پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

صبح داشتم سوال‌های سال‌های قبل کنکور دکتری و ارشد علوم شناختی رو پرینت می‌کردم که کاغذای باطله‌م تموم شد. نمی‌تونم صبح تا شب و شب تا صبح پشت لپ‌تاپ بشینم و پی‌دی‌اف بخونم. چشام اذیت میشه. کم نیست؛ شش هفت سری سوال، هر کدوم پنجاه شصت صفحه است. حیفم هم میاد برای یه همچین چیزایی کاغذ پشت و رو سفید استفاده کنم. یه بار بیشتر که قرار نیست بخونم سوالا رو. پرینتامو نصفه گذاشتم و شال و کلاه کردم برم بیرون. 

ساکت بودم. نمی‌دونستم چه جوری بهش بگم. این تصمیم به نفع هردومون بود. برای آخرین بار نگاش کردم و هنوز ساکت بودم. اونم ساکت بود. تو خودش بود. گفتم نمی‌دونستم تهش اینجوری میشه. متأسفم؛ ما به درد هم نمی‌خوریم. بهتره بیشتر از این ادامه ندیم. این برای هردومون بهتره. به هر حال یه جایی باید تموم میشد. اینجا همونجاست. قبول دارم که من تو انتخابم اشتباه کردم؛ ولی تو هم بی‌تقصیر نبودی. می‌تونستی همون موقع که دیدمت و همون موقع که خواستمت و همون موقع که انتخابت کردم بهم بگی که اونی نیستی که فکر می‌کنم. سرشو بلند کرد و زل زد تو چشام. سرمو انداختم پایین. گفت پس نمی‌دونستی تهش اینجوری میشه... کدوم تَه؟ اینجا تهش نیست! تو داری جا می‌زنی. اول راه داری ولم می‌کنی. سرمو بلند کردم و گفتم اینجا و الان نه اول راهه، نه وسط راه. آخرشه. متأسفم. من نمی‌تونستم بیشتر از این ادامه بدم. واقعاً نمی‌تونستم. حضورت آزارم میده. نمی‌خوام باشی. نمی‌خوامت. ما همدیگه رو نمی‌فهمیم؛ درک نمی‌کنیم همو. اصن قبول نداریم همدیگه رو. من سعی کردم که بفهممت، ولی نشد، نتونستم، نخواستی. پیچیده بودی. زیادی پیچیده بودی. مترجم، خوب ترجمه‌ت نکرده بود. پر از غلط املایی و نگارشی و ویرایشی بودی. بار علمی چندانی هم نداشتی. بهتره دیگه ادامه ندیم. با بغض گفت نمی‌خوای بیشتر فکر کنی؟ گفتم نه. دلیلی نداره باهم بودنی رو ادامه بدم که هر لحظه‌ش به تموم شدن فکر می‌کنم و مدام از خودم می‌پرسم کِی تموم میشه. هر بار ورقت زدم چشمم به شماره‌ی صفحه بود که ببینم کی تموم میشی. تموم هم نشدی بالاخره. ساکت بود. یه کم نزدیک‌تر رفتم و آروم تو گوشش گفتم «سعی نکن به زور خودتو توی کتابخونه‌ی کسی جا کنی. چون جا نمیشی؛ مچاله میشی». ساکت بود. گرفتمش سمت آقای کتابفروش و گفتم من این کتابو دو ماه پیش ازتون گرفته بودم. فکر می‌کردم از منابع امتحانه و به درد کنکورم می‌خوره؛ اسمش که اینجوری نشون می‌داد. ولی به دردم نخورد. تا نصفه خوندم و دیگه نتونستم ادامه بدم. اونی که فکر می‌کردم نبود. به درد من که نخورد، آوردمش بذارین اینجا؛ شاید یکی بخوادش. الکی تو کتابخونه‌ی من خاک بخوره که چی بشه. کتابو ازم گرفت و یه نگاه به جلد و قیمتش کرد. طرحواره‌های شناختی و باورهای بنیادین در مشکلات روان‌شناختی. نشست روی صندلی و داشت صفحاتشو ورق می‌زد. منم سرگرم کتابای توی قفسه بودم. نمی‌خواستم نگاهم به نگاه ملتمسانه‌ش بیافته که نگهش دارم. من بریده بودم. اونم باید می‌برید. بست و گذاشت روی میز و گفت هزار و پونصد می‌خرمش. جا خوردم. گفتم اینی که می‌گین حتی نصف نصف قیمت روی جلدشم نیست... ولی خب، مهم نیست. به جاش کاغذ باطله بدین. از این آچهارهای یه رو سفید. برای پرینت می‌خوام.

۹۶/۱۰/۰۲
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۴۶)

وای نسرین، این پستت خیلی خوب بود! حتی منم لایکش کردم :)))
پاسخ:
:دی
داشتم جملات رو کنار هم میچیدم که توی کامنتهات اعتراف کنم: درک می کنم چی میگی! که به آخرش رسیدم :-/
پاسخ:
:)))
۰۲ دی ۹۶ ، ۱۷:۵۸ جناب دچار
آهنگ قشنگیه این:

