم سرش هم پرسیدم و گفت آره یزید شاعر خوبی بوده و یکی از علما گفته شعر یزید رو بخونین و ازش استفاده کنین. تهش یه لعنت هم بهش بفرستین. بعد یه مقاله از قزوینی برام فرستاد که اونجا ایشون توی ده صفحه توضیح داده و ثابت کرده این ادعا درست نیست و تو دیوان یزید نیومده این بیت. ولی حالا از اونجایی که یزید شاعر خوبی بوده و شعرها به کار حافظ میومده، ممکنه حافظ تو غزل‌های عربیش از یکی دو بیت از یزید استفاده کرده باشه. البته شعرهای یزید مضمون اخلاقی و عالی نداره و مثل بوستان سعدی نیست که آموزنده باشه. تو مایه‌های اشعار آهنگای ساسی مانکن خودمونه :| بعد یه جای دیگه هم دیدم نوشته بود ‏ناصرالدین شاه عاشق کتاب بود، یزید شاعر چیره‌دستی بود، هیتلر هم نقاش بود. بعد نوشته بود آدم‌ها در جاهای اشتباه فاجعه درست می‌کنن.


برای کسب اطلاعات بیشتر: 

www.islamquest.net/fa/archive/fa54789

 radiofarhang.ir/NewsDetails/?m=060001&n=119817

اینم پی‌دی‌اف مقاله‌ای که اون دوستمون برام فرستاد: [لینک] حجمش کمتر از نیم مگابایته و چهارده صفحه‌ست. البته قدیمیه و یه مقدار سنگین نوشته و آدم به‌سختی متوجه می‌شه که چی گفته ولی اصل حرفش اینه که این ادعا درست نیست و چرا درست نیستشو با دلیل و سند توضیح داده.

۰۰/۰۶/۰۵
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

م. ف.

نظرات (۲۴)

من شنیدم شعرای عربی در کل محتوای آنچنانی نداشتن. مثلا دبیر ادبیات ما می‌گفت طرف اومده در وصف شترش شعر گفته ولی اون وزن و کلمات و ... که تو زبان عربی هست باعث شده شعر قشنگ به نظر بیاد. انگار ساختار خود زبان اون قدر قشنگ هست که حرف زدن عادی هم توش شعر و متن ادبی به نظر میاد.

 

منطقی هم به نظر می‌رسه. یه جا دیگه هم شنیدم یه دلیل نزول قرآن به عربی هم همین قابلیت‌های زبان عربیه. یعنی می‌گفت یه محتوای خیلی مهمی مثل قرآن رو نمیشه با زبان دیگه‌ای این قدر خوب بیان کرد.

متاسفانه منبع خاصی هم ندارم برا حرفام. فقط یادمه شنیدم و چون منطقی به نظر میومده یادم مونده:)))

پاسخ:
منم شنیده‌م. البته منم متأسفانه عربی بلد نیستم و حتی زیبایی‌های ادبی قرآن رو هم درک نمی‌کنم و با غزل فارسی و ترکی بیشتر حال می‌کنم تا شعر عربی یا انگلیسی و... برای همین نمی‌تونم مقایسه کنم. عربی برای هر چیزی کلی کلمه داره. یه بار این عکسو گذاشته بودن تو یکی از گروه‌ها، وقتی دیدمش فکّم چسبید به زمین

اگه باز نشد خودت گوگل کن lion_names_in_arabic

به این پست ربطی نداره ولی گفتید یزید یاد همین چند روز پیش افتادم که ساعت 12 و نیم شب دسته راه افتاده بود تو خیابون و همسایه ی ما عصبانی شد و سرش رو از پنجره آورد بیرون و کلی فحش داد و آخرش هم گفت درود بر شرف یزید و پنجره رو کوبید و رفت تو 

 

مردم بی اعصاب شدن

 

 

