پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۸۴۲- تا که هستم بیا، ای به دل آشنا

جمعه, ۱۱ آذر ۱۴۰۱، ۰۶:۴۵ ب.ظ

صبح چندتا دونه تار موی سفید لابه‌لای موهام دیدم. ضمن زمزمهٔ بیتِ موی سپید را فلکم رایگان نداد این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام با خودم گفتم حیف که شاعری بلد نیستم وگرنه یه غزل می‌سرودم با این مضمون که ای یار، نبودی و سیاهی موهامو ندیدی. موهام دارن سفید میشن و پیر شدم دیگه. لااقل به سانس آخر برسون خودتو :)) در ادامه یاد اون بیته افتادم که می‌گفت الان برام گُل بیار فردا سر خاکم گل بیاری بذاری چه فایده داره؟ ولی هر چی فکر کردم عین شعر یادم نیومد. گنجورو زیرورو کردم و هر چی شعر با کلیدواژهٔ خاک و بالین و گُل و اینا بودو گشتم. نبود. پیدا نکردم در واقع. از چند نفر از دوستان پرسیدم و اونا هم هر کدوم یه تعداد شعر به ذهنشون رسید، ولی اونی که تو ذهن من و نُک زبونم بود نبود. مثل این:

امروز که در دستِ تواَم مرحمتی کن
فردا که شَوَم خاک چه سود اشکِ ندامت
یا این:
امروز که محتاج تواَم، جای تو خالیست
فردا که می‌آیی به سراغم، نفسی نیست
یا این:
کنونم آب حیاتی به حلق تشنه فروکن
نه آنگهی که بمیرم به آب دیده بشویی

شما می‌دونید کدوم شعرو می‌گم؟ بیتی که مد نظرمه قبر و خاک و شاخه گل داره تو فضاسازیش.
۰۱/۰۹/۱۱
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۲۰)

۱۱ آذر ۰۱ ، ۱۸:۵۱ خانوم معلم

سلام

۱. عمر با عزت و سلامت داشته‌باشید ان‌شاءالله:)

۲. نکنه اینه: زنده را تا زنده‌ است، قدرش را بدان

ورنه بر روی مزارش شاخه گل چیدن چه سود؟

پاسخ:
سلام
ممنونم. عمر شما هم طویل و بابرکت!
اینم همون مضمونو داره ولی اونی که من می‌گم این نبود.

تو بمیر ، شاخه گلش با من!

پاسخ:
ان‌شاءالله به وقتش :)

این سومین کامنت شما با این نام کاربری و آی‌پی ثابت ایرانسل! تو این وبلاگه و تو هر سه‌تاش نفرت از من مشهوده. کاش خودتو معرفی می‌کردی که حداقل بدونم مشکلت با من چیه :|
(دوستان از اتفاق فرمان اشاره کردن برای اونا هم کامنتای مشابه فرستادی. اگه تکرار کنی پای پلیس فتا رو می‌کشم وسط و به جرم مزاحمت و فحاشی شکایت می‌کنم که هم برای خودت درس عبرت بشه هم بقیه.)
۱۱ آذر ۰۱ ، ۱۹:۵۹ ماه توت‌فرنگی

شکسپیر می‌گوید: به جای تاج گل بزرگی که پس از مرگم برای تابوتم می‌آوری، شاخه ای از آن را همین امروز بیاور.

 

پاسخ:
آره، شاید همین بود. شایدم یه بیت با همین واژه‌ها و مضمون. اگه یادم بیافته که کجا خوندم یا شنیدم مطمئن‌تر می‌شم که این بود یا نه.
با این کامنتت حس می‌کنم یه لامپ کم‌نور (در حد دیود) تو ذهنم روشن شد و منو به جواب نزدیک‌تر کرد :))

دومین شعر با صدای ابی توی ذهنم پلی شد :)

 

الان شعرای توی ذهنم همش فضاش متفاوته . در حد سبزی پلو و اینا :|

 

متاسفانه چیزی یادم نیومد . حتی همین آهنگ ابی هم یادم نبود ادامه اش چیه . الان دارم گوش میدم . آهنگ قشنگیه .

