پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۸۹۸- به‌نظرتون اینجا داره به چی فکر می‌کنه؟

دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۳۷ ق.ظ

دیروز دانشجوها رو برده بودم از فرهنگستان بازدید کنن و با فضای اونجا آشنا بشن. اطلاعاتشون از فرهنگستان در حد کش‌لقمه و درازآویز زینتی بود و حتی نمی‌دونستن اینا طنزه و مصوب فرهنگستان نیست. هیچی راجع به سایر گروه‌های پژوهشی اونجا مثل تصحیح متون و فرهنگ‌نویسی و گویش‌ها و رایانه و ده دوازده بخش مهم دیگه‌ش نمی‌دونستن. حتی اطلاع نداشتن هشت ساله فرهنگستان زبان‌شناسی ارائه می‌ده و دانشجو می‌گیره. دیگه اینا که دانشجوی زبان‌شناسی‌ان اینو ندونن پس کی بدونه؟ در بخشی از این بازدید، دکتر حداد فعالیت‌های فرهنگستان و رشته‌ای که اونجا در مقطع ارشد ارائه می‌شه رو توضیح می‌داد. ضمن صحبت‌هاش اشاره کرد به منی که یکی از فارغ‌التحصیل‌های این رشته و از دانشجوهای اولین دوره‌ش بودم. منم داشتم فیلم می‌گرفتم که بعداً با دوستانی که نیومده بودن به اشتراک بذارم. یهو ازم خواست خودمو برای حضار معرفی کنم و ضمن تبیین اینکه از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود رشتۀ ارشدمو توضیح بدم. دید موقع معرفی، به اسم دانشگاه اسبقم اشاره نکردم، خودش گفت از صنعتی شریف. گفتم بله، بله. اینجا تو این سکانس دارم چیستی و چرایی زبان‌شناسی رو شرح می‌دم و گوشیمم همچنان دستمه و فیلم می‌گیره. در پایان خاطرنشان کردم که این رشته مصاحبه داره و زمان ما اتاق مصاحبه‌ش اتاق انتهای راهرو بود. یادمه روز مصاحبه ازم پرسیدن از ادبیات کلاسیک چی می‌دونی و چی خوندی و من بر دار کردن حسنک رو از تاریخ بیهقی از حفظ خوندم براشون. از دوران مدرسه و کتاب ادبیات گوشهٔ ذهنم مونده بود. هنوزم حفظم اون یه صفحه رو. فقط هم همین یه صفحه رو حفظم البته :))



+ فقطم کیک من کاکائوییه. بقیه وانیلی‌ان.

+ امروز ۵۵۵۵امین روز وبلاگ‌نویسیمه.

۰۲/۰۲/۱۱
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

آهنگر دادگر

نظرات (۲۱)

سلام خانوم دکتر

آخ من عاشق اون پیگیرانه به بند تصویر کشیدن لحظات شما هستم که موقع ارائه خطبه هم، شیختان تمایلی به توقف آن نداشت!

در پناه حق

پاسخ:
سلام
لابد داره فکر می‌کنه که این چرا موقع حرف زدن هم فیلم می‌گیره :))
۱۱ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۱:۳۵ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

والا می‌گن یکی از ابوالمشاغل‌هاست. قاعدتاً اگه اینجوری باشه موضوع برای فکر کردن زیاد داره.

پاسخ:
عبارتِ «می‌گن» تردید رو می‌رسونه. من با قاطعیت عرض می‌کنم که ابوالمشاغله.

کیک من این طعم رو داره کیک بقیه یه رنگ دیگه

بعد که میگم سطحی مینویسید میگید چرا این حرفو میزنید:)

پاسخ:
کیک من فلانه کیک بقیه فلان می‌تونه کنایه از تفاوت من با بقیه در جنبه‌های دیگه باشه. که متأسفانه همه متوجه این کنایه‌ها نمی‌شن. 

