پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۹۲۲- رزماری‌جوانا

دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۶ ب.ظ


داشتم راجع به این رزماری‌های روبه‌روی مسجد دانشگاه حرف می‌زدم. چند بار به‌جای رزماری گفتم ماری‌جوانا. به این صورت که

جلوی مسجد دانشگاه، ماری‌جوانا کاشتن؛

هم‌کلاسیم چند شاخه ماری‌جوانا چیده آورده؛

مثل اینکه ماری‌جوانا برای پوست خوبه و هم‌کلاسیم اینا رو برای پوست صورتش استفاده می‌کنه؛

شمام اگه ماری‌جوانا لازم دارید برید بچینید؛ زیاده.

این هم‌کلاسیم پرسیده و گفتن اگه از ریشه نکَنید اشکالی نداره.

خلاصه محوطهٔ مسجد ما پر از ماری‌جواناست.


لغزش کلامی شامل تلفظ غلط یا استفاده از واژه‌های نابجاست که به اعتقاد برخی، از جمله فروید، با ناخودآگاه ما ارتباط دارد و افکار، احساسات، تمایلات و انگیزه‌هایی را که افراد پنهان نگه‌می‌دارند آشکار می‌کند و فرد کلمه‌ای را بیان می‌کند که قصد آن را نداشته است. لغزش‌های کلامی برای لحظه‌ای چیزهایی را فاش می‌کنند که فرد مایل به پنهان کردن آن‌هاست، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه؛ و برای لحظه‌ای هم که شده احساسات واقعی‌اش را برملا می‌کنند. این لغزش‌ها برخاسته از احساسات ناآگاهانه‌ای است که در ذهن او سرکوب شده‌اند، یا این‌که آگاهانه اما بدون موفقیت سعی در خفه کردن آن‌ها داشته است.

اصطلاحی که در حوزهٔ زبان‌شناسی به‌کار می‌ره خطای گفتاره. خطایی که در هنگام تولید گفتار روی می‌دهد و گاهی آبرو و حیثیت آدم را بر باد می‌دهد.

slip of the tongue, lapsus lingua, tongue-slip, speech error

۰۲/۰۴/۱۲
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

ن1 هم‌کلاسی دکتری

نظرات (۱۹)

۱۲ تیر ۰۲ ، ۱۷:۱۴ اقای ‌ میم

اتفاقا بر اساس همین لغزش کلامی به یکی از کامنت های من پاسخ داده بودید که البته اشتباه میکردید یعنی لغزش کلامی نکرده بودم، برداشت شما بوده:)

پاسخ:
این با عدم درک یا درک نادرست فرق داره ها. تو لغزش کلامی به جای یه چیزی یه چیز دیگه میگی. شما یا من تو اون کامنت کدوم کلماتو اشتباه گفته بودیم؟
۱۲ تیر ۰۲ ، ۱۸:۲۵ اقای ‌ میم

بگذریم

عنوان الهام گرفته از عنوان های هولدن کالفیلده اونم با ترکیب کردن کلمات، عنوان می ساخت

پاسخ:
به این فرآیند واژه‌سازی می‌گن بلِندینگ

جالب بود :))

خوندن این پست باعث شد یادم بیاد که دیشب خواب دیدم که شدیدا میل دارم سیگار بکشم :| و هی به خودم ( تو خواب ) می‌گفتم که بابا من که همچین آدمی نبودم چرا این‌طوری شدم یهو :)) 

وقتی بیدار شدم احساسات عجیبی داشتم و حس می‌کردم تو خواب به لایه‌های خیلی پنهان خودم رسیده بودم ....