http://maedeh-drad.blog.ir/post/808/808-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%B4%D8%AF
پاسخ:
ممنون، الان با گوشی‌ام. لپ‌تاپو که روشن کنم دانلود می‌کنم :)
۰۲ دی ۹۶ ، ۱۸:۰۰ محبوبه شب
خدا بگم چی کارت کنه :/ با خودم گفتم شباهنگ زد طرفو زیر پاش له کرد اون وقت میگه سعی نکن چون مچاله میشی! :/  : ))))
ولی جا خوردما خیلی باحال بود :***
پاسخ:
:)))) به خدا مچاله شده بود بس که به زور می‌کردمش تو کیف و کشو و کمد و کتابخونه و جای‌جای اتاقم :دی
عجب سرکاری گذاشتی ملتو :|
تازه داشت هیجان انگیز میشد :))
پاسخ:
هیجان‌انگیز؟! :)))
چه افکار منحرفی دارین شماها
نچ نچ نچ نچ
۰۲ دی ۹۶ ، ۱۸:۲۵ فیلو سوفیا
آقا معلوم بودا سرکاریه؛) آخه تو انقدر صریح درباره ی اون مسائل صحبت نمیکنی اینجا:))
پاسخ:
:))) آره والا
سر کاری هم نبودا! جدی جدی داشتم با کتابم حرف می‌زدم. کتاب سابقم البته :دی
۰۲ دی ۹۶ ، ۱۹:۱۶ فیلو سوفیا
کتاب سابق:))))))))))
مهریه ش رو داده بودی حالا؟؛)
پاسخ:
والا اونی که باید مهریه بگیره منم که نگرفتم و مهر خود را حلال و جان خویش را آزاد نمودم
۰۲ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۳ خانم الفــــ
سلام.میدونم دیره, اما, زیارتت قبول:-) ان شالله دست پر برگشته باشی,با دل و قلبی آرام.

از اول پست با شناختی که ازت داشتم میدونستم منظورت هرچیزی میتونه باشه جز اونی که بنظر میاد:-) ولی خیلی متن خوبی بود,پایانش خیلیی خووب و هنرمندانه بود:-)
پاسخ:
سلام :)
اونجا کلی به یادت بودم و جاتون خالی، حسابی بهم خوش گذشت از نظر معنوی

به نظرم یه وقتایی لازمه سر به سر خواننده بذاری و به قول دوستان، ملتو سر کار بذاری :دی
۰۲ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۳ آقاگل ‌‌
لااقل اگه عشقتون دو طرفه نبوده ولی باز تا آخرین لحظه سعی خودش رو کرده که مفید باشه. حتی با تبدیل شدن به کاغذ باطله :))
پاسخ:
دیشب تا پاسی از شب می‌خوندمش. و مدام غر می‌زدم که چرا انقدر مزخرفه. ینی به اندازه‌ی هزار تومن هم چیز ازش یاد نگرفتم! اصن تو بگو صد تا تک تومنی
انقدر بی‌خاصیت بود
۰۲ دی ۹۶ ، ۲۰:۱۸ نیمچه مهندس ...
اونجاها که داشتی می‌گفتی ما به درد هم نمی خوریم من داشتم آهنگ رابطه ی شادمهر رو گوش می دادم.خدا بگم چیکارت نکنه:)
البته تقصیر تو نیست.من این روزا با شنیدن و دیدن و گفتن و بوییدن هر چیزی اشکم دم مشکمه و دلم غصه دار
پاسخ:
یادم باشه صبح دانلودش کنم

من شوخیه مگه حمید هیرادو گوش می‌نمودم موقع تایپ :دی
۰۲ دی ۹۶ ، ۲۱:۲۶ علی آقا:)
سلام
من فقط میتونم بگم چشم:)
حال و حوصله بیشتر نویسی رو ندارم:(
پاسخ:
سلام :)
من تموم مدت داشتم فکر میکردم اینقدر دستتون واسه خواننده ها رو شده که تهش قطعا اونی نیست که ظاهرش میگه.
ولی دروغ چرا ته ذهنمم میگفتم چرا فکر نمیکنی آدم ها میتونن سورپرایز(هیجانزده؟) ات کنن و شاید شباهنگ میخواد رویی دیگر از خود را به منصه ظهور برساند:))))
پاسخ:
:)) من به این آسونیا دستمو برای کسی رو نمی‌کنم که :دی
از نوشتن این پست هدف داشتم که اگه فرصت کردم پست بعد می‌نویسم در موردش
۰۲ دی ۹۶ ، ۲۲:۰۲ لیمو جیم
داشتم با خودم فکر میکردم اگه قراره تموم شه چرا فاصله رو رعایت نمیکنی پس که دیدم ای دل غافل :-))

استغفرالله:-D
پاسخ:
دیگه به هر حال آخرین دیدار بود و وداع و استغفر الله :دی
من بندِ دومُ ،  سه چار خط خوندم باورم نشد ، دوباره رفتم از اول ، گفتم شاید اشنباه فهمیدم !!!! منتظر بودم آخرش به هرچیزی برسم جز کتاب !!!!  بعد دیدم ته اش اینجوری شد!!! 
پاسخ:
:)))) وای بر ذهن منحرف شما
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
وای بر ما و ذهن های مریض مون :))))))
فعلا علل الحساب یا علی الحساب (؟!) بیا عکساتُ تحویل بگیر ، این جغدا رو امروز دیدمشون !
********
فقط هرموقع دیدی ، بگو پاکشون کنم
پاسخ:
وای بر شما :)))
علی‌الحساب :دی
شبانه اومدم کانالت و دانلودشون کردم و رفتم :)))
تشکرات فراوان
۰۲ دی ۹۶ ، ۲۳:۰۴ شهاب الدین ..
سلام
متن که جالب بود جای خود، اینکه خانم شباهنگ هم وادار به اعتراف شد، بازم جای خود!! 
ان شاءاللّه همیشه به همه کارا و تصمیماتتون آفرین بگید... 
راستش مطلبتون من رو یاد یه خاطره خیلی دور انداخت. 
دوران راهنمایی دبیر انشامون موضوع مناظره داد. به سبک مناظره های پروین اعتصامی. خوندین حتما. 
اکثرا هم سوژه هایی شبیه سوژه های پروین رو کار کردن. 
ولی من مناظره کتاب های درسی خودم رو نوشتم بعد از سی سال. تصورم بود این بود یقین اون موقع کتابای درسی ام دارن تو انباری خاک میخورن. موضوع این بود که کتابا داشتن بنا به جایی که تو قفسه داشتن، به هم فخر میفروختن. کتاب شیمی هم افتاده بود پشت کمد و ناله میکرد و کمک میخواست. 
دبیرمون اینقدر خوشش اومد که برد دفتر و کار به اجرای نمایشش رسید. ..
و الان همون 30 سال بعده، ولی کتابام تو انباری نیستن. دست پسرمه و مدام داره با مطالب درسی خودش مقایسه میکنه... 
شبتون به خیر
پاسخ:
سلام
اعتراف؟ :))
با توصیفی که کردین منم مشتاق خوندن داستانتون شدم. 
منم کتابامو نگه داشتم بدم بچه‌هام مقایسه کنن با کتاباشون. البته احتمالا تا اون موقع همه چی الکترونیکی میشه
نمیدونم  چرا همون اول ذهنم رفت سمت کنکور 😑 اول گفتم خود کنکور بعد دیگه مترجم گفتین و...
شاید چون واسه کنکور لیسانس یه داستان کوتاه گفته بودم با محوریت پیرمرد که اخراش مشخص میشد همون کنکور

