پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۷۷۸- بازپس‌گیری

سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۰۶ ب.ظ

دو ماه پیش، توی اوج سرشلوغی‌هام هم‌کلاسی دورۀ کارشناسیِ هم‌کلاسیِ دورۀ ارشدم! دوتا یادداشت راجع به تقلب علمی و اخلاقی یه نویسنده فرستاد برام. این نویسنده یه جایزۀ علمی مهم (تو مایه‌های نوبل!) هم بابت پژوهش‌هاش گرفته بود، که اغلبشون تقلب از روی کارهای بقیه بود. حتی رسالۀ دکتریش هم کپی بود. تو اون یادداشت‌ها با سند و مدرک ثابت کرده بودن که تقلب صورت گرفته و از من خواسته بودن نامه‌ای که محتواش پس گرفتن اون جایزه بود رو امضا کنم. چند روزی فرصت خواستم که یادداشت‌ها و مستندات رو بخونم؛ اما فرصت نکردم. چون عجله داشتن و برای ارسال چنین درخواستی به امضای چند نفر احتیاج بود سرسری یادداشت‌ها رو خوندم و با اعتمادی که به این دوستمون (هم‌کلاسی دورۀ کارشناسیِ هم‌کلاسیِ دورۀ ارشدم) داشتم علی‌رغم اینکه نویسندۀ متقلب رو نمی‌شناختم گفتم اسم منم بنویسید پای نامه. اعتماد داشتم و می‌دونستم کسی که از من درخواست امضا کرده هزاربار باسوادتره و از سر حسادت و کینه نیست این کارش. دنبال پست و مقام و خودنمایی هم نیست و صرفاً می‌خواد حق و ناحق نشه. خودش هم این نویسندۀ متقلب رو از قبل نمی‌شناخت و اتفاقی بعد از اینکه خبر گرفتن این جایزه به گوشش رسیده بود و نقدهای دیگران و مقاله‌ها رو خونده بود متوجه تقلب و کپی بودنشون شده بود.

امروز جواب دانشگاه رو فرستاد برام. بررسی‌های مجدد داوران، تقلب‌ها رو تأیید می‌کرد. حتی تقلب‌های بیشتری هم پیدا شده بود. ولی رئیس دانشگاه خواسته بود این‌هایی که اسمشون پای نامه‌ست نامه رو پرینت کنن و امضا کنن و با امضا بفرستن تا یک جلسۀ رسمی تشکیل بشه. گفتم حالا که قضیه جدی شده، نامه رو نه صرفاً با تکیه بر اعتمادم، بلکه آگاهانه‌تر امضا کنم. انقدر جدی که فرد متقلب از نویسنده‌های اون یادداشت‌ها و نقدها شکایت هم کرده بود که آبرویم را برده‌اید! نقدها رو با دقت خوندم و به‌حق بودن. تقلب تو مقاله‌ها و رسالۀ اون فرد مشهود بود. کسی که می‌خواست با این رزومۀ پربار و جایزۀ خفنش هیئت علمی بشه، حالا باید جواب پس می‌داد. به احتمال زیاد علاوه بر این جایزه، مدرک دکتراش رو هم ازش پس بگیرن. هر چند که شنیده‌ام وضع مالیش خوبه و این احتمال رو می‌دم که از همین اهرم قدرت استفاده کنه و اعتراض ما ره به جایی نبره. ولی کاری که ما داریم می‌کنیم یه کار درست و مرسوم تو فضای علمیه. هر چند که خیلی هم با روحیه‌م سازگار نیست، ولی باید تمرین کنم. می‌تونید کلیدواژه‌های Plagiarism + Retraction رو گوگل کنید.

ری‌ترکت (Retract) شدن مقاله: ممکن است بعد از چاپ مقاله و آنلاین شدن آن در وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های داده، ایرادات و اشکالاتی مانند سرقت ادبی یا علمی (Plagiarism) پیدا شود و اعتبار مقاله را زیرسؤال ببرد. در این صورت مقاله بازپس گرفته می‌شود. بازپس‌گیری یا Retraction به خوانندگان مقاله هشدار می‌دهد که گرچه مقاله چاپ شده است اما محتوای آن اشکالات اساسی دارد و دیگر سندیت و اعتبار لازم را ندارد.

۰۱/۰۵/۱۸
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

م. ف.

نظرات (۵)

۱۸ مرداد ۰۱ ، ۱۷:۱۹ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

خوب کارش کردین، تا یادش بمونه که دزدی فقط این نیست که بره خونه مردم سرقت.

 

 

پاسخ:
رساله‌ش کپی رسالۀ یه بنده خدای دیگه‌ست که بچه‌ها تازه امروز پیداش کردن و بهش گفتن رساله‌شو کپی کردن.
موندم که با چه رویی رفته شکایت کرده از منتقدین. اصولاً الان باید بره تو اتاقش به کارای بدش فکر کنه نه شکایت و اعادۀ حیثیت

بسیار کار پسندیده‌ای می‌کنید احسنت. اگر لازمه مام امضا کنیم. 

پاسخ:
فعلاً با امضای چهارده نفر که دو سه نفرشون استادن و بقیه دانشجو، تونستیم دانشگاهشون رو قانع کنیم که کارهای ایشونو مجدداً بررسی کنن. برگ برنده دست ماست ولی اگه یهو ورق برگشت (پارتی داشت و رشوه و... داد به داورا) و لازم شد امضاهای بیشتری جمع کنیم و به مراتب بالاتر اعتراض کنیم میام سراغ شما. اتفاقاً چون هم‌رشتۀ تو هست، تو از من سزاوارتری. ینی ممکنه به من بگن تو چی می‌گی این وسط، ولی به تو نمی‌گن اینو :))

واقعا درک نمیکنم چطوری و با چه اعتماد به نفسی تقلب میکنن... :)) تقلب در این سطح واقعا برام ترسناکه

پاسخ:
وقتی معیار جذب هیئت علمی میشه مقالهٔ بیشتر همین میشه دیگه. یه عده به هر دری می‌زنن تعداد مقاله‌هاشونو بیشتر کنن.

چه حرکت جذاب و زیبایی 

دم اون دوستتون گرم که اینقدر پیگیر بوده 

دم شما هم گرم بابت مطالبه حق صرفا بخاطر روشن شدن حق و ناحق :`)

چه خوبه همچین آدم‌هایی هستن واقعا 

 

 

 

پاسخ:
امیدوارم به نتیجه برسیم و عبرتی بشه برای بقیه.
من فقط امضا کردم و به‌نظرم کاری نکردم. زحمتو اونایی کشیدن که با دقت مقاله‌ها و رساله‌شو خوندن و مقاله‌هایی که ازشون کپی کرده رو پیدا کردن. تازه ازشون شکایت هم شده که چرا این کارو کردن.
۱۹ مرداد ۰۱ ، ۱۰:۲۲ فاطمه ‌‌‌‌

چه حرکت خوبی👌 اگه شد ما رو در جریان نتیجه‌ی نهایی هم بذار. ایشالا که به نتیجه می‌رسه.

پاسخ:
آره حتماً نتیجه رو می‌گم. اگه یادمم رفت بپرسید یکی دو ماه دیگه.