پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۹۷۸- از هر وری دری ۴۹

شنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۰۹:۲۴ ق.ظ

۱. جمعهٔ دو هفته پیش رفتم مدرسه که هم نمره‌ها و دفتر نمره و برگه‌های اصلاح‌شده رو تحویل بدم هم رأی بدم. روز آخری که تو اون مدرسه مراقبت داشتم، با اینکه شبش بیدار موندم که برگه‌ها رو تصحیح کنم که تموم بشه و تحویل بدم نشد. موند و دیگه بعدش هر روز فرهنگستان بودم و راهم هم دور. نمره‌ها رو خیلی وقت بود تو سامانه ثبت کرده بودم ولی دستی هم می‌خواستن. برگه‌ها رم باید می‌بردم که موقع تحویل کارنامه بچه‌ها اگه اعتراض داشتن ببینن چقدر ارفاق کردم. یکی از بچه‌ها تقلب کرده بود. چون بچهٔ خوبی بود من بخشیده بودمش ولی مدرسه نبخشید و موند برای شهریور. نمی‌دونستم جای نمره‌ش چی بنویسم. گفتن صفر بذار که عبرتی بشه برای بقیه. به سه نفرم نُه دادم که بیشتر تلاش کنن. نمرهٔ اینا یه چیزی در حد صفر بود. بهشون نُه دادم معدلشون خیلی پایین نیاد. مدیر هم موافق بود با این نمره‌ها، ولی در کل معتقد بود زیاد ارفاق نکردی. انتظار داشت مستمرشونو همین‌جوری بیست بدم. یا مساوی و بالاتر از پایانی بدم. بعد از اینکه تحویل دادم پرسید به کی رأی دادی؟ گفتم فلانی. گفت وا! چرا اون؟ تو مگه ترک نیستی؟ گفتم چه ربطی داره؟! مگه شهردار انتخاب می‌کنم؟ البته من این بزرگوارو به‌عنوان نمایندهٔ شهرمم قبول ندارم چه برسه به‌عنوان رئیس‌جمهور. اطرافیانشم دوست ندارم. گفت لااقل به فلانی رأی می‌دادی. گفتم با اونم زاویه دارم. دو هفته پیش بود این قضیه.

۲. سه نفر به نمره‌هاشون اعتراض کرده بودن. به این صورت پاسخ دادم به مدرسه:

پاسخ اعتراض ر. س.

املاهای مستمر کلاسی رو ۱۲ و ۱۷ گرفته بود که با ارفاق کمترین نمرهٔ کلاسی رو حذف کردم و ۱۷ رو برای مستمرش گذاشتم. برای اینکه مطمئن بشه لطفاً برگهٔ املا و فارسیشو بهش نشون بدید. پایانی املا پنج‌تا یا بیشتر از پنج‌تا غلط داشت. بعضی غلط‌ها یک‌نمره‌ایه و بعضی نیم‌نمره‌ای. پایانی فارسی هم از ده ۶.۵ گرفته بود. با توجه به اینکه در طول سال هیچ تکلیفی تحویل نداده و مستمرش هم ۹.۲۵ از ۲۰ بود، این نمرهٔ ۱۴ برای پایانی کم که نیست، بلکه با ارفاق زیاد هم هست. اعتراضش وارد نیست.

پاسخ اعتراض ف. گ.

پایانی ۱۹.۵ شده، با ارفاق ۲۰ دادم. مستمر ۱۸ و ۱۹ گرفته، با ارفاق ۱۸ رو در نظر نگرفتم و ۱۹ رو لحاظ کردم. اعتراضش وارد نیست اما چون بقیۀ نمراتش عالی بوده و جزو نفرات برتر کلاسه، املاشو بیست کردم. ولی بگید که نیم نمره به پایانیش ارفاق شده و یه نمره به مستمرش (یه دلیل دیگهٔ این ارفاق ادبش بود).

پاسخ اعتراض م. س.