پاسخ:
یه جُکی ود می‌گفت هیئت محله‌مون می‌رسه دم خونه ما جوری محکم میزنه انگار یزید و دار و دسته‌ش این جا قایم شدن
داداش یواش بزنی هم دوس دخترت قبولت داره

شعر خوب انگلیسی هم داریم . آهنگ jesus to a child که جورج مایکل خونده رو توی یوتیوبی جایی ببینید . شعرش قشنگه

 

 

پاسخ:
فهمیدنِ معنیش یه چیزه نشستن بر دل و جان آدم یه چیز دیگه.
دورهٔ ارشد، هم‌اتاقیم کُرد بود. آهنگ کردی می‌ذاشت و معنیشم می‌گفت. منم دوست داشتم و حتی می‌گرفتم ازش که بعداً هم گوش بدم. ولی انقدر اثرگذار نبود که اشکمو دربیاره. ولی وقتی پارسا خائف تو عصر جدید چندتا آهنگ ترکی خوند بر دل و جانم نشست.

بنظرم آدمای بد خیلی بزرگ هم قابل احترام هستن. حداقل در شان آدمی مثل امام حسین نیست که به دست آدم بد بیخودی کشته بشه. عدل خداست که آدم بد درست حسابی سر راهش بزاره.

هیتلر هم آدمی بوده که تونسته طرز فکرش رو به یه ملت بفهمونه و بقبولونه و این کار از دست یه آدم خیلی بزرگ و هنرمند برمیاد. ممکنه الان اثر هنریس رو دوست نداشته باشیم ولی هنر الزاما دوست داشتنی نباید بشه، یه کاریه که جربزه اش رو داشته و رویاش بوده و انجامش داده.

پاسخ:
انگار یه محوره که یکی تهِ تهِ خوبیه و یکی تهِ تهِ بدی. امثال من و شما هم اون وسطا سرگردونیم :|
این بَدا واقعاً غیرقابل‌درکن. من بعضی وقتا می‌شینیم به این فکر می‌کنم که فلانی چطور تونست فلان کارو بکنه. مثلاً آقامحمدخان قاجار چندصد نفرو کور کرد، یا چنگیزخان مغول، یا همین صدام، داعش. 

سلام

من دیگه با احتیاط میام وبلاگ شما

هنوز تو شوک پست قبلیم :/

 

می‌دونستم یزید شاعر بوده ولی نمی‌دونستم این بیت رو عده‌ای منتسب به یزید می‌دونستن!

کلا عرب طبع شعر و ادبیات قوی‌ای داشته و این خیلی رایج بوده که در مکالمات به راحتی شعر بگن و آهنگین صحبت کنن

 

پاسخ:
سلام
من خودم هنوز تو شوکم که اون معلما که دانشجو بودن و پسر بودن چجوری این مضامین ادبی رو با مای دانش‌آموزِ دختر به اشتراک گذاشتن :))
من حتی نمی‌دونستم یزید شاعره :))


بیشترین ضربه رو مملکت ما از همین آدم هایی خورد که در جاهای اشتباهی بودن . اقتصاد یه علم به شدت پیچیده است و ریاضیاتش در سطح بالایی قرار داره . 

 

من هنوز نفهمیدم چطور یه روحانی میتونه توی اقتصاد نظر بده . یا مثلا همین کرونا رو شما در نظر بگیر . این بهترین فرصت برای اون دسته از آدم هایی بود که به طب اسلامی معتقد بودن . میتونستن یه دارو از امام صادق ارائه بدن و مشت محکمی بر دهان استکبار بزنن

 

روز اول خیلی با اعتماد به نفس میرفتن توی ستاد مبارزه با کرونا و میگفتن امام صادق برای همه چی دارو داره . 

