پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۹۲۶- دشتان

پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۴ ق.ظ


نکتهٔ اول: یه سایتی هست به نشانی

https://wiki.apll.ir

که مصوبات فرهنگستان اونجاست.

یه سایت دیگه هم هست به نشانی

http://vajeyar.apll.ir/

که مصوبات فرهنگستان اونجا هم هست.

یه بنده خدایی هم هست به اسم دُردانه که سابقاً شباهنگ بوده و فایل اکسل و پی‌دی‌اف و نسخۀ چاپی هفده جلد مصوباتو داره و هر موقع ازش بپرسید معادل مصوب فلان چیز چیه، چک می‌کنه و می‌گه بهتون.



نکتهٔ دوم: دشتان تو دفتر پنجم مصوباته. تو بخش پزشکی، و نه عمومی.



نکتهٔ سوم: وقتی یه واژه تو جلد پنجم مصوباته، ینی تاریخ تصویبش قبل از سال هشتادوهفت بوده و سال هشتادوهفت منتشر شده.



نکتهٔ چهارم: فرهنگستان یه نهاد زیر نظر ریاست جمهوریه و هر سال رئیس‌جمهور وقت تأیید می‌کنه مصوباتش رو. اظهارنظر نمی‌کنه ها. فقط امضا و تأیید می‌کنه.

سؤال خیلیا: اگر دشتان مربوط به سال هشتادوهفته، پس قضیهٔ اون نامهٔ سیزده تیر امسال چیه؟ 



پاسخ: چهارمِ تیرماهِ امسال، گروه پزشکی نامه می‌زنه به فرهنگستان که ما می‌خوایم در کنار دشتان که پونزده سال پیش تصویب شده، ماهینگی رو هم به‌کار ببریم. چون دشتان قدیمیه و ماهینگی منظورمونو بهتر می‌رسونه. البته هزاران سال پیش همین واژه به‌کار می‌رفته و رایج بوده. یکی دوتا واژهٔ کرونایی هم دو سال پیش تصویب شده بود که درخواست تجدیدنظر برای اونا رو هم می‌دن. فرهنگستان هم دهِ تیر، همون روزی که گروه بازاریابی جلسه داشت (و همون جلسه که نوه‌ها هم اومده بودن و یه گوشه نشسته بودن!)، این چندتا واژهٔ پزشکی رو قبل از جلسهٔ بازاریابی مطرح می‌کنه و ماهینگی هم طبق نظر گروه پزشکی، در کنار واژهٔ دشتان تصویب می‌شه. بعدشم می‌رن سراغ واژه‌های حوزهٔ بازاریابی. سه روز بعدشم که سیزدهِ تیر باشه جواب نامهٔ گروه پزشکی رو می‌دن که پیرو درخواستتون ماهینگی رو هم تصویب کردیم.



الان سؤالی که برای من پیش اومده اینه که چجوری مراجع تقلیدتون از جمله بی‌بی‌سی! با دیدن اون نامه که خطاب به انجمن پزشکیه به این نتیجه رسیدن که فرهنگستان به مردم گفته که از این به بعد به پریود بگن دشتان؟ از این به بعد؟ هشتادوهفت تا حالا کجا بودی بزرگوار؟ حالا بی‌بی‌سی یه چیزی گفته، شمای شنونده نباید عاقل باشی؟

۰۲/۰۴/۲۹
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

آهنگر دادگر

نظرات (۴۳)

۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۲:۵۹ مهتاب ‌‌

شنوندهٔ عاقل اخبار رو از بی‌بی‌سی نمی‌گیره کلا.

 

الان یکی میاد می‌گه یعنی پس از صداو سیما می‌گیره؟ نه بزرگوار، از اونم نمی‌گیره. از حساب‌های مستقل و کاربلد که تو فجازی می‌شناسه پیگیری می‌کنه.

پاسخ:
بله بله. حساب‌های مستقل و کاربلد و البته راستگو!
۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۳:۳۶ اقای ‌ میم

به بی بی سی که امیدی نیست ولی برای شنونده طبیعیه چون فقط نامه رو دیده که تو متنش نوشته شده پیشتر واژه دشتان تصویب شده و نمیدونه دقیقا از کی تصویب شده و خب همه که با فرهنگستان در ارتباط نیستند که بدونن این واژه از سال 87 یا قبلش تصویب شده

پاسخ:
و خداوند گوگل را آفریده که اسم فرهنگستان رو گوگل کنیم و برسیم به سایت و مصوباتش.