امتحان میان‌ترم اسفندماه از ۱۰، هفت گرفته بود و در امتحان اردیبهشت‌ماه تقلب کرده بود. هیچ تکلیفی هم در طول سال تحویل نداده بود. هیچ کار امتیازی هم نکرده بود. با این حال چون پایانی ۲۰ گرفته بود در مورد نمرۀ مستمرش ارفاق کردم و ۱۹ دادم. نمی‌تونستم بیست بدم چون بالاخره این دانش‌آموز باید یه فرقی با اونی که میان‌ترم‌ها رو کامل گرفته و تقلب نکرده و تکالیفشو به‌موقع تحویل داده داشته باشه (دیگه نگفتم بی‌ادب هم بود). ضمن اینکه چون کتبی پایانی از ۱۰، ده گرفته بود ۱۰ نمرهٔ شفاهی رو هم ارفاق کردم و کامل دادم وگرنه مجموعش ۲۰ نمی‌شد و این ۲۰ هم با ارفاقه. اعتراضش وارد نیست.

۳. همکارا می‌گفتن نیازی نیست در جواب اعتراض‌ها انقدر توضیح بدی، همین که بگی اعتراض وارد نیست کافیه. ولی من توضیح می‌دادم که بدونن فله‌ای نمره ندادم. تازه برای یه نفرشون که اعتراض نکرده بود هم تو خصوصی پیام دادم که چون انشاتو به زبان گفتاری نوشته بودی اون یه نمره رو کم کردم. اونم جزو نفرات برتر بود ولی چون یه کم بی‌ادب بود زیاد ارفاق نکردم براش. چون که ادب بسیار مهمه برام.

۴. سه‌شنبه (فردای مراسم نکوداشت) تو فرهنگستان مراسم تجلیل از بازنشستگان برگزار شد و از کسانی که پارسال و امسال بازنشسته شده بودن (چه پژوهشگر، چه نیروهای خدماتی، چه اداری) تقدیر شد. 

۵. در ادامهٔ تعریف‌ها و تمجیدها و مدح و ثنا و توصیف‌هایی که تو مراسم نکوداشت از دکتر حداد شد اینم من اضافه کنم که ایشون جزو معدود رئیس‌هایی هستند که اولاً حواسشون بسیار جمع هست، ثانیاً از قدردانی کردن بابت کارهای حتی کوچیک بقیه دریغ نمی‌کنند. به این صورت که بعد از این مراسم تجلیل از بازنشستگان منو دم در دیدند و تشکر کردند که روز قبلش که دوشنبه باشه تو مراسم نکوداشتشون زحمت کشیده بودم و حضور به هم رسونده بودم. واقعاً گفتند زحمت کشیده بودید اومده بودید. جا داشت بگم زحمت اصلی رو تو اینستا و وبلاگم کشیدم با گزارش‌های لحظه‌به‌لحظه‌ام.

[عکس از میزم که تو اینستا گذاشتم و اینجا آپلود نمیشه]

۶. توضیحات عکس: بهمن پارسال، آخرین روز کاریِ آقای الف و آخرین چایی که ایشون دم کرده بودن. سه‌شنبه هم که اومده بودن برای مراسم تجلیل، از شش صبح تو آبدارخونه بودن و اون روزم خودشون چایی دم کردن 🥹

۷. یه سر اومده بودم کتابخونه کار داشتم. گفتم حالا که تا اینجا اومدم یه محتوا هم از اینجا براتون تولید کنم. نوشتنِ فرهنگ ضرب‌المثل‌ها و عبارات و اصطلاحات کنایی یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های فرهنگ‌نگاریه. چون این واحدهای واژگانی بزرگتر از واژه هستند و در مورد مدخل و زیرمدخل کردن اجزاش یه‌جوری باید تصمیم گرفته بشه و ارجاع داده بشه که کاربر سردرگم نشه. مثلاً ضرب‌المثلِ خلایق هر چه لایق رو یه سری فرهنگ‌ها تو قسمت خ و خلایق مدخل کرده بودند، یه سریاشون تو قسمت لایق. بعضیاشونم ارجاع داده بودند به بخش ب و جملۀ به هر کس بر اساس لیاقتش فلان. یه ارجاع هم داشتیم به شعرِ آنکه هفت اقلیم عالَم را نهاد، هر کسی را هر چه لایق بود داد. شرح و توضیحات دهخدا کامل‌تر از بقیه بود و اکثراً فرهنگ‌ها این توضیح رو براش نوشته بودند که وقتی فردی در انتخاب همسر یا چیزی حُسن انتخاب و سلیقه نداشته باشد این ضرب‌المثل را در موردش به‌کار می‌برند.

