پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

۱۴۵۱- چرا بردی ز یادم؟

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴ ق.ظ

اوایل دهۀ هشتاد، وقتی من راهنمایی بودم، وقتی فریدون آسرایی گل هیاهوشو منتشر کرد، عاشق این آهنگ شدم و تصمیم گرفتم هر موقع گوشی خریدم، همینو روی صدای زنگش بذارم. آهای گفتنشو دوست داشتم. وقتی گوشی آدم زنگ می‌خوره انگار یکی پشت خط داره صداش می‌کنه که آهای وصله به موهای تو سنجاق شقایق بیا گوشی رو وردار. تازه تهشم میگه اگه دست روی دستام نذاری خدانگهدار. سال‌ها بعد یه روز سر کلاس فیزیک، وقتی گوشی معلممون زنگ خورد نظرم عوض شد. صدای زنگش گل ارکیده بود. فیزیکو دوست داشتم. معلممون رو هم. تصمیم گرفتم هر موقع گوشی خریدم، ارکیدۀ ایلیا منفردو بذارم روی صدای زنگش. همین کارم کردم. تابستون همون سال، بعد از گرفتن دیپلم گوشی گرفتم و ارکیده رو گذاشتم روی زنگش. اوایل دورۀ کارشناسی یه گوشی دیگه گرفتم. صدای زنگ اصلیم همچنان همین بود، ولی سی‌چهل‌تا صدای دیگه هم انتخاب کردم که اختصاصی باشن برای اونایی که بیشتر بهم زنگ می‌زنن و باهاشون بیشتر از بقیه در ارتباطم. دورۀ ارشدم باز یه گوشی دیگه گرفتم. همون اختصاصیا رو مجدداً منتقل کردم به این گوشی و یه چند تا آهنگ جدید هم برای دوستان و استادان ارشدم انتخاب کردم. وقتی درس و دانشگاه تموم شد و برگشتم خونه آریا رو گرفتم. آریا به‌ندرت زنگ می‌خورد. کمتر پیش میومد کسی کاری باهام داشته باشه. مگر فامیل. فولدر صداهای اختصاصیمو انتقال ندادم به این گوشی. صدای زنگ پیش‌فرضشم عوض نکردم. حتی تلاش نکردم بفهمم از کجا میشه تغییرش داد. حتی نمی‌دونستم این آهنگ پیش‌فرض کجای گوشیه و اسمش چیه.

دیشب برای یکی می‌خواستم پیام بفرستم. هر چی اسمشو تو مخاطبام گشتم نبود. قبلاً یه بار دیگه هم این اتفاق افتاده بود که دنبال یه اسمی می‌گشتم و نبود. اون موقع با خاموش و روشن کردن گوشی درست شده بود و اسمش برگشته بود. ولی حالا هر جوری گشتم پیدا نکردم. چون قبلاً هم پیام داده بودم بهش، آرشیو پیامک‌هامو چک کردم و دیدم پیامم اونجا هست. ولی فقط شماره رو نشون می‌داد. انگار که ذخیره‌ش نکرده باشم. عجیب بود ولی حوصلۀ فکر کردن به اینکه چی شده و چرا شده رو نداشتم. مجدداً شماره‌شو ذخیره کردم و دلیل غیب شدن اسمشم نفهمیدم. در جریان کلنجار رفتنم با گوشی و گشتن دنبال تنظیمات مخاطب‌ها، بخش تغییر صدای زنگشم کشف کردم. باورم نمی‌شد سه سال این گوشی هر لحظه دستم بوده باشه و سرک نکشیده باشم تو این قسمتش. بقیۀ آهنگ‌هایی که داشت رو هم گوش کردم ببینم چیا داره و دیدم یه بخشی هم هست که می‌تونی خودت یه آهنگ به‌دلخواهت از فولدرهات برداری. یهو پرت شدم به شونزده هفده سال پیش. یاد گل هیاهوی فریدون افتادم. رفتم تو اون قسمت و گشتم از بین چندصد آهنگی که داشتم و گل هیاهو رو پیدا کردم. انتخابش کردم به‌عنوان صدای زنگ اصلی. چند بار با گوشیای دیگۀ تو خونه به خودم زنگ زدم ببینم چجوری میشه وقتی آهای طعنه زده چشم تو به چشمای آهو صدا زده می‌شم. بعد اومدم سراغ لپ‌تاپم و اون فولدر سی‌چهل‌تایی که یه زمانی صداهای اختصاصی دوستان و بستگانم بودن. همون فولدری که انتقالش نداده بودم به گوشی جدیدم. همین گوشی‌ای که سه ساله دارمش. به‌اسم، یادم نمیومد هر کدوم از این آهنگا مال کیا بودن. یکی‌یکی پلی کردم و سعی کردم یادم بیارم. پنج شش سالی می‌شد که نشنیده بودمشون. و خب همون‌طور که انتظار می‌رفت قلبم مچاله و بعدشم شرحه‌شرحه شد از حجم غمی که با شنیدن تک‌تکشون از گوشم به قلبم منتقل شد.


