پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

1148- آریا

جمعه, ۱۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۷:۳۹ ب.ظ

1. اون سمت چپ، اولی، اولین گوشی‌م بود. از سوم دبیرستان تا اوایل کارشناسی. عکسای مدرسه و فصل اول وبلاگمو با اون گرفتم. مدرسه هم می‌بردمش یواشکی. تو جیب‌کوچیکه‌ی کاپشنم قایمش می‌کردم و وقتایی که کاپشن نمی‌پوشیدم می‌ذاشتمش اونجای کیفم که زیپ مخفی داشت1
روزای اول دانشگاه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد2
ساتیو دومین همراهم بود. صدای اس‌ام‌اس‌هاش هنوز تو گوشمه3
عکسای دانشگاه و فصل تورنادو رو با همین گرفتم. صدای استادا رو باهاش ضبط می‌کردم، فیلم می‌گرفتم، از جزوه‌ها عکس می‌گرفتم، از در و دیوار و غذاهایی که درست می‌کردم و صُبا اون بود که بیدارم می‌کرد تا خواب نمونم4
سیستم عاملش سیمبین بود. وایبر و تلگرام که اومد، بهونه‌گیر شد، هی خاموش شد و بالاخره تاچش از کار افتاد. 
سال آخر کارشناسی سونی رو خریدم. سومین همدم و همراه. هر کدومشون انگار مال یه دوره از زندگی‌م بودن. انگار هر فصلی از زندگی‌م که تموم می‌شد و ورق می‌خورد، گوشیام می‌دونستن که وقت رفتنه. چند وقتی بود که سونی نای همراهی نداشت. از حال می‌رفت و دیگه صدام به صداش نمی‌رسید. 
دو روزه آریا وارد زندگی‌م شده. آریا اسمشه. در واقع مدلشه، و چهارمین همراه و همدم من محسوب میشه. 
2. یه سیم‌کارت ایرانسلم توش بود؛ به عنوان هدیه. تو انتخاب شماره نقشی نداشتم؛ شانسی بود. رُند نیست؛ ولی جامع و کامله. ینی جز اون صفرِ اولش، ده رقم بعدیش شامل رقم‌های صفر تا نُهه. دو تا سالِ تولد هم توشه. 71 و شصتو؟ چه اهمیتی داره شصت و چنده. 
راسته که میگن ایرانسلی شو، دنیاتو تغییر بده؟ دنیای من که هنوز همونه که.
3. انقد به روزمره‌نویسی گیر ندید؛ شاید بعضیا واقعا کسی رو ندارن که در مورد همین اتفاقات ساده و پیش پا افتاده‌ی زندگیشون باهاش حرف بزنن.
4. مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی و کمک به کارگر ایرانی است.

۹۶/۰۷/۱۴
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۳۹)

۱۴ مهر ۹۶ ، ۱۹:۵۱ پسر مشرقی
چه خوبه که گوشیای قبلیت رو داری. من که به لطف فامیلی که تازه خط خریده بود و گوشی دست دوم می خواست, دزدان محترم, چاه فاضلاب و بچه هایی که با گوشی کهنه بازی می کنند و دل و روده ش رو در می آرن هیچ نشونی ازشون ندارم اما خاطراتشون زنده ن که جالبه برام هر کدوم متعلق به یک دوره ی خاص از زندگیم بودند...
ال جی, نوکیا, سونی اریکسون, نوکیا و سامسونگ رفتند توی صفحات گذشته و این یکی هم که چهارماهه دارمش مثل اولین گوشیم ال جیه...
پاسخ:
من عصبِ دندونم هم از دندون‌پزشک گرفتم نگه‌داشتم. گوشی که جای خود دارد :))
البته اگه چیزی باشه که به درد کسی بخوره میدم بره. مثلاً لپ‌تاپ سابقمو دادم به یکی از دوستان
۱۴ مهر ۹۶ ، ۱۹:۵۱ آقاگل ‌‌
دومی رو خاله ام داشت. گوشی باحالی بود موقع خودش خیلی خفن بود. بازیای باحالیم داشت. :)
من همچنان با نوکیا زندگیمو سر میکنم. :d 

