پیچند

فصل پنجم

پیچند

فصل پنجم

پیچند

And the end of all our exploring will be to arrive where we started
پیچند معادل فارسی تورنادو است.

آخرین نظرات
آنچه گذشت

1167- مکتب‌خونه ۵، پی اُ آی ۲

شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۳۴ ق.ظ

این چند وقتی که فیلم‌های مکتب‌خونه رو می‌دیدم، نکات و چیزهای جدیدی که یاد می‌گرفتم رو برای خودم یادداشت می‌کردم. نکاتی رو هم که فکر کردم ممکنه برای شما هم جالب باشه، اینجا میارم. اگه روی اعداد و لینک‌ها کلیک کنید، فیلمشم می‌تونید ببینید.

قسمت 194، وضعیت نورون‌ها در حالت خواب و بیداری و صرع رو نشون میده و میگه مغز ما موقع خواب مدام خاموش و روشن میشه. کامل خاموش نمی‌شه. چون اگه کامل خاموش بشه می‌میریم. میگه اگه اون امواجی که موقع خواب از مغز ساطع میشه رو دستی به مغز اعمال کنیم (با همون فرکانس و دامنه)، طرف به سرعت بیهوش میشه و می‌خوابه.

قسمت 195، در مورد خواب دیدن و بختک و راه رفتن و حرف زدن موقع خواب هست. میگه موقع خواب سیستم کنترل و اراده غیرفعال میشه (البته قسمت بعد میگه اندکی کنترل و اراده داریم وقتی خوابیم). تو خواب، احساسات قوی‌تر و هیجانی‌تر و چیزایی که می‌بینیم عجیب‌تره؛ دلیلشم اینه که فرونتال ضعیف‌تر میشه موقع خواب.

قسمت 196، راجع به فعالیت‌های سایر سیستم‌ها مثل سیستم شنوایی، وحی، صداهای عجیب و غریب و حل مسأله توی خواب بحث می‌کنه. بعد نمی‌دونم از کجا به اینجا رسید که گفت در طبیعت چندشوهری مرسوم نیست و چندشوهری صفت تکاملی محسوب نمیشه؛ ولی چندزنی محسوب میشه :|

قسمت 197، این سوال مطرح میشه که اصلاً خواب به چه دردی می‌خوره و پاسخ میده خواب در حافظه اثر دارد. خواب صبح لذت‌بخشه و معمولاً هم همین موقع خواب می‌بینیم. و یه سری ژن داریم که فقط موقع خواب فعال میشن. حالا اگه یه روز صبح تا شب پیانو کار کنید یا برای اولین بار برید فرانسه و موزه‌ی لوور رو ببینید و اونجا کلی اتفاق براتون بیافته، شب خواب موزه و پیانو رو می‌بینید آیا؟ جوابی برای این سوال نداریم. چون فعلاً و در حال حاضر اطلاعاتمون در مورد خواب، کافی نیست. تحقیقات نشون مید اگه چند هفته نذاریم موش بخوابه (آب و غذا بدیم بهش ولی از خواب محرومش کنیم) می‌میره. ولی در مورد انسان تا حالا این کارو نکردیم و نمی‌دونیم چی میشه. البته انسان این قابلیتو داره که یه لحظه چرت بزنه و رفرش بشه مغزش و بیدار بمونه بازم.

قسمت 198، میگه چون موقع خواب، پره‌فرونتال فعال نیست دیدنِ چیزای عجیب، عجیب نیست. حتی ممکنه تو خواب از خودمون جدا بشیم و خودمونو ببینیم.

قسمت 199، راجع به اینه که خواب نوعی مانور و تمرین برای موقعیت‌های احتمالیه و مغز موقع خواب موقعیت‌های پرخطر رو تجربه و شبیه‌سازی می‌کنه.

پریشب قبل خواب داشتم پستِ جنّ جولیک رو می‌خوندم. همزمان با دوستم هم صحبت می‌کردم و بهش گفتم با این پستی که امشب خوندم امیدوارم کابوس نبینم. گفت آیة‌الکرسی بخون قبل از خواب. یه دوستی هم داشتم که می‌گفت اگه فلان آیه رو بخونی، هر موقع که بخوای بیدار میشی. 