ممنون از شفاف سازیت

پاسخ:
خواهش می‌کنم 

دشتان چیست😕عجب اصطلاحاتی .

پاسخ:
دشتان همان پریود است. در زمان هخامنشیان استفاده می‌شد :))

قربون دستت :دی

اتفاقا من شنیده بودم ماهینگی رو که جدیدا تصویب کردن بعد یهو تو کانالا دیدم دارن دشتان رو مسخره میکنن و الان برام جالبتر شده که از ۸۷ تا حالا دشتان رو نشنیده بودم.

پاسخ:
 تو جلد اولشم یه واژه‌هایی هست که به گوشمون نخورده. مثل نورتاب برای آباژور

سلام خانوم دکتر بعد از این!

چقدر من این روحیه حق‌گرایی‌تون رو دوست دارم. آفرین. 

در پناه حق

پاسخ:
سلام
ارادتمندم. خدا بیشترش کنه :))

سلام، منتظر این پستتون بودم، ممنون بابت شفاف‌سازی.

من‌که کلمه ماهینگی رو هم دوست دارم، قشنگه.

 

پاسخ:
سلام به روی ماهتون
این واژه تخصصی پزشکیه. عموم مردم با هر واژه‌ای راحتن می‌تونن بیان کنن موضوع رو :)) نمازخونا معمولاً می‌گن مرخصی و تعطیلات :))
۲۹ تیر ۰۲ ، ۱۹:۲۶ معلوم الحال

فکر کنم چند سال دیگه که رئیس فرهنگستان زبان رو توی اخبار 20:30 ببینم به بچه هام بگم عه بچه ها این خانمه رو من میشناختم. بلاگ مینوشت. فکر کنم الان مشغول نوشتن فصل 11م وبلاگشه :)

پاسخ:
یه سناریوی دیگه هم می‌تونه این باشه که چند سال دیگه من دست بچه‌هامو بگیرم بیام بانکتون برای گرفتن وام. وامِ چی نمی‌دونم :)) بعد بهشون بگم رئیس این بانک یه زمانی خوانندهٔ وبلاگم بود.
۳۰ تیر ۰۲ ، ۰۷:۳۰ تسنیم ‌‌

می‌خواستم بگم شاید من چون رشته‌م مرتبطه می‌دونستم دشتان از خیلی وقت پیش معادل منستروئیشن بوده. ولی یادم اومد تو زمان دانشجویی یه سمینار غیرمرتبط تو دانشگاه فردوسی شرکت کرده بودم و اونجا فهمیدم :)

خیلی دوست دارم این مصوبات فرهنگستانو داشته باشم. از کجا میشه تهیه‌ش کرد آیا؟

پاسخ:
کتابشو می‌خوای داشته باشی؟ هفده جلده که البته جلد ۱۸ هم امسال چاپ شده. هم گرونه هم به دردت نمی‌خوره. پی‌دی‌افشو می‌تونم بدم بهت ولی اکسل رو اجازه ندارم. این دوتا سایت هم که هست. البته نمی‌دونم تا کدوم جلد اضافه شده به سایت.
کتاب بخوای، می‌تونی فقط واژه‌های مربوط به رشته‌تو بگیری. فرهنگستان علاوه بر اینکه هر سال مصوباتشو منتشر می‌کنه، واژه‌های رشته‌ها رو جداجدا هم منتشر می‌کنه تحت عنوان هزارواژه. مثل هزارواژهٔ پزشکی و بهداشت و سلامت جنسی و...

برای قهوه و نسکافه اصطلاحات معادل نداره؟ مثلا بوک اشتاین که اسم بعضی قهوه هاست یا علی کافه و گود دی و اینا اسم ها برند شرکت هاش هس؟

پاسخ:
نه. برای اسم خاص که معادل نمی‌سازن!
مثلاً میلک اسم عامه که معادلش میشه شیر
ولی پگاه و میهن و صباح و کاله اسم خاصه و معادل‌سازی نمیشه.
۳۰ تیر ۰۲ ، ۱۹:۵۶ اقای ‌ میم

شما دارید با فرهنگستان کار می‌کنید ولی اونی که اصلا سر و کاری با فرهنگستان نداره نامه رو میبینه و تمام خود شما اگه رشته زبان شناسی نمیخوندید اصلا مهم بود براتون این مساله که بخواید برید اسم فرهنگستان رو سرچ کنید و مصوباتش رو ببینید؟ 