مثلا چه تفاوتی؟

پاسخ:
دیگه اگه قرار بود مستقیم و واضح تفاوت رو بگیم که کنایه نمی‌زدیم.

به نظرم انتظار بیجاییه که انتظار داشته باشید مخاطب متوجه کنایه شما بشه 

پاسخ:
مخاطبای من اکثراً می‌فهمن. یه نفرم بفهمه برای من کافیه :)

چی بگم 

منم با خودم فکر کردم که چطور موقع صحبت کردن فیلم و قطع نکردی!

شاید ژست گرفتن تا تو فیلم قشنگ‌ بیفتن:))

پاسخ:
:)) شاید
یه بخش از فیلمو می‌ذارم ببینی چجوری فیلم گرفتم.

سلام خوبی؟ من میدونم پرتقالی دوس نداری و شکلاتی دوس داری :)  البته من خودم هم وانیلی و اینا اصلا ندوس .فقط شکلاتی میچسبه بهم .انشالله همین جا فرهنگستان استخدام بشی حس میکنم هم با روحیاتت مناسبه هم خیلیییی حوصله فراوان داری خدایی .وقت میزاری و احساس مسوولیت زیادی داری واین خیلی خوبه .جز حوصله بقیه رو منم اینجوری ام :)

پاسخ:
سلام
آره میوه‌ای دوست ندارم ^-^ ممنون. دیگه هر چی قسمت و صلاحه.

وبلاگ یا پیج اینستا یک چیز شخصی هس هر کی مسائل روزمره زندگیش مینویسه هرکی خاطرات و کلا چیزی که دوس داره ثبت میکنه .خبرگزاری که نیس بگیم سطحی یا مبتدی یا پیشرفته و فلان مینویسه که 😐حالا یکی دلش میخواد بخونه یکی دوس نداره نخونه .

پاسخ:
به قول این پامنبریا، صحیح است، صحیح است.

راجع به گویش ها هم توی فرهنگستان گروه پژوهشی دارند ؟ مثلا من یک کلمه به گویش یزدی بگم ، ترجمه اش رو بلدید ؟ " پساکش " یعنی چه ؟

پاسخ:
گروه گویش‌شناسی تو فرهنگستان خیلی بزرگه و چون به تخصص من مربوط نبوده نرفتم توشو ببینم. من بیشتر تو بخش واژه‌گزینی بودم.
اینی که پرسیدید رو گوگل کردم. نوشته به معنای دورخیز کردن برای انجام کاری

من ساعت ده و ربع هیچوقت سرحال نیسم. معمولا دوباره گشنم شده و دنبال ی چی میگردم سیر بشم. احتمالا اگر اونجا بودم مینوشتین یک نفر وسط صحبت های من صدای خش‌خش بازکردن کیکش توجه همه رو جلب کرده بود. 

پاسخ:
من از پنج صبح بیدار بودم. راننده اتوبوسی که قرار بود باهاش بریم پیام داده بود که کی کجا باشیم.

سلام و درود دردانه خانو عزیز 🌹

 

اولن ک  ۵۵۵۵‌مین روز وبلاگ‌نویسی‌ات مبارک خانوم ! 💙🤍💜💚💖💛 

دومن ب نظر من ابوالمشاغل تو فکر کیک توئه ! 🤣🤣

سومن چطوری میشه هم حرف بزنی و هم با موبایل فیلم بگیری !  😮 (این توانایی نیاز ب تمرین زیاد داره خب ) دعانویسم رو عوض می‌کنم 😀

چهارمن مظلوم بودن ک کنایه نداشت خانوم ! 🤔

 

سلامت باشی الهی

@ جناب میم محترم 

اون خط‌کش ک باهاش معیار می‌کنی و سطحی و عمیق و آموزنده و .... رو اندازه می‌گیری ،  درست کار نمی‌کنه عزیز 😀 

