پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

726- ایام فاطمیه

دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۳۷ ب.ظ

همیشه که قرار نیست چرت و بگم

تو این پست میخوام یه چیزی یادتون بدم به واقع

ببینید، شهادت حضرت زهرا (س) یک روز بیشتر نیست

ولی به خاطر یه مشکل کوچیک در زبان عربی یعنی نداشتن نقطه و اعراب

در مورد تاریخ وفاتش تردید داریم برای همین به این 20 روز میگیم ایام فاطمیه!

یعنی بین 75 روز بعد از وفات پیامبر یا 95 روز بعد از وفات پیامبر مردّدیم!

چون 70 و 90 در زبان عربی اگر نقطه نداشته باشن مثل هم نوشته میشن

سبعین و تسعین!

چهار دندونه قبل از عین رو بدون نقطه تصور کنین!

خب دیگه اینم از زکات علم ما! 

کلاً شیخ شباهنگ دام ظلها العالی هر چی بلد باشه به بقیه یاد میده به واقع :)

اینم یه نمونه خط بدون نقطه‌ی اون زمان:



+ beeptunes.com/track/7223181

۹۴/۱۲/۰۳
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۳۲)

اینا چجوری بدون نقطه تشخیص میدادن؟! چقدر پیچیده بودن ...
از فاصله دندونه ها نمیتونن متوجه بشن؟ مثلا سه تا دندونه سین به هم نزدیک ترن تا اون "ت" و یا "ب" ... نمیدونم تونستم درست منظورم رو برسونم یا نه!
پاسخ:
خب یا از بافت جمله تشخیص میدادن یا مثل الان نمیدونستن 70 درسته یا 90

خطوط قدیمی این مدلی بودن
فارسی میانه (پهلوی) هم همچین مشکلاتی داشته
ولی نه تا این حد
۰۳ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۴۳ سرباز جامانده
ممنون
پاسخ:
با تشکر خشک و خالی که نمیشه

شمام باید یه چیزی یادمون بدی :دی
از روی سبک نوشتن میشه متوجه شد ،نمیشه؟
 مثلا بقیه کلماتی که مطمئنن ت و س پشت سر هم اومده ببینیم چه شکلی نوشته شده

پاسخ:
نه بابا
اینا رو روی پوست آهو نوشتناااااااااااااااااا
با این ظرافت که فاصله دندونه ها معلوم نیست
اصن همین عکسی که گذاشتمو تشخیص میدی خدایی؟!!!

و اینجاست که زبانشناسان وارد عمل میشن و خط رو رمزگشایی میکنن به واقع

ممنون از یاد دادن

ولی مگه سبعین و تسعین انقدر بهم شبیه اند؟

لابد شبیه اند ولی من دقت نکردم

 

پاسخ:
نقطه هاشونو تو ذهنت حذف کن

چقدر جالب بود..ممنون :)
پاسخ:
ممنون خالی نمیشه
شمام باید یه چیز جدید یادم بدی :دی
برا اینکه کامتنم متمایز باشه نه تنها تشکر نمیکنم بلکه میگم وظیفه ات بود :دی
پاسخ:
:دی
۰۳ اسفند ۹۴ ، ۱۹:۲۷ شن های ساحل
این پست یه دفعه دیگه خوند بودم :)
پاسخ:
چه حافظه ای داری تو!!!!
دو سه سال پیش همین موقع