پاسخ:
بازی نداشتم اون موقع. 
دوربینش انقدر خوب بود که دوربین‌های قبل و بعد از او سوء تفاهمه به نظرم
شما با اون نوکیا نیمی از شرایطی که مرد زندگی باید داشته باشه رو داریااااا
۱۴ مهر ۹۶ ، ۱۹:۵۶ آرزوهای نجیب (:
دلم برای همین روزانه نوشتن هاتون تنگ شده بود ): 

(:
پاسخ:
دست و دلم به نوشتن نمیره :( تمرکز ندارم این روزا. تا فکر و خیالتم آسوده نباشه، نمی‌تونی بنویسی
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۰:۱۶ آرزو ﴿ッ﴾
من به گوشیم خیلی وابسته‌م. تابستون یه‌مدت خراب شده‌بود و خانواده در فکر تهیه‌ی گوشی جدید بودن، من با این‌که روزهای بسیاری بابت معایبش حرص خوردم، دوست داشتم بگم یکی مثل خودش می‌خوام :| توقف تولیدم شده تازه :| 
با مورد سوم نیز موافقم :))
چهارمم که نیاز به موافقت نداره.
پاسخ:
مورد پنجم هم اینکه من همه‌ش تو رو با آرزوهای نجیب (کامنت قبلی) اشتباه می‌گیرم. مثل ببر و پلنگ که نمی‌تونم بینشون تفکیک قائل بشم، شما رو هم هی اشتباه می‌گیرم و هر بار باید بیام وبلاگتون تا یادم بیاد کدومتون کامنت گذاشتید :دی
واسه نشریه فرهنگی ای که داشتیم تو دانشگاه، با یکی از بچه ها که مدل پارس جی آل ایکس رو خریده بود مصاحبه کردیم. حرفای خوبی زد از جنس این که نمی شه تا آخر نشست و غر زد و خودمون باید دست به کار بشیم و الخ. ( گوشی رو تو بازدید از کارخونه جی ال ایکس خریده بود تو اردوی راهیان نور تو خرمشهر و) مصاحبه تو شماره فروردین چاپ شد.
یه هفته بعد گوشیش خراب شد:|

+منم حتما گوشی بعدیمو ایرانی می خرم به امید خدا.با این لوازم جانبیش  تقریبا یافت می نشود و اگه خراب بشه معمولا باید بفرستی بره اهواز تا اون جا که من دیدم و نمایندگی هاش محدوده و...
با همه اینا.اصولا اگه غیر از این بود هنر خاصی نبود خریدنش.

+آورین! :))
پاسخ:
+ اون دوستم که همسرش شاعر بود و معروفم بود و نمی‌تونم بگم کی بود هم همه‌ی جهیزیه‌شو ایرانی خریده بود. بهش حسودیم شد رسماً :(
+ ایرانی، ایرانی بخر
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۰:۵۶ نیمه سیب سقراطی
اولین گوشی من سونی اریکسون کشویی صورتی بود ، کاش نمیدادم بره ! دلم براش تنگ شده ...

https://forum.persiantools.com/threads/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D9%88%D9%86-t715.128453/
پاسخ:
به خاطر اسم وبلاگت، تصور من از گوشی‌ت اپل‌ه؛ ولاغیر :دی
جهیزیه هم ان شاالله:))
البته من ساعت ها نشستم پای صحبت های یه استاد اقتصاد و بعد هم چنتا فایل صوتی و متنی و اینا تا بالاخره قانع شدم تو مورد کالاهای گرون یا چیزی که مطمئنی ممکنه ضرر کنی توش و اینا...فک کن تو یه جمع کاملا یا تقریبا توجیه، مدام نق بزنی و ایراد بگیری و قانع نشی و.... ولی نهایتا تسلیم شدم:))
خعلیم حس خوبی داره:)
بعدتر یه نوشته نسبتا طولانی هم نوشتم در موردش تو نشریمون حتی...در این حد توجیه شدم الان:))
پاسخ:
اینو خودم خریدم و تونستم ایرانیشو بخرم؛ ولی چون جهیزیه رو خودم نمی‌خرم، فکر نکنم زورم به خانواده‌ام برسه که ایرانی بخرن :(
نشریه‌تون نسخه‌ی غیرکاغذی نداره مستفیض شیم از مطالبش؟
ولی هیجان انگیز شصت و چندی بودنش ها، نیست؟! تو ٧١ ی و مراد شصت و ؟
😁
پاسخ:
:)) آره خیلی هیجان‌انگیزه. اصن این یه نشونه است.
آیا ایمان نمی‌آوریم؟
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۸ پسر مشرقی
در مورد این جنس ایرانی خریدن هم من حرف ها دارم. که اصلا نباید ما هر چیزی رو تولید کنیم چه توی بحث صنعت و چه کشاورزی و ... که اینجوری داریم منابع و سرمایه هامون رو فقط از بین می بریم و ... 
هرچند به خاطر شرایط خاص سیاسی کشورمون یه جورایی مجبوریم به این رویه و این بحث هم به جاهای باریک می کشه ادامه دادنش!
پاسخ:
حرفتون تا حدودی متینه :دی ولی موافق نیستم :))
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۱:۲۱ 🔹🔹نیلگون 🔹🔹
مبارک باشه .. :)