 

روغن بنفشه و ادرار شتر و هزار تا جوشونده رو استفاده کردن و در نهایت کل امت مسلمان رفتن واکسن بزنن  . تازه بگذریم از اون در قابلمه که مدعی بودن باهاش ویروس کرونا رو پیدا میکنن

 

الان روحانیون حوزه ی علمیه نوبت واکسیناسیون جداگانه دارن 

 

  سیاست و اقتصاد و این چیزا هم مثل همین کروناست و باید بپذیریم و بپذیرن که تخصصش رو ندارن 

 

نمیگم روحانیون آدم های بدی هستن اما مدیر و سیاستمدار و اقتصاد دان و ویروس شناس و پزشک نیستن

 

این دیگه از نتیجه ی امور مشخصه

پاسخ:
روحانی می‌تونه نظر بده. ولی نه هر روحانی‌ای. باید متخصص باشه. اسلام بخش اقتصادی هم داره که یه نمونه‌ش همون خمس و زکاته. یه جایی می‌خوندم که می‌گفت از زمان پیامبر همیشه سر شیعه و فقهای شیعه رو با احکام نماز و روزه گرم کردن و نذاشتن به مسائل اقتصادی و حکومتی و... بپردازن. حضرت علی رو هم برای همین نذاشتن حکومت کنه. برای همین الان انقدر که ما کتاب احکام برای مسائل پیش‌پاافتاده داریم سنی‌ها ندارن. حکومت همیشه دست سنی‌ها بوده. حالا الان بحث سنی و شیعه نیستا. حرفم سر اینه که اگه شیعه (امام‌ها) حکومت می‌کردن، برنامه داشتن برای اقتصاد و... ولی خب حکومت افتاد دست بنی امیه و بنی عباس و بعدشم عثمانیا هم همون روال رو داشتن. به‌نظرم شیعه انقدر ضعیف شده و عقب مونده که حالاحالاها نمیشه ازش انتظار مشت محکم داشت.

در مورد کرونا هم عرضم به حضورتون که
امام صادق نه و امام کاظم. حالا شاید باورتون نشه ولی بین خواننده‌های اینجا هستند کسانی که به این چیزا اعتقاد دارن. چهار ماه پیش ما خانوادگی کرونا گرفته بودیم و من یه چندتا پست از تجربه‌های کروناییم نوشتم و هست تو آرشیو. یکی از خواننده‌هام که به همین طب سنتی و اسلامی اعتقاد داره پیام گذاشته بود نوشته بود کرونا دروغه و الکیه. یه مقاله هم فرستاده بود بخونم و ایمان بیارم به حرفش. چند روز پیش به یکی از همینا می‌گفتم تو واکسنتو بزن، کنارش داروی امام کاظمتم ادامه بده. می‌گفت نه، اون موقع اثر داروی امام کاظم می‌ره. و نه‌تنها نمی‌خواد واکسن بزنه بلکه میگه اشتباه کردن والدینم که تو بچگی بهم واکسن زدن.

 

 

مطمئنا این مصرع یا از اون ملعون نبوده و یا اگر به فرض غیر از این باشه، اصلا اینکه از کی هست اهمیتی نداره، چون همونطور که اسلام کوئست هم (به این مفهوم) اشاره کرده، احتمالا انقدر غیر مشهور بوده این مصرع که حافظ فکر نمیکرده الان یه عده ای به هر انگیزه ای که هست، درست یا غلط، بیان پررنگش کنند و.. به فرض که قبلا هم یه قسمتی از یک شعر راجع به مسائل سطح پایین به کار برده شده باشه، انسان سطح بالایی مثل حافظ در جهت عقاید و اهداف خودش به کارش برده و کوچکترین ربطی به کاربرد قبلی اون مصرع نداره و بنابراین ذکر این مسأله هم بی معنیه..

 

در جواب Paul McWhorter :

روحانیون و علمای دینی میتونند (و باید) تو همه مسائل جامعه نظر بدهند، چون دین به همه مسائل جامعه ربط داره..

