پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۴۷۷- آسیاب کوچک دوم

يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۳ ب.ظ

خبر جدید اینکه از دیشب نصف دندونِ شمارۀ پنج بالا سمت راستم، غیبش زده. نمی‌دونم کی و کجا و چجوری شکسته ولی به هر حال الان جاش خالیه. درد هم نمی‌کرد. بدون اطلاع قبلی گذاشته رفته و من تا آخر هفته انقدر کار رو سرم ریخته که درخواست عاجزانه دارم ازش فعلاً درد نکنه تا من کارامو تحویل بدم بعد برم ببینم باید چی کارش کنم. تو این اوضاع کرونایی هم واقعاً دلم نمی‌خواد برم دندون‌پزشکی. از پارسال تا حالا به تعداد انگشتای دستم هم بیرون نرفتم و واقعاً تو قرنطینه بودم. نامبرده یه جوری شکسته که اگه بخندم و دهنمو باز کنم از بیرون معلوم نیست ولی اگه ناظر توی دهنم باشه و از داخل دهنم به بیرون نگاه کنه شکستگی‌شو می‌بینه. در واقع نیمۀ عقبیش شکسته. فروردین پارسالم شمارۀ پنج بالا سمت چپ که دندون متقارن همین دندون باشه شکست. اون موقع چند خطی در سوگش نوشتم برای وبلاگم ولی بعد با خودم گفتم که چی؟ آخه خواننده چی کار کنه دندون من شکسته و منصرف شدم از انتشارش. ولی متنو پاک نکردم و نگه‌داشتم؛ چرا که من هر متنی که بنویسم و خلق کنم، چونان فرزند تازه‌متولدشده دوست می‌دارمش و پاک نمی‌نمایمش. و اکنون منتشر می‌نمایش:

هفتۀ آخر فروردین ۹۸، شب اعلام نتایج اولیه کنکوری دکتری. خونه نبودم. مهمون بودم. اولین قاشق آش رو که گذاشتم دهنم، هنوز قورتش نداده بودم که حس کردم یه چیز سفت تو دهنمه. اندازۀ عدس، اما سفت‌تر. نمی‌تونست نخود و لوبیا باشه. اینا رو جدا کرده بودم از قبل، طبق معمول. چون که دوستشون ندارم زیاد. عاشق آش بدون حبوباتم. فکر کردم لابد سنگه. درش که آوردم دیدم دندونه. پرسیدم دندون کیه؟ شکستن دندون خودم انقدر برام غیرقابل تصور و باورنکردنی بود که فکر نمی‌کردم دندون خودم باشه. باور نمی‌کردم و پذیرش اینکه دندون میزبان و آشپز اون آش افتاده باشه توی بشقابم آسون‌تر از این بود که قبول کنم دندون خودمه. برای همین پرسیدم دندون کیه. انتظار داشتم حاضرین دهنشونو چک کنن ببین جای دندون کدومشون خالیه. ترسیده بودم. انگار که با یه جسد روبه‌رو شده باشم. من همون‌قدر که از خون می‌ترسم از دندون جداشده از فک هم می‌ترسم. مثل مرده‌ها ترسناکه. با زبونم یکی‌یکی دندونامو حضور غیاب کردم. ناباورانه رفتم جلوی آینه. آینۀ کوچیک روی میزو گرفتم جلوی دهنم و دهنمو باز کردم. دندون خودم بود که نبود. شکسته بود. از ته، سومی که میشه از جلو پنجمی. اما چرا انقدر آروم شکست؟ بدون درد، بی‌سروصدا، بی‌خبر، بدون اطلاع قبلی. فرداش که رفتم دکتر، گفتم درد نمی‌کردا. ظاهرش خیلی محکم بود. محکم و آروم. رنگشم سفید بود. نه خطی، نه خالی، نه پوسیدگی و ترمیمی، نه هیچی. چرا یهو اینجوری شد؟ گفت یهو اینجوری نشده. به‌مرور زمان این بلا سرش اومده و پُکیده!. یه مدت طولانی فشارو تحمل کرده و دیگه دیشب کم آورده و آروم شکسته. فکر کردم چقدر شبیه خودمه دندونم.