پاسخ:
به همین دلیل عقبیم دیگه. همین اتفاق تو سیاست و مذهب و جاهای دیگه هم می‌افته. تو همین قرآن. یکی یه چیزی میگه، نمی‌ریم چک کنیم ببینیم واقعاً همچین آیه‌ای هست و منظورش اینه یا نه. حوصلهٔ تحقیق نداریم.
۳۰ تیر ۰۲ ، ۲۰:۱۴ معلوم الحال

سناریوی قشنگی بود

برای وام فرزندآوری یا تاسیس شرکت دانش بنیان زبانی تشریف میارین و من میگم این خانم مورد تاییده. خارج از نوبت پرداخت کنید.

پاسخ:
نه دیگه خارج از نوبت پرداخت نکنید. بذارید روال عادیشو طی کنه. خدای‌نکرده سوژهٔ رسانه‌ها میشم که رئیس فرهنگستان وام‌های میلیاردی بلاعوض خارج از نوبت می‌گیره :))
۳۰ تیر ۰۲ ، ۲۰:۳۸ معلوم الحال

خب پس برید 9 ماه دیگه بیاین برای تشکیل پرونده. 6 تا عضو پیوسته فرهنگستانم به عنوان ضامن بیارید. به همراه نامه کسر از حقوق و سفته کافی. :))

بلاعوض چیه خانم؟ ما وام بلاعوض نداریم. وام گرفتین دو ماه بعدش باید بیاین قسطتون بدین.

پاسخ:
ای بابا! سخت شد که :))

+ شاید باورت نشه ولی نمی‌دونم اعضای پیوستۀ اونجا کدومان وابسته‌ها کدوم

سلام و درود دردانه‌ خانوم عزیز 🌹

 

منظورت آیت‌اله بی‌بی سی ست ؟ 🤣 

اونی ک قبله‌اش آیت‌اله باشه فرقی هم نمی‌کنه درونی یا بیرونی ، نیازی نیست وقت گرانبهات رو صرف این‌جور آدما بکنی دختر ! 

شما بفرمائید آیا وقت دفاعیه‌ات معلوم شده یا هنوز خیر ؟ 😊 

 

شاد و سلامت باشی 🙏

پاسخ:
با عرض سلام و احترام
۱۳ شهریور 
۳۱ تیر ۰۲ ، ۱۱:۲۹ علیـــــ ََ

تشکر بابت تحقیقات و پست تون

کامل ادم متوجه میشه قضیه چی بوده بر خلاف بعضی خبر های توی مجازی کاملا دقیق و با سند و مدرک بود و ادم کیف میکنه همچین پست هایی رو میخونه :))))

پاسخ:
خواهش می‌کنم.
دعا کنید خدا به وقتم برکت بده بیشتر بذارم از این پستا :))

نه جنابعالی که مرجع تقلید آیت الله فلانه کار درستی می کنی. تو که پاداش سکوتت در دوره اعتراضات به حجاب رو گرفتی و به بیت مشعوف شدی دیگه چرا هنوز داری واسه حکومت میمالی؟!

بارها گفتم که دانشگاه علامه طباطبایی و الزهرا دانشجو تربیت نمی کنند. اونجا پادگانه و آدم ها رو شست و شوی مغزی میدن

پاسخ:
بزرگوار، من خودم محجبه‌ام و به حجاب و سایر قوانین اسلام اعتقاد دارم! چرا باید بیام قاطی اعتراضات کشف حجاب آخه؟ اگه نسبت به گرونی و چیزای دیگه معترض باشید در خدمتم و منم معترض. ولی مسخره‌ست بابت آزادی حجاب هزینه کنم وقتی خودم حجاب دارم. بی‌حجابی جزو آرمان‌های من نیست. نهایت لطفی که می‌تونم بهتون بکنم اینه که بگم حق با شماست و خدا انسان را مختار و آزاد آفریده و شما در مورد حجابتون هر تصمیمی بگیرید مختارید و مجبور نیستید حجاب کنید. در اینکه مجبور نیستید و نباید مجبور باشید با شما هم‌عقیده‌ام ولی اینکه بخوام از خودم مایه بذارم برای عقیده‌تون، شرمنده، انتظار زیادیه :| من برای عقاید بقیه هزینه نمی‌کنم. حالا هر عقیده‌ای می‌خواد باشه.