پاسخ:
:))) معلومه خواننده‌های قدیمی و اونایی که منو بهتر و بیشتر می‌شناختن ذهنشون کمتر از بقیه منحرف شده

در شرایط فعلی، کنکور تنها راه گزینشه و من باهاش موافقم. اگه کنکور نباشه معیار گزینش چی میخواد باشه؟ معدل؟ پژوهش؟ خب با اینا هم موافقم. ولی خوبی کنکور اینه که کمتر میشه توش تقلب کرد و مساوات درش بیشتر رعایت میشه. در حالی که معدل این طور نیست و هر چقدرم که بگن معدلِ دانشگاه‌ها ضریب می‌خوره، بازم اونی که دانشگاه آزاد بیست گرفته با اونی که مثلاً شریف 18 گرفته و با ضریب سازمان سنجش شده 19، یکی نیست و همین ضریب هم غیرمنصفانه است.
اخراجش نکنید پیرمرده رو خلاصه :))
خوب نوشتین ، قبله ی عالم مان خوشمان آمد .
اگه بگم عاشق کتابم دروغ نگفتم، فکر کنم دست آخر نگار نداشته ام سر همین طلاقم بده...
:)
پاسخ:
:))) خب یا این موضوع رو همون اول برای نگارتون شفاف‌سازی کنید، یا نگاری برگزینین که مسئول کتابخونه یا نویسنده است
باشه ، نویسنده باشه هم خوبه.
خوب درود بر شما به خاطر استفاده از برگه های باطله، جوونا ی این زمونه خیلی به این چیز ها فکر نمی کنن.😯
آفرین آفرین.

پاسخ:
می‌تونید جلسه خواستگاری از کتابخونه‌ش هم بازدید به عمل بیارید :دی

تازه زباله‌هامم تفکیک می‌کنم :)) 
کوهِ کمالاتم خلاصه
داخل داستان هم این پیرمرد پشت همه رو ب خاک میمالید قرار نبود تموم شه.
منم قبول دارم تقریبا نمیشه واسه همه دانشگاه ها و همه رشته ها به خاطر متقاضی بالا و یکسری مسائل دیگه کنکور کامل حذف کرد (در شرایط نظام آموزشی فعلی)

پاسخ:
خبر ندارم سیاست بقیه کشورا چیه، ولی اگه کنکور حذف بشه، می‌ترسم یا پولی بشه یا پارتی بازی یا نمی‌دونم واقعا
قابلِ شمارو نداشت . در جبرانِ فکر های منحرف مون مثلا :)))))

+راستی آدرسِ کانال هم دیگه مهم نیس اگه سانسور نکنی ^_^ (همچین آدمِ بی ثباتی هستم !!!!!! )
پاسخ:
:))) این حرفا چیه. 
این 2 ای که تو و امید بعدِ اسماتون می‌ذارین برای من یه دنیاست. همیشه به این فکر می‌کنم که چند تا بلاگر تو دنیا هست که از خواننده‌ش بخواد یه 2 کنار اسمش بذاره که با دوستای حقیقیش اشتباه نگیره و اونا هم بگن چشم و این همه سال تو مطهره 2 باشی و امید، امیدِ 2
خوشبختی ینی همین دیگه! دقیقاً ینی داشتن یه همچین دوستایی

