پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۵۹۶- یک لیتر بستنی بیشتره یا پونصد گرم بستنی؟

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۵۷ ب.ظ

پنج سال پیش پستی نوشته بودم و توش بخشی از کلیدواژه‌هایی که گوگل کرده بودم رو آورده بودم. امروز آهنگ شمسی خانوم و عذرا خانوم رو گوگل کردم و انواع همگونی در واج‌شناسی و چند اصطلاح تخصصی زبان‌شناسی و نمونه سؤالات آزمون استخدامی برق و جزوه‌های آزمایشگاه برق و معنی کاروا در زبان ترکی رو. دیروز هم شماره و آدرس یه داروخونه رو گوگل کردم برای دوستم که سراغ دارویی رو ازم گرفته بود. الانم از گوگل پرسیدم یک لیتر بستنی چند گرم است؟ چون که می‌خوام از اسنپ بستنی بگیرم و روی یکی نوشته یک لیتر و روی یکی نوشته پونصد گرم. قیمتاشون مشابه هست و من نمی‌دونم کدوم بیشتره. چگالی آب رو گوگل کردم و ۹۹۷ کیلوگرم بر مترمکعب بود. یعنی هر لیتر آب تقریباً برابر با یک کیلوگرم آبِ ۴ درجۀ سانتی‌گراد در فشار ۷۶۰ میلی‌متر جیوه‌ست. ولی خب چگالی بستنی با چگالی آب فرق می‌کنه و نمی‌دونم چرا هیچ سایتی چگالی بستنی رو ننوشته که من از چگالیش به جرمش برسم. 

پیش‌تر، بیش‌ترِ سؤالامو از دوستام می‌پرسیدم. سؤال‌ها بهانه‌ای می‌شد برای هم‌صحبتی و تداوم ارتباط دوستانه‌مون. ولی بعدها فکر کردم چرا وقتشونو بگیرم وقتی گوگل هست؟ چون اغلب اوقات دوستام هم گوگل می‌کردن تا جواب منو بدن. این‌جوری شد که وقت اونا رو نگرفتم، ولی ارتباطم باهاشون کمتر و کمتر شد. حالا استفاده‌م از گوگل به‌قدری زیاده و به‌قدری برام عزیزه که هوا را از من بگیر گوگل را نه. چون که فکر می‌کنم اگه گوگل رو ازم بگیرن فلج می‌شم و می‌میرم. تجربۀ این فلج شدن رو هم دارم اتفاقاً. اون آبانی که اینترنت ایران قطع شد، از حجم سؤالات بی‌پایان و بی‌جوابم اشکم درومده بود. روی کاغذ می‌نوشتمشون که وقتی به اینترنت وصل شدم از گوگل بپرسم. مثلاً امروز صبح همین‌که بیدار شدم قبل از اینکه چشمامو باز کنم گوگل رو باز کردم و نوشتم ع. خ. متولد چه سالی است و در چه سالی ازدواج کرده است؟ چون که خواب دیده بودم نشستم پای تلویزیون و یکی از ایشون پرسیده چرا بعد از گرفتن مدرک دکترا ازدواج نکردی و ایشون هم طی مصاحبه‌ای توضیح می‌دادن چون اون موقع تازه مدرک دکترامو گرفته بودم و هنوز انقدر پول نداشتم که خونه بخرم و نمی‌خواستم خانمم بیاد خونۀ مادرم. برای همین دیر ازدواج کردم تا یه کم پول پس‌انداز کنم و خونه بخرم. و به‌واقع نمی‌دونم مغزم چجوری می‌تونه چنین داستانی رو سر هم کنه و از زبان شخص اول مملکت! در قالب خواب نشونم بده. حالا تو همون خواب داشتم فکر می‌کردم مگه تو حوزه هم مدرک دکترا می‌دن؟ بعد چرا به جای عمامه کلاه داره؟ پس چرا تا حالا بهشون نگفتیم دکتر؟ و خب همینم گوگل کردم که آیا تو حوزه مدرک دکترا هم می‌دن یا خیر. دیگه نگم براتون از خواب پریشبم که سر جلسۀ کنکور پسادکترا یا فوق‌دکتری بودم و نمی‌دونستم تو کنکورِ فوق‌دکتریِ رشتۀ زبان‌شناسی شرکت کرده‌ام یا برق؟ حتی نمی‌دونستم آزمون پسادکترا چه شکلی می‌شه و از بغل‌دستیم پرسیدم ببخشید، سؤالا تستیه یا تشریحی؟ :| اینجا لازم بود که بعد از بیداری گوگل کنم: آزمون پُست‌داک چجوریه. 