راستش یکم اهمیت داره شصت و چند باشه.مثلا شصت و یک خیلیییی دوره نسبت به هفتادویک.نیس؟
پاسخ:
ممنون :)
دِ نه دیگه. دقت نکردی دیگه. ریاضیت خوب نیستاااااا!
وقتی میگم ده رقمِ بعد از صفر، ارقامِ صفر تا 9 هستن و دو تاش 7 و 1 هست، ینی چی؟ ینی 66 نمی‌تونه باشه، 67 و 61 هم نمی‌تونه باشه، 69 هم نمی‌تونه باشه، چون شماره‌ی موبایل با صفر نهصد و فلان شروع میشه و همینجوری رد گزینه کن بره دیگه :)))
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۱:۳۷ سید رمضان حسینی
1. این که تصویر پست رو نمی‌بینم و مجبور شدم سورس صفحه رو باز کنم، ایراد منه یا از وبلاگه؟
2. تو خرید خیلی حساسم و حتما باید کلی تحقیق کنم. بین یه گوشی خارجی خاص و یه جی ال ایکس سر در گم بودم. دو هفته تحقیق کردم. دلم نیومد هیچ کدوم رو بخرم. نه دلم با جی ال ایکس بود بنا به دلایلی و نه دلم میومد که وقتی خیرم قرار نیست به کارگر ایرانی برسه، به غیر هموطن سود برسونم. تصمیم گرفتم به رفاقت 5 ساله م با گوشی فعلیم ادامه بدم!
3. بی ربطه. ولی تا جایی که یادمه تو پست‌هاتون اطلاعات کافی (و حتی بیش از حدی) برای فهمیدن اسم و رسم همسر دوستتون وجود داره.
پاسخ:
1- مشکل از سیستم شماست فکر کنم.
2- ایرانی، ایرانی بخر. :)
3- آره خب؛ من غیرمستقیم به خیلی چیزا اشاره می‌کنم و فقط تعداد معدودی خوانندگان دقیق متوجه این اطلاعات میشن
گوشی من چهارساله‌شه. ال‌جی. هنوز مث روز اول کار می‌کنه. البته یه‌بار قبل از تموم شدن گارانتی دوساله‌ش سوخت و رایگان تعمیر شد :دی :)) این گوشی سومی به‌نظر میاد هنوز کار کنه ها. نمیدونم چرا هویجوری از سری اکسپریای سونی خوشم میاد :)) 
روزمره‌نویسی به این خوبی. مگه چشه :| 
پاسخ:
خدا حفظش کنه و نگهش داره برات.
سومی داره خودشو لوس می‌کنه به نظرم. قرار نبود به این زودیا خراب شه آخه. لااقل تا دکترا صبر می‌کرد. تا روز دفاع ارشدم حداقل. اصن تا روز تولدم. یا نه اصن تا عید. 
یه وقتایی حالش خوشه، یه وقتایی از حال میره و آب‌قند میخواد. به نظرم دلش از تنهایی گرفته بود و همدم می‌خواست. سیم‌کارت همراه اولم هنوز روشه و ایرانسله رو انداختم تو این جدیده و شماره‌شم به هیشکی ندادم. امیدوارم اکسپریام برای همیشه نمیره. چون پیام‌های وایبرم توشه و نمیشه بک‌آپ برداشت ازشون :(
خوشبحالتون که دلشو دارید دفترچه خاطرات موبایلی تون رو ورق میزنید...من ندارم
پاسخ:
دفترچه خاطره ندارید یا دل ورق زدن؟
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۱۲ آقاگل ‌‌
سه تا بازی رو خود گوشی داشت. دوربینشم خیلی خوب بود واقعا.12 پیکسل بود. موقع خودش خیلی زیاد بود.  :) تنها ایرادش این بود که زود به زود قسمت شارژرش خراب میشد. 