پاسخ:
و یه کانال پرمخاطب هم نباید این موضوع رو این‌جوری بین عوام منتشر کنه و تهشم نگه صرفاً ادعاست یا سندیت نداره. مخاطبای این کانال‌ها عوام هستن و مطمئنم از بین اون همه آدم که اون دو خط پستو خوندن، یه درصد هم گوگل نکردن اصل قضیه رو بفهمن و الان فکر می‌کنن آره این بیت از یزیده.


+ البته بهتره اول با مختصص‌ها مشورت کنن بعد نظر بدن.

ببینید اون بحث های خمس و زکات و اینا واقعا هیچ ربطی به اقتصاد امروز نداره . مثل اینه که چون من درس زبان فارسی دبیرستان رو خوندم بخوام در مورد رشته ی شما نظر بدم . اقتصاد 1400 سال پیش کجا و اقتصاد الان کجا . 

 

الان واقعا روحانیون از رمز ارز سر در میارن ؟ فقط به چشم مثلا خرید و فروش نمیشه نگاهش کرد . پشتش ریاضیات گسسته و آمار و احتمال هست  . اون قسمت برنامه نویسی اش هم که یه دنیای دیگه است . 

 

یا مثلا سیستم بانکی زمان پیامبر نبوده که . به این صورت نبوده حداقل . تجارت بین المللی وجود نداشته . 

 

نمیدونم والا

 

آره درسته امام کاظم . چی بگم . به نظرم بزرگترین ضربه به دین اسلام رو خود مسلمون ها زدن چون کار هایی که عقل اون ها رو نمیپذیره رو انجام دادن .

 

مثل همین عزاداری توی این وضعیت . مثل همین طب اسلامی . مثل گشت ارشاد 

 

بذارید صادقانه بگم که محبوبیت مسیحیت در بین کشور های غربی بسیار بیشتر از محبوبیت اسلام در ایرانه . 

 

شما ببین حتی از نظر برگزار کردن یک مراسم سخنرانی چقدر مسئولین بد سلیقه هستن . اون طرف یکی میاد مثل جول اوستین سخنرانی میکنه . خوش قیافه و جذاب و پر انرژی . راه میره . با مخاطب ارتباط برقرار میکنه 

 

این طرف یارو نشسته روی صندلی و بقیه نشستن روی زمین . حالا نمیدونم این زمین نشستن صوابی داره یا نه . بعد انقدر با سرعت کم حرف میزنه که وقتی سرعت پخش رو بذاری روی 2 و نیم ! تازه حرف زدنش مثل یه آدم عادی میشه 

 

من اون کلیسایی که میرفتم وقتی میخواستن سرود بخونن پیانو بود و یه بار هم یکی اومد گیتار زد  .

 

اینجا شما فیلم عزاداری رو نگاه کن . همه ی پسر ها لخت شدن و آهنگی هم که پخش میشه شبیه هوی متاله  . چراغ ها رو خاموش کردن و رقص نور قرمز گذاشتن . سرودی هم وجود نداره فقط یه مداحه که میزنه توی سر خودش و داد میزنه 

 

حالا همین مراسم در حالت عادی برگزار بشه به عنوان شیطان پرستی میان همه رو میبرن 

 

 

پاسخ:
چی بگم آخه وقتی حق با شماست :))))
چقدر هم بامزه می‌گین

به G.Sa

 

اگر نظراتشون درست بود الان وضعیت کشور این نبود ...

 

توی اروپا اگر روحانیون مسیحی احترامی دارن دلیلش اینه که توی سیاست و همینطور زندگی شخصی مردم دخالت نمیکنن

پاسخ:
ولی یادمه تو کتابای مدرسه نوشته بود اون آقای پیر که رضا خان شهیدش کرد می‌گفت سیاست ما عین دیانت ما باید بشه. اسمشو الان از گوگل پیدا می‌کنم.
آهان. آیت‌الله مدرس. اون اینو می‌گفت.

کاش مهتاب اینجا بود جواب شما رو می‌داد. اون اطلاعاتش خوبه. من زیاد اهل بحث و قانع کردن و قانع شدن نیستم. برم ببینم اگه وقتش آزاد بود بیاد جواب بده.