+ سانسور باشه بهتره. شاید نخوای ملت فامیلی‌تو بدونن
#ذوق_مرگِ_فراوان  ^_^

+بله بله 
پاسخ:
[بوس] + [گل] + [قلب]
۰۳ دی ۹۶ ، ۰۹:۵۰ یک نکته....
فقط یه توضیح جانبی در رابطه با پاسخ هایی که بعضی وقتا به کامنتا میدی بدم و اون اینکه:
باور کن شریف اونقدرهام که میگی خاص نیست. شاید شما چون تو مقطع لیسانس اونجا بودی اینطور فکر میکنی، که خب توی دوره کارشناسی واقعاً خیلی از درس خونهای واقعی میان شریف (البته مسلماً بعضی هاشون هم نمیان و به دلایل مختلف میرن دانشگاه های دیگه).
اما تو دوره ارشد و دکترا که دیگه اصلاً شریف خاص و بهتر از باقی دانشگاه ها نیست. سطح دانشجوها در مجموع کاملاً معمولی و در حد سایر دانشگاه هاست و هیچ نکته خاصی توش دیده نمیشه و خودشون هم گاهی این طرز فکر رو نسبت به بعضی دانشگاه ها (مثل دانشگاه تهران حالا مثلاً) دارند. و اون دانشگاهی که همیشه و در اغلب رشته ها ممتازه، دانشگاه تهرانه. واقعاً اینا رو دیدم که دارم میگم.
حالا دانشگاه تهران رو به خاطر واقعاً خوب بودنش مثال زدم. حتی خیلی از دانشگاه های دیگه....
پاسخ:
حرفتونو قبول دارم. دلیلش اینه که بیشتر از نصف بچه‌های شریف بعد از لیسانس از ایران میرن و تعداد اندکی بدون کنکور و با شرط معدل می‌مونن. بقیه که از دوره‌ی ارشد و دکتری میان اینجا (البته درستش اینه که بگم میرن اونجا :دی) از شاخ‌های دانشگاه‌های خودشونن که به شریف راه می‌یابند! (نائل میشن)
حالا درسته یه وقتایی ما شکسته نفسی می‌کنیم و میگیم شریف همچین تحفه‌ای هم نیست، ولی خب خداوکیلی وقتی با بقیه‌ی دانشگاه‌ها مقایسه می‌کنم به تحفه بودنش ایمان میارم
هنوز یه تعداد از دوستان من شریفن (در مقطع دکترا و ارشد) و با شناختی که ازشون دارم، بی‌انصافیه اگه بگم سطح علمی‌شون پایینه
عالی بود .اولش قشنگ ذهن همه پرت شد به موضوع دیگه ای :))))))))))
چه کار قشنگی کردی 
پاسخ:
:)))) هدف، پرت کردن ذهن ملت و انحرافشون بود که خدا رو شکر حاصل شد. داشتم خودمو تست می‌کردم ببینم چقدر قدرت سر کار گذاشتن ملتو دارم
۰۳ دی ۹۶ ، ۱۲:۲۳ آقای دیوار نویس
تا اونجایی که آروم دم گوشش گفتین:  «سعی نکن خودتو به زور تو کتابخونه کسی جا کنی» داشتم پسر عینکی، با کمی ته ریش تصور میکردم! وداشتم حالشو تصور میکردم که چه جوری زیر این شکست عشقی کمر راست کند!  :|
استغفرالله.... بیارید اون تسبیح رو...  ولی حقیتا خیلی حال کردم از اینکه اینجوری سر کار بودم؛ انرژی گرفتم :) 
پاسخ:
:)))))))))))))) پسر عینکی با کمی ته‌ریش
یاد هری پاتر افتادم:
۰۳ دی ۹۶ ، ۱۳:۱۷ خانم الفــــ
ممنونم :) 
الحمدلله..
پاسخ:
:)
استعدادت عالی بود:))))))))))))))
پاسخ:
وبلاگ، جایی برای شکوفایی استعدادهای نهفته
با کتاباتون نامزد بازی میکنید؟ واقعا که!
پاسخ:
:))) نه فقط خواستم افکار عمومی رو امتحان کنم
من و چه به این حرفا آخه
مخاطب گمراه کنی:دی
خیلی سبک گرفته نوشته‌های شما و این عالیه♡
پاسخ:
داشتم قدرت گمراه سازی خودمو تست می‌کردم :)))
۰۳ دی ۹۶ ، ۲۱:۵۴ صبا مهدوی
:)
پاسخ:
:دی
۰۳ دی ۹۶ ، ۲۲:۰۶ فاطمه (خودکار بیک)
ووااای من گفتم خیلی وقته نخوندمت ببین چیی شدههه میخواستم شیرجه بزنم سمت ارشیوت کلید واژه ها رو بگردم :)))))) عححح :)))))))))))
پاسخ:
:)))))))))))) شرمم باد که ملتی عظیم رو گذاشتم سر کار
۰۳ دی ۹۶ ، ۲۲:۵۰ شهاب الدین ..
سلام
با وجود آرشیو کاملی که از خاطراتم دارم، حتی دستنوشته های سر کلاس که با بغل دستی ام به صورت مکتوب صحبت میکردم، ولی متأسفانه دقیقا همین دفتر انشام، طی یک اسباب کشی، گم و نیست شد! 
دفتری که از اول راهنمایی تا سوم راهنمایی داشتم و به غیر از دفتر انشا، برام حکم یه ثبت احوال کامل اون سه سال رو داشت. 
در واقع دنیا همینه، دقیقا دست روی اون چیزی میذاره که خیلی برات عزیزه. 
شبتون به خیر
پاسخ:
سلام
شاعر می‌فرماد: گلچین روزگار عجب باسلیقه است
کم پیش میاد حال بد و خوب رو در عالی‌ترین حد ممکنشون همزمان داشته باشم. کتابایی که چند ماهه در به در دنبالشم کتابخونه‌ی شریف داره. الان متوجه شدم داره و نمی‌دونم باید خوشحال باشم یا ناراحت :| اومدم این لحظه‌ی ناب رو ثبت کنم علی‌الحساب
پاسخ:
یار در کوزه و گرد جهان می‌گردم...
سلام از پست خوشمان اومد :) ولی من درحین خوندن فکر کردم که میخوای یه نتیجه اخلاقی بگیری یا فکر کردم داستانی چیزی هس چون میشناسمت مث بقیه منحرف نشدم :)))