چند وقتی هم هست که هر چند روز یک بار هیستوری جست‌وجوهامو از لپ‌تاپ و گوشی و حتی از جیمیلم که به گوگل کروم وصله پاک می‌کنم. قبلاً این کارو نمی‌کردم و عمیقاً هیستوریمو دوست داشتم، ولی چند وقتیه که به این فکر می‌کنم اگه مُردم، یکی بیاد هیستوریمو بررسی کنه چی با خودش فکر می‌کنه راجع به کلیدواژه‌های جست‌وجوشدۀ من؟ من که اون موقع زنده نیستم توضیح بدم انگیزه‌م از جستن فلان چیز چی بوده. لذا هر چند روز یک بار پاکش می‌کنم و خیالم این‌جوری آسوده‌تره.

۰۰/۰۵/۰۵
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۶)

۰۵ مرداد ۰۰ ، ۲۱:۴۳ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

بستنی قابل فشرده سازی هست🙄

به نظر یه بار بخرین آزمایش کنین.

اگه وزنی بخرین  یه روش همیشه قابل اطمینان هست ولی حجمی قابل تفسیره 😶😶

پاسخ:
با یه بار آزمایش نمیشه. عوامل مختلف رو باید بررسی کنم. مثلاً اینکه اول بستنی رو بریزم یا آب‌میوه رو یا همزمان.
۰۵ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۰۶ محسن رحمانی

سلام خوب تیک قسمت مقایسه رو بینشون میزدید براتون میاورد .

پاسخ:
سلام. نداره همچین تیکی.

منم به اون موضوع بعد از مرگ و اینا فکر کردم. ولی به نظرم بهتر باشه یه وصیت‌نامه بنویسیم و بسپریم یه چیزایی رو حذف کنن یا بریزن دور و... . این‌طوری زحمتش کم‌تره.

پاسخ:
کاش یه سیستمی طراحی بشه که عمر این فایل‌ها با عمر ما شارژ بشه. وقتی مردیم اونا هم پاک شن خودبه‌خود.

چند روز پیش یکی تو گروه دانشگاه،یه gif از راه رفتن کلاغ فرستاد و گفت تازه دانلودش کردم ولی نمیدونم کاربردش چیه.

اون مکالمه باعث شد من تو گوگل سرچ کنم: ویدیو راه رفتن کلاغ یعنی چی؟

درسته آخرشم نفهمیدم معنیش چیه ولی فهمیدم کسی که این ویدیو رو گرفته، بخاطر این، میلیونر شده:/

پاسخ:
:))))))))))) منم کلی فیلم از راه رفتن جک و جونورا دارم. راهی هست پولدار شم؟
۰۶ مرداد ۰۰ ، ۰۹:۳۶ نیمچه مهندس ...

از خوبی های پاک کردن هیستوری اینه که دیگه تبلیغات مختلفی که نیاز بهشون نداری رو نشونت نمیده.

یه بار تو سفر یه رستوران رو سرچ کرده بودم و رفته بودم و بعدش تا مدتها تبلیغش رو نشونم میداد و با اون غذاهای خوشمزه خون به جگرم میکرد.

پاسخ:
برای من تبلیغات نمیاد هیچ وقت. مسدود کردم انگار :|
۰۶ مرداد ۰۰ ، ۱۱:۲۹ مترسک هیچستانی

کلیدواژه‌های منو ببینی که قشنگ فیوز می‌پرونی! :))

پاسخ:
چندتاشو می‌گفتی خب :))
من جمعه آزمون استخدامی دارم و اطلاعات تاریخی و جغرافیاییم کمه. یه هفته‌ست دارم پایتخت فلان کشور و واحد پول بهمان کشورو گوگل می‌کنم. دیروز تو سؤالا دیدم نوشته بود اولین رئیس جمهور چین کیه. من هیچ من نگاه بودم :))