حالا این بحث ها چون در نهایت ثمری نداره من فقط حرف آخرم رو میزنم و میرم

 

وقتی توی مسابقات ورزشی افتخاری به دست میاد میگن جمهوری اسلامی پیروز شد . شعار های انقلابی میدن . مسئله رو ربط میدن به دعای مردم و خون شهدا 

 

حتی یه بار یکی از روحانیون توی مشهد گفت این اسلام بود که به جام جهانی صعود کرد 

 

وقتی میبازیم نمیگن ژاپن 4 جمهوری اسلامی 1 . 

 

نمیگن این اسلام بود که شکست خورد . میگن ژاپن 4 ایران 1

 

شکست مال مردمه و پیروزی مال اسلام و نظام 

 

الان هم در بحث کرونا این نظام نبود که شکست خورد چون این مردم بودن که واکسن رو ممنوع کردن . این مردم بودن که بهداشت رو رعایت نکردن . همه اش تقصیر مردمه

 

من دیگه حرفی ندارم :)

پاسخ:
اگه ورزشکار خانوم باشه و حجاب داشته هم یه همچین چیزایی می‌گن

ای بابا ثواب رو هم توی یکی از کامنت هام اشتباه نوشتم . نمیدونم چرا نوشتم صواب . بازم خدا رو شکر که صواب هم یه معنی ای داره 

 

اگر مینوشتم سواب که فکر کنم هیچ معنی ای نداشت دیگه 

 

نه بابا حق با شماست بحثی نیست یعنی آخر این بحث ها همه نظر خودشون رو میگن

 

نظر همه محترمه

پاسخ:
دقت نکردم و متوجه نشدم. منم همیشه این دوتا کلمه رو اشتباه می‌نویسم.

علم الهدی:تیم اسلام،تیم نظام به جام جهانی راه یافته!!!! (aparat.com)

 

نمیدونم این لینک آپارات که بالا گذاشتم توی کامنت ها کار میکنه یا نه ...

پاسخ:
بله لینک کار می‌کنه
می‌رم ببینم چیه

در مورد طب اسلامی هم یه چیزی رو حیفم اومد نگم

 

دوستان معتقد به طب اسلامی استدلالشون اینه که چون فلان امام یا پیامبر از فلان دارو استفاده میکرده پس اون دارو بهترین داروی دنیاست 

 

خب امام ها و پیامبر برای مسافرت از شتر استفاده میکردن و توی خونه های ابتدایی زندگی میکردن

 

چرا این دوستان توی خونه های شهری زندگی میکنن و بر خلاف سبک زندگی پیامبر از هواپیما و ماشین استفاده میکنن ؟

پاسخ:
من چند روز پیش یه پست راجع به این موضوع نوشته بودم ولی منتشر نکردم. هی هر چی لحن پستو ملایم کردم نشد. الانم می‌ترسم با طرفداران این مکتب بحثم بشه دلخوری پیش بیاد.
قبلاً می‌گفتم قبل از ازدواج از طرف نظرشو راجع به بحث ترک و کرد می‌پرسم و تجزیه‌طلب باشه باهاش ازدواج نمی‌کنم. حالا یه سؤال جدید هم به سؤالام اضافه کردم و بفهمم طرف از هواداران تبریزیان و روازاده و تیم طب سنتی و اسلامیه عمراً باهاش ازدواج نمی‌کنم :| دیگه ببین چقدر این دو قشر رو اعصابمن که جزو شرایط ازدواجمن و کوتاه هم نمیام.
۰۵ شهریور ۰۰ ، ۲۱:۲۱ محسن رحمانی

سلام 

آره منم چندروز پیش تو یه کانال خوندم وگفتم مزخرفه والکی شعر خود حافظه . 

