پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۴۷۸- سؤال فنی (تغییر رمز مودم)

يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۳ ب.ظ

باید رمز مودم خونه رو تغییر بدم. چون وقتی ما ازش استفاده نمی‌کنیم هم استفاده میشه. روال کار اینه که با کابل به سیستم وصلش کنم و 192.168.1.1 رو تو مرورگر تایپ کنم و وارد تنظیمات بشم و رمزو عوض کنم. ولی مشکل اینجاست که هر کاری می‌کنم 192.168.1.1 باز نمیشه. زنگ زدم پشتیبانی میگه لابد پروکسی و فایروال فعاله. گفتم فعال نیست. گفت با سیستم‌های دیگه امتحان کن. با دوتا سیستم دیگه و ویندوزهای دیگه امتحان کردم بازم نشد. یه سری تنظیمات دیگه رو هم چک کردم و همه چی درست بود. تهش گفت به‌نظر می‌رسه تخصصش کافی ندارید و می‌تونیم یکیو بفرستیم درست کنه. گفتم فعلاً نفرستید شاید پیدا کردم مشکلشو. تا حالا این اتفاق براتون افتاده؟ که وقتی 192.168.1.1 رو می‌زنید چنین صفحه‌ای ببینید؟



+ با ریست مودم حل شد.

۹۹/۰۹/۱۶
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

نظرات (۱۷)

سلام. الان امتحان کردم، مشکلی نداشت. قبلا هم پیش نیومده برام چنین مشکلی...

شاید این لینک کمکت کنه

https://anzalweb.ir/1398/11/07/%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85/

اگه حل نشد، یک بار دیگه با پشتیبانی تماس بگیر. بعضی اپراتورها خیلی دلسوزانه کمک می کنن. این اپراتوری که باهاش صحبت کردی اصلا راهنمایی کمک کننده ای نکرده. خیلی کلی گفته.

با رایانه کمک هم می تونی تماس بگیری.

پاسخ:
سلام
پشتیبان همهٔ این راه‌ها رو گفت و امتحان کردم. نزدیک نیم ساعت حرف زدیم. من دیگه چون فردا ارائه دارم مودم رو گذاشتم در اختیار برادرم یه کم هم اون باهاش کشتی بگیره. می‌ترسم ریست کنم، بعد دیگه اون صفحه نیاد که ست بشه دوباره. 
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۰:۲۱ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

اونجا چندتا آدرس دیگه گفته، اون‌ها رو هم امتحان کردی؟

پاسخ:
آدرس؟ کجا؟ آدرس تنظیم همهٔ مودمای تیپی‌لینک همینه
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۰:۲۲ آقاگل ‌‌

مودم ما همین عیب رو داره.

بارها پیش اومده همین کار رو کردیم. 

چیزی نشده بعدش. خیالت جمع.

پاسخ:
با مسئولیت شما ریست می‌کنما :)) 
ولی بعد از ارائهٔ فردا ریست می‌کنم. می‌ترسم ست نشه بی‌مودم بشیم

+ دیدم اگه درستش نکنم خوابم نمی‌بره. ریست کردم رمزو عوض کردم حل شد :| با تشکر :))
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۱:۰۴ محسن رحمانی

سلام 

وقتی امتحان میکنید مودم به پریز تلفن وصله ؟اگه آره از پریز تلفن خارج کنید ببینید مشکلتون حل نمیشه .

پاسخ:
سلام
وصله

امیدوارم مشکل هر چه زودتر برطرف بشه.

من بیشتر نگران لو رفتن رمز مودم و نفوذ به شبکه هستم. جدا از بار مالی و حقوقی، اگر رمز wifi لو بره، عملن تمام داده‌های رمزنشده شبکه‌ی شما رو می‌شه شنود کرد.

 

دو تا نکته به ذهنم می‌رسه که اگر تکراریه به بزرگی خودتون ببخشید و mansplaining (زورچپونی، مردچپونی) برداشت نکنید.

۱. مودم‌ها قابلیتی به اسم WPS دارن که قرار بوده وصل‌شدن به wifi رو آسون‌تر کنه اما چون در طراحی و پیاده‌سازی ایراد داشته، تبدیل شده به یکی بدترین آسیب‌پذیری‌های شبکه‌های wifi. اگر از این قابلیت استفاده نمی‌کنید و مطمئن نیستید که سازنده‌ی مودم اصلاحش کرده یا نه از توی پنل غیرفعالش کنید. برای چک کردن هم می‌تونید از لیست wifi گوشی‌های اندروید ببینید. جلوی اسم شبکه این رو می‌نویسه. اگر نبود می‌تونید از این اپ رایگان و متن‌باز استفاده کنید:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer&hl=en&gl=US

این مشکل WPS سال‌هاست که شناسایی شده اما هنوز هم تو همسایگی ما می‌تونید چند نمونه‌اش رو پیدا کنید.

