پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۷۷۷- اصحاب رسانه

دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۰۱:۵۴ ب.ظ

به‌گواهی تاریخ، ابن سعد، عصر تاسوعا قصد جنگ می‌کند. امام حسین، برادرش عبّاس بن علی را با بیست سوار نزد آنان می‌فرستد تا آن شب را مهلت بگیرد. ابن سعد می‌پذیرد. این، همان شبِ مشهوری است که امام، بیعتِ خویش را از اصحاب برمی‌دارد تا بروند.

امّا یکی از مشهوراتِ بی‌اعتبار (که متأسفانه در مجالس عزاداری هم تکرار می‌شود) جدا شدنِ یاران امام حسین در شب عاشوراست. خاموش کردن چراغ‌های مجلس تا افراد، بدون خجالت بروند و ماجراهایی از این دست. امام، بیعت خویش را برداشت و اجازهٔ رفتن داد، ولی برخلاف قول مشهور، همه ماندند. تنها یک نفر به نام ضحّاک بن عبداللّه مشرقی هَمْدانی، اجازه گرفت که بماند و بجنگد، امّا تا آن‌جا که به‌کار آید. وقتی کارِ جنگ را یکسره دید، اگر توانست، بگریزد. امام به او اجازه داد.

او ماند، دلاورانه جنگید، و به‌دشواری از معرکه گریخت و سرِ سلامت به در بُرد. اینک، او یکی از مهم‌ترین راویان عاشوراست.

مثلاً در همان شب عاشورا که امام رخصت رفتن داد، ضحّاک بن عبداللّه، سخنان یاران را روایت کرده است. به‌عنوان نمونه، می‌گوید سعید بن عبداللّه حنفی برخاست و گفت:

«به خدا قسم اگر بدانم کشته می‌شوم، دوباره زنده می‌شوم، و زنده‌زنده سوزانده می‌شوم و خاکسترم پراکنده می‌شود، و این کار هفتاد بار تکرار می‌شود، تو را تنها نخواهم گذاشت...»

اما بزرگترین راوی عاشورا حضرت زینب است. الگوی بزرگی برای همهٔ خبرنگاران در بیان حقایق که به بهترین و تأثیرگذارترین شیوه پیام‌رسان است. خلّاق است، صریح و آزاده است، بازتاب‌دهنده است و‌ تحلیل‌گر. مطالبه می‌کند ‌و موج می‌آفریند.

کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

+ روز خبرنگار

+ عاشورا

۰۱/۰۵/۱۷
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۶)

۱۷ مرداد ۰۱ ، ۱۶:۲۰ مهدیار پردیس

جالب بود، ممنون از اطلاعات مفیدی که یادمون دادی :)

پاسخ:
یه پستم می‌خواستم راجع به این بنویسم که حضرت علی و امام حسن و حسین تو فتح ایران شرکت نداشتن. یادم باشه بنویسم بعداً.
۱۷ مرداد ۰۱ ، ۱۶:۵۶ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

الان جنگ ، جنگ رسانه هست و برخورد فیزیکی رو گذاشتن مرحله آخر آخر.

جوون ایرانی  صبح مسلمون وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شه شبش بی‌مذهب که هیچ خداناباور سر رو بالشت می‌ذاره🤦‍♂️

یادمه تا اوکراین جنگ شد یکدفعه خبرنگاری اونجوری گفتن خدای من اینایی که دارن کشته می‌شن چشاشون آبیه ، انگار خاور میانه‌ای‌‌ها آدم نبودن که هر روز چند دهه اخیر تیکه و پاره می‌شن.

خواستم بگم رسانه خیلی مهمه و الان باهاش جای جلاد و شهید رو عوض کردن.

نکته‌های خوبی بود در مورد شب قبل عاشورا جایی نخونده بودم.

سپاس

پاسخ:
سرعت تولید و انتشار شایعات و چرت‌وپرت‌ها انقدر زیاده که دیگه کنترلش از دستمون خارج شده. من هر چند وقت یه بار که حالشو دارم می‌رم پیامای گروه فامیلا رو چک می‌کنم یه چندتاشو جواب می‌دم و یه کم بحث می‌کنم و به راه راست هدایتشون می‌کنم. وقتی می‌بینم متوجه عرایضم نمی‌شن حرص می‌خورم و تا یه مدت تصمیم می‌گیرم دیگه چک نکم گروهو

پستت مفید بود کاش بیشتر مینوشتی .

پاسخ:
خدا رو شکر
به روی چشم؛ اگر مستمعین استقبال کنن صاحب سخن هم سر ذوق میاد :)

معمولا تاریخ رو سه گروه مینویسن، گروه اول قوم پیروزند که حقایق رو اغراق میکنن گروه دوم قوم مغلوب هستن که سعی در کم رنگ کردن شکستشون دارن و گروه سوم تاریخ‌نویسهای بی‌طرف هستن که معمولا منابع کمی در دسترس دارن و در کل نوشته‌ی اونها چاپ نمیشه

پاسخ:
درسته. ولی یه تفاوتی هست بین این اتفاق تاریخی و مثلاً جنگ یا حملۀ مغول به ایران، یا حملۀ نادرشاه به هند. محرّم و عاشورا گره خورده به فرهنگ و آیین ما، و هر سال تکرار میشه. مثل نوروز. یه جورایی میشه گفت زنده‌ست هنوز. ولی کسی روز و ساعت حملۀ چنگیزخان و فتوحات نادر رو یادش نیست و هر سال مراسم نمی‌گیره براش. منظورم اینه که اون تاریخی که شما می‌گی فرق داره با این اتفاق تاریخی.

اطلاعات به جا و درستی بود. و چقدر خوندنش برام لازم بود.

ممنونم شباهنگ سابق :)

پاسخ:
خواهش می‌کنم. خدا رو شکر :)

تاریخ رو اشتباه متوجه شدی. عمر سعد قصد جنگ نداشت. امام حسین ازش خواست جنگ نکنند و بزارند به هر شهری که دلشون می خواد برن یا برگردند به مکه. عمر سعد هم قبول کرد و طالب جنگ با حسین نبود. برای ابن زیاد نامه نوشت و این زیاد هم قبول کرد. منتها در اون مجلس شمر رای ابن زیاد رو زد و تهدید به لشکر کشی و قدرت گرفتن امام حسین کرد. شمر با حکم و نامه ای از ابن زیاد به کربلا وارد شد و عمر رو مجبور به جنگ کرد. این موثق ترین و قدیمی ترین روایت و سند مکتوب از تاریخ طبریست

پاسخ:
گفتهٔ شما متین، اما اینجا تو این پست صحبت سر اینکه کی سر جنگ داره و کی مجبور بوده و کی رأی کی رو زده نیست. همهٔ اینایی که شما میگی درست. همه‌شون اتفاق افتاده و حالا نهم محرمه و شمر و ابن زیاد حرفاشونو زدن و تهدیداشونو کردن و وعده و وعیداشونو دادن و عمر سعد به دلخواه یا اکراه جنگو شروع کرده. تا اینجاشو کاری نداریم. صحبت من از اینجا شروع میشه که امام حسین یه شب فرصت خواسته برای عبادت و صحبت کردن با اصحاب.