۹۹/۰۹/۱۶
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۱۵)

یه مدت طولانی فشارو تحمل کرده و دیگه دیشب کم آورده و آرم شکسته... چقد ترسناک. یعنی خب دندونی که درد می‌کنه و روزگار آدمو سیاه می‌کنه هم اگه بشکنه ترسناکه. چه برسه به دندون سالم!

من وقتایی که یه فشاری رومه ناخودآگاه دندونامو خیلی فشار میدم به هم. جوری که یه بار فکم یه چند روی قفل شد و دهنم از یه حدی بیشتر باز نمی‌شد. الان از تصور این که این اتفاق برا منم بیفته دارم دندونامو بیشتر فشار میدم به هم و احتمال این اتفاق رو بیشتر می‌برم بالا:|

پاسخ:
من وقتی فشار روحی بهم وارد میشه اول دندونام واکنش نشون میدن بعد دست چپم از کار می‌افته و انقدر وحشتناک درد می‌کنه که شک می‌کنم قلبم درد می‌کنه یا دستم.
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۳:۲۳ حامد سپهر

اینکه خبر خوبیه چون دندونهات هوشمند شدن تو این اوضاع کرونا و قیمتهای نجومی دندونپزشکی خودشون کار خودشون رو راه میندازن:)

پاسخ:
بیچاره‌ها قیمت موادشونم نجومی شده آخه. جالبه همهٔ عکس‌برداریای دندونام زمستونه. ینی هر بلایی سرشون بیاد از نیمهٔ دوم آذر تا نهایتاً عید میاد. 

"درد هم نمی کرد فعلا"

فعل ماضی و فعلا رو می تونیم با هم بیاریم؟

پاسخ:
درست کردم
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۳:۳۵ بانوچـه ⠀

خب حتما باید بری پیگیری کنی ببینی دلیل اینکه میشکنن چیه که خدایی نکرده برای باقی دندونات همچین مشکلی پیش نیاد.

پاسخ:
هر سال سعی می‌کنم یکی دو بار برم برای چک کردن. اگه مشکلی بود می‌گفتن‌.

ای بابا، دندون پره مولر دقیقا این مشکل رو داره که وقتی عصب کشی میشه اکثرا باید روکش بشه وگرنه به خودت میای میبینی شکسته! اگه کار داری و نمیتونی بری بهتره یه خمیری ادامسی چیزی بذاری توی دندونت که عصب کشی قبلیش ( با فرض اینکه عصب کشی شده) الوده نشه.

شیفته این توصیفت و ربطت به خودت شدم رفت...

پاسخ:
نمی‌دونم عصب‌کشی شده یا نه. این قبلاً یه کم ترمیم شده بود و یه چیز جیوه‌ای‌رنگ روشه الان ولی اون پارسالیه دست‌نخورده بود. ببین من از دوران دبیرستان تا امروز هر سال میانگین دو بار رفتم دندون‌پزشکی. هر بار می‌رم می‌گم هر کدوم لازمه ترمیم بشه ترمیم کنن و اونا هم یا یه چیزی رو پر کردن یا عصب‌کشی. کلاً هم دو جا بیشتر نرفتم تو عمرم. یکیش تبریزه و چهل ساله که دندون‌پزشک خانوادگیمونه و یکی هم شریف بود. اینا هر کدوم روی هفت‌هشت‌تا از دندونام کار کردن. رو بعضیا دو بار کار کردن. ولی نمی‌دونم کدوم کار کدومه و روی کدوم چه کارایی صورت گرفته. همین‌قدر می‌دونم که پنج و شش و هفت راست و چپ و بالا و پایینم ترمیم شده تا حالا :)) هشت هم که عقل باشه رو ندارم کلاً تو هیچ سمتی :))
چرا یه پروندهٔ جامع درست نمی‌کنین برای آدم سوابق آدمو بنویسید آخه :| که هر بار می‌ریم دندون‌پزشکی، وارد سیستم بشن ببینن کی قبلاً رو کدوم کار کرده :|
+ من همیشه گودرز رو به شقایق ربط می‌دم :|
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۴:۰۴ محسن رحمانی

سلام 

ترموستاتیک شوفاژتون رو پس گرفتید؟

بیشتر به خاطر خوردن غذاهای سردو گرم پشت سرهمه یا خوردن غذای سفت .

منم خیلی از دندونام شکسته درد که نداره .احتیاط کنید شکستگیش بیشتر نشه براتون ترمیمش میکنه دندانپزشک.

