پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

از پست‌های اینستاگرام. دوتای اول پست مشترک تو هر دو پیجم بود (دانشگاهی و فامیلی)، بقیه فقط تو پیج فک و فامیل منتشر شده.

۱. پیرمرد ترک‌زبان که منتظر حاج‌خانومش بود، عصاشو که قبلاً با زمینِ بیرون برخورد کرده بود و خاکی شده بود، با پلاستیک بسته بود که فرش‌ها کثیف نشن (انگار اینایی که می‌گن ترک‌ها خیلی به تمیزی اهمیت می‌دن راست می‌گن).



۲. کف جوراب خانومی که کنارم نشسته بود لعن و نفرین نوشته بود خطاب به شمر و حرمله و بزرگان اهل تسنّن.



۳. چون تو حرم پریز نیست و پاوربانک ممنوعه و اگر ممنوع نبود بازم همه پاور ندارن، لذا خیلیا اونجا با کمبود شارژ گوشی مواجه می‌شن. تو بعضی از رواق‌ها یه قسمتایی درست کرده بودن برای شارژ موبایل. کارت شناسایی می‌گرفتن و گوشیتو می‌ذاشتن تو یکی از این کمدها که توش پریزه تا شارژ بشه. کلیدشم می‌دادن به خودت. هر موقع می‌خواستی می‌تونستی بیای بگیری. خودشون انواع مختلف شارژرها رو داشتن، ولی شارژر گوشی خودتم می‌تونستی بدی با همون شارژ بشه.



۴. اولین بار که اینجا رو تو حرم امام رضا دیدم، اسمش توجهمو به خودش جلب کرد. بیت تطهیر. فکر کردم مثل کلیسا مردم می‌رن به گناهانشون اعتراف می‌کنن تا پاک بشن. برای اینکه مطمئن شم و برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فرایند ثبت‌نام و نوبت‌گیری برای اعتراف و پاک شدن، رفتم تو و از خانومی که پشت یه میز نشسته بود پرسیدم اینجا برای چه کاریه؟ انتظار داشتم بگه ما اینجا با گناهکاران صحبت می‌کنیم تا دلشون آروم و روحشون سبک بشه. ایدهٔ بدی هم نبود. شبیه کاری که روان‌شناس‌ها می‌کنن. از روی صندلی بلند شد و اومد نزدیک‌تر و گفت برای رسیدگی به پاکی فرش‌ها و در و دیوار، تعویض و شستن جاهایی که کثیف یا نجس شده باشه. یه وقتایی بزرگترها حواسشون نیست و بچه‌ها خرابکاری می‌کنن. اینجا به این مسائل رسیدگی می‌کنیم.

یه فلش سبزرنگ هم روی بعضی از دیوارها چسبونده بودن که جهتش به سمت پایین بود. یکی از فلش‌ها کنار کتاب‌های دعا بود. نشونش دادم و گفتم این نشونهٔ چیه؟ گفت هر جا از اون فلش‌ها هست، داخل دیوار لوله‌کشی و شیر آب هست. برای همین شست‌وشوها.



۵. یه رواق زیرِ زمین بود که اگه کسی می‌خواست استراحت کنه و بخوابه می‌رفت اونجا. پتو و بالش هم بود. پله‌برقی و آسانسور داشت و آسانسورش فرش داشت که با کفش وارد نشن.



۶. صحن انقلاب، همون‌جا که سقاخونه هستو داشتن تعمیر و بازسازی می‌کردن. دورتادورش تور کشیده بودن و کارگران و خادمان مشغول کار بودن.



۷. اینجا زیرزمین حرمه و یه تعداد از عالمان و عارفان و مردمان عادی اینجا دفن شدن. رفته بودم فاتحه بخونم. قبر یکی از شهدای حادثۀ منا رو هم دیدم. خانواده‌ش هم اونجا بودن. یه لحظه دلم خواست که منم یه همچین جای خوبی دفن بشم. بعد یادم افتاد هارون (پدر مأمون، و قاتلِ امام کاظم) کنار امام رضا دفن شده. در واقع مأمون (پسر هارون) بعد از اینکه امام رضا رو شهید کرد کنار پدرش دفن کرد که مثلاً بگه من خیلی امام رضا رو دوست دارم. ارواح عمه‌ش. زیرزمین حرم که سهله، کنار امام رضا هم باشی و آدم درستی نباشی چه فایده آخه.