یچیزی دیدم الان اتفاقی یادتوافتادم گفتم برات بفرستم نمیدونم اینجا میاد یانه ولی کپی میکنم  چنتا سنگ خوشگل جغدی 

http://s8.picofile.com/file/8315130326/1053236x308_1514195697097553.jpg
پاسخ:
سلام
خیلی خوشگله
ممنونم
اون لینک کپی کنی بازمیشه 
پاسخ:
ممنونم :)
من اول کامنتا رو خوندم بعد پستو
به همین دلیل گمراه نشدم:)
پاسخ:
افسوس! :))
۰۴ دی ۹۶ ، ۲۲:۴۹ نگــ ❤ـار
خیلی وقت بود پستاتو نخونده بودم اومدم بعد از یه قرم اینو بخونم فکر کردم عاشق شدی کف کردم اصن :دی
ولی اگه واقعا عاشق شدی و خواستی بهم زنی اینجوری نگو به طرف داغون میشه بدبخت
پاسخ:
:))) فاطمه هم بعد یه قرن اومد جا خورد
باشه :))) ولی کسی که واقعا عاشق باشه بعید می‌دونم همچین حرفایی به طرف بزنه و اگه بزنه هم لابد عاشق نیست
خواهش عزیزم خوشحالم که خوشت اومده :)
پاسخ:
فدات :)

مرسی عزیزم 🙏🙏

من خودم ارشد اقتصاد دارم . یکبار هم شرکت کردم قبول شدم منتها خب دانشگاه دبه درآورد که شهریه ای هست و منم اون‌موقع پول نداشتم :)

ولی الان دیگه نمیتونم اون مباحث سنگین رو ب۷ونم 

واسه همین گفتم رشته تو رو شرکت کنم

گفتم ببینم تو چی خوندی؟؟ 

چه کتابهایی ؟ 

البته من کاربرد در ریاضی رو تحقیق در عملیات هم زیاد بلد نیستم 

بنظرت میشه با سفید گذاشتن این سوالات و زدن درصد بالای بقیه قبول شد ؟ 

 

 

پاسخ:
سؤال اولم اینه که چرا این رشته رو می‌خوای بخونی؟ برای کار یا علاقه؟ 
و تو کدوم شهرها می‌خوای بخونی؟
این رشته جدیده و دانشگاه‌های کمی ارائه‌ش می‌دن. تو همهٔ شهرها هم براش کار نیست.
چون یه مقدار با روان‌شناسی سروکار داره، می‌تونی به جای علوم شناختی تو آزمون روان‌شناسی شرکت کنی. آسون‌تر هم هست نسبتاً.

کار نه . علاقه تقریبا 

من اصلا به روانشناسی علاقه ندارم . 

دانشگاه شهرهای اطرافم میتونم و مشکلی ندارم 

تهران اصفهان مرکزی اولویت بیشتری دارن برام.

پاسخ:
من تو مصاحبه‌های دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس و تبریز شرکت کردم. ظرفیتا خیلی کمه و حتماً مقاله می‌خوان تا قبولت کنن. استادها رو هم بهتره از قبل بشناسی و باهاشون در ارتباط باشی. گرایش‌ها هم متفاوته. و براشون مهمه کارشناسی و ارشد چی خونده باشی. با پیشینهٔ اقتصادی بعیده قبولت کنن. من دورهٔ کارشناسی روی سیگنال‌های مغزی کار کرده بودم و ارشدم هم یه گرایش مشترک با این رشته داره. ولی بازم قبول نشدم. حالا اگه تصمیمت قطعیه من منابعو همین‌جا برات می‌ذارم. یه سریاشون کمیابه، شاید پیدا نکنی. من یه سال شب و روز خوندم ولی مطالب انقدر فرّاره که الان تقریباً همه‌ش یادم رفته. 
به رشته‌های مدیریتی هم فکر کن.

مرسی عزیزم.  میدونم کار سختیه 

رشته لعنتی خودم اینقدر سخته و مباحثش سنگیه که حد نداره 

ریاضی امار اقتصاد سنجی اقتصاد خرد اقتصاد کلان اقتصاد ایران 

دوسال واسه اون قبولی قبلی خوندم چیزی حدود ۳۰ تا کتاب و جزوه و اینا 

مدیریت رو هم در نظر دارم . گفتم اول با تو مشورت کنم  درباره علوم شناختی 

مقاله که ندارم :// و تقریبا هیچ کاری یا فعالیتی در رابطه با علوم شناختی هم  ندارم 

حالا استادها رو چطوری باهاشون ارتباط برقرار کنم ؟ 

 

پاسخ:
والا اگه کرونا نبود می‌گفتم بری بشینی سر کلاسشون و صحبت کنی و مشورت بگیری. ولی با این وضع نمیشه. الان این‌جوری شده که هر استادی دانشجو رو بشناسه و اطمینان داشته باشه بهش برمی‌داره. نمی‌خوام ناامیدت کنم ولی با این سابقه بعیده قبولت کنن. خیلی حساسن که طرف رشته‌ش یا کارش مرتبط باشه. بی‌ربط باشه برنمی‌دارن. برای همین میگم شانست برای مدیریت بیشتره. بازار کارشم نسبتاً بهتره.
اگه روان‌شناسی دوست نداری، حواست باشه که نصف علوم شناختی روان‌شناسیه. بخش‌های جذاب و شیرین هم داره ها. ولی مباحث سخت هم کم نداره. تو مکتب‌خونه علوم شناختی رو جست‌وجو کنی کلاساشو میاره. 
منابعشم من از این ور و اون ور پرسیدم، می‌تونم بهت بگم.

مرسی  عزیزم 

اره درست میگی مخصوصا که اصلا کار مرتبط با این رشته رو ندارم 

مقاله هم که هیچ ...و میدونم که خیلی مهمه..

من به هوش مصنوعی و ذهن و تفکر علاقه زیادی دارم :) تز این بابت رشته رو دوست دارم که ژله رو کار خیلی سخته .