۰۳/۰۴/۱۶
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۱۸)

این حداد عادل چون تو رو تحویل می گیره اینجور داری براش پست میذاری و تعریف تمجید ازش می کنی وگرنه مردم دیگه به اینا نگاه نمی کنند. بودجه هایی که می گیرند معلوم نیست خرج چی میشه و چه فایده ای داره و اصلا چرا اینا بازنشست نمیشن و اینجور چسبیدند. 

پزشکیان در شرایطی انتخاب شد که همچنان ملت رای ندادند. این پیام واضحیه که حکومت مخالفینش بیش از حامیانش هستند و دیگه نمیشه درستش کرد

پاسخ:
با همه اینجوریه. شاهدم همهٔ اوناییه که مشکلی کاری چیزی داشتن و رفتن پیشش، کمک کرده. آدمای مختلف، از شهرهای مختلف. ضمن اینکه مگه من کی‌ام که بخواد هوامو داشته باشه. منم یکی مثل شماها.
۱۶ تیر ۰۳ ، ۱۰:۱۵ مهتاب ‌‌

باید یه اصطلاحی اضافه کنیم به زبان فارسی به اسم «استفاده از کنایه به صورت کنایی» و برای مثالش، مورد آخر این مطلبت رو بنویسیم و اضافه کنیم تاریخ انتشارش شنبهٔ بعد از انتخابات بوده :)

 

+ البته این مورد تو مطالب وبلاگ تو سابقه‌داره و کنایه‌فهماش در جریانن :)

پاسخ:
اونو امروز گذاشتم اینستای فامیل و هم‌کلاسیا با شش‌تا عکس از صفحات مختلف فرهنگ‌های مختلف :))
عکس رأیمم فقط برای فامیل گذاشته بودم. اونا هم استوری کرده بودن که با احترام، اونایی که به فلانی رأی دادنو آنفالو خواهیم کرد. می‌خواستم بگم خیلی هم دلتون بخواد منو فالو کنین. روابط به جایی رسیده که با احترام می‌خوایم سر به تن طرف مقابل نباشه.

صبم تو فرهنگستان یکی از همکارا رو تو مسیر آبدارخونه دیدم که در واقع حکم استادو داره. تبریک گفت. گفتم انتخاب ما که نبود، مبارک اونایی که بهش رأی دادن :)) اینو حین ورود به آبدارخونه گفتم و اونجام چند نفر بودن. قشنگ کرک و پرشون ریخت از صراحتم. بعد همین ضرب‌المثلو گفتم و خارج شدم از کادر :))
۱۶ تیر ۰۳ ، ۱۱:۰۰ مهتاب ‌‌

این که همینا خودشون رو آزادی‌ و دموکراسی‌خواه می‌دونن و خیال می‌کنن پیگیری این مفاهیم فقط به اسم اینا سند خورده واقعا زیباست :)

پاسخ:
ببین من همین آزادی‌خواهیشون رو هم باور نمی‌کنم. حسِ عوام انگاشته شدن و واقع شدن تحت عمل عوام‌فریبی رو دارم.
۱۶ تیر ۰۳ ، ۱۶:۴۲ محمدعلی ‌‌

