پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت


چند وقت پیش سر همون کلاسی که براش سه تا استاد داریم، بحث naming بود و استاد شماره 9 داشت از اهمیت نام‌گذاری و اصول نام‌گذاری می‌گفت و نام‌گذاری انواع باد رو مثال زد و گفت لفظِ "نسیم" و "طوفان" برای انواع باد کافی نیست و ما دوازده نوع باد داریم و باید برای هر کدومشون یه اسمی بذاریم.

خواستم دستمو بلند کنم و ضمن ابراز ذوق بابت ذکر خیرِ بچه‌هام، نسیم و امیرحسین (طوفانِ سابق! :دی)، استادو به چالش بکشم و قضیه رو وارد حاشیه کنم و دلم نیومد و شمشیرمو غلاف کردم و گفتم بذار باشه برای بعد.

هفته‌ی بعدی که میشه دو سه هفته پیش، یه وقت ملاقات گرفتم از استاد شماره 5، که یکی از سه استادِ همین درسه و یه چند تا سوال درسی داشتم و مطرح کردم و جواب گرفتم و زدم تو جاده خاکی که  استاد؟! چه کاریه اینجا جمع شدیم و هی جلسه تشکیل می‌دیم و تحقیق می‌کنیم و وقت و انرژی می‌ذاریم که برای انواع باد اسم بذاریم؛ خب چرا بر حسب سرعتشون نمی‌گیم باد شماره‌ی یک و دو و سه و ... مثلاً باد شماره‌ی دوازده!؟ حالا حتماً باید یه عده بیان اینجا اسم پیشنهاد بدن و یه عده دیگه بررسی کنن و یه عده تصویب کنن که مثلاً به فلان باد بگیم تُندوَزه و چی چی وَزه و دوازده تا اسم درست کنیم؟ شماره‌گذاری بهتر نیست؟ هم نام‌گذاری سریع‌تره، هم راحت‌تره، هم دیگه نیازی به این سازمان و تشکیلات نیست. و همین جوری که داشتم یه عده رو از نون خوردن می‌نداختم حرفمو بدین نحو ادامه دادم که مثلاً چی میشد اسم خیابونای ما هم شماره بود و این جُک رو که البته یه واقعیته مطرح کردم که:

آدرس دادن تو ایران این مدلیه: بزرگراه آیت‌اله صدرآملی، خیابان میرزاکوچک‌خان جنگلی، ۲۰۰ متر بعد از فلکه انصارالمجاهدین، ۱۰۰ متر نرسیده به بانک قوامین، جنب مسجد بلال حبشی، کوچه شهید صیف‌الدین خواجه‌انصاری (حاج شیخ صفی‌الدین سابق) جنب سوپرمارکت سرداران، بن بست گلستان، ساختمان مارلیک پلاک ۱۲+۱ -منزل حاج کمال عین‌آبادی و آدرس دادن اروپاییا: خیابان ۴۵، شماره ۱۲۰، منزل دیوید آنتونی. و در ادامه تصریح کردم که من حتی عمه‌هام، خاله‌هام، هم‌اتاقیام و یه سری بندگان خدا و اساتیدم رو هم با شماره خطاب قرار می‌دم و پرسید مثلاً من الان استاد شماره‌ی چندم و منم گفتم 5.
یه کم فکر کرد و گفت می‌تونه موضوع جالبی برای مقاله باشه و منم می‌خواستم بگم اصن استاد، ما خیلی چیزای دیگه رو هم با شماره می‌گیم؛ مثل وقتایی که به بچه‌هامون یاد می‌دیم وقتی شماره‌ی 2 داشتن بهمون بگن :))))
والا!
ولی خب نگفتم این موردِ آخرو!
ولی اگه مقاله‌ای در همین راستا نوشتم به این مثال هم اشاره می‌کنم :دی
۹۵/۰۳/۰۱
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

استاد شماره 5

استاد شماره 9

امیرحسین (طوفان سابق)

نسیم

نظرات (۱۲)

