پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۴۶۵- کوئیز شمارۀ یک

يكشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۲۹ ب.ظ

یکی یه برگه دربیارید می‌خوام کوئیز بگیرم از وبلاگم :|

سؤال اول. این مبلغ رو چه کسی (نیم نمره) بابت چی (نیم نمره) امروز عصر به حسابم واریز کرد؟ 

سؤال دوم. امروز عصر هوای تبریز چطور بود؟ :)) (یک نمره)



سؤال جایزه‌دار: (این یکیو من طراحی نکردم. تو استوری (داستانک؟ داستانواره؟) بانوچه بود :دی)


۹۹/۰۹/۰۲
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

بانوچه

نظرات (۲۶)

۰۲ آذر ۹۹ ، ۲۰:۵۴ 1 بنده ی خدا

من همین دوساعت پیش به امتحان سخت رو دادم.چرا باید کوییز توام سخت باشه؟

سوال 2) نیمه ابری؟

پاسخ:
5 درجۀ سانتی‌گراد :دی
۰۲ آذر ۹۹ ، ۲۱:۱۱ هیـ ‌‌‌ـچ

سر اون استوری بانوچه، رسماً از گوشام دود بیرون زد و دیگه هم اون آدم سابق نشدم :))

البته فردا بازم تلاش می‌کنم بلکه موفق شدم D:

پاسخ:
چون جایزه‌شو شب یلدا میدن شاید به شب هم ربط داشته باشه. نمی‌دونم. 
۰۲ آذر ۹۹ ، ۲۱:۱۶ روشــنا ...

سوال اول فک کنم بابت هزینه مقاله برات واریز کردن احتمالا اون بنده خدایی ک کمک خاصی نکرده بود ولی اسمش توی مقاله بود:)))

پاسخ:
نه دیگه اون بنده خدا ویرایش بعد از داوری رو انجام داد. استاد هم هزینه‌شو پرداخت کرد.
۰۲ آذر ۹۹ ، ۲۱:۳۸ محمدعلی ‌‌

مبلغ بابت اون مقاله یا چیزی که به درست کردن آش تشبیه کردین؟ و از طرف استاد مربوطه؟ :دی

هوای تبریز هم که حتما دونفره بوده دیگه وسط پاییز :))

 

+ تا اینجا فقط می‌دونم بیش‌تر از ۳۸۴ حالت برای نقطه‌گذاریش وجود داره -_-

پاسخ:
5 درجۀ سانتی‌گراد :دی
علی می‌تونه براش کد بنویسه. بهش میگی؟ :))

سلام فکر می کنم هزینه چاپ مقاله شماست که  سرآشپر واریز کرده. قبلا شما کل هزینه را پرداخت کرده بودید. (اگر دقیقتر بگم استاد شماره 17)

پاسخ:
سلام
بله بله احسنت. هوا هم پنج درجۀ سانتی‌گراد بود.

سلام

پول مقاله اس استاد داده

 

پاسخ:
سلام. درسته. دمای هوا هم کنار تاریخه. بالا سمت چپ.
۰۲ آذر ۹۹ ، ۲۳:۰۵ شهاب الدین ..

سلام

شبتون بخیر

خوب هستین ان شاءاللّه؟ حدسم میزنم خرج و مخارج آشی که تنهایی پخته بودین، به حسابتون واریز شده، نه؟ بین اینهمه مطلب نخونده، این یه ماجرا رو خوندم. و یادمه چقدررر درکتون کردم. چقدر سخته اینجور حق خوری ها و متأسفانه چقدر بین قشر مثلا تحصیلکرده و دانشمند بیشتر رواج داره. 

مردم عادی اگه دستشون برسه، مال آدم رو میبرن. ولی اینا..

باز خوبه استاد شما حداقل پولتون رو داد و اسمتون هم موند پای مقاله. و الا که خیلی از موارد اصلا اسمی از دانشجو پای مقاله نمیمونه. رزومه بعضی از این اساتید رو نگاه کنید، میبینید با این حجم از مقالات علمی که به ثبت رسوندن باید از همون بدو تولد دست به قلم برده باشن! 