 

 

پاسخ:
سلام
نمی‌دونم ادعایی که معتبر نیستو چرا منتشر می‌کنن این‌جوری
۰۵ شهریور ۰۰ ، ۲۱:۲۶ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

این رو می‌دونستم، یزید آدم ناجوری بود و پست‌ترین انسان عصر خودش بود برا بوزینه‌اش مراسم ختم  گرفت اسمش فکر کنم ابوقیس بود🙄🤦 لعنت خدا بر ال ابوسفیان و پیروانش.

راستی از صدیقتک من المصر چه خبر؟🙂

پاسخ:
عاقبتش هم ضرب‌المثل شده گویا. چون چند جا شنیدم عبارتِ عاقبت یزید رو.

گوگل کنید میاره. همون داستان شکار آهو و رم کردن اسب و...

+ پیام‌هامو ندیده. آنلاین هم نشده چند ماهه :(
۰۶ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۴۶ محسن رحمانی

سلام 

از سر بیکاری . یه سری ادم بیکار نشستن وچنین چیزهایی رو مینویسن ومنتشر میدن وکاری ندارن راست باشه دروغ باشه . 

پاسخ:
سلام
به‌نظرم انتشار هر خبری هدفمنده و از بیکاری نیست.
۰۶ شهریور ۰۰ ، ۱۳:۲۴ مصطفی فتاحی اردکانی

در مورد شعر که یه اشتباه رایج متاسفانه و ممنون بابت مقالات در مورد این موضوع
 

ولی در مورد بحثی که در کامنت ها صورت پذیرفت. یه دسته بندی در مورد علوم وجود داره که میشه علوم ریاضی علوم تجربی و علوم انسانی که هر کدوم معلومه که چه شاخه هایی از علم رو در برمیگیرند. علوم مرتبط با زندگی و اجتماع و.... در دسته علوم انسانی دسته بندی میشه و حوزه های علمیه هم در بخش علوم انسانی فعالیت دارند. پس استفاده از روحانیت در حوزه علوم انسانی چیزی عجیبی نیست و اظهار نظرشون در این موارد هم نباید خارج معمول قلم داد کرد. همون جمله "دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست"

اما اینکه آیا به علت فوق هر اظهار نظری از روحانیون را باید قبول کنیم، صد البته خیر و باید در بعضی از موارد دست مبارک چنان بر دهانشان کوبید که نادر نکوبیده باشد. همون طور که در بین همه اقشار یک سری صاحب نظر وجود دارد در روحانیت هم همین است و اگر یک سری یک سری چرندیات را به عنوان دین بیان می کنند غلط بی جا می کنند و نباید چرت و پرت های اینها را به پای کل روحانیت گذاشت. باید دید صاجب نظران چه عقیده ای دارند. همان طور که اظهار نظر یک دانشجو رو نباید نظر دانشگاهیان پنداشت. 
مثلا در مورد کرونا ولی فقیه میگه که هر چی ستاد کرونا بگه اونوقت اون صاحب میکروفن که میاد بر ضد شیوه نامه های ستاد کرونا حرف میزنه غلط زیادی می کنه. یا وقتی رهبر واکسن میزنه اون سبلریتی مذهبی بی جا می کنه میاد بگه واکسن نزنید. در کل هر کی دیدید که داره در جهت مخالف صاحب نظران دینی حرکت می کنه رفتار و گفتارش رو پای دین نذارید

در آخر هم یه بیت معروف: اسلام به ذات خود ندارد عیبی. هر عیب که هست از مسلمانی ماست

پاسخ:
خیلی ممنون که بحث‌ها رو پیگیری می‌کنید و نظرتون رو به اشتراک می‌ذارید.
باهاتون موافقم.