البته اون موقع به واقع نداشت توش
خیلی جالب بود متشکرم
عجیبه که هیچ وقت به اینکه چرا 20روز فکر نکرده بودم
ادم چقد اگاهیش بالامیره اینجا
:)))))
پاسخ:
:)))))) سایه ام بر سرتون مستدام
خو چرا اگر که میدیدن که این دو کلمه شبیه به هم میشن، از یه طریقی درستش نمیکردن؟ یا معلوم نمیکردن که چی به چیه؟
پاسخ:
خودشون اون موقع می فهمیدن لابد
ولی خب دقت کن که کتاب های زیادی از اون موقع تا حالا نمونده
رو پوست و اینا مینوشتن
۰۳ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۱۳ محسن رحمانی
دیگه کم کم میخواستم کارت قرمز بهتون بدم:))
پاسخ:
:|
۰۳ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۱۷ محسن رحمانی
 تشکر مینماییم .یه جعبه شکلات هم با خودم آورده بودم وسط راه قندمان افتاد خودمون خوردیمش
به واقع فقط جعبش مونده اونم واسه شنا p:
پاسخ:
مرسی
جالب بودا
ولی یه سوال
طول دندونه های س با ت یا ب فرق داره که
اونا مثلا نیم میلیمتر فاصلشونه، اون یه میلیمتر
هوم؟نداره؟
پاسخ:
نه خب اون موقع به طول دندونه اهمیت نمیدادن
یه چند تا کتیبه ببینی متوجه اوضاع اسفبار رسم الخط اون موقع ها میشی
۰۳ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۲۹ محسن رحمانی
من میگم این خط شناس ها بلد نبودن دیگه اینطوری گفتن وقتی اون زمان خودشون بلد بودن
بخونن حتما یه فرقایی میکردن.
پاسخ:
همممم شاید
چقدر خوشگله این خط شباهنگ ^-^

+ ممنون که زکات علم دینیت رو اینگونه پرداختیدی واقعا دلیلش رو نمی دونستم:)
پاسخ:
خواهش میکنم
قابل شمارو نداره ^-^
من متعلق به جامعه ام :دی
۰۳ اسفند ۹۴ ، ۲۱:۴۵ نیمه سیب سقراطی
چه جالب ... اصلا جریانشو نمیدونستم ... ممنون بابت این پست خوبت رفیق :)
پاسخ:
:) پس با ما همراه باشید!!!
ما علاوه بر چرت و پرت، پست های مفیدی هم داریم به واقع :دی
این نشون میده که اونی که این چیزا رو مکتوب میکرده نمیفمیده اینا قراره واسه آیندگان بمونه!
ببین ما چقدر تمدن خفنی داشتیم! فرض کن نگارندگان خط میخی سر میخ ها رو نمی کشیدن به هوای اینکه خب خودمون می فهمیم!
لکن ما این کار رو نمی کردیم چون اونی که این چیزا رو مکتوب میکرده میفمیده اینا قراره واسه آیندگان بمونه و حتی اینقدر هم میفمیده که آیندگان لزوما به زبان میخی حرف نمیزنن(!) و در نتیجه قشنگ اعراب و نقطه و ویرگول و سر میخ و ته میخ و همه چیزو میذاشته که بشه رمزگشایی کرد!

#عقد خانم گودرزی و آقای شقایقی # کوروش آسوده بخواب ما بیداریم # اب بستن به پاسارگاد #یادگاری نوشتن رو تخت جمشید #تمدن دو هزار و پونصد ساله #درود تو شرفت آریایی!!!
پاسخ:
اگه خون آریایی تو رگاته بکوب لایکو!!! :))))
اوممم :| نمی دونستم .. :))
پاسخ:
خداروشکر که الان میدونین و به مرگ جاهلی نمی میرین :دی

اون عکسو و کامنتا رو ک خوندم به عظمت و اهمیت این نعمت های خدایی ینی کیبورد ینی خودکار دستم ینی کاغذ ینی خط فارسی پی اوردم!!

خل نمیشدن موقه خوندن؟!!!چقد خر تو خر بوده:||

پاسخ:
:))) ببین اوضاع همه خطوط همین بوده قبلا

داره بیشتر از همیشه از عربی بدم میاد

خیلی معضله

ازش متنفففففففففففرمممممممممم

خسته کننده ترین ساعت کلاس درسیم ب حساب میاد هر چند معلمشم دوس دارم هر چند بد نمیگذره مثلا!!

بیکار بودن به خدا

این عربا بخوان چن جمله پش سر هم بگن چی کار میکنن؟!

بشینن فوشاشونو تنظیم کنن پش سر هم و تند گفتنشو

یا که بشینن ببرن به باب و ضمه بزارن بعد نون حذف کنن بعد اینورش و بزارن اون ورش..چقد دردسر داره..ایششششششششششششششش

پاسخ:
20 گرفتم عربیمو
دلت بسوزه
عربی ارشدو :دی
والا من تا حالا فکر میکردم ایام فاطمیه ده روزه:/
حالا ک داری زکات علمت رو پرداخت میکنی اگه میتونی راجع ب ایه قران ک درمورد پی کردن ماده شتره ی توضیحی بده ک دقیقا منظورش چیه
باید ب خودت افتخار ک از عربی بر عکس همه خوشت میاد من ک حاضر بودم هندسه بخونم اما عربی ن:)
پاسخ:
همممم؟
پی کردن ماده شتر؟
اصن نشنیدم...