دارم به پستِ پی اُ آی فکر می‌کنم و اون قسمتی که راجع به مغز آدمای مذهبی و عابد و زاهد و مسلمان و درک پیچیدگی‌های معنوی بحث شد و به این فکر می‌کنم که این چیزا رو کجای معادلاتم بذارم. به این فکر می‌کنم که اگه همه‌ی این چند سال، قبل از خواب دعا می‌خوندم یا ذکر می‌گفتم، به جای خواب‌هایی که دیدم، چه خواب‌های دیگری می‌تونستم ببینم.

+ به دلیل عدم دسترسی‌م به اینترنت، کامنت‌ها با تأخیر و پس از تأیید منتشر می‌شوند.

+ ادامه ندارد.

۹۶/۰۹/۱۱
پیچند (تورنادو، دُردانهٔ سابق، شباهنگ اسبق)

جولیک

دکتر ح. الف.

مکتبخونه

نظرات (۱۱)

اون مورد 196 که یه قسمتیش درباره ی حل مسئله تو خواب بحث می کنه واقعا برام جالب بود چون تا حالا دوبار خودم اینجوری شدم :))) قبلا معتقد بودم خیلی خاصم بخاطر این ویژگی، یادمه زمانی که فیلم نردبام آسمان پخش می شد و نشون داد که غیاث الدین جمشید کاشانی تونست تو خواب یه مسئله ی پیچیده رو حل کنه، به خودم گفتم اوه پسر، نکنه تو هم بنده ی نظرکرده ی خدایی 😂😂😂
پاسخ:
همون که عدد پی رو کشف کرد :)
من تو خوابام سخت‌ترین مساله‌ای که حل کردم جمع و تفریق کرایه تاکسی بوده که اشتباه حساب کتاب کردم تازه!
۱۱ آذر ۹۶ ، ۰۹:۱۳ آقاگل ‌‌
خواب خیلی مقوله پیچیده‌ایه. اون قسمت 197 برای من اتفاق افتاده. مثلاً روزش رفتیم ماهی‌گیری و شبش توی خواب داشتم ماهی می‌گرفتم. یا موقع امتحان ریاضی یک توی خواب انتگرال حل می‌کردم :|
ریچارد فایمن(خدایش لعنت کناد! چون تو ساخت بمب اتم نقش ویژه داشت) توی خاطراتش در مورد مکانیزم خواب توضیح می‌ده. می‌گه من یک مدت فکرم رو متمرکز می‌کردم ببینم چی می‌شه که خوابم می‌بره. جزئیاتش رو یادم نیست. چون پیش‌دانشگاهی بودم که خوندمش. ولی بحث جالبی می‌کرد.
.
عدم دسترسی به نت هم ان‌شالله که خیره :)
پاسخ:
این فایمن چقدر اسمش آشناست...

حتی عدم دسترسی به لپ‌تاپ
۱۱ آذر ۹۶ ، ۱۱:۱۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
به شدت نیاز دارم که تمام این فیلم ها رو در مورد خواب ببینم و روی خواهرم آزمایش کنم:-)))
خواهرم اغلب تو خواب حرف میزنه. البته نه اینکه خواب خواب باشه.بلند میشه میشینه چشماشو باز میکنه و یه چیزی میگه(اغلب بی ربط) بعد جواب هم میخواد! من بهش میگم بگیر بخواب چیزی نیست و اون هم می خوابه. و بعد که از خواب بلند شد اصلا چیزی یادش نمیاد!
حتی مورد داشتیم بعدازظهر که خواب بوده یهو از روتخت بلند شده و از اتاق اومده تا وسط حال و یه چیزی گفته و برگشته خوابیده! و بعد از بیدار شدن هم کاملا منکر این اتفاق شدهo_0
پاسخ:
:)))) خیلی بده. آدم یه چیزایی ممکنه بگه که بعدا تو دادگاه علیهش استفاده بشه و آبروش بره :دی
ولی من یادمه یه آقای کارگری داوطلبانه در یک تحقیق شرگت کرده بود که مدت زیادی گمونم شصت روز نخوابه در ازای مبلغی پول. و بدین نتیجه رسیدم که مغزش با دور موتور کمتر و کمتر و کمتر به کار کردن ادامه داده و نهایتا... یه اتفاقی افتاده بود:|
پاسخ:
ندیدم همچین مستند یا تحقیقی رو
ولی همین آقا هم یحتمل چند ثانیه چرته رو زده
یه نفرم بود که کلا نمی‌خوابید
حدیث داریم که اگر یکبار آیه الکرسی رو بخونی قبل از خواب خداوند فرشته ای رو مامور مراقبت از تو میکنه اما اگر سه بار بخونی خود خدا مراقبتت رو برعهده میگیره:)
اون آیه ای هم که گفتی بخونی هر وقت بیدار میشی اینه:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا(110)
قبل از خواب بخوانید هر ساعتی بخواهید بیدار میشوید( امام صادق(ع)
آیه آخر سوره کهف.
پاسخ:
ممنون :)
آثار احادیث برای معتقدین و غیرمعتقدین یکیه؟
ببین مثلا من شنیدم میگن نباید از بالای سر کسی که خوابه رد بشی. خرافاته به نظرم. میگن از سمت پاهاش رد شی اشکالی نداره
فرض کنیم حالا اگه چنین کنیم، طرف بمیره
من با اینکه اعتقاد ندارم، ولی از بالای سر کسی که خوابه و معتقده به این باور، رد نمیشم. ولی اگه معتقد به این باور نباشه، رد میشم
چون همیشه با خودم میگم ممکنه چیزایی که مردم بهش اعتقاد دارن راست باشه و اثر کنه.
حالا نمی‌خوام احادیثو با خرافات کنار هم بذارم، ولی هر آنچه که نشه دید و تجربه و آزمایش و اثبات کرد، جزو باورهاست و خب به نظرم باید باورش کنیم تا اثر کنه.
۱۲ آذر ۹۶ ، ۰۹:۰۰ محمد حسین
واقعا چجوری به اون نتایج رسید توی قسمت 196؟؟:))
پاسخ:
:)))
با پایان این دوره مکتب‌خونه‌تون باید بگم که عالی بود. خیلی خیلی لذت بردم از این پست‌ها. یادم نیست قبلا هم گفته بودم یا نه :دی
پاسخ:
خوشحالم که همه راضی بودن و
ممنونم که همراهی کردید
کل پست های  مکتب خونه را خواندم ..
درود بر این طویله نویسی ...
با نتیجه گیری 196 موافقم    :))