پاسخ:
:)) آره منم از این خوابا می‌بینم. مثلاً تو خواب آدمایی که در بیداری عصبانیم کردن ولی من متانت به خرج دادم رو به قصد کشت می‌زنم :دی
۱۲ تیر ۰۲ ، ۱۹:۱۵ اقای ‌ میم

معنیش چی میشه؟


@زینب

من از خواب هام نگم بهتره چند شب پیش خواب میدیدم یه عده دانشجو بودیم که با چگوارا رفته بودیم جنگ دشمنمون هم آمریکا بود و البته در پایان صلح شد و همه قبول شدیم:)

تنها برداشتی که دارم اینه که در لایه های پنهان ذهنم فیلم چگوارا با نمره های امتحانیم ترکیب شده:)

پاسخ:
آمیزه‌سازی

وای این اشتباه برای منم پیش اومده :دی!

مثلا برای تقویت ابرو دنبال محلول ماری جوانای باریج اسانس بودم. غافل از اینکه مجید جان دلبندم! اون محلول رزماریه :|

پاسخ:
من حتی قابلیت اشتباه گرفتن ماری کوری با ماری جوانا رو هم دارم.
۱۳ تیر ۰۲ ، ۰۰:۱۷ مهتاب ‌‌

یعنی الان ناخودآگاهت نیاز داره ماری جوانا بکشه؟ :)

پاسخ:
راستش خیلی وقته کانال و اینستای ماری‌جوانای بلاگرو دنبال نمی‌کنم و چند وقت پیش یادش افتادم. به‌نظرم ناخودآگاهم داشت به ماریِ خودمون فکر می‌کرد.

سلام و درود دردانه‌ی عزیز 🌹

 

رزماری‌جوانا 😀 خدا نکشتت دختر اونقدر خندیدم دل غشه گرفتم و گشنه‌ام شد ! 🤣

خب همش ی رز زیادی داره😛 رز‌اش رو میخوریم 😍 ماری جواناش رو هم میکشیم 😉 

خانوم دکترمون ک خطای گفتاری در زیان فارسی داشته باشه وای ب حال ما ک زبانشناسی نخوندیم😉 

 

شاد و سلامت باشی الهی  🙏

پاسخ:
یه بار تو یه موقعیت احساسی می‌خواستم به دوستم بگم فلانی به پهنای صورت گریه می‌کرد. گفتم به‌صورت پهنا گریه می‌کرد. هنوز که هنوزه این دوستم وقتی منو می‌بینه اینو تعریف می‌کنه می‌خندیم
۱۳ تیر ۰۲ ، ۱۰:۲۵ حامد سپهر

مدیر یکی از بخشهای شرکتمون خیلی دوست داره توی جلسات و سخنرانیهاش از کلمه‌های قلمبه سلمبه استفاده کنه یه‌بار کلمه‌ی اپیدمی رو جایی شنیده بود و توی سخنرانیش همش اصرار داشت ازش استفاده کنه، توی یک‌ربع سخنرانی هفت‌بار گفت ادیپمی! ما مرده بودیم از خنده:))

پاسخ:
:)) مجبور بوده استفاده کنه، مجبووووووووووووور!
۱۳ تیر ۰۲ ، ۱۳:۱۱ محسن رحمانی

این همون رزماری که شامپوش هم هست نیست؟

پاسخ:
بله همونه.
۱۳ تیر ۰۲ ، ۱۳:۴۷ اقای ‌ میم

من هنرستانی که بودم معلممون گفته بود از روی یه عبارت بخون که سه ایکس داشت من هی یه چیز دیگه میخوندم که به فارسی معنیش میشه جنسیت بعد جالب اینجاست دوباره برمیگشتم اصلاحش کنم باز همون میخوندم یعنی آبروم رفت پیش معلممون

پاسخ:
:))

سلام خانوم دکتر بعد از این!
آقا من اصلا با فروید حال نمی‌کنم. حرفش شاید تا درصدی درست باشه ولی خیلی خطای گفتاری شما رو دوست داشتم. حالا چه طبق نظریه‌ی فروید شما یک پابلو اسکوبار [1] پنهان در شخصیتت داشته باشین یا نه، خیلییییییی یانمک بود اون خطا!