از یک طرف مخالف خودتون رو بی‌سلیقه می‌دونید، از طرف دیگه باز تیکه میندازید به اونی که دگمیت رو برنتابیده :))))) چیزی که عوض داره گله نداره دیگه که :)))

پاسخ:
ببین حساب فک و فامیلم از شماها جداست. شما تو یه گروه نیستید و به یک چشم نمی‌بینمتون.
گله نکردم که. فقط بهشون گفتم کج‌سلیقه :))
۱۷ تیر ۰۳ ، ۰۹:۰۰ پلڪــــ شیشـہ اے

سلام دکتر

خداقوت❤😍 چه دقیق. واقعا معلمی برازنده تونه. یا شاید بگم شما برازنده معلمی هستید. 

 

بند آخر نوشته😁

پاسخ:
سلام. حسابداری بیشتر بهم میاد :))

والا 😐

سلام نسرین جان

متاسفانه معمولا سیاست لولوسازی اصلاح‌طلب‌ها اجازه نمیده مردم شخصیت واقعی امثال دکتر حداد و دکتر جلیلی را بشناسن. البته خودشون هم خیلی رسانه‌ای نیستن.

نسرین، با این آدمهایی که با تعصب قومی رای میدن چه کنیم؟ واقعا از دستشون ناراحتم.

پاسخ:
سلام
چاره‌ای نیست تحملشون می‌کنیم.

اتفاقا اصلا از روی تعصب قومی رای ندادند. چرا همچین فکری می کنید؟ طبق چه فکتی؟ اونها کاندیدایی که به نظرشون بهتر بود رو بهش رای دادند حالا چون شما اصول گراها رای نیاوردید شد تعصب قومی؟

پاسخ:
خودشون می‌گفتن. فک و فامیل و در و همسایه‌ای که تو عمرشون رأی ندادن، وقتی می‌پرسیدی چرا به ایشون رأی می‌دی می‌گفتن چون ترکه.

من ترک نیستم ولی تبریز رو خیلی دوست دارم. موزه مشروطه سند افتخار ایرانه( نه فقط تبریز). شهدا و علماش هم که بماند، آخریش هم که همین شهید آل هاشم. بله تو این انتخابات مردم استان های ترک نشین، میشه گفت احساسی و قومیتی رأی دادن ولی درنهایت همه‌ی این رأی‌ها در چارچوب تایید نظام بوده. مشکل اصلی از مردم نیست، مشکل اصلی از شورای نگهبانه که مثلا لاریجانی و احمدی‌نژاد تایید نمیشن ولی پزشکیان که گزینه ضعیف تری هست تایید میشه.و همچنین مشکل اصلی قوه قضاییه ست که بی عملیش باعث شده ما الان این آدم‌ها رو دور آقای پزشکیان ببینیم درحالیکه خیلی هاشون باید بابت کارهای کرده و نکرده‌ی دولت روحانی، حداقل محاکمه میشدن.

پاسخ:
دیروز یه سر اومدم مشهد. الان دارم برمی‌گردم. تو صفحهٔ اینستای فک و فامیلم پست گذاشته بودم که نایب‌الزیارهٔ اون سیزده‌میلیون و پونصدوسی‌وهشت‌هزار و صدوهفتادوهشت نفری هستم که به فلانی رأی دادن. با خودم می‌شیم صدوهفتادونه.
۱۸ تیر ۰۳ ، ۱۶:۴۶ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

آفرین بر این عدالت ورزی شما.

زیارت هم قبول باشد.

تغییر محل  تدریس انجام شد؟

امیدوارم دوباره معاهده ننگینی مثل برجام منعقد نشه. با این حال ما مثل اینا نیستیم سال ۸۸ کشور رو به آشوب کشوندن، ما می‌پذیریم و تا جایی که به کشور و فرهنگش و استقلالش آسیب نزدن کمکشون می‌کنیم.

پاسخ:
ایشالا قسمت شما و خانواده

نه هنوز. اول به درخواست‌های برون‌استانی رسیدگی می‌کنن، از ۲۰ تیر درون‌استانی.