گوشی من در واقع میشه نوه نتیجه 1100. پیشرفتش نسبت به اجدادش اینه که دوتا سیم کارت میخوره و تا 4 گیگ کارت حافظه رو هم پشتیبانی میکنه. عملاً یک موزیک پلیر خوبم هست. چون هم زود شارژ میشه و هم خوب شارژ نگه میداره. :))

پاسخ:
بازیاش یادم نیست ولی شارژرش یادمه که آخرا بازی درمی‌آورد و اذیت می‌کرد
پس با این امکاناتی که گوشی‌تون داره شرایط رو از دست دادید. متاسفم براتون
حقیقتش بیشتر موبایلای خاطره هام همرام نیستند! حسودیم میشه
یادش بخیر
آبنبات ال جی
کا 550 سونی اریکسون
پاسخ:
من خاطره زیاد دارماااااا. می‌خواید چند تاشو شما بردارید :))
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۰ 🔹🔹نیلگون 🔹🔹
واااای من اصلا به این چیزاش دقت نکرده بودم :)) یعنی فقط  منظورم این بود که واقعا بنظرت اهمیتی نداره که شصت و چند باشه؟! :دی حتی شصت و یک؟! :| :/
پاسخ:
تاریخ تولد یه عدده که فقط تاریخ ولادت فرد رو نشون میده نه میزان فهم و شعور و رشدشو
بنابراین ملاک خوبی برای رد و پذیرش فرد برای ازدواج نیست.
شماره 3 دل می لرزونه :( بعضیام کس / کسایی رو دارن و نمیخوان مزاحم شن و وقت کسی رو بگیرن چون معتقدند همه برای خودشون زندگی دارن یا سه نقطه ای که زیادی درد داره

+ سلام ^___^ مبارک باشه ان شاالله که به خوشی و خیر ازش استفاده کنی ، خاطره سازتر از قبلیا حتی :)


پاسخ:
سلام به روی ماهت
آقا من اسمتو پریچهر می‌خونم همیشه :)))
تلفظش چه جوریه دقیقا؟ :دی
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۲:۴۴ آقاگل ‌‌
اگه بدست اوردن شرایط مرد زندگی به این آسونیا بود که تا حالا همه جوونا(شایدم پیرمردا) رفته بودن سر خونه زندگی شون :))
همچین که باهاش پیامک مینویسی و صدای دکمه هاش گوش فلک رو کر میکنه چنان کیفی میده که نگو.  :d
پاسخ:
به این فکر کن که تو الان مرادِ یه بدبختی هستی که یه گوشه از کشور پهناورمون منتظرته
فلذا بگو برات آستین بالا بزنن
نگران کار هم نباش
قرار شد پستامونو پولی کنیم و اینجوری نون دربیاریم :)))
من کلا دو تا گوشی داشتم
یه k750 و یه نوکیا با سیستم عامل سیمبین
تلگرام و وایبر رو هم رو ویندوز نصب کردم:دی.
پاسخ:
احسنت به شما که دامانتونو به اندروید نیالودیدید! واج آرایی د داشت این جمله :)))
ببخشید. گوشیتون آریا 1 جی‌ال‌ایکسه؟ حقیقت من مشخصاتِ روی کاغذ‌ گوشی‌های رده‌بالای جی‌ال‌ایکس رو می‌خونم خیلی برام جالبه. واقعا همونقدری که مشخصاتش میگه خوبه؟ میگن حسگر اثرانگشت هم داره :))) انصافا این حسگر یه برو و بیایی داشت توی اپل. :دی قیمتش هم میشه بپرسم؟ نوشته بود به‌زودی و قیمت نزده بود سایتش... متشکر... 
پاسخ:
آره اثر انگشت هم داره، ولی خب من با قفل و اینا حال نمی‌کنم و استفاده نمی‌کنم از این امکاناتش. ذوقم بیشتر به خاطر نیم فاصله‌شه. البته الان با گوشی قبلی ام و نیم فاصله ندارم

