پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

242- خودعکس به کمک بازویی!!!

جمعه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۲ ب.ظ

در فاصلۀ سال‌های 1392 تا 1394 تعدادی از واژه‌های عمومی در شورای واژه‌های عمومی فرهنگستان طرح و نهایتاً تصویب شد. این واژه‌ها تصویب مقدماتی شده‌اند و به مدت سه سال در اختیار عموم قرار گرفته‌اند. چنانچه صاحب‌نظران و اهل فن نظری در مورد هریک از این واژه‌ها دارند می‌توانند با ذکر مستندات و دلایل مربوط، نظـر خود را از طریق کامنت اعلام نمایند :دی


معادل فارسی
واژۀ انگلیسی
دورخرید
teleshopping
گزاره‌برگ
fact sheet/ factsheet
سراسرنما
panorama
پیشنهاده
proposal
پاروَک
scooter
رانَک
segway
نورپز
solardom
فروش تلفنی
telesales
خودپرداز
automated teller machine (ATM)
فراپرداز
virtual teller machine (VTM)
خودعکس
selfie
خودعکس جمعی
group selfie
بازویی
handheld monopod
syn.: handle selfie monopod, selfie stick
پردازه
point of sale (POS)
سامانۀ پردازه
electronic funds transfer at point of sale (EFTPOS)
کارت‌خوان پردازه
EFTPOS terminal
abbr.: POS terminal, credit card terminal, payment terminal
سنجاقی (این واژه در جامعه با معادل «پیکسل» رواج دارد)
pin button
رهیاب
GPS navigation device
دلفین‌خانه
dolphinarium
خاکزی‌دان
terrarium
آژین‌کاری
piercing
نویسه‌نگاری
typography
نویسه‌نگاشتی
typographic
گل‌آهن
fer forgé
۹۴/۰۶/۲۰
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

واژه‌ها

نظرات (۲۰)

والا من کاره ای نیستم؛ فحش ندید
خودمم قربانی ام :)))))
موندم چه جوری برای امتحان حفظشون کنم!!!

۲۰ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۵۸ فاطمه (خودکار بیک)
ینی واقعا اگر ما میخواستیم از این واژه ها استفاده کنیم حرف زدنمون مثل مسابقه ی دو با هیجده چرخ میشد ! (نمیدونم چه ربطی داره البته :دی )
خب چرا فرهنگشتان قبول نمیکنه اینا اکثرا یه سری واژه های استانداردن !!!!
خود عکس اخه ؟؟؟؟؟؟ کی حاضره به جای سلفی بگه خود عکس !!!! جااان من یکم خلاقیت بد نیس !!!


+ من از هفت سالگی متوجه شدم پتانسیلشو دارم فرهنگستانو اتیش بزنم !
پاسخ:
:))))))))))
شاید باورت نشه ولی هدف منم از ورود به این حیطه همینه که برم بپرسم واقعاً چرا انقدر به خودشون زحمت میدن چیزایی تصویب می‌کنن که به سخره گرفته بشه!!!
والا به نظر من یکی که از هر صد تا واژه پیشنهادیشون شاید 4-5 تاش به درد بخور باشه و بشه ازش استفاده کرد.
پاسخ:
راستش سوال اساسیم اینه که این معادل ها هستند که باشند یا هستند که استفاده بشن؟
یاد مهران مدیری افتادم
میگفت شما میشی فیلم میبینی، بعد تعریف میکنی، بعد پول میگیری؟!!!
حکایت فرهنگستانه
البته بد شما نباشه ها
ولی یعنی تنها مشکل فرهنگی ملتی با دو هزار و انقدر فرهنگ باستانی و کوروش و داریوش و ال و بل همه تعاریفی که کردن تو چش و چال دنیا، همینه که نگی هلیکوپتر، بگی چرخ بال؟!!! یا نگی کامپیوتر بگی رایانه؟!! یا نگی سلفی بگی خویش انداز؟!!!! یا اینایی که این بالا لیست شده؟!!!!
مراکشیا فرانسوی حرف میزنن بخاطر یه دوره استعمار، بعد دلم میخواد خیابوناشو با خیابونای تهران مقایسه کرد!!
بعد بشینن یه عده دور هم هی اینارو بهم تبدیل کنن پول بگیرن؟!!!
جای امیدواریه واقعا :|

پاسخ:
باور کن برای خودم هم سواله
خعلی دلم میخواد یکشنبه برسه این یکشنبه نه هاااا بعدی
بعد من برم همینارو از اساتید بپرسم
تنها کلمه ای که از معادل فارسیش استفاده میکنم.دسکتاپ بکگرانده که بهش میگم تصویر زمینه
چه لغتای ضایعی :|
خودعکس :|
ضایع تر اینه که به تبلت بگی رایانک مالشی یا رایانه لوحی :|
پاسخ:
این رایانک مالشی جُکه هاااااااا
مصوبه فرهنگستان نیست
یه سری کلمه هارو ملت خودشون واسه خنده می‌سازن
ولی اینایی که من پست کردم مصوبه اونجاست
۲۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۱ دختر حــَوا :)
فک کنم درازآویزو اینا هم جک باشه :)) ولی خیلیا جدیش گرفتن.
گفتم دیگه حداد اینقدا هم دیوونه نیستا :دی
پاسخ:
آقااااااا اینا جُکه
شنونده باید عاقل باشه :)))))
اوه مای گاد بحث تخصصی شد :)))))