میگن دوستاتونو تو سفر بشناسین. من چهار سال یه بار موقع انتخابات می‌شناسمشون. صرف نظر از رأیشون، طرز تفکرشون و مدل فکریشون برام مهمه. 

ای جونم :) زیارتت قبول

پاسخ:
ممنون. قسمت شما هم!

در رای دادن اقلیت ها هم پیروان حکومت باز هم رای نیاوردند. دیگه اگه اون 50 درصد ملت مخالف قطعی حکومت به میدان می اومدند چی میشد

به کاندیدای شماها رای ندادیم تا پا روی خون مهسا و نیکا و... نذاریم. به کاندیدای شما رای ندادیم چون موافق فیلترینگ بود. به کاندیدای شما رای ندادیم چون به نظام نزدیک تر بود...

سال 88 هم تقلب گسترده صورت گرفت. مثل سال 57 و اون رای گیری مسخره که بعدها خودشون گفتند چقدر رای الکی انداختند تو صندوق. مردم 88 مطالبه گری کردند و تابو و ابهت نظام رو شکوندند. دمشون گرم

پاسخ:
ببین من از دو سال پیش، کم‌کم وبلاگ‌ها و کانال‌های دوستانی که با من سر موضوع حجاب هم‌نظر نبودن و با پستاشون (که معمولاً توهین‌آمیز بود) موافق نبودم رو رها کردم که عقایدمون به دوستیمون آسیب نزنه. مدت‌هاست نمی‌خونمشون. اونا هم احتمالاً نخونن اینجا رو. خب؟
الان سؤالم اینجاست که شما چرا من و اینجا رو رها نمی‌کنی؟ می‌بینی که اهل بحث کردن نیستم ولی بحث می‌کنی. هم وقت خودتو تلف می‌کنی هم وقت منی که مجبورم نظرتو بخونم.

حق با شماست. عذرخواهی می کنم

پاسخ:
با تشکر :)

سلام وقتتون به خیر

شما گفتید برای آزمون دبیری "بعضی" از کتابای منابع رو خوندین

میشه بپرسم "خودتون" کدوم کتابا رو خوندید؟

و آیا به نظرتون کتابای تست استخدامی توی بازار خوبن و به درد میخورن؟

پاسخ:
سلام عزیزم. کتابایی که کتابخونهٔ دانشگاه داشت رو امانت گرفتم. یادم نیست الان کدوما رو خوندم. تو سررسیدم نوشته بودم ولی الان تبریزم و سررسیدم تهرانه. یادمه یه کتاب از آقای مطهری خوندم یه کتاب از رهبر یه کتاب از امام خمینی (فکر کنم وصیتنامه بود) یه کتابم از شهید آوینی. منابع زیاد بود. من هر چی پیدا کردم خوندم.

من از اون تست‌ها استفاده نکردم. تو گوگل نوشتم سؤالات استخدامی. چندتا نمونه سؤال با جواب و بی‌جواب دانلود کردم که سطح سؤالا دستم بیاد. همونا هر سال تکرار می‌شن.
۲۰ تیر ۰۳ ، ۱۱:۴۷ اقای ‌ میم

درباره اون آدم هایی که میان کنایه سیاسی می‌زنند درکتون میکنم

خود من هم تو محل کار این درگیری رو دارم تا انتخابات میشه میگن نری رای بدی، جشن غدیر بشه میگن تری راه پیمایی ها، روز قدس بشه میگن نرو راهپیمایی و...

در نهایت هم معتقدند ما انسان های آزاد اندیشی هستیم. 

الان شما هم تو همین شرایط هستید:) 

پاسخ:
من هر نظری هم داشته باشم برای خودمه. اهل تبلیغ و جاروجنجال نیستم. همیشه هم سعی می‌کنم از تندروها دور باشم. حالا چه تندروی این‌وری چه اون‌وری چه هروری!
جالبه تو مشهدم جلیلیون! تیکه بارمون می‌کردن وقتی می‌فهمیدن ترکیم :| ناراحت بودن اکثراً.