بگذریم، هوای تهران برفی و مه آلود باشه، قاعدتا تبریز کولاکی چیزیه. ۲۰ تمام؟

پاسخ:
سلام.
درسته. در رابطه با مقاله دست رو دل هر دانشجویی بذارید خونه :))
دما 5 درجۀ سانتی‌گراد بود.

این مبلغ رو استاد دوره ارشد واریز کرد؟ یادمه یه هزینه ای برای 

پاسخ:
بله. البته الان استاد دکتری هم هست و به‌واقع استاد راهنمای فعلیمه.

دستم خورد نصفه اومد :|

داشتن میگفتم، مبلغی برای مقاله هزینه کردی و استاد شماره کارت خواست تا مقداریش رو بگردونه.

پاسخ:
البته شمارۀ کارتمو داشت. چون رئیس پروژۀ کاریم هم بود و هست.

سوال اول که میشه هزینه مقاله که استاد شماره ۱۷ بهتون داده. دستشم درد نکنه.

سوال دو و سه اما توی جزوه نبود، من اعترااااض دارم!!!!!

پاسخ:
جزوه رو دقیق نخوندی دیگه. اون پنج درجه کنار تاریخ چیه پس؟ :))
اون سؤال بی‌نقطه رو می‌تونی با کد حل کنی؟ جایزه‌شم نصف نصف. چون که کد زدن پیشنهاد من بود :| :)))
(تو قضیۀ مقاله هم این‌جوری امتیازو تقسیم کردن. یه نفر پیشنهاد داد کد زده بشه و یه نفر کد زد و جایزه تقسیم شد!)

سلام

هزینه ارسال مقاله از طرف استادت بابت اون مقاله مثلا سه‌نفره!

پاسخ:
سلام.
درسته! آفرین.

چه هوا سرده اونجا! ۵ درجه😩

پاسخ:
احسنت. اولین کسی که به اون 5 درجه توجه کرد.

سلام. فکر کنم همون مبلغیه که واسه مقاله واریز کرده بودی و استادتون وقتی فهمید قرار شد همه مبلغ  و خودشون واریز کنند(البته اگه همونه چقدر دیر واریز کردن واستون!)

هوا عالی کمی تا قسمتی ابری با بارشهای پراکنده:))

پاسخ:
آره. البته استادمون فکر می‌کرد مبلغ رو قراره بعد از داوری و چاپ بپردازیم. خبر نداشت تا نپردازیم داوری نمیشه. برای همین دیر پرداخت کرد. روال اینه که دانشجو همون اول بره به استاد بگه شما بپرداز!. من نگفتم. تازه اگه ایمیل چاپ مقاله برای استاد ارسال نمیشد بازم خبردار نمیشد از مبلغ. چون که همچنان من نمی‌گفتم بهش پول بده!.
5 درجۀ سانتی‌گراد.

1. هزینۀ مقاله‌ای که استاد شماره 17 بعد از 1 ماه و 1 هفته و 1 روز واریز کرد و دستشم درد نکنه!

2. 5 درجه سرد محسوب می‌شه مگه نه؟ :))

برگه‌ها بالا؟

پاسخ:
فعلاً تا اینجا اولین کسی که هر دو سؤال رو بلد بود.

1 استادتون بابت پخت آش (هزینه چاپ مقاله)

 

2 پنج درجه بالای صفر بود.

پاسخ:
دومین نمرۀ کامل کلاس.

سد نشاید بست؟ :))

چون سرچ کردم انگار تو چیزمیزای سعدی هست همچین چیزی :))

پاسخ:
چون نوشته شب یلدا هدیه می‌دیم من حس می‌کنم به «شب» ختم میشه یا به شب هم ربط داره. ولی نتونستم حدس بزنم کل عبارت چیه.
۰۴ آذر ۹۹ ، ۱۴:۴۵ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

اخه هوای تبریز کی چطور نبود؟ :/

من صبح‌ها هی سوشرت می‌پوشم می‌شینم. یهو می‌بینم گرمم شد. درمیارم. عطسه می‌کنم! می‌پوشم چند دقیقه بعد میگم گرمه درمیارم و ..