حالا نورتاب رو آدم میفهمم منظورش یه چیزی مثلا چراغی لوستری چیزیه که میگی میشه آباژور ولی این دشتان رو واقعا هیچ جوره نمیتونستم حدس بزنم، حتی ماهینگی من فکر میکردم درباره ماه گرفتگیه :)))))))))))))

پاسخ:
ببین دشتان هم یه کلمه‌ست مثل دشمن، خورشید، آسمان. جدید نیست. قبل از اومدن اسلام همینو می‌گفتن. شاید تو روستاهایی که هنوز زبان محلیشونو حفظ کردن و کمتر واژۀ عربی دارن هم همینو بگن هنوز.

می دونید به چه ویژگی شما غبطه می خورم؟ اینکه آدم قوی هستید. خیلی قوی. اینهمه سال تو شهر غریب دانشجو هستید توی خوابگاه و دارید درس می خونید و توی درس هم فوق العاده اید.چطور میشه اینهمه فرهنگ لغت و کلمات و تاریخ رو آدم از بر باشه. شما قطعا آدم موفق و سخت کوشی هستید که هیچوقت بهانه نمیاره و برای هدفش تلاش و توکل می کنه. کاش من کمی اندازه شما قوی بودم. مواظب خودتون باشید

پاسخ:
ممنونم، لطف دارید. با تلاش و تمرین می‌تونید مثل من و بهتر از من باشید.

هفت هشت سال پیش، حتی قبل‌تر، زمان تورنادو یه خواننده به اسم وحید داشتم که ایمیلشم داشتم. شما اونی یا وحید۲ ذخیره‌تون کنم تو ذهنم؟
۳۱ تیر ۰۲ ، ۱۴:۳۲ سوته دلان

سلام

چند روز پیش در رابطه با ماهینگی یه مقاله کوتاه خوندم و پیشنهاد می‌کنم بخونید.

مختصر و مفید هستش.

asriran.com/003lsC
https://www.asriran.com/003lsC

 

پاسخ:
سلام
چه خوب نوشته. کاش زودتر می‌خوندمش و به همین ارجاع می‌دادم.
ممنون

داشتم کامنتت درجواب اون بزرگوار میخوندم تو سایت اختبار یچی خوندم خانومی که کشف حجاب کرده بود داخل ماشین به جزای نقدی محکوم شد و شستن میت به عنوان مجازات تکمیلی 😕 وقتی تجدید نظر هم کرد رد شد چون مجازاتش درجه ۸ هس و قطعی .حالا واقعا چه توقعیه ادم کشف حجاب کنه بعدم به نظرم مردها ایرانی هنوز جنبه اش ندارن هیچ وقت اینجا مثل خارج نمیشه .اینجا هرچی راحتر بگردی بیشتر امنیت و ارامش ازت سلب میشه .ولی هرچی خودتو بپوشونی و درمعرض دید نباشی ارامش  بیشتر داری .وقتی یه مانتو رنگی و ارایش کنی چشاشون ۴تا میشه خیره زل میزنن بهت ادم دوس داره زودتر برگرده خونه و نمیتونه راحت قدم بزنه انوقت چرا باید خودمون حجاب برداریم 😐منم مخالفم .ولی فقط واس گرونی  و بیکاری و مسایل دیگه حق رو به مردم میدم و خودمم جزو همین مردم هستم

پاسخ:
بحث من اینه که دغدغۀ شما (اون بزرگوار) در رابطه با حجاب، دغدغۀ من نیست. و چرا برای چیزی که دغدغه‌م نیست هزینه کنم. البته دغدغۀ مسئولین گشت ارشاد و مذهبیون! هم دغدغۀ من نیست. پس نه من با اینا می‌ریزم تو خیابون که بگم حجابو آزاد کنید، نه مثلاً میام با گشت ارشاد همکاری کنم که اینا رو بگیرم. ولی اگه مجبور باشم با یکی از این دو گروه موافق باشم، با اونایی که می‌گن حجاب اجباری نباشه موافقم. خودِ خدا هم فقط راه درست رو نشون داده و بعدشم گفته انتخاب با خودتون. حالا اینا می‌خوان حرف خدا رو گوش ندن؟ خب ندن. کی ضرر می‌کنه آخرش؟ :|
۰۱ مرداد ۰۲ ، ۱۲:۱۰ اقای ‌ میم

یه سوال بپرسم؟

با توجه به جوابتون به خانم المیرا

اجازه میدید به همون حرف بی بی سی استناد کنیم و نریم تحقیق کنیم که فرهنگستان کی مصوب کرده به عادت ماهانه پزشکان بگن دشتان؟

چون که این مساله اصلا دغدمون نیست

پاسخ:
نه اجازه نمی‌دم. خدا عقل و قدرت تحقیق و تفکر داده که ازش استفاده کنیم. فرق انسان و سایر موجودات چیه جز همین عقل.