950 قیمت خودشه، 50 تومنم کیف و گلس! یه تومن در کل.
تو اطلاعاتش نوشته آریا، یک و دوشو ننوشته، ولی تو فاکتورش نوشته 2
اتفافا خانواده و اطرافیان میگن دامنت رو به اندروید بیالو
ولی من تا الان مقاومت کردم و دامنم رو نیالودم
پاسخ:
مقاومت کن :))
کمتر کسی به این مقام رسیده تا حالا
۱۴ مهر ۹۶ ، ۲۳:۵۵ آرزو ﴿ッ﴾
واقعا؟! خب ببین آواتار من قاصدکه. اسم وبلاگمم قاصدک داره. تازه اسم خودمم تو وبلاگ قاصدکه مثلا :| این مورد رو خودمم غریبی‌م می‌کنه ولی صرفا واسه اینه که اگه آشنایی از اون‌جا رد شد در نگاه اول که چشمش می‌خوره به نویسنده براش آشنا نباشه! :/ 
پاسخ:
همه‌ی اینا رو می‌دونم. حتی سن و سال شما دو تا هم خیلی فرق داره؛ ولی بازم تو ذهنم یه نفرید :)))
۱۵ مهر ۹۶ ، ۰۰:۲۳ محبوبه شب
مبارکه : ) 
ان شاءالله تاچش، دوربینش، رَمش و از همه مهم تر سوکتش -_- برات بسازه و خاطره ها بیافرینی باهاش ^_-
پاسخ:
ممنونم
ایشالا ^-^
از تبلت سیم کارت نخورم فاکتور بگیرم منم یک نوکیایی به حساب میام. مهم ترین دلیل انتخابمم کیبوردشه. از هیچ کیبورد لمسی ای خوشم نمیاد. مخصوصا وقتی راه میرم و دستم توی جیبم در حال تایپه خیلی خوبه:))
+مبارکتون باشه
پاسخ:
ینی وقتی دستتون تو جیبتونه، حتماً باید تایپ هم بکنید؟ :)))
این نوکیایی‌های گوشیِ لمسی ندار! مرد زندگی‌ان همه‌شون.
+ ممنون
مطمئنم توی زندگیم یه کار رو هیچ وقت نمی تونم بکنم اونم اینکه گوشیم رو ایرانی بخرم :دی یعنی تنها موردیه که اگه یه روز در جهت حمایت از تولید ملی واردات  خارجیش به ایران متوقف بشه, من می میرم :| 
شرمنده ی تمام تولید کنندگان گوشی ایرانی *__* 
پاسخ:
فرمایشت تقریباً متینه هاااا! ولی خب من موافق نیستم باهات :دی
فکر کن من بخوام مقاله‌مو به انگلیسی ترجمه کنم و خودم نتونم و بخوام یکی این کارو انجام بده. بعد فکر کن نیام سراغ تو و بگم شرمنده‌ی مترجم‌های داخلی و ببرم بدم به دوستی که چند ساله اون ور! زندگی کرده. اگه همه چنین کاری بکنن، نتیجه‌ش میشه اینکه تو از کار بی‌کار میشی
پُرچِنه .. پر حرف ، وراج .. اسم وبلاگیمه :))))
پاسخ:
خیلی هم برازنده است :)))
خوشمان آمد!
ولی من همون پریچهر اول میاد به ذهنم :دی
۱۵ مهر ۹۶ ، ۰۵:۴۲ آقاگل ‌‌
مگه آقاگل بودن چه ایرادی داره که مراد باشم؟ آقاگل بودن به این خوبی. تازه شیرینی وصال در گرو انتظاره که شیرینه. هرچی این انتظار بیشتر شیرینی وصال هم بیشتر. :d