  

۸. اون ماه نازک رو می‌بینید تو آسمون؟ ماه شعبانه. بلدید از شکل ماه بفهمید امروز چندمه؟ اگه بلد نیستید حداقل اینو بدونید که وقتی دایره‌ش کامل میشه چهاردهمه. ماه شب چهارده میگن بهش.


۰۲/۰۱/۱۷
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۱۲)

انگار که حرم امام رضا رو مسئولین ما نساختن. قشنگ چند پله از همه‌جا جلوتره =)

 

۵. این رواق مردونه هم بود؟ اسم و ایناشو یادت میاد یا نشونی‌ای داره که بشه فهمید؟ [وقتی آدم‌گریزی و می‌ترسی از مسئولین اونجا و خادم‌ها سوال بپرسی :))))]

 

۶. شهریور هم درحال تعمیر بود فکر کنم. هرچند من اینا رو با اسماشون قاطی میکنم ولی ظاهراً همونه. 

پاسخ:
نمی‌تونه کار خودشون باشه :))

رواق‌های دارالمرحمه، حُر عاملی، حضرت زهرا (س) و شبستان تبریزی در صحن گوهرشاد برای استراحت بانوان و رواق‌های دارالحجه، شبستان نهاوندی در صحن گوهرشاد و دفتر ۱۳۸ نیز برای استراحت آقایان پیش‌بینی شده است. این رواق‌ها از ساعت ۲۱ تا ۷ با تمام امکانات رفاهی از جمله سیستم گرمایشی مطلوب و وضوخانه به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

+ به غیر از این ساعت‌ها هم اینجاها بازه ولی دیگه برای خواب نیست و مثلاً برای سخنرانی و عبادت و ایناست. من ظهر رفته بودم، دیدم بازم چند نفر خوابن. خودم نرفتم بخوابم. باید خوابت خیلی سنگین باشه که با صدای خروپف و گریهٔ بچه‌ها بتونی بخوابی. البته فکر نکنم قسمت آقایون بچه داشته باشه.

جاهای دیگه رو هم داشتن بازسازی می‌کردن.

چقدر ریز بین و دقیق .قشنگ به همه جزییات و ریز نکات توجه ودقت داشتین .

اسمش بهشت رضوانه ۴ تا هست و هرچهارتا تو صحنهای مختلف . 

پاسخ:
آره. خیلی :))
مرسی. نمی‌دونستم چندتان.

من چیزی خاصی که مذهبی و سیاسی و اجتماعی و این چیزا نباشه به ذهنم نرسید .به افتخار اون پیرمرد ترک عصا دار یه آهنگ از یه خواننده کمتر شناخته شده میذارم که شعرش برای شهریاره  

 

https://youtu.be/v-9ovmzHJyk

 

والا خب چی کار کنم :)) حتی ماه رمضونه موزی چیزی هم ندارید که آدم برداره بره :)

پاسخ:
مرسی بابت آهنگ
موز، بعد از افطار :))

ببخشید سه تان 

صحن های آزادی، قدس، جمهوری.

به ترتیب بهشت یک و دو. وسه . بهشت ثامن الائمه.

پاسخ:
بازم ممنون.
۱۸ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۵۴ حاج‌خانوم ⠀

سلام 

۲- نظر فقهی حضرت آقا اینه که لعن بزرگان اهل‌سنت، درست نیست. ایشون صراحت دارند توی این کلام. (صرفا جهت اطلاع😊)

۳- پریزهای حرم رو رسما تو بازسازی‌ها جمع کردند و گرنه قبلا بود. احتمالی که میدم اینه که یکسری کلا تو حرم فقط سرشون تو گوشی بود تمام‌وقت. شاید هم دزدی شده و یکسری گوشی‌ها رو دزد برده وقتی به شارژ بوده.

۴- خیلی خوب بود...😅😁

۵- این رواق خواب، دقیقا کدوم طرف حرمه؟!

۶- الحمدلله برای عید تموم شد و صحن انقلاب، باز شد.

۷- سوال کردی و فهمیدی خانواده شهید بودن؟! چون عموما مردم زیادی میان سر خاک شهید حاجی حسنی کارگر که خانواده هم نیستن.