چیزی که من دیدم بهش انتقاد شده معادل  واژهٔ "دیسمنوره" بود که فرهنگستان "دُش دَشتانی" رو انتخاب کرده. دشتان که خیلی قدیمیه و تو کتاب شهلا زرلکی هم مفصل بهش اشاره شده از زمان زرتشت این واژه رواج داشته.‌

پاسخ:
فرهنگستان کسیو مجبور نمی‌کنه. آخر اون نامه هم نوشته به سلیقهٔ خودتون انتخاب و استفاده کنید. حتی اگه واژهٔ بهتری سراغ دارید اونو استفاده کنید شاید اون جا افتاد.
۰۱ مرداد ۰۲ ، ۱۶:۴۰ اقای ‌ میم

ضمنا حجاب یه مساله اجتماعیه به خاطر همین اجباریه مثل این میمونه یه نفر بره تو یه اداره کار کنه بعد هر روز یه ساعت با تاخیر بیاد و کار همه رو لنگ بذاره بعد بگه خدا آدم رو مختار آفریده

پاسخ:
من این‌طور فکر نمی‌کنم

من چقدر بیچاره‌م که هم باید شما رو قانع کنم که اشتباه می‌کنی هم اون بزرگوارو

میدونم عزیزم اینا میخوان به زور بگن شما هم بیا تو جبهه ما در حالی که میگن ازادی بیان و ازادی عقیده و فلان .چیزی که براش دارن مبارزه میکنن خودشون میان نقضش میکنن و زیر پاش میزارن 😕منم دغدغه ام حجاب و گشت ارشاد و این مسایل نیس . یک چیزی رو اگه همه یاد بگیرن خیلی عالیه به تو چه و به من چه 😬 هر کسی کاری میکنه به من چه و منم اگه کاری میکنم به تو چه .اینو اگه همگی تو زندگیشون پیاده کنند انوقت دیگه جای هیچ بحثی نمی مونه والا 🤕

پاسخ:
غیرمستقیم تو هم داری منو می‌بری تو جبههٔ خودت که! :))
اینا و اونا و ما و شما و :)))
۰۱ مرداد ۰۲ ، ۱۸:۰۳ اقای ‌ میم

بزرگوار نماز واجبه آیا کسی میتونه بیاد بگه من فکر نمیکنم نماز واجب باشه؟

مگه یه مساله است دست من و شما که میگید من اینطور فکر نمیکنم

متوجه نمیشید که پوشش یه مساله اجتماعیه که میگید من اینطور فکر نمیکنم؟

پاسخ:
این طبقه‌بندی اجتماعی و فردی از کجا نشئت می‌گیره؟ روزه چیه الان؟ فردی؟ اون وقت روزه‌خواری میشه اجتماعی؟ ندادن خمس و زکات هم اجتماعیه؟ رشوه چی؟ رباهای بانک‌ها چی؟ پارتی‌بازی موقع استخدام چی؟ اینا شخصیه؟ 
۰۱ مرداد ۰۲ ، ۲۱:۵۲ اقای ‌ میم

روزه خواری در ملا عام میشه یه امر اجتماعی و باهاش برخورد میشه و روزه خواری تو منزل یه امر فردی، تا حالا دیدید برن تو خونه کسی و باهاش به جرم روزه خواری برخورد کنن؟

پوشش هم همینه شما باهاش وارد جامعه میشی نمیتونی بگی یه چیز فردیه 

اصلا اون ها هم اجتماعی خب که چی؟ 

پاسخ:
شما میری روسری سرِ زن‌های اروپایی کنی؟ نه. چرا زن‌های اینجا باید سر کنن؟ چون حکومت، اسلامیه. الان سؤال من اینه که واقعاً اسلامیه؟ چیش دقیقاً اسلامیه؟
۰۱ مرداد ۰۲ ، ۲۲:۴۰ اقای ‌ میم

بزرگوار اصلا حکومت هم اسلامی نیست چیزی که دین ما خواسته اینه دین ما تو مسائل اجتماعی تعارف با کسی نداره اگه بانک و رشوه و اختلاس و غیره وجود داشته باشه اشتباهه و نباید باشه همونطور که حجابم باید اجباری باشه هر چند حجاب هم تو کشور ما اجباری نیست من هر روز تو مسیر رفت و برگشت محل کار و همچنین تو محیط کار بد حجاب که نه بی حجاب میبینم 

پاسخ:
شما خیلی تند می‌ری. 

