پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

218- معرفی کتاب - زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۵۲ ق.ظ


پَهْلَوی منسوب به «پَهْلَو» است و این واژه از صورت ایرانی «پَرْثَوَه» آمده است

که در اصل به سرزمین پارت اطلاق‌می‌شد و منسوب به آن در زبان فارسیِ میانه «پَهْلَویگ» و «پَهْلَوانیگ» است

فارسی یا پارسی منسوب به پارس مشتق از صورت ایرانی باستانِ «پارسه» می‌باشد

که نام سرزمین فارس است و منسوب به آن در زبان فارسی میانه٬ «پارسیگ» است

در سنگ‌نوشته‌های پارسی باستان این زبانْ «پارسه»

و در متن‌های فارسی میانه «پارسیگ» نام دارد که هردو معادل پارسی (= فارسی) است

بنابراین٬ از نظر اشتقاق٬ پهلوی به معنای «زبان پارتی» است و نه فارسی؛

ولی از دیرزمان نوشته‌های زرتشتیان را که به فارسی میانه است٬ پهلوی (در عربی فهلوی) نامیده‌اند

ژاله آموزگار٬ احمد تفضّلی؛ زبان پهلوی٬ ادبیات و دستور آن؛ چاپ هفتم؛ نشر معین؛ صفحهٔ ۱۳


۹۴/۰۶/۰۸
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

کتاب

نظرات (۲۰)

سلا ستاره خوشکلم ..هوووووورررررررررا من تولد یه سحابی دیدم هه هه...زوق مرگ شدم دیروز همون صانیه اولی که پیغام دادی اومدم ولی اون موقع کامنتات بسته بود بعدم دیگه چند تا موضوع پیش اومد...ببخشید دیر فید بک دادم...بوس بوس بوس...چه کار خوبی کردی...اخیش خیالم راحت شد
پاسخ:
:دی
میخوام برای تولدت یه کیبورد بخرم انقدر غلط املایی نداشته باشی
ناسلامتی قراره آدرس اینجارو به همکلاسیای زبانشناسم بدمااااااا :)))
فداااااااااات قربانت بوس بوس
هه هه من تازگیا دارم کردی یاد میگیرم باید برم این کتاب بخرم پهلوی هم یاد بگیرم...کاش برای ترکی کتاب بود ...فقط با کتاب یاد میگیرم
پاسخ:
هست بانو جان
برای ترکی هم کتاب هست
بذار این کتابی که دستمه رو بخونم یه کتاب آموزش ترکی هم دارم اونم میخونم و اگه خوب بود معرفی می‌کنم
چشم کیبوردمو عوض می کنم...:)))...دستت درد نکنه...کردی که خیلی سخته امیدوام ترمی راحت تر باه
پاسخ:
:)))) 
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۹ فانتالیزا هویجوریان
nebula چه اسم قشنگی داری!
خوشحالم از آشنایی ;)
پاسخ:
من هم از آشنایی با شما خوشحالم :)
رسیییییییید عزیزم...
دستت گلت درد نکنه ... اوکیه همه چی مر30
[آیکون قلب]

پاسخ:
خداروشکر!
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۴۱ شیمیست خط خطی
سلاااااام
فقط یه پیام رسیده :) ولی مهم اینه که رسید :))
خونه جدید مبارک
چه پستای تخصصی گذاشتی همین اول کاری :)
آقا میشه لینکت کنم؟ یا قراره گم نام بمونی ریا نشه؟ ;)
پاسخ:
با سلام
با نام شباهنگ لینک بفرمایید لطفاً
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۵۷ نیمه سیب سقراطی
من انقدر دوس دارم بتونم این خط های قدیمی رو بخونم !
انگار که خیلی مرموز هستن :)
پاسخ:
بیا یادت بدم خب...
داری منو وسوسه میکنی که زبان شناسی بخونم ^_^
پاسخ:
:دی سخت است بانو!

I can do anything

if i try

!

پاسخ:
خب از مهر ماه شروع می‌کنیم به تعلیم و تعلم خط و زبان پهلوی
چند تا پستم به زبان پهلوی می‌نویسم که تفهمیم شه
خوبه؟

no,thank you

i have so work ^_^

پاسخ:
گر مرد رهی میان خون باید رفت...