منابع رو برام بذاری ممنون میشم که با مدیریت مقایسه کنم ببینم چه تضمینی بگیرم 

راستی یه سوال پردیس خودگردان یعنی چی ؟ 

پاسخ:
هزینهٔ پردیس خودگران مثل شبانه هست. تو همون دانشگاه سراسری هست ولی پول زیادی می‌گیرن.


منابع:
مبانی علوم شناختی - حاتمی - دانشگاه تهران
روانشناسی شناختی-رابرت استرنبرگ-کمال خرازی و الهه حجازی-انتشارات: سمت-پژوهشکده علوم شناختی
روان‌شناسی شناختی-مایکل کین و مایکل آیزنک-اکبر رهنما و محمدرضا فریدی-ناشر: آییژ
ذهن، درآمدی بر علوم شناختی-پاول تاگارد-رامین گلشائی-انتشارات سمت
مهم: علوم شناختی مقدمه ای بر مطالعه ی ذهن-جی فردنبرگ و گوردن سیلورمن-محسن افتاده حال-انتشارات موسسۀ آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاع
مهم: درباره علم شناختی-جواد حاتمی، نشر امیرکبیر
یاداشت های علوم اعصاب-لانگستاف-داود معظمی-انتشارات سمت
فیزیولوژی پزشکی-گایتون (فصول مربوط به سیستم عصبی)
مقدمات نوروسایکولوژی-داوود معظمی انتشارات سمت
آناتومی بالینی دستگاه عصبی-جغتایی و همکاران-رویان پژوه
فیزیولوژی اعصاب و غدد کالات
نوروآناتومی بالینی اسنل
فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز-علی حائری روحانی
مبانی علوم اعصاب شناختی- برنارد بارس، نیکول گیج-کمال خرازی
آمار ریاضی و روش تحقیق
آمار و روش تحقیق – نویسنده: دکتر دلاور
آمار و روش تحقیق مدرسان شریف-حسن ابادی
ریاضی عمومی ۱و ۲-مهندس مسعود نیکوکار
ریاضی عمومی ۱و۲-مهندس مسعود اقاسی
آمار و روش تحقیق زهره سرمد، عباس بازرگان، الهه حجازی
روش تحقیق پوران پژوهش
استعداد تحصیلی دکتری-مدرسان شریف
۲۰۰۰تست استعداد تحصیلی مدرسان شریف
جلد اول: کتاب استعداد تحصیلی، ویژه آزمون دکتری (کتاب نقره ای رنگ)
جلد دوم: دفترچه سوالات آزمون دکتری، ۱۳۹۰ – ۱۳۹۶؛ همراه با پاسخ تشریحی

برای کسانی که با کتاب های مدرسان شریف راحت نیستند کتاب های استاد مسیح خواه گزینه بهتری خواهد بود. کتاب استعداد و آمادگی تحصیلی Gmat نگاه دانش نوشته امیر عرفانیان نیز کتاب روانی برای این درس می باشد.

زبان عمومی
کتاب جامع ازمون زبان انگلیسی دکتری نیمه متمرکز-رضاخیر ابادی انتشارات کتابخانه فرهنگ

کتاب دکتر خیرابادی دارای سه بخش گرامر، واژگان و درک مطلب کنکور دکتری بوده و علاوه بر اینکه منبع خوبی برای داوطلبان در کنکور دکتری می باشد همچنین داوطلبان با مطالعه کتاب فوق می توانند در ازمون های داخلی زبان همچون MHLE,MSRE,EPT و…نیز نمره خوبی کسب کنند. کتاب زبان عمومی دکتری زیر ذره‌بین نیز کتاب روانی برای یادگیری زبان دکتراست که تمامی نیاز ها از جمله لغت، گرامر و درک مطلب را پوشش می دهد.
فیزیولوژی اعصاب:
فیزیولوژیک، دکتر خداپناهی
فیزیولوژیک، کارلسون
فیزیولوژیک، کالات
فیزیولوژی اعصاب و غدد، دکتر حائری
آمار و ریاضی:
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی دلاور
تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه‌ی دکتر علی دلاور و دکتر سیامک نقشبندی
آمار و احتمال-جلد اول- محسن طورانی
آمار و احتمال(مجموعه تست‏ها) – محسن طورانی
آمار و ریاضی دو جلد هادی رنجبران نشر اثبات
روانشناسی عمومی:
روانشناسی، تالیف هیلگارد
روانشناسی، تالیف سانتراک
روانشناسی عمومی، دکتر گنجی
منابع کنکور علوم شناختی:
روانشناسی شناختی- نویسنده: رابرت استرنبرگ – ترجمه: دکتر کمال خرازی. دکتر الهه حجازی.
اصول علوم شناختی:
علوم شناختی مقدمه ای بر مطالعه ی ذهن- نویسنده:جی فردنبرگ ،گوردن سیلورمن – ترجمه:محسن افتاده حال.انتشارات موسسه ی آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاع.
ذهن ،درامدی بر علوم شناختی – نویسنده پاول تاگارد – ترجمه رامین گلشائی
علوم اعصاب:
مبانی علوم اعصاب شناختی- نویسنده:برنارد بارس،نیکول گیج – ترجمه :دکتر کمال خرازی
فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریر – نویسنده:دکتر سید علی حائری روحانی
امار و روش تحقیق:
امار و روش تحقیق – نویسنده: دکتر دلاور
آمار و روش تحقیق مدرسان شریف
روش تحقیق پوران پژوهش
زبان عمومی و تخصصی:
کتاب مدرسان شریف

 

1- زبان عمومی و تخصصی انگلیسی: آزمون مثل همیشه دارای ده تست Vocabulary (لغت)، پنج تست cloze passage (گرامر)، 15 سوال درک مطلب بود. متون این بحش همچون سال های گذشته از منابع راندوم اینترنتی مانند دانش نامه استنفورد، ویکی پدیا، ژورنال scientific american mind انتخاب شده بود. در آزمون 95 زبان نفش بسیار تعیین کننده ای در رتبه ها ایفا می کرد.