فلذا اسب پیشکی رو هم دندوناش رو نمیشکنن که. پس صبر کن ببینیم اصلا کسی حاضر میشه در قبال این پستا پول بده؟ اگه ورشکست شدیم چی؟ بیمه هم که قبول نمیکنه :))
پاسخ:
آقاگل اسم خاصه، ولی مراد اسم عامه. حالا انقدر لفتش بدید که شیرینیای وصال بیات شه کپک بزنه اصن
+ میدن؛ چرا ندن؟ تازه می‌تونید هر از گاهی هم پست صلواتی بذارید :))
گوشیتون مبارک . ایشالله چرخدنده هاش براتون بچرخه:دی!
دوست من هم با همین فکر حمایت از تولید داخلی رفت و یه جی ال ایکس خرید و به دو سه ماه نکشید که به روغن سوزی افتاد! کنده شدن دکمه و سوختن ال سی دی و پیدا نکردن مرکز خدمات پس از فروش و کلا زیر بار فروشنده و نرفتن و اینا... نهایتا بیخیالش شد رفت یه سونی خرید!
اینه که، به نظرم کالای ایرانی باید حرفی برای گفتن داشته باشه تا خریدار بخره. وظیفه ی ما به عنوان ایرانی زیر بار هر جنس بنجلی رفتن نیست. 
پاسخ:
ممنونم ^-^
گوشی مامانم دو ساله از همین برنده. مدلِ اسپایدر که قدیمی‌تر از آریاست. تا امروز که همه چیش اوکی بوده و کار کرده و می‌کنه. بدون هیچ مشکلی. ایشالا چرخ آریا هم برای ما بچرخه. 
داداشم هم آریا داره :)
۱۵ مهر ۹۶ ، ۱۹:۱۱ محسن رحمانی
آریا اسم خود گوشیست یا اسمی که شما روی اون گذاشتید؟
پاسخ:
اسم که نه؛ در واقع مدلشه. جی ال ایکس، مدلِ آریا.
اسمش ایرانیه دیگه. مثلاً مدلِ ماد و رسا و تابان و اسپایدر (البته اسپایدر فارسی نیست:|) مدل‌های قبلیشن
۱۵ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۳ خونه مادری
گوشی بدی هم نیست(تا قبل از افتادن از دست مبارک)
پاسخ:
سعی میکنم از دست مبارکم نیافته :)
البته میدونی که این استدلال ایرانی ایرانی بخر رو همه چی جواب نمیده. چند تا کشور صنعتی داریم؟ چند تاشون خط تولید موبایل و تجهیزات الکترونیکی خودشونو دارن؟
هر کشوری بسته به اینکه تو چه زمینه هایی قویه و منابع انسانی و غیرانسانی مورد نیازش رو داره و دیگر مواردی که باعث میشه یه صنعت خاص براش منفعت آمیز باشه, صنایع خودشو راه میندازه. 
اینا رو تو یه مقاله در مورد انگلستان خوندم که تمام صنایع خودرو سازیش رو, که شامل برند های خوبی هم میشد که بعضا شهرت جهانی هم داشتن, ذره ذره فروخته بود به هند و چین و غیره. :دی