چقدر شماها پر رو هستید! هنوز شهریور و پاییز 1401 و اعتراضات و سرکوب از یاد ملت نرفته بعد توقع رای دارین! خواسته مردم نابودی حکومته بعد توقع شما رای به کاندید حکومته 😂

بهت گفته بودیم عاقبت بیت رفتن خوش نیست و فکرت رو تغییر میده و میشی یکی از اینا. الان یه آدم تندرو شدی. می ارزید به مردم پشت کنی و دوستانت رو از دست بدی؟ 

پاسخ:
ببین فرصت کردی یه سر به پست ۲۵ آذر ۹۴ وبلاگم بزن. ۹ سال پیش از شیخ زکزاکی حمایت کردم. ۷ اسفند ۹۴ عنوان پستم عمار داره این خاک بوده. همون پستی که به تیم دکتر حداد رأی دادم و رأی نیاورد. شهریور ۹۵ پست گذاشته بودم که حوزهٔ دانشگاه شریف شرکت کردم و قبول نشدم تو مصاحبه. ۳ مرداد ۹۶ یه پست راجع به چپ و راستا نوشته بودم. ۱۴ خرداد ۹۶ هم یه پست در مورد نظر رهبرها راجع به فرهنگستان نوشته بودم و اینکه تو جزوه‌م به جای آقای خامنه‌ای نوشتم امام خامنه‌ای. و بقیهٔ پست‌های موضع و مملکت تو قسمت موضوعات آرشیو وبلاگم.
اینکه شما فکر می‌کنید من از پارسال تغییر کردم نابینا! بودنتونو به اثبات می‌رسونه که تو این مدت این پستا رو ندیدی و ول‌کنت به بیت اتصالی کرده.

کاش یاد بگیریم وقتی با کسی تفاوت عقیده و رفتار داریم بهش گیر ندیم و رو مخ همدیگه نباشیم. رها کنیم. نویسنده این وبلاگ ادم محترم و مهربانیه که اهل دعوا و بحث های بی نتیجه نیست

پاسخ:
بله بله. ضمن تشکر از همدلی شما، استوری امروز نویسندهٔ وبلاگ در هر دو پیج اینستای دوستان و فامیل، تحسین آقای پزشکیان بابت فارسی حرف زدنش با الهام علی‌اف بوده :))

دنیای سختی شده!

پاسخ:
فکر کنم این از اون کامنتاست که ربطی به موضوع نداره و برای تبلیغ سایت کامنت‌گذار ارسال شده. لذا آدرس سایتو که دانلود فیلم بود مخفی کردم :|

تو انقدر وضعت داغونه که پزشکیان همزبان خودت رو مسخره می کنی چون جلیلی رئیس جمهور نشده و خط فکریت حکومتیه. پاداش حمایتت رو گرفتی و استخدام شدی. 

پاسخ:
من چون مسخره کردن رو کار درستی نمی‌دونم، دشمنم هم مسخره نمی‌کنم چه رسد رئیس‌جمهور کشورم. ولی اگر منظورتون انتقاده، بله خب انتقاد می‌کنم، ولی در حوزهٔ دانش و تخصصم. مثلاً نحوهٔ حرف زدن و سخنرانی کردن آدما رو ممکنه ارزیابی کنم و اینکه بگم یه نفر به سبک عامیانه صحبت می‌کنه چه اشکالی داره؟ در ثانی، من مثل شماها جناح و تعصب ندارم. ببینم یکی خوبه، خوبیاشم می‌گم و گفتم. اینکه اینجا نگفتم و شما ندیدی دلیل نمیشه که چنین نظری بدی راجع به من.
ثالثاً، چقدددددددددر شماها نسبت به بحث استخدام کوتاه‌فکر و احمقید. موضوعی که برای خودم ذره‌ای اهمیت نداره و ناچیزه، انقدر برای شما پررنگ و مهمه! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">