نکته‌ی حرفه‌ای‌تر: با کمک همون لیست اندروید یا اپ می‌تونید پروتکل امنیتی مودمتون رو هم ببینید. ترجیحن WPA2 رو از پنل مودم انتخاب کنید. البته باعث می‌شه پهنای باند شبکه کمتر بشه ولی خب امنیتش بیشتره.

 

۲. تعدادی اپ هستن که لیست دستگاه‌های شبکه‌ای که بهش وصل هستید رو نشون می‌دن. یک نمونه‌ی رایگان و متن‌بازش اینه:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aaronjwood.portauthority.free&hl=en&gl=US

اول دستگاه‌های خونواده رو شناسایی کنید و بعد در ساعت‌هایی که مشکوک هستید هم لیست رو چک کنید که دستگاه غریبه‌ای نباشه.

اگر کار با اپ بالایی سخته می‌تونید از این اپ رایگان اما انحصاری (یعنی معلوم نیست با داده‌های کاربر چه می‌کنه) هم استفاده کنید که شناسایی دستگاه‌های غریبه رو اتوماتیک هم انجام می‌ده:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.overlook.android.fing&hl=en&gl=US

 

یکی دو تا مشکل امنیتی دیگه هم وجود (مثل KRACK) که چون تخصصی و جدید هستن و کار خاصی هم درباره‌اشون نمی‌شه کرد بهشون نمی‌پردازم.

 

یک رمز طولانی هم بهتر از یک رمز کوتاه اما خیلی متنوعه. همون مفهوم entropy که باهاش آشنایی دارید: https://xkcd.com/936/

اگر حفظ کردن و انتقال رمز سخته، می‌تونید رمزها رو به QRCode هم تبدیل کنید.

پاسخ:
هنوز حل نشده. فردا ریست می‌کنم. اگه ریست بشه و بازم باز نشه که مجدداً ست کنم تقریباً بدبخت می‌شیم :))
ممنون بابت راهنمایی‌هاتون. خیلی مفید بودن. یه مقدار آشنایی دارم با این مفاهیم. برادرم هم کامپیوتر خونده و بیشتر از من آشنایی داره. از نظر امنیتی هم WPA2 هست. از این لحاظ خیالمون راحته.
راستی، من تا حالا بیشتر از صدتا مودم تنظیم کردم. این پستو هفت سال پیش نوشتم: http://deathofstars.blogfa.com/post/315

اگه لپتاپ قبلا از طریق وایفای به مودم وصل بوده و الانم وصله بدون سیم امتحان کنین.شاید کابل مشکل داره

 

پاسخ:
مشکل اتصال ندارم. پایین، علامت اتصال با کابلو می‌بینم. سایت‌های دیگه هم باز میشن. بدون سیم که نمیشه وارد اون تنظیمات شد.
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۲:۲۳ محسن رحمانی

امتحان کردید؟درست نشد؟

پاسخ:
چی؟ سیم پریزو :| :(
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۲:۴۰ بانوچـه ⠀

من یه بار همچین مشکلی رو تجربه کردم و تهش عدد آخر آی‌پی رو به صفر تغییر دادم درست شد :|

پاسخ:
پشت مودم نوشته .1.1
این مودمو چند ساله داریم و همیشه همین آی‌پی رو می‌زدم. این آی پی در اغلب مودم‌ها وارد صفحۀ تنظیمات روتر میشه. البته 192.168.2.1 و 192.168.0.1 هم به کار می‌رن ولی اکثر مودم‌ها و به‌خصوص مودم‌های کاربران ایرانی، از همان آدرس 192.168.1.1 استفاده می‌کنن.
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۲:۵۸ بانوچـه ⠀

برای من هم همون 1.1 رو نوشته، حتی وقتی به پشتیبان گفتم که همچین شکلی باز شده خیلی متعجب شد و بعد خودش ویرایشش کرد به 1.1

پاسخ:
بانوچه، پست هفت سال پیشمو ببین: http://deathofstars.blogfa.com/post/315
کلمۀ مودم رو تو آرشیوم جست‌وجو کردم ببین به چیا رسیدم. اینم هست:
https://s17.picofile.com/file/8416604834/99_09_164.jpg چون لینک نداشتم عکس گرفتم از پی‌دی‌اف.
چقدر خوشحالم وبلاگ دارم و خاطراتمو می‌نویسم :)) کاش ادامه بدم همچنان :|

همه مطلبو با لینک نخوندم ولی همین چند وقت پیش برای من پیش اومد. گفتن با موبایل وارد بشید که اونم نشد ولی روی آیکون آنتن که روی تسکباره کلیک کنید فک کنم روی اسم وای فای راست کلیک کردم یه گزینه ای بود که مشکل وای فای رو حل کنه و وصل بشه به نت. چون دقت کردم دیدم وصل نبود. ببخشید اگه وای فایش درست کار کنه که نیازی به کابل نیست

پاسخ:
وای‌فای مشکلی نداره :( من می‌خوام برم تو تنظیمات مودم. همین :( بدون کابل نمیشه مودم رو تنظیم کرد.
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۳:۱۵ محسن رحمانی

کابل تلفن که میخوره پشت مودم اونو خارج کنید .