2- روانشناسی شناختی: کتاب «روانشناسی شناختی استرنبرگ» به عنوان منبع مورد اعتماد برای آزمون ارشد و دکتری علوم شناختی در میان داوطلبان جاافتاده بود؛ ولیکن امسال بسیاری سوالات از کتاب روانشناسی شناختی آیزنک و کین ترجمه راهنما و فریدی از نشر آییژ طرح شده بود. سبک طراحی سوالات نیز تغییر کرده بود و سوالات «مفهومی» بیشتر شده بود.

3- آمار و روش تحقیق: آمار و روش تحقیق دارای 15 سوال روش تحقیق و 10 سوال آمار بود. به علت پراکندگی منابع روش تحقیق و آمار مانند دلاور، بازرگان و غیره بهترین گزینه آمار و روش تحقیق روانشناسی مدرسان شریف بود؛ خوشبختانه امسال نیز داوطلبان با مطالعه مدرسان شریف می توانستند سوالات زیادی را پاسخ بدهند. دشوار و مفهومی تر شدن سوالات روش تحقیق کاملا محسوس بود. سوالات آمار نیز مانند سال گذشته بیشتر مفهومی طرح شده بود تا حل کردنی. به نظر می رسد پایین ترین میانگین درصد داوطلبان آزمون امسال مربوط به این درس باشد.

4- علوم اعصاب: در سال های گذشته مشخص شده بود رویکرد اصلی مواد علوم اعصاب نوروفیزیولوژی و نوروآناتومی است و سوالات اندکی از علوم اعصاب شناختی طراحی می شود. بسیاری داوطلبان قانع شده بودند با ترجمه کتاب علوم اعصاب شناختی بارس و گیج توسط دکتر خرازی این کتاب منبع اصلی مواد علوم اعصاب خواهد بود ولیکن امسال نیز رویکرد اصلی نوروفیزیولوژی و نورواناتومی ماند. به نظر می رسید منبع اصلی که داوطلبان اندکی از آن مطلع بودند فیزیولوژی پزشکی گایتون بود ولی کسانی که منابعی مانند معظمی، حائری، کارلسون، پینل و غیره را مطالعه کرده بودند نیز می توانستند به سوالات قابل توجهی پاسخ دهند.

5- اصول علوم شناختی: منبع این ماده به کل تغییر کرده بود و کسانی که به فردنبرگ اکتفا کرده بودند می توانستند به حداکثر ده سوال پاسخگو باشند. متاسفانه هنوز هم مشخص نیست منابع احتمالی چه بوده اند.

پی نوشت:
1- متن بالا تحلیل کوتاهی از سوالات آزمون ارشد شناختی 95 بود و نه پیشنهاد منبع به داوطلبان عزیز سال های آینده.
2- به نظر می رسد با توجه به تغییرات زیاد منابع اصول علوم شناختی و روانشناسی شناختی کسانی که بیشتر سرمایه خود را روی این منابع گذاشته بودند متحمل ضرر شدند و همین سبب شد زبان و روش تحقیق نقش مهمی در نمره تراز ایفا کند.

لینک کانال national brain mapping lab:
https://t.me/NationalBrainMappingLab
لینک کانال Cognitive Science:
https://t.me/cogscience
لینک کانال Cognitive Neuroscience Media:
https://t.me/cognitiveneurosciencemedia
لینک کانال انجمن علوم شناختی دانشگاه فردوسی مشهد:
https://t.me/cognitivesciencesassociation
لینک کانال Student Cognitive Science:
https://t.me/StudentCognitiveScience
لینک کانال تیم مشاوران علوم شناختی (یکان) :
https://t.me/cognitivecounselor
لینک کانال انجمن علوم اعصاب:
https://t.me/mashhad_neuroscience
لینک کانال نوروساینس:
https://t.me/Neuroscience_neurology
کانال تخصصی علوم اعصاب و روان (دکتر شهیدی):
https://t.me/baavar_physiology
لینک کانال مرکز پژوهشی علوم اعصاب شناختی رفتار:
https://t.me/rcnsrc
لینک کانال علوم اعصاب شناختی NSL:
https://t.me/NSL_SAMST_SHIRAZ
لینک کانال انجمن علوم اعصاب اصفهان:
https://t.me/isfahanneuroscienceassociation
لینک کانال نوروسافاری، دانش مغز و علوم اعصاب:
https://t.me/neurosafari1
لینک کانال IPM (بخش شناختی)
https://t.me/SCS_IPM
لینک کانال مرکز رانویه:
https://t.me/ranvier_center
لینک کانال تکامل و شناخت:
https://t.me/evo_cog
لینک کانال مغز و شناخت:
https://t.me/Ssacssbu
لینک کانال پژوهشکده علوم شناختی:
https://t.me/icssir
لینک کانال مرکز اختلالات شناختی و رفتاری سالاری:
https://t.me/SICBD

مرسی عزیزم . شرمنده کردی واقعا سپاسگزارم 

این لینک ها رو چطوری پیدا میکنی ؟ 

روش خاصی داری برای جستجو یا اینکه مثلا در بلند مدت کسی بهت داده و میدا کردی؟ 

 

پاسخ:
خواهش می‌کنم. 
اینا رو کم‌کم توی دو سه سال جمع کردم. از این‌ور و اون‌ور.
از دانشجوها و استادها و سایت‌های مختلف پرسیدم و هر کی هر چی پیشنهاد داده و معرفی کرده نوشتم تو یه صفحهٔ ورد که یه جا باشه.