پاسخ:
وای آره :)) 
ولی اون لحظه 5 درجۀ سانتی‌گراد بود.

اگه اشتباه احمقانه‌ای نکرده باشم، تعداد حالت‌های ممکنِ کنار هم چیدنِ حروف برای اون عبارت از مرتبه 1e10 هست. [عکس]. کامپیوتر از مرتبه 1e9 عمل در ثانیه رو انجام میده که همون گیگاهرتزه. یعنی حتی تولید کردن همه حالات ممکن ده ثانیه زمان می‌خواد. بعدش باید با یه دیکشنری آفلاین چک بشه کدوم معتبرن که احتمالا تعداد معتبرها هم خیلی خیلی زیاد باشه. حالا چطور میشه تشخیص داد کدوم واقعاً معنی‌دارن و کدوم منظور طراح سواله؟ 🤔

شاید راحت‌تر این باشه که کلمات معتبر رو کنار هم بذاریم تا جایی که توی اون الگو صدق کنن. ولی اینم ممکنه جواب رو پیدا نکنه. «رفت» و «رو» توی دیکشنری هست، ولی رفتی و برویم و... نیست. و بازم چطور از بین جوابایی که بدست آوردیم تشخیص بدیم کدوم واقعاً معنی داره؟

لذا این راه‌های بدیهی که بلدم جواب نمی‌دن برای این مسئله.

متخصص هوش مصنوعی / NLP نداریم توی بیان؟ :)

پاسخ:
همزه رو هم حساب کردی؟

ببین راه‌حل من اینه:

د ذ: 4 حالت میشن: دد دذ ذد ذذ
ب پ ت ث: 4 حالت برای حرف آخر 
تا اینجا میشه 4*4=16 حالت
---------------------------------------
بخش سخت ماجرا بقیۀ حروفه. ینی اینا:
بـ پـ تـ ثـ نـ
سـ شـ

سه دندانه اول:
س یا ش باشه = دو حالت
س یا ش نباشه و سه حرف اول بـ پـ تـ ثـ نـ باشه = 5*5*5 = 125حالت
---------------------------------------
چهار دندانه بعد از اولین د/ذ:
اول س یا ش باشه و بعدش یکی از بـ پـ تـ ثـ نـ ها باشه  = 2*5 = 10 حالت
اول یکی از بـ پـ تـ ثـ نـ ها باشه و بعدش س یا ش باشه = 5*2 = 10 حالت
س یا ش نباشه و همه‌ش بـ پـ تـ ثـ نـ باشه = 5*5*5*5 = 625حالت
---------------------------------------
دندانۀ بعد از الف:
5 حالت
---------------------------------------
چهار دندانه بعد از دومین د/ذ:
اول س یا ش باشه و بعدش یکی از بـ پـ تـ ثـ نـ ها باشه  = 2*5 = 10 حالت
اول یکی از بـ پـ تـ ثـ نـ ها باشه و بعدش س یا ش باشه = 5*2 = 10 حالت
س یا ش نباشه و همه‌ش بـ پـ تـ ثـ نـ باشه = 5*5*5*5 = 625حالت


در مجموع میشه: 3906250000 حالت

آره منم همین محاسبات رو کردم توی چرک‌نویس. من همزه رو حساب نکردم. شما ی رو هم حساب نکردید.

حالا اگه با اصل ضرب این حالت‌ها رو ضرب کنید تا به همه‌ی نقطه‌گذاریا برسید همون چند ده میلیارد میشه. هرچند میشه بی‌معنی‌ها رو همینجا حذف کرد. با فرض اینکه مثلاً دو تا تیکه اول روی هم نشن یه کلمه‌ی معنی‌دار.

حیف که دوتا میانترم این هفته دارم دوتا هفته‌ی بعد. وگرنه چالش جذابی بود!

 

پاسخ:
آره حواسم به یـ نبود.
پس اون پنج‌ها میشن 6
دیکشنری یا پیکرۀ (corpus) مناسبی نداریم برای این کار. چون اسپیس نزدن و نمی‌دونیم کلمه کجا تموم میشه و چند کلمه‌ست، کارو سخت‌تر کرده. 
من اولش فکر می‌کردم کمتر از هزارتا میشه و تصمیم داشتم خودم چک کنم حالت‌ها رو. چند ده‌میلیارد خیلیه :|

شب نمیشه باشه که. یه دندونه قبلشه. 

