پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

از اینکه که چجوری تفکر سیستمی و سیستم داینامیک و مدل‌های اقتصاد و نوآوری دانشکدۀ مدیریت رو به ترویج واژه‌های مصوب فرهنگستان ربط دادم و از پایان‌نامه‌م دفاع کردم که بگذریم، می‌رسیم به این مدل از هَله که سه‌شنبه استادمون داشت برامون تشریح و تبیینش می‌کرد. هی می‌گفت هله این‌جوری گفته و اون‌جوری گفته و منم از اونجایی که نمی‌شناختمش، تو ذهنم داشتم دنبال آخرین باری که اسمشو شنیدم می‌گشتم. صفحۀ آخر کتاب که بخش اَعلامه! رو باز کردم ببینم اسم کوچیکش چی بوده. موریس. اورکا اورکا گویان برگشتم سر کلاس و مدل. یادم افتاده بود که موریس هله، یکی از گزینه‌های سؤال تروبتسکویِ کنکور دکتری بود. همون سؤال ۶۷ که مطمئن نبودم و شصت بار گزینه‌شو از پاسخنامه‌م پاک کردم و علامت زدم. استاد پرسید نظرتون راجع به این فیلتری که تو این مدل هست چیه؟ باید باشه؟ میشه نباشه؟ و خب ذهن من رفت سمت فیلتر و سنتز مدار و فیلترهایی که بعضی از سیگنال‌ها رو رد می‌کردن و بعضی رو نه. به‌نظرم مقدار سلف و خازن‌های اون فیلتر به نوع دیکشنری بستگی داشت. می‌خواستم اینو به زبان زبان‌شناسانه توضیح بدم و بگم یه وقتایی این فیلتر باید قوی باشه هر چیزی رو رد نکنه و یه وقتایی چون نیاز داریم به کلی واژهٔ جدید، باید همهٔ چیزایی که طبق قاعده ساخته شدنو رد کنه. سعی کردم به هر جون کندنی بود منظورمو برسونم و ربطش دادم به فرهنگ مصوبات و فرهنگ‌های لغت عمومی مثل دهخدا و معین و عمید و یه سری فرهنگ تخصصی. استاد از ایده و نکتۀ من خوشش اومد و حتی در ادامه بین صحبتاش می‌گفت همون‌طور که خانم فلانی گفتن می‌تونیم فلان چیزو این‌جوری هم در نظر بگیریم.

دو روزه دارم مقاومت می‌کنم نرم سراغ جزوۀ فیلتر دکتر صاد و بی‌خیال این مدل ساختواژی و ارتباطش به سلف و خازن بشم.


۹۹/۰۸/۲۲
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

استاد شماره 18

دکتر س. ص.

نظرات (۵)

۲۲ آبان ۹۹ ، ۰۹:۴۳ فاطمه ‌‌‌‌

عکس رو که دیدم و قبل از اینکه به ادامه‌ی نوشته‌ت درباره‌ی سلف و خازن برسم، برا منم یه سیستم کنترلی حلقه بسته تداعی شد :)) قشنگ فیدبکم داره می‌گیره😅

پاسخ:
آررررررررررره! چرا به فیدبکش دقت نکردم!!! راست میگی :)))
ما حتی قابلیت اینو داریم که ترکیب ماست‌قیمه رو بریزیم تو لازانیا
۲۲ آبان ۹۹ ، ۱۱:۰۷ محسن رحمانی

سلام 

 

هیچ وقت به فکرمم خور تکرده بود که تفکر سیستمی یا حتی سیستم و مدل های اقتصادی به واژه های فرهنگستان مرتبط باشه. خیلی جالب بود.

پاسخ:
سلام
۲۲ آبان ۹۹ ، ۱۱:۰۹ محسن رحمانی

به نظرم شما مدیر خیلی خوب وموفقی میشید . کاش رشته ی مدیریت خونده بودید . البته همین الانشم قابلیت اینکه یه مدیر موفق بشید رو دارید اونم بزرگترین شرکتهای موفق.

پاسخ:
ممنون

از شنیدن بعضی واژه ها و متوجه نشدنش تا حالا با خودت نگفتی من اینجا چیکار میکنم!؟:))

پاسخ:
نه :)) ولی کمرم شکست وقتی فهمیدم زانسو اسم آدم نیست و اسم دیکشنری‌ایه که از آن سو نوشته شده
۲۲ آبان ۹۹ ، ۲۳:۳۹ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

اگه بشه یه PI کنترلی براش طراحی کرد که خروجی تولید شده با آنچه در نهایت مردم استفاده می‌کنن اختلافش به صفر برسه

عالی می‌شه :))

پاسخ:
:)))