یکی از دوستان کامنت گذاشته:
درباره ی این پی کردن شتر، برای داستان حضرت صالح بوده. که به مردمش گفته بود به حقِ این حیوان تجاوز، و او رو اذیت نکنید. امانتِ دستِ شما.
اما اون رو کشتند.
خدایی اش تا حالا نشنیده بودم، خیلی جالب بود :)
پاسخ:
:) 
من که فکر میکنم دیدن مسلمونا خوشی زده زیر دلشون,گفتن سه روز عزاداری کمه,بیا بکنیمش بیست روز و خیرشو ببینیم
قربون فاطمه زهرا برم,گمون نکنم دلش رضا باشه
پاسخ:
همه چی (غم و شادی) به اندازه اش خوبه و لازمه
به اندازه البته
۰۴ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۲۵ مهدی ابوفاطمه
:)
باریکلا
پاسخ:
:)
پس منظورش از پی کردن، کشتن شتره
مرسی از خودت و دوست خوبت:دی
پاسخ:
آره خب پی کردن ینی بریدن پای حیوان چهارپا!
۰۴ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۱۴ دختر حــَوا :)
یه بار دیگه هم اینو گفته بودیا
نه؟
پاسخ:
آره من هر سال میگم :دی
این نشون میده شما قدیمی هستی به واقع
مباحث شیمیایی یاد بدم خوبه؟! :دی
مثلا نحوه ی ساخت اسید یا الکل فلان قدر درصد!
پاسخ:
نه قربونت برم
اینارو به زور از ذهنم پاک کردم :دی
۰۴ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۵۲ مهندس خانوم
شباهنگ جان اون نرم افزاری که واسه بلاک کردن اس ام اس ها استفاده میکردی چی بود؟ یادمه خیلی ازش تعریف کرده بودی!

پیشاپیش مچکرم
پاسخ:
http://www.farsroid.com/go-sms-pro/
من هم تشکر میکنم چون نمیدونستم اینو به واقع :)
پاسخ:
خواهش میکنم :)
به واقع تیکه کلام حضرت شباهنگ شده "به واقع" گویا :/
پاسخ:
گویا!
سلام...
البته تا اونجایی که حقیر تحقیق کردم، ایام فاطمیه، دوتا ست، یکی فاطمیه اول، یکی فاطمیع دوم
هر کدامش را هم از یک روز/سه روز/5 روز/هفت روز و ده روز می گیرند...
اگر یک روز بگیرند، فقط روز شهادت،
یه روز: فاطمیه اول را 13، 14 و 15 ماه می گیرند وفاطمیه دوم را اول تا سوم ماه
5 روز بگیرند، دو روز قبل با شهادت و دو روز بعد شهادت را می گیرند.
اگر 7 روز باشد، روز شهادت با سه روز قبل و بعدش
و اگر دهه بگیرند، دهه اول فاطمیه را از 11 جمادی الاول می گیرند تا 20 ام و دهه دوم را از 1 جمادی الثانی می گیرند تا 10 ام.
به هر حال تا جایی که حقیر می دانم، بین این دوتاریخ را نمی گویند فاطمیه.
همه اش هم عرف علما و مومنین است، حدیث و روایت و سنت در این رابطه نداریم...
پاسخ:
سلام
پس با این اوصاف بین این دو تاریخ ایام فاطمیه نیست و حرکتی فرهنگی - مذهبی و خودجوش است!!!
۰۴ اسفند ۹۴ ، ۲۲:۴۹ دختر حــَوا :)
من خیلی قدیمی هستم به واقع :))
از اون وقتی که تورنادو بودی و بلاگفا بودی و قالبتم یه ویلون (گیتار؟!) بود :دی
پاسخ:
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا گیتااااااااااااااااااار!!!

۰۵ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۰۱ دختر حــَوا :)
خب چرا عصبانی میشی خواهر :دی
پاسخ:
تعجب بود به واقع