 

 

پاسخ:
آره بخشی از آهنگ بود اون دومی
۱۱ آذر ۰۱ ، ۲۰:۴۳ ماه توت‌فرنگی

منم تو گوگل خیلی گشتم. احساس میکنم منم اون شعر رو شنیدم ولی نمی‌دونم چجوری بود. 

۱۱ آذر ۰۱ ، ۲۰:۵۳ ماه توت‌فرنگی

فکر کنم دبیرستانی که بودم شنیدمش. شاید یکی توی دفتر خاطراتم نوشته بود. 

پاسخ:
ما اون موقع تو دفتر خاطرات هم اینو می‌نوشتیم:
گل سرخ و سفید و ارغوانی
فراموشم نکن تا می‌تونی
اگر روزی کردی مرا فراموش
الهی نمی‌دونم چی‌چی بشی فرداش بشی موش یا موش بشی بیافتی تو آبگوش
۱۱ آذر ۰۱ ، ۲۱:۰۲ ماه توت‌فرنگی

آره ما هم از اینا می‌نوشتیم ولی منم اون آخرش یادم نمیاد. :|

این چیزایی که یادم نمیاد خیلی مغزم رو خسته می‌کنه مثل خوندن اسمای روسی می‌مونه، اونا هم خیلی مُخم رو درد میارن. 

پاسخ:
من اون موقع که اینترنت نبود (نداشتیم) چند سال درگیر اسم دنیل وسبرگ بودم که کجا شنیدم. بعد از مدت‌ها فهمیدم نقش پارسا پیروزفر تو یه سریالی بوده :|

چیزی که من به صورت مبهم  الان یادم اومد و از یکی از کامنت های گنجور کپی کردم اینه

مرجانِ لب لعل تو مر جانِ مرا قوت
یاقوت نهم نام لب لعل تو یا قوت
قربان وفا تم به وفاتم گذری کن
تا بوت همی بشنوم از رخنه تابوت

 

که به شاطر عباس صبوحی نسبت داده شده و ظاهرا ایشون خیلی قانع بوده . فقط وصیت کرده که بعد از مرگش معشوقش بیاد 

 

به نظر من که اینجوری قشنگتره . قبلش اگر بیاد بی مزه میشه .

 

البته بستگی داره شمای نوعی طرفدار شعر باشی یا شاعر . من که شعر برام مهم تره . شاعر ها میان و میرن بالاخره .

 

 

پاسخ:
بحث هرمنوتیک و مرگ مؤلف

چی هست این هرمنوتیک ؟ من منظورم این بود که اگر دلت برای شاعر بسوزه شاید دوست داشته باشی که معشوقش قبل مرگش برسه ولی اگر کاری به شاعر نداشته باشی خب این که معشوقش بعدا با آفتابه بیاد سر قبرش احساسی تره 

 

پاسخ:
هرمنوتیک به تفسیر متن و این بحث مربوطه که متن برامون مهمه یا نویسندهٔ متن، شعر یا شاعر.

:((

 

 

+

ایشالا با گل و شیرینی میاد .

دور از جونت ایشالا همیشه صحیح و سلامت باشی و طول عمرت با برکت باشه❤

 

 

+

از شعرهای سهراب نیست ؟

این شعری که میگی ؟!🤔

پستت رو میدم دوستانم ببینن،  شاید ایشالا اونا به شعر مورد نظر رسیدن :)

 

 ++

بعدا نوشت :

قیصر امین پور چطور؟!:))

پاسخ:
من چون خیلی اهل شعر نو نیستم بعیده. حدس خودم به سعدی و حافظ بود چون اینا رو بیشتر می‌خونم.
۱۱ آذر ۰۱ ، ۲۳:۵۵ اقای ‌ میم

خیلی اهل شعر نیستم ولی آهنگ زیاد تو ذهنمه:) 

پاسخ:
آهنگ هم به‌نوعی شعره به هر حال

این نبود؟

آمده ام تو به داد دلم برسی

تو سکوت مرا بشنو که صدای غمم نرسد به کسی

آمده ام تو به داد دلم برسی

چو پرنده ی زخمی بی پر و بال رها شده از قفسی

باید که شبی برسی به قرارم

ایمان منی به خدا نسپارم

میترسم از اینکه زمان نگذارد

چون دسته گلی برسی به مزارم

پاسخ:
آخرش اون چیزیه که تو ذهنمه ولی اولش نگفته اون دسته گل رو قبل از مردنم بده بهم.
با این شعرهایی که جمع کردم می‌تونم چندتا سؤال قرابت معنایی طراحی کنم :))
۱۲ آذر ۰۱ ، ۰۱:۴۶ آرزو ‌‌‌‌{ツ}

من به جز اینایی که خودت نوشتی چیزی توی ذهنم نیست‌.