الان مثلا ما هر سال داریم کلی آب هدر میدیم برا تولید محصولات کشاورزی که تو اقلیم ما خوب در نمیان. چرا؟ چون خودکفا بشیم. چون واردات نکنیم. چون ایرانی ایرانی بخر. فکر کنم هندونه یکی از این موارد بود.

حالا من نمیدونم ما در زمینه سخت افزار کجای دنیاییم, در زمینه نرم افزار اینو میدونم که برند های ایرانی حتی به خودشون زحمت نمیدن برا اندروید گوشی لانچر بنویسن و اندروید استوک میذارن رو سیستم و تمام. ما هرسال میرفتیم نمایشگاه های تکنولوژی و الکامپ و غیره رو می نگریستیم و برند های ایرانی هر سال با گوشی های اندروید خام پارسال تو چشم ما نگاه می کردن میگفتن بومی سازی شده س! چرا چون منو فارسی داره؟:/  لانچر تو پلی استورم هست. انقدر کار شاقی به نظر نمیاد نگارشش. منتها باید متخصص ui ux استخدام کنی و روش وقت بذاری و بهینه سازیش کتی و گویا تنبلیشون میاد از این بابت.
بعد هم اینکه جی ال ایکس رو چهار پنج سال پیش سایت نارنجی یه بررسی  روش رفت و کاشف به عمل اومد ساخت چینه قطعاتش. تو ایران سر همش می کنن.  قبول دارم که بالاخره همون سر هم کننده هم ایرانیه و کمک به کارگر ایرانی و این مباحث رو در بر میگیره خرید گوشی از این برند؛ ولی کاش با آدم صادق باشن بگن این اول راه ماست. ما فعلا ساخت چین و اسمبل ایرانیم. کم کم خط تولید خودمونو راه میندازیم. حمایتمون کنین که بشه. بعد من حاضرم برم سرمایه گذاری کنم حتی که بشه. ولی وقتی طرف سرم کلاه میذاره و با ملی بازی میخواد فروش کنه خب دست خودش و تولید کننده چینیش رو می بوسیم و خدافظ.
پاسخ:
تو این فاصله (خوندنِ کامنتت تا الان که دارم پاسخت رو می‌دم) با اقشار مختلفی به صورت انفرادی و توی سه تا گروه بحث کردم و نتیجه‌ی بحث این بود که کاری از دست منِ مصرف کننده برنمیاد و تقصیر مدیران کشوره. به اعتقاد اونا منِ مصرف کننده با خرید یه محصول ایرانی در کوتاه مدت درسته دارم از کارگرای اون صنعت به نوعی حمایت می‌کنم ولی در طولانی مدت عملاً کاری از دستم بر نمیاد. ایشان خاطر نشان کردند:
یه زمانی بنا به اقتضائات مملکت (انقلاب و بعدشم جنگ) نیاز بود تا آدمای از خود گذشته بیان و پستای دشوار مدیریتی رو فداکارانه بپذیرن تا امورات به‌طور موقت بگذره؛ اما قرار نبود سه چهار دهه موندگار بشن و بچسبن به صندلی‌های مدیریت. قرار بود کارا که روی روال افتاد، مدیر تربیت کنیم و کار رو بدیم دست اونا. اما هنوز که هنوزه متولدین پیر و فرتوت دهه‌ی سی و چهل دارن مدیریت می‌کنن!
مثلا در بحث خرید خودرو داخلی که به زور به مردم تحمیل شده عملا از تولیدکننده حمایت زیادی شده و در واقع تولید خودرو منحصر به چند شرکت شده. اگر دلسوزی نتیجه میداد باید تا امروز این خودروسازی‌ها پیشرفت می‌کردن و توان رقابت با تولیدکننده‌ی خارجی رو پیدا می‌کردند. اما عملا این عدم رقابت باعث درجا زدن اونها شده و حاشیه سود بالا باعث فساد و رانت.
اما
به نظرم بحث خودرو با بحث خوراک و پوشاک و گوشی فرق داره. خودرو، بازارش انحصاریه و رقابتی نیست. و این خوب نیست. 
ولی بازم کاچی (عملِ اندکِ من و این خرید) بهتر از هیچیه.
پیرو پاراگراف اول کانت قبلیم به این دست یافتم
List_of_mobile_phone_makers_by_country