یه عده هم قدیما بودن به عنوان کامنت اول مینوشتن:
اول
مثل اینکه الانم هستن:))))
پاسخ:
:))
لازم به ذکره که این لینکم باز نکردم ولی احتمالا شب برگردم به غیر از اون فتل شاه بقیه رو باز کنم
پاسخ:
احتمالاً من اون دنیا باید جوابگوی این لینکا و به عبارت دیگر، جوابگوی وقت باارزشی باشم که از تک‌تک خواننده‌هام گرفتم :دی
۰۱ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۵۳ خانم فـــــ
مقاله:|
پاسخ:
مقاله!
۰۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۰۹ سرباز جامانده
بعضی وقتا اعداد نمیتونن جای اسمو بگیرن.مثلا اسم باد از نوع نسیمو هرکی بشنوه میفهمه ینی باد ملایم.نیاز به علم خاصی نداره.بنظرم اسما واسه اینجورجاهان
پاسخ:
خب قرارداد می‌کنیم هر چی درجه‌ی باد بیشتر بشه ضعیف‌تر باشه
اون وقت تورنادو میشه بادِ درجه 1
طوفان باد درجه 2
نسیم هم درجه 12
۰۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۲۱ سرباز جامانده
ولی اسما یه حسی رو منتقل میکنن که اعداد نمیتونن منتقل کنن
پاسخ:
دقیقاً!

مثلاً نمیشه به مراد گفت 444
میشه؟
نمیشه دیگه! :دی
۰۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۲۲ فاطمه (خودکار بیک)
ولی در کل به نظرم فلسفه ی یه همچین نهادی مثل فرهنگستان، با مقادیر زیادی "لقمه دور سر گردوندن" و "انجامِ فعالیت های ناشی از زدن خوشی زیر دل" اجین شده :|
پاسخ:
:))) البته من تو این پست، مزاح کردم و درون‌مایه‌ی انتقادم، یه چیزی فراتر از انتقاد بود.

همه‌ی کشورا فرهنگستان دارن و باید داشته باشن و کار فرهنگستان هم واژه سازی نیست صرفاً
هزار تا وظیفه داره که در روزهای آتی براتون شفاف سازی می‌کنم :دی
اونوقت صبا چی میشه استاد شباهنگ؟!
الحق که باد شماره یک هستی با این ایده دادنت..حواسم باشه تو مسیرت قرار نگیرم .. 

پاسخ:
باید ببینم سرعتت در چه حدیه
فکر نکنم زیاد باشه
یه کم تند تر از نسیم به نظر می‌رسی :دی
۰۱ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۷ سرباز جامانده
هوم.
پاسخ:
:) منظور منم نام‌گذاری برای اصطلاحات علمی و تخصصی بود.
زیاد به با شماره مشخص کردن افراد و اشیاء عادت ندارم ...
پاسخ:
منظور اصلیم اشیاء تخصصی بود البته
من کلا اسمی یادم نمیمونه . ولی اعداد رو یادم میموته . اگه بتونید کاری کنید این اسم خیابونا حذف بشه  و جاش عدد بذارن خیلی عالیه 

شاید باور کردنش سخت باشه امامن هنوزم اسم و فامیل نصف همکلاسی ها رو بلد نیستم . 

حتی بعضی وقتا هر چی فکر کردم یادم نیومده اسم طرف چیه ولی شماره دانشجوییش رو حفظ بودم :|
پاسخ:
:))))) منم یه جورایی این جوریم
برای باد فکر کنم سرعتشون اعلام بشه بهتره از 12  تا عدد چون سرعت یه کمیت ملموسه برای مردم عادی
پاسخ:
استادمون میگه خارجیا هم اسم میذارن برای باداشون
مثل همین Tornado
۰۲ خرداد ۹۵ ، ۰۷:۳۴ رنگین ^کمان
سلاااام...تولد اماممون مبارک...خیلی خیلی مبارک
+ اگه عددی بشه که من باید برای پیدا کردن آدرس دور خودم بچرخم اون وقت ...
ما دو تا خیابون داریم روی یک بلوار اصلی که اول و دوم داره به خدا همیشه می مونم اول دومیه یا اولیه...از این ور دومی اوله از اون ور اولی دومه همیشه ی خدام اشتباه پیاده میشم باید یا پیاده برگردم  رو به بالا یا برگردم رو به پائین...
پاسخ:
سلام
عید شما هم مبارک ^-^