پس فقط یه ادعا بوده 

پاسخ:
آره :)

وای نسرین فک کن یه بازیگر، مثلا نوید محمدزاده یا حامد بهداد، الان رهبر میشد :)))) پسر الان چی بودیم یعنی

پاسخ:
کل ایران جانم فدای رهبر می‌شد :|

:)))))))))))))))))))))))))))))

پاسخ:
حالا نمی‌دونم می‌دونی من از مریدان حامد بهدادم یا اتفاقی ازش اسم بردی. دوتا فیلمم بیشتر ازش ندیدما (سایۀ آفتاب و روز سوم)، ولی بازیشو دوست دارم حتی به غلط :دی

و مارموز
و محاکمه در خیابان
و آرایش غلیظ
و سعادت‌آباد
و یک مشت پر عقاب
و دندون طلا
و تسویه‌حساب
و پرتقال خونی یا دلخون یا شایدم هر دو
بیشتر از دوتا شد که :دی
آسمان من و سقوط آزاد رو هم دوست داشتم ببینم ولی خوابگاهی بودم و دیگه بعداً هیچ وقت فرصت نکردم دانلود کنم ببینم.

نه همین جوری گفتم ولی هممون رو یکی از این سه تنِ حامد بهداد و شهاب حسینی و نوید محمد زاده قطعا کراش داریم دیگه :))) حتی به غلط (ایموجی خیلی خیلی خندیدن!)

منم الان دارم میخواهم زنده بمانمشو میبینم هی دلم براش ضعف میره گوگولیو *_*

پاسخ:
نوید محمدزاده جدیده، زیاد نمی‌شناسمش. البته مغزهای کوچک زنگ‌زده و بدون تاریخ بدون امضا و متری شیش‌ونیمو ازش دیدم ولی کراش نیست. کراشای من همه‌شون دهه‌چهلی و ده‌پنجاهی‌ان و پیر شدن دیگه :)) منم پیر شدم البته :|

سلام 

میدونستم یزید شاعر بوده چند تا شعرشم تو چند تا کتاب خونده بودم 

ولی هیچوقت هیچوقت یک فکر نمیکردم این شعر رو به یزید نسبت بدن !

دو هیچوقت هم فکر نمیکردم شما عزیز دل یه پست از یزید و شعرهاش بگی ؛)

 

 

+

ولی خداییش همیشه همیشه عاشق تلاش های این شکلی ات هستم :)

تلاش هات ستودنی است ❤

مرسی بابت این پستت هم ❤

 

پاسخ:
سلام
هزاروششصدتا پست تو بیان و هزاروچهارصدتا تو بلاگفا دارم. دیگه بین این سه‌هزارتا بالاخره احتمال وجود هر موضوعی هست. اگرم موضوعی هست که بین پستام نیست بگو بنویسم در موردش :))

+ یادمه که من یه پست آشپزی بهت قول دادم، ولی هنوز حسش نیومده منتشر کنم. دست و دلم به انتشار نمیره.

آره آره :دی

ولی خب من تو بلاگفا ندیدم پست هات رو :))

خانم اجازه شما هر چی بنویسین ما میخونیم حالا یه کم با تاخیر ولی میخونیم :)

مرسی که وقت میذاری و مینویسی برامون ❤

 

+

آره 

ولی خب ایشالا وقتی سر ذوق و شوق اومدی و حسش اومد خویشکَه (خواهر ) بیا بنویس روی آب روی پر پرنده رو ابرها :))

مرسی :**

 

پاسخ:
مرسی از شما که هستید و می‌خونید و با حضورتون احساس تنهایی نمی‌کنم.
۰۸ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۳۷ یاس ارغوانی🌱

سلام :)

چند وقت پیش هم اتفاقا با دوستانم سر همین موضوع حرف میزدیم که گفتن از یزیده. ولی خوب اطمینان پیدانکردم ولی پست شمارو حتما براشون میفرستم آخه بهم کمک کرد برای پیداکردن جوب سوالم :))

 

اون جمله آخر عالی و بینظیر بود.

آدم ها در جاهای اشتباه فاجعه درست میکنند.

پاسخ:
سلام
چه خوب! خوشحالم که پستم به درد تو و دوستات خورده و براتون مفید بوده :)