پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

توجه: تو این پست به تفاوتِ معنایی باز کردن و بستن و روشن کردن و خاموش کردن دقت کنید. منظورم از باز کردن و بستنِ لپ‌تاپ یه عمل فیزیکی هست که اصطلاحاً بهش می‌گن Open کردنِ Lid و Close کردنِ Lid و منظورم از روشن و خاموش کردن، Turn on و Shut down هست. لید میشه درپوش که در واقع همون صفحۀ نمایشه که حول یه محوری خم و راست و باز و بسته میشه.

مسئله: چند وقتیه که وقتی لپ‌تاپمو باز می‌کنم (ینی وقتی اون درپوش یا صفحۀ نمایش رو از حالت افقی به حالت قائم تغییر می‌دم و بازش می‌کنم) قبل از اینکه دکمۀ پاور رو بزنم خودش روشن می‌شه. قبلاً این‌جوری بود که وقتی تا می‌کردم و می‌بستم می‌رفت تو حالت Sleep و فقط همین آپشنو داشت. اینکه موقع باز کردن هم روشن بشه جدیده برام. یه جست‌وجویی تو گوگل کردم و این عکسو دیدم:



تو این عکس، هم گزینۀ باز کردن رو داره هم بستن رو. ولی پاورآپشنِ لپ‌تاپ من این‌جوریه که تو عکس پایین می‌بینید و آپشنی برای باز کردن نداره. الان نمی‌فهمم وقتی این آپشن باز کردن رو نداره چرا انجامش میده؟ حدس می‌زنم تو یکی از این به‌روزرسانی‌های ویندوزم این‌جوری شده. حالا به‌نظرتون چی کار کنم که وقتی بازش می‌کنم روشن نشه؟ در واقع می‌خوام وقتی صفحۀ نمایش رو به حالت قائم درآوردم هیچ کاری نکنه تا خودم دکمۀ پاور رو بزنم و روشنش کنم. تنظیمات من به‌شکل تصویر پایینه و الان حتی موقع بستن هم از حالت اسلیپ درش آوردم و گذاشتم روی حالتِ هیچ کاری نکن. ولی موقع باز کردنشو نمی‌دونم از کجا درستش کنم:


۰۰/۱۰/۲۴
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۵)

۲۴ دی ۰۰ ، ۲۲:۲۶ محمدعلی ‌‌

لپ‌تاپ منم اینجوریه. فکر می‌کردم بخاطر قدیمی بودنش تنظیمات بایوس متفاوتی داره. لازم شد بپرسم از بقیه :|

پاسخ:
مال من یه ماهه این‌جوری شده. یه نکتۀ دیگه هم اضافه کنم:
حدوداً یه ماه پیش صفحۀ ورد با زاویۀ 90 درجه جلوم بود و داشتم یه چیزی می‌نوشتم. صفحه رو یه کم کشیدم عقب که در واقع زاویه رو از 90 به 110 افزایش بدم. وقتی این کارو کردم اسلیپ شد. چون وردو ذخیره نکرده بودم و چون فکر کردم که خاموش شده یه نیم‌سکته‌ای زدم. بعد دیدم پاور چشمک می‌زنه و فهمیدم اسلیپه. وقتی اسلیپ میشه، اگه دکمۀ پاورو بزنم از اسلیپ درمیاد. این کارو کردم و دوباره به اون ورد برگشتم. از اون موقع بود که وقتی صفحۀ لپ‌تاپمو تا حدودای 100 درجه باز می‌کردم اسلیپ می‌شد. البته الان که با شما حرف می‌زنم و در خدمتتونم هر چی زاویه رو تغییر می‌دم اسلیپ نمی‌شه ولی صبح می‌شد. زاویۀ روشن شدنشم حدودای 30، 40 درجه‌ست. ینی وقتی به این زاویه می‌رسه روشن می‌شه :|
۲۴ دی ۰۰ ، ۲۲:۵۱ محمدعلی ‌‌

نه واسه من اسلیپ نمی‌شه هرچقدر هم زاویه رو تغییر بدم :))

 

اولش یه کم اذیت بودم ولی بعدش با خودم گفتم خب وقتی بازش می‌کنم می‌خوام روشنش کنم دیگه، چه کار دیگه‌ای باهاش می‌تونم داشته باشم :)) خلاصه دیگه از سرم پرید و به مشکلی نخوردم. ولی اگه چیزی یافتم میگم اینجا.

پاسخ:
من یه وقتایی بازش می‌کنم که صفحۀ نمایش و صفحه‌کلیدشو تمیز کنم و قصدِ کار کردن باهاشو ندارم :|

سلام. من سرچ کردم به این و این و این لینک رسیدم. میگه برای اینکه گزینه "Lid open action" از حالت مخفی خارج بشه باید این دستور رو توی cmd (در حالت Run as administrator) بزنید:

powercfg -attributes SUB_BUTTONS 99ff10e7-23b1-4c07-a9d1-5c3206d741b4 -ATTRIB_HIDE

برای من البته این دستور کار نکرد و دستور پایینی رو زدم تا اون گزینه ایجاد بشه:

REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\4f971e89-eebd-4455-a8de-9e59040e7347\99ff10e7-23b1-4c07-a9d1-5c3206d741b4 /v Attributes /t REG_DWORD /d 2 /f

بعد کلیدهای Windows+R رو بزنید تا برنامهٔ Run باز بشه و این عبارت پایین رو بزنید تا صفحه تنظیمات Advanced Power Options باز بشه (همون که توی عکس اول پست گذاشتید):

control.exe powercfg.cpl,,3

حالا باید گزینه "Lid open action" موجود باشه.