پاسخ:
سلام
نه دیگه بی‌خیال شدم. برفم کم‌کم داره میاد و خوبه که گرمه

خب دقیقا توی این دو تا مطب که گفتی بری تمام کارهات هست، با ذکر تاریخ و جزئیات

مورد بوده زنه نوبت گرفته از پذیرش که دکتر هوپیان دو ماه پیش دندونم رو پر کرده ریخته، اومده دیدم من ٣ بالا راست رو پر کردم الان ٤ بالا چپش ریخته و از روی پرونده بهش ثابت کردم! 

پاسخ:
نه، منظورم یه سامانهٔ جامع هست که آنلاین باشه و همهٔ دکترها دسترسی داشته باشن. الان مثلاً این دکترم نمی‌دونه من تهران کجا رفتم و دست کی دادم دندونمو. اون دکتر تهران هم از کارای این خبر نداره.

در راستای جواب کامنتی که به نجومی شدن مواد اشاره کردی باید بگم که دو روزه هی دارم سایت های لوازم و مواد دندونپزشکی رو می گردم و بیش از پیش شگفت زده میشم. افسرده شدم شدیدا. کوچکترین وسیله ای که مثلا با دلار ٣٠ تومن دو ماه پیش ١١ ملیون بوده، الان با دلار ٢٥ تومن، شده ١٦ ملیون! سرچ زدم دستگاه های رادیوگرافی که اشعه کم بتابونه به خودم و بیمار رو و دیدم یه دستگاه خوب حداقل ١٢٠ ملیونه. بعد انقدر غمگین شدم که از رویای مطب شخصی داشتن چقدر دورم ر تا عمر دارم باید واسه بقیه کار کنم و نهایت ٤٥ درصد هزینه رو دریافت کنم که تموم سایت ها رو بستم و گفتم چه میشه کرد؟ تنت سالم باشه :-(

 

اون سامانه جامع رو یه جورایی طراحی کردن: سامانه سیب! ولی فقط اعمالی که دندونپزشکان طرح پزشک خانواده انجام دادن داخلش هست. من بهش دیگه دسترسی ندارم ولی تمام اعمالی که توی طرحم انجام دادم رو مثلا همکار تبریزیم میتونه ببینه.

پاسخ:
همه چی به‌طرز وحشیانه‌ای داره گرون میشه. من چند وقته که دیگه انگیزه‌ای برای کار کردن ندارم. هر چی پس‌انداز داشتم مثل یخی که آب بشه آب شدن :(
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۴:۴۰ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

دندون کیه؟ :-)))))

دندون من درد می‌کرد، ولی بعد از اینکه شکست و انداختمش دور دردش تموم شد:/ 

دندون‌ها هم شبیه خودمونن پس:-))

پاسخ:
تموم شد؟! برو ترمیمش کن خب :))

من عادت به وارسی خودم داشتم قبلا. خیلی وقته ندارم. جلو آیینه میگشتم ببینم جوش جدید؟ زخم جدید؟ تغییر رنگ؟ استریای جدید؟ گشتن و نگاه کردن تو دهن و دندونِ خراب جدید یا اصن مبارکه، درومدن عقل جدید؟ و چون دیدم هی هر روز دارم جوش میزنم، هی پوستم کش میاد و الان پوستم یه استریای بزرگه که بعضی جاهاشم صافه حالا، دیدم خیلی غصه م میشه و دیگه خودمو نگاه نکردم. تو زلزله آیینه قدی م شکست و دیگه نخریدم و زان پس من فقط وقتی چشم به خودم میفته که برم دست شویی و آیینه ی اونجا، یا حموم و آیینه ی حموم. الان که این پست رو خوندم بعد مدت ها سر زدم به داخل دهنم و جا داره بگم خدایا بسه :( دندون نیش پایین سمت چپم، یه گردالی سیاه قد نوک سوزن افتاده رو چالی ش. فکر کردم باقیمانده غذایی چیزیه. نبود. با مسواک پاک نشد. واقعا یه لکه ی سیاهه. دندون آسیاب کناری همین نیش سمت چپی عصب کشی و پر شده بود اون ماده ی جیوه مانندش یکدست همرنگ نیست و بعضی جاهاش سفید شده!! نمیدونم ینی چی این. و دندون نیش پایین سمت راستم، که آسیاب کناریش یکی دو سال پیش عصب کشی و پر شده، یه لکه ی سیاه تو اون قسمت سالمش ایجاد شده و حس میکنم از زیرش داره نفوذ میکنه به نیش سمت راست پایینی م :( بعد تو خونه هیچکی قد من مسواک زننده و نخ کشنده و مراقبت کننده از دندان نیست. دندونام آهکیه و از همه بیشتر خراب میشه هی. غمی به غم هام اضافه شد... الان باید هرلحظه منتظر باشم اون نیش سمت چپی پایینی که یه لک کوچولو داره درد بگیره، یا نیش سمت راست پایینی مرض سیاهی آسیاب کناریش هم بزنه بهش؟