سلام 

ممنون از اطلاع‌رسانی که انجام دادید :)

اگر همه افراد در حیطه خودشون اینجوری عمل می‌کردن وضع شاید به این داغونی نبود 

 

خدا به وقتتون برکت بده :)

پاسخ:
سلام
ممنونم. بله درسته.
۰۱ مرداد ۰۲ ، ۲۳:۱۵ اقای ‌ میم

کجای حرف من تندروی داشت؟ 

پاسخ:
اونجا که زورتون فقط به حجاب می‌رسه نه اقتصاد. به خدا اسلام احکام اقتصادی هم داره.

شما چه کاره اید که میگید حجاب باید ازاد باشه؟مثل اینکه فقط اسم مسلمون رو یدک میکشبد .

اون از حجاب نصف و نیمه خودتون که موهاتونو زیر چادر بیرون میذارید و عکس بی چادرتونو منتشر میکنید و میگید من محجبه م‌اینم از نطق و نظرتون. حجاب حکم و فرمان الهی و واجب الهی هست. اینجا هم کشور اسلامی هست و قانون داره . و کسی که توی جامعه میاد باید قانون جامعه ی اسلامی  رو رعایت کنه حتی اگه مسلمون نیست. 

پاسخ:
:|
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۰۲:۱۸ نه به جمهوری اسلامی

از ایرادات شما اینه که موقع اعتراضات یه حرفی رو می زنید بعد چند ماه بعد دوباره برمی گردید تنظیمات کارخانه. اکثر حامیان جمهوری اسلامی همینطوری اند. وقتی فاجعه ای مثل مهسا امینی پیش میاد اول ناراحت میشن دوباره بعد چند وقت برمی گردند به اصل خودشون. 

قیام حجاب نبود، قیام علیه ظلم بود.

در ضمن یکی از کامنت گذاران گفته وقتی حجاب داریم در امانیم و وقتی نداریم میخوان بهمون تجاوز کنند! خواستم بگم محیط زندگی شما اینطوریه و دلیل نمیشه همه جا اینطوری باشه. شهر شما و مردم شما احتمالا از این شهرهای کویری خشک که مذهبی اند هستند و چشم شون این چیزها رو ندیده

پاسخ:
ولی محوریت شعار، زنه. احتمالاً قیام علیه زن منظورتونه.
من اون حرفشو قبول ندارم. 

لطفاً با این اسم کامنت نذارید. وبلاگم فیلتر میشه :(

+ تا وقتی با این اسم کامنت بذارین تأیید نمی‌کنم و نمایش نمی‌دم. اینجا وبلاگ منه و مجبورید تابع قوانین من باشید. اسمتونو درست کنید تأیید کنم.
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۰۳:۳۹ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

1. همیشه کلمه‌هایی تو ذهنم می‌مونن که برگرفته از یک ریشه باشن. الان این دشتان اون ریشه‌ای که ازش اومده چیه؟ به دشت که مربوط نیست ؟

۲. در رابطه با حجاب، نمی‌دونم چرا با اقتصاد درهمش می‌کنید، هر چیزی جای خودش رو داره، اگه اون نشده، نمی‌شه بگیم این نباشه.

برفرض اختیاری بشه، تا کجاش اختیاری می‌شه؟

مثل مسایل اقتصادی ، بی‌کاری و... بی حجابی هم عوارض داره، همون روسری و ... که تن زن‌های اروپایی نیست، برین آمار خودشون رو نگاه کنین، تو یکیشون بیشتر از نصف بچه‌های  جامعه  حاصل چیزی خارج از مراسم ازدواج بوده... مطمین باشین از عواملش همین بی‌حجابی هست.چرا راه تجربه شده اونا رو باید دوباره ما با کلی هزینه تجربه کنیم؟

 