پاسخ:
سلام
مرسی ^-^
یکی از اون این و این و این‌ها رو پیدا کرده بودم همون موقع که گوگل می‌کردم. ولی دستور کار نکرد و اتفاقی نیافتاد. همین آخری بود که 3 هم داره تهش. 
بذار دوباره امتحان کنم ببینم چی میشه.
یکی از بنیادی‌تری سؤالات زندگیم اینه که چرا کنترل وی تو این cmd کار نمی‌کنه و باید اییییییییییییییین همه رو تایپ کنم (همیشه دستوراتو تایپ می‌کردم) :| که خب از اونجایی که همیشه برای هر دردی یه درمانی هست و دیگه پیر شدیم و حوصلهٔ تایپ نیست اینم گوگل کردم و دیدم میشه. و من بیش از ده ساله فکر می‌کردم نمیشه :)) به این صورت.

+ اجرا نشد. ویندوز من هشته و چون اینا همه‌شون نوشتن 10، احتمالاً باید برای 8 راه‌حل دیگه‌ای باشه.
البته هر چی How to change ‘Lid open action’ in Windows 8 رو سرچ می‌کنم 10 رو میاره :|


+ یکی از دوستان هم این لینکو فرستاده بود و نمی‌دونم اگه اون تیکِ Turn on fast startup رو بردارم چی میشه. به‌نظرت بردارم تیکشو؟ آخه ربطی به لید و اینا نداره:


توی اسکرین‌شات‌تون نوشته ERROR: Access is denied. مطمئنید cmd رو به شکل Run as administrator باز کردید؟ یا اینکه اکانت Tornado اکانت ادمین ویندوزتون هست اساساً یا نه. نمی‌دونم، به یه دلیلی دسترسی نداشته اون دستور REG ADD... رو اجرا کنه. شاید هم فقط برای ویندوز ۱۰ به بالا باشه اون گزینه.

 

اون سه خط دستور که توی کامنت بالاییم بود اولیش برای این بود که hide بودن اون گزینه رو برداره. دومیش که براتون اجرا نشد برای افزودن اون گزینه بود اگر کلا توی رجیستری موجود نباشه. سومیش که آخرش 3 داره هم صرفا یه راه میانبر بود برای باز کردن اون صفحه power options که خودتون توی اسکرین بالا رسیدید بهش.

 

+ اون Turn on fast startup برای اینه که موقع shut down بره روی یه حالتی شبیه به هایبرنیت و دفعه بعدی که روشن میشه بتونه پنجره‌هایی که از دفعه قبل باز بودند رو بالا بیاره و یحتمل سریع‌تر هم اینجوری روشن میشه... حالا اینم میشه امتحان کنید که اگر بر دارید تیکش رو، اون مشکل هم به شکل غیرمستقیم رفع میشه یا نه. یعنی اونقدر عمیق‌تر shut down بشه که دیگه ویندوز نتونه با باز شدنِ درِ لپ‌تاپ خودش رو بالا بیاره. 

 

++ همون طور که محمدعلی هم گفت، شاید باید توی تنظیمات bios دنبالش بگردید. یعنی اونجا که وقتی لپ‌تاپ بالا میاد میگه F2 رو مدام بزنید تا باز بشه... مثلا نوشتند برای لپ‌تاپ‌های لنوو باید رفت توی منوی bios، تب configuration، گزینهٔ flip to boot رو غیرفعال کرد. ولی من لنوو ندارم، تنظیمات bios من هم همچین چیزی نداشت.

پاسخ:
جواب اینکه  اکانت Tornado اکانت ادمین ویندوز هست یا نه رو نمی‌دونم. در واقع سؤال رو نمی‌فهمم :| ویندوزشم خودم نصب کردم خیر سرم :| به‌نظرم ادمینه ولی مطمئن نیستم.
جواب سؤال اول: نه Run as administrator نبود. الان گوگل کردم ببینم Run as administrator با غیر administrator فرقش چیه و بعد به‌عنوان administrator بازش کردم و دستور دوم با موفقیت اجرا شد ولی برای دستور اول چیزی ننوشته. در نهایت هم نتیجه همون قبلیه و open lid رو نمی‌بینم همچنان:



+ این تب configuration و گزینهٔ flip to boot رو سه‌شنبه بعد از جلسه‌م امتحان می‌کنم. الان می‌ترسم به هوای درست کردن ابرو، چشمشو کور کنم. از این خرابکاریا زیاد کردم. یه بار وقتی دقیقاً هم‌سن شما بودم با اون F2 رفتم یه جای مخوف و کل درایوهامو فرمت کنم. چند روز طول کشید ریکاوری کنم :))
+ یه مورد دیگه هم الان یادم افتاد. ببین وقتی اسلیپه، با باز کردن در لپ‌تاپ! روشن میشه. ولی نه روشن به‌معنی راه‌اندازی. در واقع نورش روشن میشه و Turn on the display میشه. ما نمی‌خوایم اینو غیرفعال کنیم. ما می‌خوایم وقتی خاموشه و بازش می‌کنیم شروع به کار نکنه. بین این دو نوع روشن شدن فرق هست.
۲۵ دی ۰۰ ، ۱۸:۲۳ فاطمه ‌‌‌‌

لپ‌تاپ من رندوم تصمیم می‌گیره؛ یه وقتا موقعی که درشو باز می‌کنم روشن می‌شه یه وقتا نه :)) هوش مصنوعی نیست، خنگ مصنوعیه :))

پاسخ:
ای بابا، رندوم خیلی بده. لابد هر بار شیر یا خط می‌ندازه :))
چون سه‌شنبه جلسه دارم، گذاشتم اون موقع پیِ موضوع رو با f2 بگیرم که یه وقت خرابکاری نشه و جلسه‌ام به مشکل نخوره.