 

خدایا تو ورژنای بعدیت قابلیت میتوز و ترمیم خود به خودی دندون رو اعمال کن لطفا. که هر دندونی خراب شد خودش یه جدید جاش در بیاد. الان اگه درد بگیره، ول نکنه، مجبور بشم تو این وضع برم دندون پزشکی، و بعد کرک و پرم بریزه از قیمتا... خدایا تو هم با این خلقت پر باگت :(

پاسخ:
جدی چرا دندون مثل مو و ناخن نیست هی دربیاد هی کوتاه کنیم آخه؟

سلام. وای با این پستت داغ دلم تازه شد.. فروردین یهو یک گوشه از دندان هفت پایین شکست و من از ترس کرونا نرفتم دندانپزشکی و حواسم بود با اون ور چیزی نخورم شکستگی بیشتر نشه.. سفید بود و اصلا درد نمی‌کرد بالاخره ماه پیش درد گرفت و من از دندانپزشکم وقت گرفتم ایشون هم عکس گرفت و گفتند باید عصب کشی شه در حین ‌کار مشکوک شدند گفتند برم opg بگیرم دیگه خلاصه عکس و که دیدن گفتن باید کشیده بشه و هیچ چاره‌ای نیست:((

 هنوز دلم نیومده بکشم تعریف کردم یه وقت خدای نکرده این بلا سرت نیاد.

پاسخ:
سلام. من کلی opg دارم. همه رو یادگاری نگه‌داشتم. ولی حواست باشه ضرر داره تندتند عکس بگیری. استاد بیوسنسورمون می‌گفت دو سه سال یه بار بگیرید.
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۵:۰۱ فیلو سوفیا

جنس دندونا متفاوته...دندون تو هم مثل دندون خواهر و برادرم ظریفه و حساسه برعکس دندونای من!!

منم عاشق آش بدون حبوباتم، حتی عدسم جدا میکنم:)))

 

 

پاسخ:
جنس دندونای من از گچه انگار :))
من آبگوشتم بی‌نخود می‌خورم
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۶:۴۵ هیـ ‌‌‌ـچ

الان یعنی بگیم جاش سبز یا که چی؟

پاسخ:
نه الان من شمارهٔ کارت می‌دم هر کدوم دوهزار تومن بریزید به کارتم. این ۴۳۰دنبال‌کننده پس کی و کجا قراره به دردم بخورن؟ :))
۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۷:۵۵ معلوم الحال

یه چیزی بگم دعوام نمیکنید؟ منم دیروز قبل کلاسم دندون شماره 6 بالا راست توش خالی شد! یعنی داشتم نخ می کشیدم که آمالگام توش اومد بیرون. :( اینقدر درگیرم که خدا کنه چیزیش نشه تا سیل از شهر رخت ببنده! بعد بتونم برم یه دکتر درست و درمون

پاسخ:
چون شش هست دعوا نمی‌کنم. پنج بود دعوا می‌کردم :))
۱۷ آذر ۹۹ ، ۰۰:۱۶ نیمچه مهندس ...

جوابت به بنفش د عالی بود:)منم کلی باگ خلقت تو وجودمون پیدا میکنم که آپدیت بشن عالی میشه.اما متاسفانه بعد از ریلیز شدن سازنده ولمون کرده و هیچ آپدیتی نداده و ما هم گزینه دیگه ای نداریم برای استفاده.

دندون های سگ های آبی دائم رشد میکنن.ولی خب اونا دائم چوب میجون و همین سایزش رو درست نگه میداره.ما اگه این آپشن رو داشتیم احتمالا باید میرفتیم دندون پزشکی دندون هامون رو سوهان بکشن.

پاسخ:
چه خوب!!! مثل ناخن :))