دانش درمورد فرم‌های نوشتاری و نحوه‌‌ی نقد از ملزومات حداقلی ست ک بعید میدونم از یک دکتر آینده‌ی زبان‌شناس ایران بیشتر دانش‌اش رو داشته باشی  آی تی Man  ! 😉

ب جز نوشته‌های رمزدارت مطلب عمیق یا آموزنده نخودم نو وبت و سوال شد برام ک چرا خودت مطالب عمیق در وبلاگ‌ات نمی‌نویسی ؟ 😀

کم‌گوی و بجز مصلحت خویش مگوی 

از هر چه نپرسدت کسی بیش مگوی 

گــوش تـو دو بـدانـــد و زبــان تــو یکی 

یعنی کـه دو بشـنو و یکی بیش مگوی 

 

 

پاسخ:
سلام
ممنونم. لطف دارید.
آره داره فکر می‌کنه چرا مال همه وانیلیه مال من شکلاتی :))
مظلوم؟ کدوم مظلوم؟

تبریک میگم ۵۵۵۵ روز وبلاگ نویسیتون رو یه کیک جغدی طلبمون : دی 😁

پاسخ:

کیک جغدی

@جانان

من کی درباره رشته ام انقدر گفتم که همه دارن روش مانور میدن من به عنوان یه شخص عادی محتوای متن ایشون رو نقد کردم که ایشون هم گفتند دلیل دارن نقد دیگه ای هم داشتم درباره عکس خوراکی و غذاها که باز ایشون نپذیرفتند و خب من نقدم رو کردم ایشون میتونن بپذیرن و میتونن نپذیرن

الان مشکل کجاست؟

کسی نقد نکنه؟

تا هر کس نقد کرد بگیم خودت چه کردی؟ خودت چرا اینجوری نیستی؟

همیشه تعریف و تمجید کنیم؟

دقیقا مشکل چیه؟

 

پاسخ:
انتقاد باید سازنده باشه

کسی که به خمینی میگه امام خمینی! و میره بیت رهبری و پشت سر ظالم نماز می خونه و پیرو حکومته نوشته هاش دو زار هم نمی ارزه

پاسخ:
ولی شما همچنان این وبلاگ دوزاری رو دنبال می‌کنید.

یکی از آدمای به دردنخور دیگه هم حداد عادله. میلیاردها بودجه مملکت رو هدر میدن برای ارتقای زبان فارسی بدون اینکه کوچکترین دستاوردی داشته باشه در کشورهای خارجی. واقعا فایده این رشته بیخود زبان شناسی فارسی چیه؟ چه فرقی می کنه کلمات دقیق به چه صورت نوشته بشن یا نشن؟ چه دردی از مردم و اقتصاد و فقر دوا میکنه؟! 

پاسخ:
اشتباه می‌کنید و موافق نیستم با این نظر.

تخریب بود مگه؟ 

هر نقدی تا جایی که شامل سرزنش و تخریب نباشه و قابل بحث و گفت و گو سازنده است

خطاب به نقطه :

سلام ، منم به خمینی میگم امام خمینی ! ولی مخالف صد درصدی این حکومت و... ام !  

نویسنده این وبلاگ  درست یا غلط  پشت سر رهبری نماز خونده ! از نظر خودش این جریان در این برهه از زمان،  مشکلی نداشته و نداره ! 

شمایی که نویسنده این وبلاگ رو مورد خطاب خودت قرار میدی و اون رو سرزنش می کنین بخاطر همین حرکتی که انجام داده میدونین خود شما هم یه دیکتاتور هستین ؟!

اینکه نمیتونین این کار ایشون رو چه در جهت رفتن به بیت چه پشت سرشون نماز خوندن رو بپذیرین یعنی مثل دیکتاتورها عمل کردن ! 

دیکتاتورها مگه چه خصوصیتی دارند ؟! جز اینکه چشم دیدن کارهای خلاف نظر خودشون رو تو هیچ جا ندارند و دیگران رو محکوم به هر آن چیزی که در ذهن خودشون نقش

می بنده  میکنند!