و خب قانع شدم که موبایل جوابه. :دی 
پاسخ:
چه جالب!
الان لینکشو می‌فرستم برای ملت :دی
منم لینک فرستادم. جرا لینکش نیومد:))))
پاسخ:
کامنت گذارنده نمیتونه لینک بفرسته انگار
یکی از دوستان الان پیاممو دید و اینچنین پاسخ داده:
صحبت‌ها همه درسته به نظرم، و اگر بخوام چیزی رو اضافه کنم، نسبت رفاهی هست که (خرید) یک کالا یا سرویس مصرفی برای خریدار به وجود میاد. هر خریدار باید با توجه به هزینه‌ها و منافعی که به دست میاره اقدام به تصمیم گیری کنه. هزینه فقط پول نیست، شامل زمان، روحیه، انرژی، فکر و چیزای دیگه‌ست. منافع هم شامل امکانات خود دستگاه نیست، نیاز به تعمیرات جانبی یا طول عمر مفید، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش، پرستیژ و حسی که از داشتن اون محصول میکنی، و چیزای دیگه. نکته اینکه ارزشی که از تفاوت هزینه و منفعت به دست میاد، دقیقا به عواملی بستگی داره که اونا بین فرد تا فرد فرق میکنن، لذا ممکنه فلان چیز برای من خیلی ارزش داشته باشه (لذا حاضر باشم زیاد براش پول بدم)، ولی برای تو خیلی ارزش نداشته باشه و حتی شاید مفت هم نگیریش. توی این مورد، من علاوه‌بر صحبت‌هایی که شد (که حالت general و در چهارچوب اقتصاد کشوری بودند) میخوام به خودت برگردم و بگم تابع ارزشت رو حداکثر کن، و ببین عملا با هزینه‌ای که میکنی چی gain میکنی....و این رو بهینه کن.
حمایت از تولید داخل خوبه، اما خوب همون طوری که اون شرکت به فکر سود بیشتره ، ما هم باید به فکر جیبمون باشیم ، البته این موضوع چند بعدی هستش وبه قول دوستتان باید دید در نهایت چی  gain می کنیم.
 از تبلت بگذریم، ما هم هنوز تن به گوشی اندرویدی نیالوده ایم. و گوشیمان یک نوکیای ساده  مربوط به ۸۳ هستش.
پاسخ:
به نظر میرسه خوانندگان آقای وبلاگ حاضر، قریب به اتفاق به سنت پیشین وفادار موندن و دامان خویش را به مدرنیته نیالودن هنوز
مبارک باشه:)

چند سال پیش جی ال ایکس با مدل های اولیه و دکمه ایش خیلی خوب شروع نکرد برای همین جلب اطمینان دوباره مشتری براش سخت شد. ولی الان با سری گوشی های هوشمندش خیلی پیشرفت کرده

من سال 92 مدل اسنوی رو گرفتم و تا سه سال هم داشتم و انصافا علی رغم چند ضربه شدید خوب کار کرد هنوزم زنده است:)
از پارسال هم که گوشی ماد رو گرفتم و خداروشکر تا الان از اون هم راضی هستم و بقیه رو هم تشویق کردم بخرن و اونا هم راضی بودن.

نظر منم همینه، وظیفه دولتمردان سر جای خودش، من برای کمک به اقتصاد کشورم در همین حد وسعم میرسه، و نباید دریغ کنم. 
پاسخ:
ممنونم
به هر حال هر گوشی یه عمری داره و منم انتظار ندارم این تا آخر عمرم کار کنه. از اون سه تای قبلی هم چنین انتظاری نداشتم :)
1.میتونیم بپرسیم رشته ت چیه؟ راستش بی نهایت متمایل شدم به خوندن اون کتاب نوروساینسی که گفتی! آدرسی بده که بشود یافتش!

2.چنین قالب وبلاگی فقط از یه دانشجوی شریف برمیاد به نظرم:)

3. شاید میدونسته کدوم دیوار بود!

4.گوشی های خاطره دارت رودیدم فکر کردم کاش گوشیهامو نگه میداشتم (که البته یافتنشون کار سختی نیست) بعد دیدم که نه! یکی از گوشیهامو اصلا نمیخوام دیگه ببینمش حتی! :|
تکرار تحریکات حسی که منجر به خاطرات شده اند از عوامل مهم این موضوعه!
ممنون از پست جدیدت که منو در کامنت گذاری برای پست قبلی یاری کرد :)
پاسخ:
لیسانس برق-الکترونیک، ارشد زبان‌شناسی-اصطلاح‌شناسی برای دکترا هم علومِ شناختی (گرایششم تا خدا چی بخواد)
https://maktabkhooneh.org/course/217/lesson/1/

هر موقع دیدی کامنتای یه پست بسته است، حرفایی که مربوط به اون پسته رو به صورت خصوصی بگی ممنون میشم :)
باسلام وخداقوت
بابت وبلاگ عالیتون ممنون.خوشحال میشم اگربه مطالب ماهم سربزنید.
باتشکر

http://persiane.ir/Shortness-of-breath-asthma.html
پاسخ:
علیکِ سلام
مرسی عالی بود
پاسخ:
:|
وای چه قدر خوب که نگهشون داشتین من همه گوشیای قبلیم رو فروختم :((
پاسخ:
ما به دلایل امنیتی نمی‌فروشیم‌شون هیچ وقت