 

 Pablo Escobar [1]

پاسخ:
سلام
منم اتفاقاً نمی‌تونم باهاش ارتباط بگیرم. کلاً با فلاسفه و روان‌شناسان ارتباط خوبی ندارم.

کنار اون دو شهید دوست داشتنی دو تا درختچه مورد معطر هست که شکوفه دارند و چه عطری💟

 

پاسخ:
چه جالب. نمی‌دونستم همچین درختچه‌ای هست اونجا. این سری رفتم می‌گردم ببینم چه شکلیه 

سلام نسرین خوبی .ببخش مزاحم میشم بخدا .میگم قبلا فایل تدریس یا نکته و تست با اینشات باز میشد الان نمیشه نمیدونم چرا .تو نت هم بزنم ببینم چیزی متوجه میشم .گفتم همینکه ازت بپرسم

پاسخ:
سلام. شاید فرمتشو پشتیبانی نمی‌کنه. همون فایل قبلیو باز نمی‌کنه؟

این رزماری اینجا پیدا نمیشه من عطاری خریدم جوشوندم ابش بریز تو ظرف اسپری شبها به کف سرت اسپری کن .هم بوش خوبه بوی خاصی داره هم واس رشد مو .

پاسخ:
با احترام به ساحت مقدس طبیبان سنتی و صنعتی، از این مسخره‌بازیا خوشم نمیاد :))

نسرین الان یه برنامه پیدا کردم و نصب کردم .تدریس و نکته و تست باهاش امتحان کردم عالیه از اینشات هم خیلییی بهتره . Kmpalyer

پاسخ:
خب خدا رو شکر
مرسی بابت معرفی

اینشات فایل قبلی رو مثلا تدریس جلسه دوم باز میکنه اما فایل جدید رو نمیاره .الان یچی دیگه نصب کردم خیلی بهتره .باهاش ور رفتم 😁بعد گزینه قسمت صدا و تایمر و .یه شکلک کوچیک داره اونو زدم اومد بالا سمت راست.بعد کنار صفحه علامت مثبت و منفی .رو مثبت بزنی صدا تند مبشه رو منفی اعداد کم میشه و صدا کند .اخیش راحت شدم 🥺وقتم هم کمه .با این کارم راه افتاد .البته خداکنه تا اخر خراب نشه

پاسخ:
موفق باشی

ولی خبلیا موهاشون پر پشت شده. روغن رزماری نارگیل و حنا و روغن ارگان که محشره ولی خیلی گرون .اون موها رو ابریشم میکنه . من موهام پشتش گره میشد و زبر .موهام لخت بود .وای اینو بعد حموم زدم به ساقه مو برا اولین بار .انقدررررر خوب شد دیگه مث ابریشم. گره گره هم نشد. اینو لوازم ارایشی گرفتم به صورت سی سی .داخل ظرف ریخت مثلا اندازه ۵۰ تومن. ولی اصل هس بوش عالیه .اما خب به نصف هم نرسید چون کم شد همونو چند بار اسافاده کردم هنوزم هس ‌. یه ذره انگشتت بریزی بزنی به ساق موهات خیلیم زیاد میشه

پاسخ:
گفتم که! خوشم نمیاد از این کارا. وقتشم ندارم :|

قربونت .✋🌺💞 شکلکش بنفش هم هس حتما امتحان کن .اینشات خیلی شلوغه و دنگ و فنگ داره .وقتتو نگیرم عزیزم .منم بتونم بخوابم ۴ صبح پاشم . امروز زیاد نتونستم بخونم جبران کنم 🥺😕

پاسخ:
زیاد لازمم نمیشه ولی ممنون بابت معرفی 

میدونم گلی . منظورم این که به دوستات بگو اگه خواستی .مثلا کسی که تو قید و بند این مسایل هس .مثل همون دوستت که رزماری واس پوستش چیده . گفتم ینی روغن ارگان و این چیزا خوبه .

پاسخ:
ممنونم عزیزم