پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۵۰۶- از ویژگی‌های آزمون مجازی

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۹، ۰۲:۵۸ ب.ظ

این روزها که آزمون‌های آنلاین رواجش بیشتر شده، هیچی به اندازۀ شنیدن راجع به اینکه فلانی چطور جای بهمانی امتحان داده ناراحتم نمی‌کنه و هیچ رفتار زشت دیگه‌ای به این اندازه فلانی‌ها و بهمانی‌ها رو از چشمم نمی‌ندازه. «تقلب» همیشه بوده و هست و همچنان خواهد بود. ولی در این روزهای کرونایی با آنلاین شدن آزمون‌ها، بیشتر و راحت‌تر شده. تقلب کار زشتیه. حتی اگر نظام آموزشیمون عیب و ایراد داشته باشه که داره، همچنان تقلب کار زشتیه. چه اونی که جای یکی دیگه امتحان می‌ده و چه اونی که یکی دیگه رو جای خودش می‌فرسته هر دو دارن حق اونی که خودش تلاش کرده و از تفریح و استراحتش زده رو ضایع می‌کنن. نگیم چون دوستمه تو رودروایستی قرار گرفتم و قبول کردم، نگیم چون فامیله، چون خواهرمه، برادرمه، همسرمه، چون بچه داره، چون گرفتاره پس کمکش می‌کنم و به جاش امتحان می‌دم. این اسمش کمک نیست. کمک اینه که بچه‌شو نگه‌داری اون امتحان بده. کمک اینه که چیزی که یاد نگرفته رو یاد بدی خودش جواب بده. کمک اینه که براش کتاب بخری و امکانات در اختیارش بذاری بخونه یاد بگیره خودش امتحان بده. نگیم فقط همین یه درسه و بقیۀ درساش خوبه. نگیم چون معلم‌ها و استادها درست تدریس نکردن و خوب یاد ندادن. گیریم که این درس هیچ وقت قرار نیست به دردمون بخوره. چون به دردمون نمی‌خوره پس حق داریم حق بقیه‌ای که اتفاقاً ممکنه این درس به درد اونا هم نخوره ضایع کنیم؟ بیایید یه کم سطح بالا فکر کنیم به قضیه. با امتحان دادن جای بقیه به کسی که لیاقت اون جایگاه رو نداره، جایگاه می‌دیم. اون کسی که چنین اشتباهی می‌کنه، دیگه حق نداره پس‌فردا غر بزنه فلانی حقش نبود به فلان جا برسه و حق ما رو خورد و به اونجا رسید.

یادتونه تو پست سیگارهای بهمن می‌گفتم یه سری کارها بد هستن ولی وقتی از اونایی که دوستشون داریم این کارها سر می‌زنه، زشتی اون کار کم‌رنگ میشه برامون؟ گفتم هر کی یه سری معیار داره برای دوست داشتن و دوست نداشتن بقیه ولی وقتی عاشق یکی می‌شیم، طرف هر کار بدی هم بکنه ممکنه به چشممون نیاد و روی علاقه‌مون تأثیر نذاره این عیب. ولی این چند وقته به این نتیجه رسیدم که تقلب حتی در ابعاد کوچیکش، به‌نظرم، انقدر زشت هست که یک لحظه تصور اینکه عزیزترین عزیزانم که از دل و جان دوست‌تر می‌دارمشون انجامش بدن، از چشمم می‌ندازدشون. کافیه بفهمم یکی به هر دلیلی همچین کاری کرده؛ دیگه نمی‌تونم مثل سابق دوستش داشته باشم. چون که این کار ریشه‌ش برمی‌گرده به دروغ و ضایع کردن حق بقیه.


۹۹/۱۰/۰۸
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

دکتر ع. ف. الف.

نظرات (۹)

۰۸ دی ۹۹ ، ۱۵:۰۶ آقاگل ‌‌

یاد امتحان یکی از دوستان افتادم. به بچه‌ها گفته بود برای امتحان هرجایی که نیاز به عدد داشتید، از سه شمارۀ آخر تلفن همراهتون کمک بگیرید. راه هوشمندانه‌ای بود برای کمتر کردن میزان تقلب‌ها. 

.

چند وقت پیش عمه‌ام زنگ زده بود که دستم به دامنت، دخترعمه‌ امتحان ریاضی داره و هیچی بلد نیست. چندتا سوال هست حل کن برام. در لحظه تنها جوابی که ممکن بود بهش بدم این بود که باشه بفرست. و بعد مثل خر توی گل گیر کرده بودم که حالا چه کنم؟ بنویسم واقعاً یا نه؟ 

نهایت این شد که جواب‌ها رو به صورت راه حلی روی یک کاغذ نوشتم. که خودش بره و انجامش بده. بهش گفته بودم برو خودت یک دور پاک‌نویس کن و مراحل رو جلو برو. 

که البته دخترعمه همون رو فرستاده بود! و بعد هم چهارده شده بود امتحانش رو! و من تنها کاری که از دستم براومد این بود که بعد از اون قبول نکنم امتحان دادن جای کسی رو و یا حتی حل کردن سوالی رو به این شکل. پشت دستمم داغ کردم برای این کار. هنوز هم متأسفم بابتش.