اومده بودم این آهنگ رو بفرستم برات:

https://uupload.ir/view/4_6037169600792104008_(1)_fwa7.mp3/

 

پاسخ:
چه گوش‌نواز و دلنوازه. چه قشنگه ^-^
مرسی

سلام عزیزم

من یه چیزی تو مایه های "امروز که درگیر توام،جای تو خالیست،فردا بیای واسم سودی نداره"

یادم میاد :)))

 

پاسخ:
سلام به روی ماهت
سؤال امروزم هم اینه که اون کدوم آهنگ بود که این مضمونو داشت و می‌گفت گل بیار سر قبرم :| یه صدای گرفته تو مایه‌های محسن چاوشی و رضا یزدانیان تو سرم می‌چرخه 
۱۲ آذر ۰۱ ، ۰۸:۳۹ آن عابری که روزگاری این حوالی پرسه می‌زد

چو بر گورم بخواهی بوسه دادن

رخم را بوسه ده کاکنون همانیم

پاسخ:
اینم قشنگ بود :))

باید که گل بیارم 

خودم برای خودم 

باید که سر بزنم 

سر مزار خودم

 

صدای..... امین بانی نبود؟

 

پاسخ:
اینم قشنگه
ولی دیگه چقدر خودمون برای خودمون گل بخریم. من که به‌واقع خودم از دست خودم خسته شدم :|

نه بابا امین بانی خیلی زیره صداش. اینی که تو گوشمه بمه.
۱۲ آذر ۰۱ ، ۱۱:۲۳ اقای ‌ میم

علاوه بر آهنگ شعرهای علیرضا آذز هم تو ذهنمه ولی به نظرم شعرهاش چرت و پرته یه فضای سیاهی داره

پاسخ:
ولی به‌نظر من شعرهاش خیلی خفن و معنادارن :|
۱۲ آذر ۰۱ ، ۱۱:۳۰ اقای ‌ میم

خیلی ها طرفدارشن من دوست نداشتم اشعارش رو

مثلا یه دکلمه داشت به اسم اتاق راجع به خیانت بود:|

پاسخ:
من یکی دوتا بیشتر نشنیدم ولی همون یکی دوتا خوب بودن.
۱۲ آذر ۰۱ ، ۱۱:۴۵ اقای ‌ میم

منم در حد چهار پنج تا ازش شنیدم صداش خوب بود ولی مفهوم اشعارش رو دوست نداشتم یاد قسطام میوفتادم:)))))

پاسخ:
:))

 دلم میخواد بدونم با چه هویتی و چه اسم و عنوانی به پلیس فتا شکایت خواهی کرد؟ برو شکایت کن تا اول خودتو بگیرن! 

پاسخ:
منو دقیقاً به کدوم جرمی قراره بگیرن؟ شکایت از امثال شما سلسله‌مراتب داره. اول می‌رم سراغ مدیریت بیان که نام کاربریتو غیرفعال کنن. آمار کامنتاتو دارن اونا. اگه متنبّه نشدی اطلاعاتتو می‌دیم به پلیس فتا. موقع ثبت‌نام تو همین بیان شماره موبایل و ایمیل دادی. با همونا میشه اومد سراغت. به همین سادگی.
اون گزینهٔ دست کنار آی‌پی رو دیدی؟ اونم می‌تونم بزنم. نوشته اگه اونو بزنی: نظرات آینده این کاربر، بدون اطلاع به او و شما، به‌صورت خودکار حذف خواهد شد.

+ نام کاربری شما در این وبلاگ مسدود شد.