البته که قطعا جنازه هارون‌ همون موقع از کنار پیکر امام دور شده... روایاتی درباره ملائکه نقاله هست که جنازه آدم‌ها رو جابجا می‌کنند. یه دلیلی که نبش قبر حرامه، همینه. ممکنه قبر باز بشه و هیچی توش نباشه.

 

ان‌شاءالله همیشه به زیارت

پاسخ:
سلام
2. با ایشون هم‌نظر و موافقم :دی
3. احتمال برق‌گرفتگی کودکان هم هست. بعید نیست سیمی چیزی بکنن تو سوراخ پریزا.
5. رواق حضرت زهرا. جدیده.
7. آره. خودشون گفتن. در واقع تشکر کردن که به شهیدشون سر می‌زنیم و فاتجه می‌خونیم. گفتن خیلیا میان و مایۀ خوشحالیه که مردم فراموش نکردن.
۱۸ فروردين ۰۲ ، ۱۴:۲۰ حاج‌خانوم ⠀

یکی از اقوام اونجا دفن هستن. معمولاً برم و سر بزنم، پیش این شهید بزرگوار هم می‌رم. خدا رحمتشون کنه.

سر مزار شهدای رمضان سال قبل هم رفتی؟!

همون بهشت‌ثامن، جلوی جلو هستن. یه سکو هست، شهدای عاشورای رضوی هستن. جلوی اون سکو

پاسخ:
نه متأسفانه یادم نبود.
ایشالا دفعۀ بعد می‌پرسم آدرس دقیقشونو می‌رم.
۱۸ فروردين ۰۲ ، ۱۹:۵۲ هِـ ‌‌‌‌‌‌‌‌ـنار

حرم چه جاهای جالبی داره. من فقط یه‌بار، اونم وقتی خیلی بچه بودم رفتم مشهد و خاطره و تصویر خاصی ازش ندارم. واسه همین این پستای سفرنامه خیلی جالب بودن برام.

پاسخ:
پستای بعدیمم راجع به حرمه. احتمالاً خوشت بیاد.

سلام، یه پستی شما گذاشته بودید که برای خیلی وقت پیش بود، توی اون پست برندهایی از مواد خوراکی مثل ماکارونی و ... رو معرفی کرده بودید که اقوامتون تجربه‌ش کرده بودند و به نظرشون از بقیه برندها بهتر بود

می‌شه آدرس اون پست رو بهم بدید؟ می‌خوام دوباره بخونمش

یه چیزهای محوی هم یادم میاد که داخل اون پست از اسنپ فود هم چیزهایی گفته بودید

پاسخ:
پست مهمی نبود. گفته بودم وقتی برای خاله‌ها ماکارونی و کره می‌خرم اصرار می‌کنن که حتماً مانا و شکلّی باشه. 

ممنون:)

من یه وسواسی توی انتخاب برندها دارم که دوست دارم برندی که می‌خرم تجربه‌شده و ثابت‌شده باشه، یهو یاد این پست شما افتادم

 

پاسخ:
ولی من تعصب خاصی روی برند خاصی ندارم. بعضی وقتا اولین تجربه‌گر هم هستم.

بیت تطهیر رو نمیدونستم ولی یه بار نشسته بودم توو حرم یدفعه فکر کنم بچه ای نجس کرد یا ابی چیزی ریخت. یادم نیست. ولی به سرعت برق و باد دیدم خادما با چندتا دستگاه اومدن که شبیه جارو برقی بود هم همونجا شستن هم خشک کردن اون قسمت فرش رو.

من همچنان عاشق مدیریت و نظم حرم امام رضام. یعنی فکر همه چیزو کردن. خدا به تمام خادماش خیر و برکت بده واقعا خوش اخلاقن و از عمق وجود خدمت میکنن.

اون پیرمرده خیلی کارش فکرمو مشغول کرد. جدای از بحث تمیزی واقعا آدم مدیون بقیه هم میشه خب، کارش انشالله توو ذهنم بمونه بیشتر حواسم باشه توو حرم ها چجوری رفتار کنم.

قسمت شارژم جالب بود نمیدونستم. قسمت خوابم شنیده بودم ولی تا حالا ندیدم. واقعا لازمه، چون من خودم بارها شده مثلا هتل ساعت ۲ تحویلش بوده ما خیلی زودتر رسیدیم و دوبار یادمه از خواب داشتم میمردم به معنای واقعی کلمه‌ . ولی من شنیدم فقط چندساعت میشه خوابید حالا نمیدونم ساعت معین داره یا نه.