+ این پست جولیک

+ و یادی کنیم از روزی که این گوشی رو خریدم

۹۹/۰۸/۱۴
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

آقای ن. معلم فیزیک

نظرات (۱۳)

عه موسیقی آهنگ گل ارکیده همون موسیقی Tango to Evora اثر لورنا مک کینته که! چه جالب!من توی سالهای دبیرستانم عااااشق این موسیقی بودم همش حس پاییز داره و البته دل چلونک.

۱۴ آبان ۹۹ ، ۰۷:۴۲ شرکت آب پاکسازان

مطلب جالبی بود استفاده کردیم

رفیق جان به سایت ما هم سر بزنید لطفا

از آنجایی که خوانندگان بلاگ شما بسیار کنجکاو هستند و از اونایین که ته همه چیز را درمیارن، در انتهای صفحه بعد از ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم، دقیقا بعد از اهل قلم یک لینک هست که به یک سایت استخراج بیت کوین ارجاع میده، برام جالب بود.

پاسخ:
ممنون بابت اطلاع‌رسانی و آفرین به دقتتون. خودم خبر نداشتم. لینکش نامرئه. چند تا وبلاگ دیگه رو هم الان چک کردم و متوجه شدم توی قالب‌های همه‌شون هست این لینک. خواستم پاک کنم کدشو، ولی پیدا نکردم از قسمت کد قالب. از جولیک می‌پرسم. شاید بدونه چجوری می‌تونم حذفش کنم. البته نمی‌دونم بیت‌کویین بده یا خوبه و آیا باید حذفش کنم یا نه. ولی چون نامرئی بوده، حس می‌کنم اغفالم کرده و لذا باید حذفشم کنم :|

۱۴ آبان ۹۹ ، ۰۹:۰۷ مهرداد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

گوشی ما که ۱۱۰۰ بوده و هست،این‌چیزایی که گفتین رو تجربه نکردم😁

ولی پرت شدن به سالیان دور با یک بوی عطر یا آهنگ خاص رو چرا😯

الیته تبلت دارم ولی خوب سیم‌کارت روش نیست😃

۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۰:۲۹ محسن رحمانی

من چندین بار چک کردم تو قالب من نبود شاید توی قالب خاصی باشه .

۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۱:۳۸ محسن رحمانی

آره الان چک کردم بود.

۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۱:۵۲ محسن رحمانی

یه چیز جالب  من وبلاگهایی که قالبشون قالب عرفان بودرو یه چندتاشون چک کردم داخل اونا نبود .

یه سوالی

چرا سعی می کنین تمام خاطرات و همراه با عکس هاش داشته باشید ؟

و حتی چیزی مثل عصب دندونتون و نگه می دارید ؟

من نفهمیدم جمع کردنشون  به چه دردی می خوره :))

جدای از اون ، یه انباری بزرگ میخواد اون همه چیز میز و توش نگه داری !!!!

من جا برا خود کار نگه داشتن هم ندارم /:

۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۶:۴۵ 1 بنده ی خدا

من از یه تایمی به بعد به نگهداری خاطره ها و تازه کردنشون علاقه ی شدید پیدا کردم ولی کم کم همین قضیه روی ناراحت کنندشو بهم نشون داد و از طرف همون خاطره ها اذیت شدم.به واقع عمیق دلم برای اون تایم و اون خاطره تنگ میشه

۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۷:۰۳ فاطمه ‌‌‌‌

ولی جدا چرا یه لینک نامرئی به قالبامون قالب کردن؟! منظورم اینه که وقتی نامرئیه طبیعتا کسی نمی‌بیندش که بره توش و بازدید اون سایت بره بالا :| این بیانم یه کاسه‌ای زیر نیم کاسه‌شه :))

۱۴ آبان ۹۹ ، ۱۹:۳۸ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

حتی یادآوری خاطرات خوب هم دل رو مچاله می‌کنه:-(

۱۶ آبان ۹۹ ، ۲۲:۴۶ فینگیل بانو

این پست رو چند روز پیش خوندم. تا گفتی گل هیاهو، یاد این افتادم که توی یه پست خیلی قدیمی ( فکر کنم وبلاگ قبلی ات حتی) نوشته بودی بهت میگن "آهای وصله به موهای تو هیچی" =)) هنوزم لقب ت رو حفظ کردی؟ :دی

پاسخ:
فکر نمی‌کردم کسی یادش باشه :)
آره، اغلب وصله به موهای من هیچی ^-^