مرسی عزیزم

یه این بررسی کنم ببینم چه کنم...

.خبرت میکنم :)

پاسخ:
کامنتای اینجا رو باز می‌ذارم. بازم سؤال داشتی در خدمتم.

سپاسگزارم ازت دوست عزیزم 

خیلی لطف میکنی 🌹🌹

❤❤

۲۴ خرداد ۰۰ ، ۲۱:۳۶ دُردانه ‌‌

منابع آزمون مهندسی پزشکی

پاسخ:

جوابی که یکی از دوستانم دادن:

اگه گرایشش بیومتریال باشه، فکر کنم که برای این گرایش هم من شغل دیدم توی دفترچه‌ش. و حتی فکر کنم بیومکانیک هم. اما گرایشای دیگه رو دقت نکردم. همین دو سه گرایش اصلی رو دیدم. اینا منابع مهم این دروسه. نمی‌دونم تو آزمون استخدامی وزارت علوم چطور سؤال میاد اما منابع دروس که سر کلاسا استفاده می‌شه و تو برنامۀ آموزشی وزارت علوم هم پیشنهاد شده رو می‌گم؛ فقط اینکه من کارشناسیم برق-الکترونیک بوده و این دروس که نام برده مال کارشناسی هست. برای همین دقیق نمی‌دونم کدوم منبع بهتره واسه هر درس. اما اینو می‌دونم که کتاب وبستر و کتاب برونزینو (به‌خصوص وبستر) و کتاب نجاریان و کتاب نفیسی و کتاب بوشبرگ عالی هستن. از وبستر ترجمۀ فارسی هم دیدم تو بازار، اما بقیه رو نمی‌دونم.

مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی:
1. Enderle, J., Introduction to biomedical engineering. 2012: Academic press.
2. Bronzino, J.D. and D.R. Peterson, Medical devices and human engineering. 2014: CRC Press.
3. Webster, J.G., Medical instrumentation: application and design. 2009: John Wiley & Sons.
4. Webster, J.G., Encyclopedia of medical devices and instrumentation. 1988: Wiley-Interscience.


حفاظت، ایمنی و استانداردهای عمومی بیمارستانی:
1. Webster, J.G., Medical instrumentation: application and design. 2009: John Wiley & Sons.
2. Webster, J.G., The Measurement, Instrumentation, and Sensors: Handbook. 2016: Springer Science & Business Media.
3. Commission, I.E., Medical electrical equipment-Part 1: General requirements for basic safety and essential performance. IEC 60601-1: 2005, 2005.
4. Perez, R., Design of medical electronic devices. 2002: Elsevier.
5. نفیسی، و. ر.، اصول ایمنی در کاربرد تجهیزات پزشکی. 1398، انتشارات سازمان پژوهش¬های علمی و صنعتی ایران.


تجهیزات عمومی بیمارستانی و کلینیک‌های پزشکی و اصول نگهداری آن‌ها:
1. Webster, J.G., Medical instrumentation: application and design. 2009: John Wiley & Sons.
2. Webster, J.G., The Measurement, Instrumentation, and Sensors: Handbook. 1999: Springer Science & Business Media.
3. نجاریان، س.، تجهیزات پزشکی، طراحی و کاربرد (جلد دوم). 1392، انتشارات دانشگاه امیرکبیر.


اصول سیستم‌های رادیولوژی، تصویرگری پزشکی و حسگرهای زیستی:
اینا مربوط به تصویرگری هست:
1. Bushberg, J.T. and J.M. Boone, The essential physics of medical imaging. 2011: Lippincott Williams & Wilkins.
2. Smith, N.B. and A. Webb, Introduction to medical imaging: physics, engineering and clinical applications. 2010: Cambridge university press.
اینا واسه اندازه‌گیری و ابزار دقیق هست (مربوط به حسگری زیستی):
1. Webster, J.G., Medical instrumentation: application and design. 2009: John Wiley & Sons.
2. Webster, J.G., Encyclopedia of medical devices and instrumentation. 1988: Wiley-Interscience.
3. Prutchi, D. and M. Norris, Design and development of medical electronic instrumentation: a practical perspective of the design, construction, and test of medical devices. 2005: John Wiley & Sons.
4. Fries, R.C., Reliable design of medical devices. 2016: CRC Press.
5. رضایی، ا. ح. و ذهابی، م. ر.، اندازه گیری الکترونیکی. 1391، انتشارات دانش نگار.


جواب یه دوست دیگه:
برای مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی کتاب bronzino and Enderle و medical instrumentation application and design از منابعی بوده که برای ما تدریس می‌کردن،
برای حفاظت و تجهیزات رفرنس خاصی نداشتیم اما خود دکتر نفیسی تدریس می‌کردن و از اونجایی که توی پژوهشگاه و چند جای دولتی دیگه هم بودن به‌نظرم می‌تونن طراح سوال این قسمت خودشون باشن و احتمالا کتاب خودشون منبع خوبی باشه. و خب کتاب‌های وبستر هم که توی بقیه دانشگاه‌ها اغلب تدریس می‌شه.
برای سیستم‌های تصویرگری بهترین کتابی که خود من خوندم و رفرنس دانشگاه تهرانه کتاب پرینس هست. هم متنش خیلی روونه و هم تقریبا همه دستگاه‌ها و مطالب رو شامل میشه. برای ابزار دقیق هم که رفرنس اصلی وبستر هست.
حالا باز هم اینا نظر شخصی منه و با توجه به رفرنس‌ها و تدریسی که از اساتید دیدم ممکن هم هست خیلی دقیق با توجه به ازمون استخدامی نباشن.