پاسخ:
حالا برای اینکه تصحیح راحت‌تر بشه سؤالا اغلب تستیه. من خود به چشم خویشتن دیدم که استاد یه سری تست از قبل داده بود که شبیه اونا میده و حتی عدداشم عوض نکرده بود.
۰۸ دی ۹۹ ، ۱۵:۴۱ 1 بنده ی خدا

منم تو همون پست گفتم میشه ادمایی که کاری خلاف عقیده ی ما میکنن رو فارغ از اونکار دوست داشت و فقط برای احتیاط فاصله رو حفظ کرد منتها دروغگویی، تقلب یا اینچیزا شخصا یکم دلم رو چرکین میکنه و اعصابمو خورد.چندروز پیش تو گروه دانشکده بحث تکلیف و پروزه انجام دادن بجای بقیه بود و یسریا تمام قد دفاع میکردن که کار بدی نیست و چون سیستم معیوبه لازمه و بعضیا به درامدش نیاز دارن چون کار نیست برای دانشجوی لیسانس  و فلان :/ بعد از اونطرفم اعتراض داشتن که چرا سیستم اموزشی معیوبه و چرا هر کی سرجای خودش نیست و چرا کار نیست و اینا.خلاصه هر کی درسشو قبل از کرونا تموم کرده برد کرده قشنگ.

پاسخ:
موافقم باهات. 
سیستم معیوبه ولی افتاده تو یه لوپ معیوب‌تر و درست‌بشو نیست
۰۸ دی ۹۹ ، ۱۸:۴۰ فاطمه ‌‌‌‌

احسنت :)

پاسخ:
چاکریم

احسنت خانم دکتر کاملا موافقم .

پاسخ:
مخلصیم
۰۸ دی ۹۹ ، ۱۹:۱۱ حامد سپهر

آقا صورت مارو شطرنجی کنید ما از کمک کننده‌ها بودیم:))

پاسخ:
کار بدی کردید. لااقل نگید من حرص نخورم :|
۰۹ دی ۹۹ ، ۰۰:۴۹ میماجیل ‌‌

سلام.

  به نظرم تنها باید از سیستمی شاکی بود که امکان تقلّب رو می‌ذاره. نه این که امکان‌ش رو بذاره و بعد بگه بیا قسم و آیه بخور :/

پاسخ:
سلام
شما هر سیستمی در نظر بگیری امکان تقلب درش هست. مگر اینکه مثل امتحان کتبی مصاحبهٔ دکتری ما بگن وبکما روشن باشه موقع جواب دادن به سؤالات. و خب از اونجایی که جوابا رو تایپ می‌کردیم و به کتاب و مقاله‌های آنلاین دسترسی داشتیم بهتر بود دسکتاپ رو هم شیر می‌کردیم ببینن گوگل نمی‌کنیم

این مدت که امتحانا مجازیه همه‌ی فامیل برای امتحاناشون از من کمک میخوان، حتی صاحب خونه مون پسرش دانشجوعه و امتحان ریاضی داشت و اصرار داشت من براش امتحان بدم میگفت برات کتاباشو میارم بخونی!!!!! نمیددنم چجوری روشون شده بعد واقعا پیش خودش چه فکری کرده یعنی انقد بیکارم درسای خودمو ول کنم بشینم چیزایی که به من مربوط نیست بخونم، انگار که من زیر دستشم خیلی ناراحت شدم و ارزو کردم صفر شه!! بعد اصلا مردم فکر کردن تعطیلاته و این امتحانا رو به قصد اذیت کردنشون میگیرن.

من به جای هیچکی امتحان ندادم ولی کلی این مدت تدریس کردم =))) تازه خاله‌م بهم پولم میده:)

ولی خب به نظرم قبل از اینکه حق بقیه رو ضایع کنن حق خودشون رو ضایع کردن، حق یادگیری یا تلاش برای یادگیری.

پاسخ:
احسنت به تو
با همین فرمون برو جلو :))
۰۹ دی ۹۹ ، ۱۲:۵۷ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

به نظر می‌رسه یه منبع جریان باشه

تقلب کار بدی هست عین دروغ می‌مونه ریشه خیلی از مشکلاته بعدی همین تقلب و دروغ هست.

پاسخ:
و متأسفانه بچه‌ها دارن از الان یادش می‌گیرن
۰۹ دی ۹۹ ، ۲۱:۴۰ میماجیل ‌‌

الآن جوابی که در نظر دارم بدم خیلی آرمان‌گرایانه‌ست. و خب از اون طرف این که توقع نداشته باشیم تقلبی هم صورت نگیره خیلی آرمان‌گرایانه‌ست. در نهایت آرمان‌گرایانه‌ها با هم خط می‌خورن و جواب می‌شه یک که چندتا فرسته‌ی قبلی باید می‌فرستادیم.

پاسخ:
ولی کاش به مرحله‌ای برسیم که میزان تقلب به صفر برسه. البته تفکرات من تا حدودی آرمان‌گرایانه‌ست :|

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">