پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۷۴۳- متضاد بر وفق مراد چیه؟ همون

پنجشنبه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۱، ۰۷:۴۵ ب.ظ

ظهر مقاله رو برای بار هزارم به‌لحاظ نگارشی و ویرایشی چک کردم و از منابع و پی‌نوشت و جدول‌ها و نمودارها و یکدستی همه چی که خیالم راحت شد برای استاد و همکارم ایمیل کردم که تأیید کنن و بفرستم برای مجله. بعد لپ‌تاپمو خاموش کردم و رفتم یه کم استراحت کنم.

عصر روشنش کردم که سومین کتابی که قراره ازش تو امتحان بیادو تازه شروع کنم به خوندن و جلسات ضبط‌شدهٔ کلاسو ببینم و خلاصه‌هایی که برای دوتا کتاب دیگه نوشتم مرور کنم. نیم ساعت طول کشید تا ویندوز بالا بیاد. سابقه نداشت همچین چیزی. همیشه زیر یک دقیقه بالا میومد. گفتم لابد داره به‌روزرسانی می‌کنه سیستمشو. بعد که بالاخره چشمم به جمال دسکتاپ روشن شد، دیدم روی هیچی نمی‌تونم کلیک کنم. البته توی دسکتاپم فقط مای‌کامپیوتر هست و سطل آشغال. این پایینم مرورگر هست که روی اونم کلیک کردم و فقط چرخید. پایین، گوشهٔ سمت راست روی تاریخ و وای‌فای هم کلیک کردم باز نشد. ولی عکس‌های دسکتاپم که تنظیم کردم هر یک دقیقه یه بار عوض بشن عوض میشن. نور و صدا هم کم و زیاد میشه. موس رو هم وقتی وصل‌ می‌کنم می‌شناسه. ولی دیگه در همین حد خدمات می‌ده بهم. حتی سیستم‌ریستورشم باز نمیشه که برگردونمش به یکی دو روز پیش.

باید ویندوز عوض کنم و درایورهایی که یادم نیست کجا گذاشتمو پیدا کنم و یکی‌یکی نصب کنم.

این پستو با گوشی نوشتم.

۰۱/۰۱/۱۱
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۱۵)

۱۲ فروردين ۰۱ ، ۰۵:۳۱ دُردانه (شباهنگ سابق، تورنادوی اسبق)

پنج‌ونیم صبحه و تاحدودی تونستم با کمک برادرم لپ‌تاپمو شبیه چیزی کنم که دیروز بود. البته با ویندوز جدید راحت نیستم و فعلاً غریبی می‌کنم باهاش. اون مسئلهٔ روشن شدن موقع باز کردن درش هم با تغییر ویندوز حل نشد.

خوابم میاد.

۱۲ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۳۰ دُردانه (شباهنگ سابق، تورنادوی اسبق)

از نُه صبح بیدارم و پای لپ‌تاپ :)

۱۲ فروردين ۰۱ ، ۱۵:۰۵ دُردانه (شباهنگ سابق، تورنادوی اسبق)

مشکل جدید: هر وی‌پی‌ان و فیلترشکنی نصب می‌کنم (روی مرورگر) میگه تو کشور شما در دسترس نیست لذا تا اطلاع ثانوی به تلگرام وب و سایت‌های فیلتر دسترسی ندارم :|

خدو بر فیلتر!

۱۲ فروردين ۰۱ ، ۱۵:۲۷ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

ویندوز ۱۰ خوبه بد نیست.

اما ویندوز یازده دیگه به این  سیستم‌های ما نمی‌خوره چون محدودیت سخت افزاری گذاشتن😑😶

بی‌مرادی شاید هم نامرادی 🙄🤔

پاسخ:
قبلی 8.1 بود
سی‌دی‌شو پیدا نکردم. روی فلش هم خطای UEFI و  MBR و اینا داد ولش کردم. یه ویندوز هشت دیگه داشتم برای ده سال پیش بود. الان اونو نصب کردم

سلام انشاالله که حل میشه نگران نباش. 