نه وجدانا نمیخوام طفره برم

ولی مهرماه مدارس شروع میشه و من درس دارم

و یادگیری زبان به این صورت ، ینی با خوندن برام سخته !

پاسخ:
:))))
ولی من خط میخیو شب امتحان حسابان یاد گرفتم :دی
سلام ! نه همون یه بار اومد ، دیشب دیدم ، وقت نکردم تشکر کنم ازتون ! 
پاسخ:
سلام
عجیبه که کامنتای صبح به هیشکی نرسیده 
خوش اومدی
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۵۳ Bluish ‍‌ ‌ ‍‌
چه خوبه که توی ایران به پهلوی نمیگن فهلوی! د: فکرکن چقدر بی‌مزه می‌شد! بعد تازه من شنیدم خاندانِ شاه پهلوی هم فامیلیشونو از همین زبون پهلوی برداشتن و از همون موقع هم ممنوع کردن ثبتِ فامیلیِ پهلوی رو. اگرم کسی از قبل پهلوی داشت باید عوضش میکرد موقع ثبت توی شناسنامه!

سلام شباهنگ جان :)
از پریروز ساعتِ سه عصر که از خواب بیدار شدم تا دیشب ساعت سه نخوابیدم و این حرکت از من بعید بود توی تمام عمرم و فکر کنم دلیلشم بوی تینر باشه... به خاطر همین دیروز خیلی جنازه‌طور بودم و گذاشتم وقتی یکم خوابیدم و جنازگی از سرم افتاد بیام کامنت بذارم :)
خیلی خیلی مرسی :) خیلی خیلی لطف کردی :) مبارک باشه این شباهنگ و این هدرِ قشنگ :)
پاسخ:
سلام
خوش اومدی
آره اینی که میگیو منم شنیدم
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۰۶ Bluish ‍‌ ‌ ‍‌
خط میخی رو از چه کتابی یادگرفتی؟
پاسخ:
جزوه داشتم و چند تا پی دی اف که هنوزم دارم
و یه سایت و دو تا دوست
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۳۷ Bluish ‍‌ ‌ ‍‌
میشود آیا پی دی افا رو هرموقع وقت کردی آپلود کنی لینکشو بهم بدی؟
پاسخ:
آری چرا که نه
میشود لینک چیزی ک بلوایش خاست رو منم داشته باشم؟!
پاسخ:
اگه تا فردا پای سایت سازمان سنجش جان به جان آفرین تسلیم نکردم, یه پست جدید میذارم و هر چی که به دردتون میخوره رو به صورت عمومی آپلود می‌کنم :)
(ان شاء الله)
چه پست های عجیبی!

از آشنایی تون خوشبختم منم
پاسخ:
چه اسم قشنگی
من هم از آشنایی با شما خوشحالم
به سحابه من خوش اومدی :دی
چقدر اون بالا قشنگه!
 و حالا زبانشناسی!از مدارهای الکتریکی به گشت وگذرا در دنیای زبان وخط قدیمتر ها!واقعا به این میگن تنوع!:))
پاسخ:
حالا اگه اینارم دوست نداشتی، پست ویژه جمعه هارو از دست نده
مخصوصا این هفته رو
حالا که مثلا قراره چند تا زبان شناس بیان دیگه نباید اونجوری باشیم هااان
تیپ آبرو داریو این حرفا
مگه داریم مگه میشه :دی
در همین لحظه یکی داشت میگفت اسم گروه معرفی کن یهو از زبون پرید اسم تو رو گفتم :دی
پاسخ:
:))))) 
نه دیگه, همه مون باید متشخص ظاهر بشیم :دی
چرا بد باشه؟ عالیه:)
جمعه دارم میرم تهران ایشالا:(نمیتونم بخونمت:(
http://sahar-ba-bad.blogfa.com/ ازاین به بعد اینجایم:)
پاسخ:
سعی میکنم تا پنجشنبه تایپ کنم
بلیت منم برای شنبه است
مرسی بابت آدرس