سلاممم! من برگشتم بابت سوتی م هم  شرمنده م :))))
پاسخ:
سلام
نگین جان، با T بزرگ!!!!!!
سلام شباهنگ جان ، تبریک میگم عزیزم :)* ؛ بابت قبولیت و وبلاگ جدید و فصل جدید زندگیت ، امیدوارم که مثل همیشه موفق باشی ...
اتفاقن وقتی دیدم وبتُ بستی کلی تعجب کردم ، مرسی بابت آدرس :* ....
منم خیلی دلم میخواد از همه چی بنویسم ، اما متاسفانه دیگه حس و حال نوشتن ندارم :(
پاسخ:
سلام
ممنونم
ولی من خیلی حس و حال دارم
میخوای کلیدواژه‌هاتو بده من برات بنویسم :دی
۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۵۱ نیمه سیب سقراطی
من که خنده ام میگیره اینا رو به کار ببرم :))
پاسخ:
خدا به دادم برسه :))))))
مساله ای که هنوز برای من حل نشده اینه که اینا هستن که باشن یا هستن که استفاده بشن


میگم بهتر نبود همون برق رو ادامه میدادی نسرین؟

فک کنم کارت اساسی دراومده:)
پاسخ:
+ ایمیل کردم برات

من سرم درد می‌کنه واسه دردسر :دی
۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۱۵ مستر نیمــا .
آخرت واژشون رایانک مالشی به جای تبلته!!!
اصن کلمش زشته !!!
پاسخ:
آقاااااااااااااااااااااااااااااااااا, من که گفتم این جُکه!!!
همچین واژه ای تصویب نشده!!!
ای بابا
ممنونم که بهم ادرس دادی
پاسخ:
:)
خواهش میکنم
والا ما با کلمات عادی مشکل داریم اینا که هیچی
رفتم سوپر مارکت میگم اقا یه نکتار بده ،میگه نکتار!!!!(با لحن جناب خان)بعد میگه این سوسول بازیا چیه بگو سن ایچ والا ،اونوقت میان بگن رایانامه ....
پاسخ:
:)))))))))))
راستی دوربین گوشیت چند سنجاقیه ...........(شکلک ترکیدن)
پاسخ:
نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این پیکسل اون پیکسله که آدم میزنه مثلاً رو کیفش
فکر کنم یک.ربع داشتم با این کلمه ها می خندیدم خیلی هاشون مفهموم نمی رسونن :)))))))))
پاسخ:
کماکان سوالم اینه که آیا اینا تولید میشن که استفاده بشن یا کلاً باشن؟
آماده باش یه پیشنهاده برای استادت باید ببری کم کم :))))
پاسخ:
یکی از کتابای این ترمم اصول واژه گزینیه
بالغ بر 10 هزار واژه ی تصویب شده!!!
http://www.persianacademy.ir/UserFiles/File/OSOUL/310488.pdf

من لاپلاس و فوریه مو میخوااااااااااااااااااااااااام :(((((((((((((((( [آیکون ضجه زدن با نیش تا بناگوش باز]
۲۲ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۳۰ شیمیست خط خطی
الان میری فرهنگستان از این کلمات تولید کنی یعنی؟ ;))
پاسخ:
میرم جاسوسی ببینم دقیقاً چی کار می‌کنن :))))))))))))))
OMG-_______-

بخوایم خیلی خودمونی معادلش کنیم میشه : یاااا امام زاده بیژژژن :D
پاسخ:
:دی
این کامنتارو باید جمع بندی کنم به سمع و نظر فرهنگستان برسونم
۲۲ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۲۳ مستر نیمــا .
فقط رهیاب و خودپردازش قابل استفاده هست
بقیشو باید ریخت دور!!!  (مثل پیام کوتاه که یه دکتری خارج از فرهنگستان لطف کرد و پیامک رو جایگزینش کرد)
البته رایانک مالشی هم خیلیییییی خوبه . کلی باعث خنده ما میشه زیاد استفاده میکنیم:)))))))
پاسخ:
آقاااااااااااااااااااا این رایانک جُکه! :)))))))))))
حالا رایانکش یه چیزی 
ولی اون مالشیش چیه آخه
یا خدا اینا دیگه چی هستن :||
من تو کف اون"بازویی" موندم : دی

* حالا چه طوری اینا رو میخونی ؟!


پاسخ:
چه طوری؟
به سختی!!!