پاسخ:
مثلاً دیشب

خب منِ علاف نشستم کد زدم براش. یه فایل دو مگابایتی از کلمات و افعال و... زبان فارسی پیدا کردم (انتظار نداشتم انقدر کوچیک باشه حجم تمام کلماتی که در عمرمون به کار می‌بریم :)) و کلا سیصدتا از اون عبارات بی‌نقطه‌شون توی اون الگو موجود بود. و با فرض اینکه کلمه‌ها توی الگو به هم چسبیده نشدند، خروجی جواب باید ترکیب اینا می‌بود:


ببند، بتند، بتپد، بیند، تنند، تنید، تپند، تپید، سد، شد، نبند، نبید، نتند، نتپد
+
بسابد، بساید، ستاند، ستاید، شتابد، شنا بد، نسابد، نساید، نشاند، نشاید
(یا: بسا، سبا، ستا، سنا، سیا، شتا، نسا، نشا + بد، تد، پد، ید)
+
بست، تثبیت، تست، تشت، سبب، سنت، سیب، شبت، شیب، نسب، نشت، پست، پشت


حق با خانوم آونلیه. همون عبارت از شعر سعدی تنها چیز بامعنی‌ایه که میشه از این‌ها درآورد. این بار هوش انسانی از هوش مصنوعی بهتر و سریع‌تر عمل کرد :)

+ It was literally "point-less" :D

پاسخ:
:)) آفرین. الحق که دانشجوی همون دانشگاهی.
من یه بار شب امتحان حسابان داشتم کتیبهٔ داریوشو از میخی به فارسی ترجمه می‌کردم. فکر کنم ۱۹.۷۵ شدم اون امتحانو. امیدوارم تو بیست بگیری این میانترما رو.

من هنوز فکر می‌کنم کلمهٔ شب هم توشه. به‌خاطر کرونا شاید دست هم باشه. سیب هم گزینهٔ خوبیه.

سوال فنی:

برای اون نقطه گذاری فقط یه جمله می تونیم بفرستیم؟

پاسخ:
نمی‌دونم. با سیم‌کارت‌های مختلف بفرست اگه به چند جواب مختلف رسیدی
ما تو همون یکیشم موندیم :))
۰۷ آذر ۹۹ ، ۱۴:۰۸ معلوم الحال

ببخشید استاد. بخدا من شهرستان یودم. امتحان داشتم. نتونستم بیام.

 

1. احتمالا استاد ق بابت پروژه آش به حسابتون واریز کردن.

2. این امروزی که گفتید نمیدونم کیه ولی چند روز پیش یکی از دوستان توییتری تبریزی میگفت داره برف میاد. لابد هوا برفی و دونفره بوده.

3. بلد نیستم ... 

پاسخ:
درسته
دمای هوا بالا سمت چپ گوشیمه. کنار تاریخ :دی
منم بلد نیستم :))

خا من پنج شش تا جمله معنی دار پیدا کردم🤔

کاری نداره که🤔

پاسخ:
پس اگه جایزه رو گرفتی بیا بهمون بگو چی بود

من از این شانس ها ندارم کلاً🤣

پاسخ:
منم نداشتم، تا اینکه در قرعه‌کشی وبلاگ زمزمه‌های تنهایی برندهٔ یک دستگاه کتاب شدم :دی (http://zemzemehayetanhaye.blog.ir/1399/09/03).
۰۹ آذر ۹۹ ، ۱۰:۱۴ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

آقا ما همون با نگاه اول به عکس نخست فهمیدیم هوای تبریز ره ره، لاکن آن مبلغ پول را فقط حدس زدیم بابت کاری باشد دانشجویی لیکن کدوم کار ره فراموش کرده بودیم.

آن سوال بانوچه هم واقعا سخته 😶

پاسخ:
آره سخته. ولی گویا مضراب چندتا جواب برای سؤال بانوچه پیدا کرده