پاسخ:
سلام
مرسی، حل شد. ولی یه روزم هدر رفت :|

بعد امتحان به نظرم ویندوز رو دوباره عوض کن 10 بریز چون ویندوز 8 آپدیت براش نمیاد و از نظر امنیتی خطرناکه یعنی ممکنه باج افزار بگیری . باج افزار هم اینجوریه که فایل هات قفل میشن و به شخص هکر باید یه پول زیادی از طریق بیت کوین بدی تا بهت یه نرم افزار بده تا فایل هات قفلشون باز بشه

 

عوض کردنش هم آسونه . همین الان فایل iso رو همونجوری که هست یعنی بدون استفاده از نرم افزار خاصی اگر کپی کنی روی کامپیوترت و روش دو تا کلیک کنی خودش نصب میشه . شبیه نصب نرم افزار های دیگه . 

 

 

پاسخ:
آره قراره عوض کنم. اینو نصب کردم کارم راه بیافته فعلاً. من دورۀ کارشناسی  7 داشتم روی لپ‌تاپ قبلیم. راضی بودم. روی اینم شش ساله 8 دارم و همچنان راضی‌ام. چون چیزای جدید معمولاً باگ داره من همیشه چند قدم عقب‌تر حرکت می‌کنم تو پذیرش ورژن جدید. توصیۀ یکی از استادای دورۀ کارشناسیم بود.
۱۲ فروردين ۰۱ ، ۲۰:۰۹ دُردانه (شباهنگ سابق، تورنادوی اسبق)

مشکل جدید: کلیدهای میانبرم تو این وردی که دیشب نصب کردم کار نمی‌کنه. فی‌الواقع نه کنترل ایکس دارم نه کنترل سی نه کنتزل وی و چیزای دیگه :|

توصیه ی خوبی کرده . از فایل هات هم همیشه بک آپ داشته باش . الان آنتی ویروس خود ویندوز 10 و 11 بد نیست ولی باز هم در مقابل این باج افزار ها کاملا امن نیست . 

 

 

آنتی ویروسی که عملکرد واقعا خوبی داشت کسپرسکی بود که اون رو هم الان میگن پاک کنید چون معلوم نیست روسیه چی کار میکنه  و نباید بهش اطمینان کرد .

 

من پاک کردم الان با آنتی ویروس ویندوز دارم روزگار رو سر میکنم . 

 

البته واقعا دلم براشون میسوزه . فکر کن یه بدبختی چون صرفا روسی بوده برندش داره نابود میشه . الان توی مارکت های رسمی تخفیف های 80 90 درصد گذاشتن . عملا دارن نابود میشن ولی واقعا بهترین بود . حتی مایکروسافت که خودش ویندوز رو ساخته هرگز نتونست آنتی ویروس بهتری بسازه با این که خودش از ویندوز خودش شناخت کامل داره :| 

 

اگر با آفیس کاری نداشتی بهتر بود بری لینوکس نصب کنی راحت شی از این داستان ها . 

 

 

پاسخ:
90 درصد وقت من تو آفیس می‌گذره. کلاً وقتی لپ‌تاپمو روشن می‌کنم یا یه پی‌دی‌افی باز می‌کنم برای خوندم، یا وردی برای نوشتن. مرورگرم هم همیشه بازه. کار دیگه‌ای نمی‌کنم. 

ببین ویندوزت رو عوض کن 10 بریز با آفیس 2019 . اینی که نصب کردی و با این مشکلات عجیب و غریب ارزش نداره به نظرم :| 

 

از 8 به 10 نصب ویندوز و آفیس شاید 2 ساعت هم وقت نگیره . نمیدونم 

پاسخ:
این مشکل کلید میانبر از ویندور نیست. الان که دارم اینجا تایپ می‌کنم مشکلی ندارم. آفیسش یه تنظیماتی باید داشته باشه که نداره.

خب من الان چندین ساله از آفیس 2019 استفاده میکنم و به حدی راضی بودم که نسخه ی جدیدش که 2022 بود رو نصب نکردم . آفیس 2019 فکر کنم روی ویندوز 8 نصب نمیشه . نمیدونم . اما اگر 2019 نصب کنی فکر کنم باگی نداره . 