پاسخ:
۱. مثل دشمن هست این کلمه. ساختش طوری نیست که با اطلاعات الان بشه تجزیه‌ش کرد. ولی معنی پلیدی و ناپاکی میده و نگاه منفی به این قضیه داره. مثل قرآن که با رنج و درد و ناپاکی معادل دونسته و گفته ازشون فاصله بگیرید.
۲. منظورم اینه که اگه کشور دوتا مشکل داشته باشه، این مشکل دومشه. اولویت با اون یکی مشکله. اون حل بشه اینم میشه. 
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۰۳:۵۱ اقای ‌ میم

وقتی نمیخواید بپذیرید اینجوری صحبت می‌کنید یه بار کامنت های من رو بخونید و جواب های خودتون رو

میگم حجاب مساله فردی نیست که آزاد باشه میگید رشوه و غیره چی میگم اونا هم اجتماعی اند همونطور که حجاب اجتماعیه میگید شما تند میرید میگم کجا تند میرم میگید اسلام احکام اقتصادی هم داره:/ و این چرخه نپذیرفتنه

اتفاقا حرف آقا حمید درسته شما از مذهبی بودن فقط یه چادر به سر دارید و نماز میخونید بعد درباره احکامش که میرسه اونایی که دوست دارید رو می‌پذیرید و اونایی که دوست ندارید رو نه.

اگه اسمش رو میخواید تندروی بذارید بذارید مشکلی نیست ولی دیگه نیاید بگید یه عده در برابر قانون خدا ایستادند خدا کجا گفته مردم در زمینه حجاب یا مسائل اجتماعی مختارند؟

بله خانم از نظر شما احتمالا امام خمینی هم تندرو هستند که گفتند غلط کردی قانون رو قبول نداری قانون تو رو قبول نداره. 

شما هم غلط میکنید حجاب اجباری رو قبول ندارید اینم بذارید بر حسب تندروی

والسلام علیکم

پاسخ:
باشه منم اشتباه می‌کنم. ادامه ندید دیگه این بحثو.

@حمید 

@آقای میم 

@Me

سلام 

خدا ان شاء الله قبل از فرستادن حضرت عزراییل بسمت تون ، آگاهتون کنه !!

ان شاء الله قبل از اینکه مرگ رو تجربه کنین تو همین دنیا آگاه بشین و به قول معروف به مرگ جاهلیت نمیرین !!

یه کم بیشتر فکر کنین بد نیست !!

از تعصبات کورکورانه تون ، تو هر موردی پرهیز کنین !

به قول شاعر

چشم دل باز کن که آن بینی !!

 

 

+

و شما Me و آقا حمید  لطفا نویسنده این وبلاگ رو مورد قضاوت اشتباه خودتون قرار ندین !!

شک نکنین نمیرین تا به همین قضاوت روزی دچار خواهین شد !!

تو بازی های سیاسی این مملکت مواظب باشین انگشت اتهام رو به سمت مردم /خودمون و یکدیگر نشونه نگیریم ! چیزی که همیشه ایام حکومت ها تو بطن جامعه، مردم رو مقابل هم قرار دادند و از همین سیاست تو فریب دادن آحاد ملت موفق و پیروز شدند.

( سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن ) 

پاسخ:
سلام
تفرقه چیز خوبی نیست ولی با هر کسی هم نمیشه متحد شد.
البته آقا مهرداد چون یه کم منطقیه و عفت کلام داره و آدم حسابیه! ممکنه متحد بشم باهاش :)) ولی بقیه نه :| بقیه آدم ناحسابی محسوب میشن.

اسمتون هم بامسمّاست :)
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۰۴:۵۲ اقای ‌ میم

@بصیر

حرفی که من زدم دستور خداست پس خلاف نگفتم و کورکورانه صحبت نکردم اینجا هم دنبال جلب نظر کسی نیستم پس بذار در نظر سایرین تندرو و ادم ناحسابی باشم و باهام متحد نشن:) 

پاسخ:
داعش و وهابیا و طالبان هم وقتی یه چیزی می‌گن، اسم خدا رو میارن که حرفمون حرف خداست. آیا باید پذیرفت؟ 
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۰۶:۰۲ اقای ‌ میم

یه چیزی بگم 

اصلا برام مهم نیست که بهتون بربخوره و کاش بربخوره بلکه به خودتون بیاید

شما تو مسائل دینی خیلی شوت هستید

اصلا دستور خدا هم نه واقعا نمیفهمید که وقتی یه خانم بدون حجاب میاد بیرون برای آقایون مشکل ایجاد میکنه؟

دیگه خدا عقل که بهتون داده البته از کسی که ادعا میکنه من مذهبی صورتی هستم بیشتر از این نمیشه توقع داشت