پاسخ:
:| کابل تلفن چه ربطی به این مشکل داره آخه :|

والا من همیشه بدون کابل میرم

پاسخ:
آره قبلاً بدون کابل نمی‌شد، الان میشه.
۱۶ آذر ۹۹ ، ۲۳:۲۹ محسن رحمانی

حالا شما امتحان کنید واینکه اون آی پی که پشت مودم نوشته رو وارد کنید.

پاسخ:
اون آی‌پی همین 192.168.1.1 هست

بدون کابل میشه مودم رو کانفیگ کرد.فقط سیستم از طریق وای فای وصل باشه.من الان تست کردم رمز عوض شد

پاسخ:
چه با کابل چه بی‌کابل، یه نفر دسترسی ما رو به سرور غیرفعال کرده. جز با ریست مودم حل نمیشه.

سلام ماهم مشکل استفاده ی دیگران رو داشتیم و با تغییر رمز حل نشد، بجاش مک آدرس همه دستگاه های مورد استفاده مون رو به مودم دادیم و خودمون رو راحت کردیم‎(:‎

پاسخ:
سلام. تا حالا این کارو نکردم. وقتی مک آدرس می‌دید، دیگه رمزو وارد نمی‌کنید؟ اسم وای‌فایتونو دیگه برای بقیه نشون نمی‌ده؟

الان یهو یادم اومد ک من با ی مرورگر دیگه (کروم) چندبار امتحان کردم و وصل شد با فایرفاکس نرفت و شرمنده طور بگم ک حواسم نبود من مودمو ریست کرده بودم و وارد تنظیمات نمیشد نه مث شما ولی خب خوبیش اینه که میدونید با ریست کردن ب مشکل نمیخورید:دی

پاسخ:
من همۀ مرورگرامو امتحان کرده بودم

کوهی از تجربه هستیدها :)

کدوم ریست مشکل رو حل کرد؟ همون دکمه‌ی سخت‌افزاری که تنظیمات رو به حالت اول برمی‌گردونه؟

 

یکی از دوستان نوشته بود که MAC Filtering انجام دادن. فقط خواستم بگم هر چند کار نفوذ به شبکه رو سخت می‌کنه اما امن نیست. آدرس مک رو به راحتی می‌شه تغییر داد:

https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_spoofing

https://www.groovypost.com/howto/change-mac-address-windows-10-why/

یعنی همه‌ی دستگاه‌هایی که وای‌فای دارن همیشه مشغول فریاد زدن آدرس مک هستن (بهش می‌گن probe request)*. کافیه یه نفر با آزمون و خطا بتونه آدرس چندتا از دستگاه‌های شما رو پیدا کنه. اگر پسورد رو به نحوی به دست بیاره باز هم می‌تونه وارد شبکه بشه.

 

یه عده هم اسم شبکه رو مخفی می‌کنن که اون هم امن نیست:

https://www.howtogeek.com/howto/28653/

https://www.accessagility.com/blog/why-ssid-hiding-is-not-secure

 

این‌جور تکنیک‌ها برای جلوگیری از کسایی که کارشون رو بلد هستن موثر نیست اما شاید جلوی چندتا اینترنت‌دزد موذی و آماتور رو بگیره. اون‌ها هم با خریدن یه کارت شبکه و دیدن چندتا فیلم می‌تونن یاد بگیرن.

 


*: یعنی اگر وای‌فای موبایلتون رو خاموش نکنید موبایلتون دائم در حال فرستادن آدرس منحصر به فرد خودش هست و انگار یه ردیاب با برد کوتاه همراه خودتون دارید. یه نفر با تجهیزات خیلی ابتدایی می‌تونه دستگاهی تولید کنه که آدرس تمام دستگاه‌های وای‌فای اطراف رو جمع کنه. فرض کنید این دستگاه رو بگذاریم تو میدون اصلی شهر. می‌تونیم رفت و آمد خیلی‌ها رو زیر نظر بگیریم.

برای اطلاعات بیشتر: https://www.howtogeek.com/196998/

پاسخ:
چقدر اطلاعات رایانه‌ای خفن دارید شما! :)) خوشم اومد. ممنون بابت به اشتراک گذاشتنش.
آره با چوب کبریت ریست کردم و بعدش دیگه وارد تنظیمات شد. دسترسی ما رو کی غیرفعال کرده بود؟ همون دزده؟