 

پاسخ:
ببین چقدر فکر همه چی هستن که اون گلای خشک حرم رو هم بسته‌بندی می‌کنن که بالاخره یه کاری باهاش کرده باشن و دور نریخته باشن و بدن به کسانی که دوست دارن یه چیز تبرکی داشته باشن. خوش‌اخلاق هم آره واقعاً. کاش همون شیوه‌ای که برای استخدام اینا دارنو اداره‌ها و بانکا و جاهای دیگه هم داشتن و مهربونا و کاربلدا رو استخدام کنن فقط.

فکر کنم اون ساعت معین برای گرفتن پتو باشه وگرنه هر موقع میشه رفت خوابید. این رواق حضرت زهرا خلوت بود و اون روز ظهر که من بودم یه عده بودن که خواب بودن و کسی کاری به کارشون نداشت.
گفتن برای خواب و استراحت یه جایی به اسم زائرسرا هم هست که مثل مسافرخونه‌ست. اونجا دورتره و ندیدمش. باید با ماشین رفت گویا. سرویس دارن خودشون.

توو حرم شاه عبدالعظیمم اینسری من داشتم دنبال قبر ناصرالدین شاه میگشتم ولی انقدر خجالت میکشیدم بگم دنبالشم روم نمیشد از خادما بپرسم :/ منم اونجا وقتی قبرای مختلفی رو دیدم اولین حسم این بود که خوشبحالشون اینچا دفن شدن اینهمه زائر میاد و همیشه فاتحه ای براشون خونده میشه و وقتی پرسیدم چجوری اینا اینجا دفن میشن؟ همسرم گفت خب اینجا قبر خریدن که به نسبت خیلی هم قبرا گرون تره. حالا حرم امام رضا رو نمیدونم قبر میشه خرید یا عده خاصی رو دفن میکنن.

پاسخ:
آره باید بخرن. گرون هم هست. ولی اگه شهید بشی یا آدم معروف و خوبی باشی فکر نکنم دیگه پولی باشه. یه سری از اقوام ما که آدمای معمولی هستن هم اونجان. نیاز نیست خاص باشی.
من یکی دو بار بیشتر نرفتم شاه عبدالعظیم و یادم نیست توش چجوری بود. خیلی سال گذشته ازش. ولی گوگل کردم و این عکسو آورد:
این لینکو ببین توضیح داده


قبر جبران همسر ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم حسنی

والا از یکی از خادما که همسرم پرسید گفت بین مکان ضریح شاه عبدالعظیم و گمونم گفت حمزه، گفت بین این دوتا زیر لوستر بزرگه ست و مشخصه ی دیگه ای نداره. یعنی قبرش مشخص نیست فکر کنم برن زیارت!!!:دی

توو قسمت مردونه هم هست و کلا ماها نمیتونیم پیدا کنیم. جیرانم یادم رفت وقتی اومدم خونه یادم افتاد کاش میرفتم میدیدم.

پاسخ:
تو مشهد هم یه سری قبر هست که سنگ برجسته‌ای نداره و فقط ممکنه کف زمین یا روی دیوار و ستون اسم طرف رو نوشته باشن که فلانی اینجا دفن شده. موقع بازسازی و مرمت و توسعۀ حرم‌ها می‌بینن یه سریاشون سر راهن و نمیشه جابه‌جا کرد. همون‌جا می‌ذارن بمونه. ولی مثلاً قبر شیخ بهایی جای خوبیه ولی شیخ نخودکی! داخل دیوار مونده :|

آرامگاه شیخ بهایی | شیخ بهایی |

سید مصطفی هاشمی پور on Twitter: "اینجا مزار شیخ حسنعلی #نخودکی هست دوستان  بیاین حاجت بگیرین پسرا فقط به نوبت. دختر زیاد نمونده🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️  @mhamzeali @keyvanmc @alireza_7192 https://t.co/8dDyqk7vly" / Twitter آرامگاه شیخ نخودکی اصفهانی مشهد؛ آدرس، تلفن، ساعت کاری، تصاویر و نظرات  کاربران | نقشه و مسیریاب بلد