گاهی که پستاتون رو میخونم میگم یه آدم چه قدر میتونه تو مسائل دینی خودش شوت بزنه

واقعا متوجه نمیشید که کنار هم قرار دادن اقتصاد و حجاب حربه دشمنه برای اینکه یه عده به بی حجابی خودشون ادامه بدن؟ 

تا به طرف تذکر میدی برمیگرده میگه من الان موی خودم رو بپوشونم مشکلات مملکت حل میشه جلوی اختلاس گرفته میشه سریع با فرافکنی خودش رو راحت میکنه 

دقیقا شما هم برخوردتون همینه 

از اون جالب تر اون هایی هستند که شما رو مدافع حکومت میدونن چون رفتید بیت رهبری

پاسخ:
من دیگه واقعاً جوابی ندارم. لطفاً ادامه ندید.
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۱۲:۳۰ اقای ‌ میم

یا حق

چرا اینجا یهو اینقدر سمی شد؟ 👀👀👀👀

پاسخ:
نمی‌دونم والا :))

من از مجبور کردن چیزی نوشته بودم؟

 

پاسخ:
نه، در تکمیل حرف تو گفتم اونو. در رابطه با اینکه انتقادها معمولاً با این پیش‌فرضه که کسی مجبورشون کرده در حالی که اون پیشنهاد و انتخاب هم موافقانی داره.

@آقای میم @آقا مهرداد @آقا حمید ، وسط کلامتون 

اینا رو به ترتیب نگاه کنید بد نیست.

 

1
https://www.instagram.com/reel/CsLhfo3tYoo/?igshid=NjZiM2M3MzIxNA==



2
https://www.instagram.com/reel/CuDAuCGMyGT/?igshid=NjZiM2M3MzIxNA==

راجع به مورد 11...

پس ببین بی حجابا باید چه حسی نسبت به با حجابا با این همه داستان داشته باشن..

پاسخ:
می‌فهمم. راه‌حلی ندارم. قدرت دست هر کی باشه زور می‌گه به هر حال.
۰۲ مرداد ۰۲ ، ۱۸:۰۱ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

@بصیر گرامی ان‌شاءالله خدا همه ما رو عاقبت به خیر کنه. من که چیز بدی نگفتم و قضاوتی نکردم🙄😶

@واران گرامی اینستاگرام ندارم، لاکن هرچه باشد ما نتیجه عدم پوشش( و به تبع روابط بی‌قید و بند ناشی از اون رو  )در غرب داریم می‌بینیم چرا باید راه اونا رو بریم.

@دردانه گرامی در این که مسایل اقتصادی خیلی مهم هستن شکی نیست

وحتی بیم این می‌ره که مشغول کردن ما به این بحث‌ها درجهت چپاول هر چه بیشتر ثروت کشور توسط بسیاری از مسولین نابخرد باشه، اما در اصل قضیه که حجاب مسأله خوبی هست و چرا پشتوانه حکومتی نداشته باشه شکی ندارم، و اینکه حقیقتی هست که گاه بعضی چیزها ظرف زمانی و مکانی خودش رو می‌خواد، به نظرم الان جامعه ما دردش این نیست و اگه اختیاری کنیم جامعه به فساد اخلاقی عظیمی دچار می‌شه و می‌پوکه. کما اینکه با وجود این پوشش‌های نصف و نیمه باز هم کلی در زیر پوست جامعه فساد هست، مطمئن باشید کمتر نخواهد شد ، بیشتر هم می‌شود.

 

پاسخ:
خب حجاب خوبه و منم قبولش دارم. ولی تو این بیست سی سال که مردم رو دیدم، به‌زور حجاب داشتن. خیلیا بیرون حجاب داشتن، تو خونه جلوی اقوام نه. به‌زور بود. الان حداقل می‌دونیم کی واقعاً حجاب داره کی نه.


بعداًنوشت: محتوای اون لینک‌های اینستاگرام خانم واران، سخنان قدیمی رهبر بعد از انقلاب در مورد حجاب اجباری بود که گفته بودن با اجبار مخالفن. تازه امروز دیدم فیلما رو.

چخبره😬🤕😕😒😒 نسرین جان کامنت ها ببند اذیت نشی . اگه گرفتاری و مشغله ات زیاده پست با کامنت ها بسته بزار مدتی.اعصابت ارومتره والا 🤕

پاسخ:
نه اذیت نمی‌شم.