پاسخ:
باگ نداره؟ برای من باگ داشت. این پستمو ببین: 

مخالفش میشه بر وفق هوشنگ، کاظم، منوچهر.

پاسخ:
این اسما رو دوست نداری؟ من وقتی هشت نُه سالم بود شروع کردم به خوندن داستان‌های شاهنامه و اونجا با کارکترهای هوشنگ و منوچهر آشنا شدم و عاشقشون شدم. یه فریدون هم بود. اونم دوست داشتم. بعداً فریدون با سه‌تا دختر ازدواج کرد و صاحب سه‌تا پسر شد. پسراشم دوست داشتم. اسمشون ایرج و تور و سلم بود. ایرجو از همه بیشتر دوست داشتم :|

من تسلیمم :))) 

پاسخ:
آفیسم آپدیت بود. حذف کردم نسخهٔ آپدیت‌نشده‌شو از سافت ۹۸ دانلود کردم نصب کردم درست شد.

 

بحث اسم شد یاد یه شعری افتادم که سال ها پیش خونده بودمش . الان سرچ کردم شاعرش رو دکتر حمیدی شیرازی 

 

شعر بلندیه و داستانش اینجوریه که عاشق بعد از مدت ها معشوقش رو میبینه در کنار یکی دیگه و معشوقش بارداره 

 

یه قسمتی از شعرش :

 

یاد باد آن‌شب که نام از دختر آینده گفتی
سر به سوی آسمان‌ها کردی و با خنده گفتی

گر بیادت هست! نام کوکبی تابنده گفتی
خود ثریا گفتی و خوش گفتی و زیبنده گفتی

نام این دختر ثریا کن به یاد دختر من

وای بر من . وای بر من

بوسه زن بر چهر او، سنگ جفا بر لانه ی دل

شانه کن بر زلف او، آتش فشان کاشانه ی دل

ناز او کش، تا کشد آتش سر از ویرانه ی دل
مهد او جنبان، که جنبانی بنای خانه ی دل

گاهش از شادی بلرزان تا بلرزد پیکر من

وای بر من . وای بر من

 

بعد من از همون نوجوانی اسم ثریا برام جالب بوده ولی به نظر منم اصلا این اسم ها خوب نیست . پس فردا بچه میخواد مهاجرت کنه بهتره یه اسمی داشته باشه که راحت تلفظ بشه 

 

مثلا برای دختر من النا رو میپسندم . بین المللیه

 

 یه دختر میشناسم اسمش رو هر جا میره میگه " رجینا " یعنی ملکه 

 

اسم واقعی اش " روژین " ه . واقعا خوب اسمش رو بین المللی کرده . 

پاسخ:
باهات هم‌نظر نیستم تو این زمینه. ترجیح می‌دم یه اسم اصالت و هویت فرد رو نشون بده تا اینکه بین‌المللی باشه و نفهمی صاحب اسم از کجا اومده

یه خاطره ی بد هم از اسم ثریا دارم که برمیگرده به فیلمی که شهره آغداشلو چندین سال پیش بازی کرد و من تا چند شب کابوس میدیدم . یه فیلم بسیار تلخ و تیره و تار

پاسخ:
اسم معلم ادبیات ما ثریا بود. یه همسایه داشتیم اسمش ثریا بود. یکی از خانومای فامیلمون هم ثریا بود. یکی از دوستای وبلاگیمم اسمش ثریاست و با همه‌شون خاطرات خوبی دارم.

حالا میدونم الان امتحان داری و اساسا بحث کردن توی این زمینه ها هم به جایی نمیرسه اما اگر بحث هویت و اصالت باشه اسم های عربی هم مشکل دارند در حالی که توی ایران ثبت احوال تشویق هم میکنه 

 

برعکس اگر کسی بخواد اسم بچه اش رو آریا مهر بذاره باید هزار تا پارتی داشته باشه

 

 

پاسخ:
به هر حال عربی هم نشانهٔ دین و مذهب فرد می‌تونه باشه. اسم‌های شاهنامه‌ای هم نشانهٔ وطن‌پرستی می‌تونه باشه