امید وارم در این زمینه به تخصص برسین و کار ها و تحقیقاتی رو که دنبالش هستین را به سر انجام برسونین...
پاسخ:
ممنونم :) اان شاء الله.
موفق باشید
۱۲ آذر ۹۶ ، ۲۲:۱۴ نیمچه مهندس ...
با توجه به قسمت 199،مغز من همش احتمال میده بهم حمله بشه و بیشتر از هر چیزی داره مانور فرار اجرا میکنه.مقاومت در برابر حمله،تجاوز،ازدواج غیر عاشقانه و البته مانور سفر.
مرسی که این چیزا رو نوشتی.واسه همه شون ممنون:)
پاسخ:
:) خواهش می‌کنم عزیزم
سلام:)
همانگونه که بعضی مردم بلکه اکثرشون در رشته پزشکی سر
رشته دارند،مثال: بیشتر مردم خبر دارند استامینیفون مسکن خوبیه
و همان اکثریت در رشته مکانیک خودرو سر رشته دارند و مثلا
خود شما مدت تعویض روغن خودرو که بستگی به مسافت
رفته خودرو و یا عامل های دیگه
و حرفم اینه که رشته مکانیک خودرو و پزشکی یا تجربی وظیفه و کارشون
با جون آدماست:)
پاسخ:
سلام
ممنون :)
راستش زیاد متوجه نشدم چی گفتین (جمله‌هاتون بدون اسپیس و نقطه و ویرگول هست و واقعاً متوجه نمی‌شم کجا مکث کنم و پیام رو دریافت نمی‌کنم)
شما برای خودت استدلال کن که مثلا من اگه رد بشم از سرش ناراحت میشه( ممکنه اون طرف خرافاتی باشه ) اما شما به خاطر خرافات اون این کار رو نمیکنی بلکه به خاطر احترام به اون و اذیت نکردنشه. احادیث با خرافات قطعا فرق داره فرقش هم تو سند و مدرکشه شما برای خرافات هیچ سند معتبری پیدا نمیکنی!
اثر دعا قطعا متفاوته ولی برای همه اثر داره وانگهی اونی که اعتقاد هم نداره و ذکر رو میگه یه اعتقادکی داره که اینو خونده
پاسخ:
والا یه عده برای خرافاتشون سند هم دارن. مثل این احادیث جعلی ولی مشهور!
من دعا و خرافات و هر آنچه عینی نیست و ذهنی و معنویه تو یه دسته می‌بینم. از این نظر که باید بهشون ایمان و باور قلبی داشته باشیم و قابل اثبات نیستن