دیکتاتورها گرفتار غرور کاذب و قدرت خودشون هستند !

شما هم قدرت داشتین یحتمل دیکتاتوری برای مردم می شدین !

از من به شما نصیحت  یک : انگشت اتهام به سمت نویسنده این وبلاگ رو بردارین ! 

دو : کمی منصف باشین!

سه : من با حرفتون در مورد اینکه زبان شناسی فارسی رشته بی خودی هست قبول ندارم !  شمایی که مخالف این حکومت هستین ازتون بعیده این حرف رو بزنین ! 

حداقل  بدونین چه دشمنان داخلی چه خارجی سالیان سال است که درصدد حذف زبان فارسی و کل مملکت ایران مون بودند و  هستند برای خودتون هم شده مطالعات تون رو در این زمینه بالا ببرین بد نیست !

 دشمنان داخلی رو که خودتون بهشون واقف هستین  که چه کسانی هستند همون ها در جهت حذف ادبیات فارسی و کلا هر چیزی که به ایران و ایرانی ربط داره هستند .

پس حواس مون باید بیشتر از این به ادبیات فارسی باشه !

 

و در آخر اگر همین دشمنان رو شناخته باشین و شناخت درست و صحیحی ازشون داشته باشین متوجه میشین که همین دشمنان قصد اصلی شون تفرقه بین مردم هست.

مردم رو به جون هم میندازن از اونور خودشون با خیالی راحت و آسوده حکومت میکنن !

فرقی هم نداره چه جوری و با چه روشی ! 

چیزی که مهمه تو این راستا سالیان سال است که موفق و پیروز شدند و همچنان بر این مردم ، حکومت می کنند !

 

 

۱۹ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۰:۵۹ مهدیار پردیس

نه هیچ‌کسی اون قدر خوبه که نشه ازش انتقاد کرد و نه کسی اون قدر بده که نشه به حُسنی ازش اشاره کرد. کاری ندارم متخصصین علوم انسانی و محققین تاریخ بهش چی میگن، ولی من بهش میگم «انصاف تاریخی»؛ چون واقعاً هم انصاف نیست که همه چیزِ یک نفر رو یا سیاهِ پرکلاغی ببینی یا سفیدِ صدفی. انصاف داشتن خیلی زیاد به عدل خداوندی و واقعی نزدیک‌تره تا خطی و صفر-یکی دیدن ماجراها.

مدت‌هاست می‌خوام در این مورد با ذکر مثال یه پست مفصل بنویسم ولی هی افکارم رو نمی‌تونم متمرکز کنم.

پاسخ:
حالا اگه برای مفصل نوشتن وقت و حوصله ندارید، لااقل مختصرشو بنویسید بلکه تلنگری بشه برای یه عده.

همونطور که شما به جایی میرید صرفا جهت آشنایی با محیطش و بعد میاید مسخره میکنید و دستسون میندازید 

خیلی از مخاطبین اینجا هم صرفا جهت اشنایی با محیط اینجا میان و دلیل بر علاقشون نیست که اینجارو میخونن .

پاسخ:
قطعاً همین‌طوره. اما یادم نمیاد من کسی رو مسخره کرده باشم.
۲۳ ارديبهشت ۰۲ ، ۰۶:۱۵ مهدیار پردیس

مفصله و اگه بی‌دقتی داشته باشم بدتر باعث برداشت وارونه و ملعبهٔ دست جماعتی شدن، می‌شه! برای همین و از اون‌جایی که حس می‌کنم یکی از مسائل امروز جامعهٔ ما اینه، نمی‌خوام متنِ ایرادداری رو بنویسم.

خلاصه‌اش همینی بود که توی کامنت قبلی نوشتم، فقط توضیحات درست و درمونش می‌مونه که عمری باقی باشه باید با حواس جمع بنویسمش.